DeepFu Startet 14.September.2017 Del på Facebook Startet 14.September.2017 Har sammen med den håpefulle kjøpt en Selboy av uviss årgang med en Yamaha autolube 30 hk-98mod. Båten er tatt opp og tanken er å fikse den opp i løpet av vinteren. Den bærer litt preg av å være 40+ år. Vi har fjernet alt som var skrudd, limt eller spikret fast. Planen er nye tofter/benker i glassfiber, og montere stoler på disse. Heve akterspeil for å få motoren ca 5cm høyere. Bytte fenderlist. Generell puss og ny top coating og bunnsmøring. Ymse reparasjoner av småskader og hull etter tidligere montert utstyr. Etter å ha lest her om dobbeltdørk og søkkvåt skum, boret jeg et hull med hullsag for å sjekke. Dørken var knusk tørr og hul. Så vidt jeg kan bedømme har det aldri vært skum der og dørken er en 10mm finerplate som virker meget solid. Sparte oss for mye jobb.. Hvordan griper jeg an akterspeilet? Det virker som det er lappet på før og det står endel innplastede rustne bolter der som burde bort. Og som sagt burde motoren 5cm høyere enn nå. Sitér dette innlegget Link to post
DeepFu Svart 25.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2018 Var ikke så mye respons her, men litt lenger er vi kommet. Det har vært kaldt i nord, så det er først nå vi har satt i gang igjen. For å se om dette var noe å bruke mer tid og penger på boret vi ut alle naglene og splittet skrog og dekk. Det gikk bedre og fortere enn jeg hadde drømt om,. Hadde allerede skåret litt av akterspeilet opp for å sjekke, og der var det vått gitt.. Men nå kom vi i alle fall skikkelig til, og fikk revet ut all "blomsterjorda". Her hadde vært lappet i flere runder før, og det var en salig blanding av finer, spiker, glassfiber (med store hull og blærer i), sparkel og vann. Så nå blir det å pusse ned alle gamle og dårlige reparasjoner, tette et utall hull (faktisk 30 hull av varierende størrelse i akterspeilet) og bygge opp akterspeilet på ny. Og da blir det laget 10 cm høyere enn den kanten som er der nå. Etter noen ettermiddager med pussemaskin begynner det å se slik ut: Så det jeg lurer på er, hva er godt nok for å støype nytt? Vi har pusset bort all gel/topcoat og fått løs all gammel reparasjon og glassfiber som ikke sitter skikkelig fast. Men det er fortsatt misfarginger rundt om. Og hvor grundig må man gjøre jobben inni båten? Holder det å "matte ned" og fjerne rennemerker, løse fibre o.l. Eller må vi helt ned på glassfiberen overalt? Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 25.April.2018 Del på Facebook Svart 25.April.2018 Kult prosjekt!??? Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
DeepFu Svart 25.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2018 Flere spørsmål her.. Skulle slipe bort en liten blære i glassfiberen i overgangen mellom dørkplate og skrog, og da åpenbarte dette seg: sprekken på bildet er ca 40cm lang, og jeg antar derfor at den går hele veien rundt. Så nå er jeg litt i tvil. Sparkler jeg tett denne sprekken, og later som jeg aldri har sett den, eller sliper jeg løs hele plata, og bytter den? Jeg tenker 10mm finer i dørken på en så liten båt er overkill, og det er et ganske tykt lag med GF på toppen. Så jeg tenkte litt på 13mm Litex laminert til en 6mm finerplate. Litexen underst. Det må jo bli en god del lettere, og sterkt nok i massevis? Sitér dette innlegget Link to post
Puntern Svart 25.April.2018 Del på Facebook Svart 25.April.2018 Nå har jeg ikke så mye peiling, men holder selv på med et prosjekt. Så litt har jeg lært meg. Ville slipt rent og lagt et par remser med glassfiber og polyester over sprekken, gjerne langs hele overgangen dekk - skrog. Denne overgangen blir vel synlig, så du vil ha god kontroll på hvordan det holder fremover. Sitér dette innlegget Link to post
DeepFu Svart 27.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2018 Jadda.. Fant etterhvert ut at det var på tide å gjøre noe mer enn bare å slipe.. Hadde vel endt opp med en henger dekket i slipestøv, og ikke så mye båt til slutt. Så nå var det på tide å begynne å sette sammen igjen. Så i dag var det å kjøpe finer til et nytt akterspeil. Min andre hobby er sykling, så jeg er lett hysterisk når det gjelder vekt, så hadde egentlig lyst å lage akterspeilet av noe annet enn finer, men begrenset utvalg her i provinsen, og begrenset erfaring med båt gjorde at jeg kapitulerte og gikk for "tried and tested". Trang garasje, men man har det man har... Så da var det på tide med litt snekkerarbeid, og forhåpentligvis første støyp i morgen.. Og man har jo fortsatt dette å forholde seg til etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
DeepFu Svart 30.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2018 I serien "Jørn gjør ting han ikke kan"... Støyping og sparkling av nytt akterspeil Og i dag ble den gamle bunnplata i finer (ca 12-15mm) skåret ut.Den var stort sett bare lagt i bunnen og dekket med enorme mengder glassfiber og polyester. Slipte løs langs kanten og løftet rett ut.Blir erstattet med en plate laminert sammen av 13mm litex og 6mm finer. Satser på at båten blir betydelig lettere enn når vi tok den opp når vi blir ferdig med alle endringer vi har planlagt. Sitér dette innlegget Link to post
Balle13 Svart 12.Mai.2018 Del på Facebook Svart 12.Mai.2018 Kult. Driver på med samme prosjekt. Wssling 16HT. Har støpt inn akterspeilet og skal prime skroget innvendig i dag. Og legge på ny topcoat i morgen Sitér dette innlegget Link to post
rippie Svart 12.Mai.2018 Del på Facebook Svart 12.Mai.2018 Gøy med prosjekt og mange bilder ? tenkt å sette på større motor? Sitér dette innlegget Link to post
DeepFu Svart 12.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2018 Blir neppe større motor, kapteinen på skuta blir 16 til sommeren, så 30hk er stort nok. Vi satser heller på å få ned vekta, og har dette som et prosjekt for å lære litt om glassfiber og å bygge selv. Vi bygger om til skjærgårdsjeep med styrekonsoll senter/bak, og batteri og bensintank i konsollen. Godt mulig en annen båt hadde vært et bedre utgangspunkt for dette prosjektet, eller heller bare kapitulert og kjøpt en Viking 440 ES.. Vi har en plan om at vi skal på vanner til skoleferien. Badekaret ute av garasjen. Vi har ikke gårdsplass, så her står vi i gata og jobber.. Kaptein skuteløs pusser konsoll Bunnsmurt, skroget over vannlinje males når den er på hengeren igjen. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Mai.2018 Del på Facebook Svart 12.Mai.2018 (redigert) spenstig v-bunns skrog på den der - men ligner ikke på noen selboy jeg har sett iallefall. Tror at om du holder vekta nede så vil den gå kjempefint i vannet med 30hk. Har du bilder som viser den fra sida også? Syns bunn/steglister kunne minne litt om Nordkapp 14, men lite bilder å finne av den så fikk ikke sammenlignet direkte Om det etterhvert kan bli aktuelt med større motor , så ville jeg støpt inn kneplater i akterspeilet med det samme dere er igang Redigert 12.Mai.2018 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
DeepFu Svart 12.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2018 Vi finner ikke et eneste merke, eller godkjenningsskilt noen steder. I tillegg så innsiden rimelig uferdig ut, med løs glassfiber, og slurvete malt, så jeg har lurt på om det er en "bastard" som er delvis hjemmebygd, Overdel er jeg ganske sikker på er Selco basert på bilder, og kvalitet på detaljer. Selve skroget er jeg mer i tvil om. Det har aldri vært skum i bunnen blant annet, bare en finerplate. Fenderlist var ikke original, liknet mest en gammel vannslange, og det var tydelig at skøyt mellom skrog og overdel var hjemmelagd. Boret ut popnagler, og åpnet skøyten med en tollekniv. Bilder av båten på vannet i fjor. Overdelen Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Mai.2018 Del på Facebook Svart 13.Mai.2018 minna litt om denne,men også noen ulikheter http://swedishclassicboats.ning.com/profiles/blogs/n-gon-som-vet-vad-det-r-f-r-b-t Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
DeepFu Svart 13.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2018 Enig, det er ikke en Selco likevel. Det er samme båt som diskuteres i denne tråden, men tror ikke det kom til en endelig konklusjon der heller. Utrolig hvor lite dokumentasjon som finnes på disse gamle småbåtene. Sitér dette innlegget Link to post
DeepFu Svart 19.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2018 Har vært mye annet som har tatt tid og oppmerksomhet i det siste.. Båteieren selv spiller barytonsax i skolekorpset også, så han har stort sett vært opptatt hele mai, og som materialforvalter i korpset har det stort sett gått i noteklyper og uniformsbytter i flere uker nå. Men har fått brukt noen timer i garasjen igjen i dag, og med fri på mandag må vi vel komme et stykke videre nå framover. (Kapteinen er forøvrig på båtførerprøven akkurat nå, 16-årsgave litt på forskudd. Håper det går bra.? ) Grovtilpasset ny tofte til baugen. Vil det fungere å lime den fast med en blanding av polyester og glassfiberkutt? Er fri for epoksy.. Prøver å få en følelse for hvordan det blir å passe med styrekonsollen. Planlegger å ha batteriet og bensintanken i konsollen for å få sentrert vekten i båten i og med at styreposisjonen blir flyttet bakover. Den ser nok større ut enn den er. Det er akkurat plass til batterikasse og 20L bensintank inni konsollen. Tenker ikke å støype den fast, men hengsle den i forkant og låsebeslag bak, så kan man komme til batteriet uten å ligge langflat i båten. Og den kan flyttes/ fjernes hvis det blir helt håpløst det vi har tenkt. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Mai.2018 Del på Facebook Svart 19.Mai.2018 burde gå bra med polyester, men går ut fra at det støpes i tillegg? Ville også passet på å mette alle endeflater godt med polyester. Tror det er lurt å få batteri + tank litt fram i båten - med alt bak hadde nok planingsterskelen blitt veldig merkbar Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
DeepFu Svart 19.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2018 Ja, hele tofta skal støypes inn. Det er mest for å "lime" fineren fast/ fylle sprekker, og få en jevnest mulig overgang mellom skrog og finer. Tenker å montere en luke inn, så får man et relativt stort låsbart stuerom. Sitér dette innlegget Link to post
DeepFu Svart 19.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2018 Og forøvrig bestod kapteinen båtførerprøven med 98% riktig. ? Får vel kjøpe han en kasjett i gave. ?✈️ Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 19.Mai.2018 Del på Facebook Svart 19.Mai.2018 Gøy med restaurering av gammelt. Hadde jeg hatt tid og plass hadde jeg hevet meg over noe tilsvarende. Morro å følge med på alle de forskjellige prosjektene. Grattis med bestått? Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
DeepFu Svart 26.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2018 Det har blitt malt og støpt benk den siste uka, men ikke tatt så mye bilder. I dag monterte vi overdekket igjen før vi gikk amok med stikksaga.. Sagde ut fordekket, men lot 14cm stå igjen på sidene og 30cm i baugen. Det var støpt inn byggskum?! under fordekket. Testing av plass for styreposisjon og høyde for ny benk. For å få en penere overgang der vi har skåret ut planlegger vi å "lime" fast glassfibervev hele veien rundt, og så mette med polyester. Og så støpe på 2-3 lag til når det har herdet. Sitér dette innlegget Link to post
kyrretamber Svart 26.Mai.2018 Del på Facebook Svart 26.Mai.2018 Gøy tråd å lese. Gjort en del av de tingene jeg kunne tenke meg å gjøre med min båt. Takk for at dere deler! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Mai.2018 Del på Facebook Svart 26.Mai.2018 Heisann, denne tråden har jeg av en eller annen grunn ikke oppdaget før nå! Flott renovasjonsprosjekt Gøy med oppussing og ombygging, holder på med mye av det samme selv Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
SøndreSvaberg Svart 27.Mai.2018 Del på Facebook Svart 27.Mai.2018 Denne blir fin! Moro med far/sønn prosjekt og jeg må si: Veldig god fremdrift!! Hvordan er arbeidsfordelingen? Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
DeepFu Svart 27.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2018 Joda @Komodo har sett tråden din, og det var den som inspirerte oss til å gå i gang. Men standarden på arbeidet er ikke på noen måte sammenliknbart. For oss er målet nå å være ferdig til skoleferien. Jeg må si det har vært ganske nervepirrende hver gang vi har gjort noe som har vært "point of no return", men så langt ser det stort sett ut som vi har landet på beina. Jeg må nok innrømme @SøndreSvaberg at en god del har jeg gjort alene, men det er nok ikke så rart i eksamenstid og med 3-4 fritidsaktiviteter i tillegg hos avkommet. Men pussing og maling har han stort sett gjort selv, og støyping der vi har trengt å vært to har han hjulpet til med. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.Mai.2018 Del på Facebook Svart 28.Mai.2018 DeepFu skrev On 27.5.2018 at 13.16: Joda @Komodo har sett tråden din, og det var den som inspirerte oss til å gå i gang Jøss, det var jo gøy å høre ? DeepFu skrev On 27.5.2018 at 13.16: @SøndreSvaberg Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.