Towanda Startet 6.September.2017 Link til dette innlegget Startet 6.September.2017 Hei! Jeg har en seilbåt med masse osmose. Skal begynne å slipe den ned nå til helgen. Jeg har 0 erfaring med å verken slipe ned båter eller å kurere osmose. Har fått tips om å bruke en elektrisk høvel til å få av alt bunnstoffet med, men jeg tar gjerne imot flere tips. Jeg kommer til å legge ut oppdateringer etterhvert og bilder. Sitér dette innlegget Link to post
LeviCorsair Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Jeg fikk min sandblåst.. det ble veldig bra. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
Skipper Worse Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Båten er gammel og disse tegn til osmose/hydrolyse er derfor ikke dramatiske. Det er ikke nødvendig å høvle ned hele båten. Det holder å enten la det være som det er og holde utviklingen under oppsikt, eller å slipe ut de enkelte blærene, skylle grundig med (kun) ferskvann (mange ganger) la tørke og så forsegle med primer (ett strøk) og deretter bunnstoffe. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Towanda Svart 7.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2017 Kan jeg spørre om hvor mye du betalte for sandblåsing? Jeg hørte med sur-tech marine & offshore solutions AS i dag, de ville ikke sandblåse glassfiberbåter. når det kommer til å slipe ned hele skroget, så har jeg bestemt meg for å gjøre dette fordi det er så synnsykt mange "bobler" og det vil ta omtrent like lang tid å ta en og en. Dessuten er det vanskelig å få med alle da, for nå når båten er tørr, så synest de ikke like godt lenger. ønsker å reperere dette på best mulig måte slik at jeg kan selge båten i en tipp topp stand. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.September.2017 Link til dette innlegget Svart 7.September.2017 Skipper Worse skrev for 17 timer siden: slipe ut de enkelte blærene, skylle grundig med (kun) ferskvann (mange ganger) la tørke og så forsegle med primer (ett strøk) og deretter bunnstoffe. Hvorfor bare ett strøk primer? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Skipper Worse Svart 7.September.2017 Link til dette innlegget Svart 7.September.2017 Ett strøk primer fordi du da unngår å "stenge inne" kjemiske forbindelser som skaper osmose. Med en så gammel båt som dette er det god sannsynlighet for at gel-coat'en er lett permeabel og dermed at den har sluppet ut mye av de kjemiske forbindelsene opp gjennom båtens levetid. Primer du det tett, stenger du det inne, og lager mer problemer enn du har. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Komodo Svart 7.September.2017 Link til dette innlegget Svart 7.September.2017 Ok, skjønner. Men primer du ikke tett kan du få vanninmtrengning i laminatet. Jeg ville kanskje primet tre strøk, men slipt vekk dette etter endt sesong for å tørke bedre ut. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
LeviCorsair Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Hei.. Det ble gjort i regi av tidligere eier, så vet dessverre ikke prisen. Men resultatet ble meget bra. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Enten går du for quick fix som worse skisserer. Eller så er det viktig med grundig arbeid. Såvidt eg har forstått så vil ikkje de kjemiske reaksjoner som forårsaker slike byller kunne tørke ut naturlig. Derfor bør du få sandblåst alt skikkelig , så varmtvannsvaske (høytrykk) daglig i mange dager. Så tørke i ukevis i god varme, helst med infra varmere. Fuktmål med skipper fuktmåler. Før du bygger opp igjen skadene og primer + bunnstoff i tørt og varmt miljø. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
sunnmøre Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Har vore gjennom dette. Sandblåste i oktober. Vaska deretter med steamhøgtrykksspyler kvar dag i ei veka, med kraftig byggtørke som tørka båten mellom kvar spyling. Båten stod tildekt innomhus. Deretter stod båten tørt nesten 6 mnd før full epoksybehandling av bunn. Fekk truleg ein båt med underskog som var betre enn då båten var ny. Brukte over 100 timar. Brukte mykje tid på sparklejobben for å få så glatt botn som mogleg. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 sunnmøre skrev 1 time siden: Fekk truleg ein båt med underskog som var betre enn då båten var ny. Nei. Du fikk kun en båt med altfor mye bunnbehandling. Båten din er bygget med et sjikt isopolyester under gelcoat som gjør den potte tett. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Hvor mye skader kan egentlig osmose årsake? Hvis en båt med verdi mellom 100' till 200' har slike skader, er det ikke mulig å bare leve med det eller vil problemene eskalere og gjøre båten verdiløs? Noen som har eksempler på at båter kondemneres på grunn av plastpest? Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Mulligan. Ikkje den båten eg har no. Var på ein typisk 80-tals båt. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Hva slags båt diskuteres i denne tråden da? Og, er den epoksibehandlet fra før av? Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 I denne tråden diskuteres ein Guyline 95, ein båt som eg minnast har massivt GRP under vannlinja, identisk til den båten som eg beskriv reperasjon av. Guyline har nok ikkje skrog der det er nytta epoksy og går dermed an å sparkle opp med andre produkt, om det er det du tenker på. Eg vurderte det som ein liten ekstrakostnad i mitt prosjekt å bruke epoksy, derfor gjorde eg det. Resultatet vart framifrå. Etter 12 - 13 år var båten framleis perfekt under vannlinja. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Sjeldenutpå skrev for 12 timer siden: ... Såvidt eg har forstått så vil ikkje de kjemiske reaksjoner som forårsaker slike byller kunne tørke ut naturlig..... Det er ikke helt slik. De kan bli skylt ut i stedet. Glassfiberbåter begynner å ta opp vann(mikroskopisk fukt) med en gang de blir sjøsatt. Selv regimet med flere lag primer vil ikke hindre dette, bare utsette eller forsinke det. Med en gammel båt, som i denne tråden, som har ligget i sjøen i flere tiår med lett permeabel gel-coat, vil de skadelige kjemikaliene i stor grad ha blitt skylt ut gjennom båtens levetid. Hvis man NÅ plutselig "stenger alt inne", er det stor risiko for større "utbrudd". Kallethekid skrev for 9 timer siden: Hvor mye skader kan egentlig osmose årsake? Hvis en båt med verdi mellom 100' till 200' har slike skader, er det ikke mulig å bare leve med det eller vil problemene eskalere og gjøre båten verdiløs? Noen som har eksempler på at båter kondemneres på grunn av plastpest? Ingen, i alle fall ikke båter som alltid har levd sitt liv på våre kanter. Spørsmålet er om de er nødvendig for båtens bruksverdi å "kjøre på med full pakke". Man risikerer fort at hva man vinner ved det ikke er verd pengene. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.September.2017 Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 Skipper Worse skrev for 17 timer siden: Det er ikke helt slik. De kan bli skylt ut i stedet. Øh ja, og eg beskreiv fornuftig metode for å skylle før reparasjon av slike skader. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.September.2017 Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 Hva med å kjøpe en sånn punktsandblåser på BT og ta "kvisene" 20-30 cm ned fra vannlinja i høst, skylle ut og prime/sparkle osv til våren? Så kan du ta nedenfor det neste høst osv.. om du ikke finner andre ting å bruke tiden på da ;-) Personlig syns jeg Guylinebåtene er noe av de kuleste og spesielle fra sin epoke, og fortsatt utrolig kule i dag. Så jeg skjønner at en vil gjøre det "ordentlig" om en brenner for båttypen, da handler det ikke om tidsbruk eller økonomi lengre. Men om båten "bare" er en bruksbåt så blir det vel litt i overkant. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 9.September.2017 Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 På Vestlandet er det ikkje så vanleg å ta på land båten om vinteren. Derfor bestemte eg meg for å ta heile undervannsskroget på ein gong, og gjere det skikkeleg. Når det det gjeld alvorlegheita av osmose, så har det blitt skreve metervis om dette. Har sett osmose som har utvikla seg svært sakte. Men har og sett osmose som har laga store skadar. Har mellom anna sett ein kjent svensk 70-tallsbåt med svært store skadar, der skroget har blitt bygd opp igjen. Enkelte skriv at osmose berre er kosmetisk, det var det slett ikkje på den båten. Uansett - osmose går an fikse, berre litt arbeid, så ikkje noko skremsel frå mi side? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.