Syvert Posted July 12, 2005 Share Posted July 12, 2005 Natt til i går sank en fritidsbåt i havnen bare få timer etter at familien hadde kommet inn etter en koselig tur på fjorden. Båten var en eldre Fjord Diplomat cabincruiser med to motorer. Årsaken til at båten begynte å ta inn vann var en defekt belg på det ene drevet. Til tross for at vaktmannskaper i Oslo Motorbåtforening kjapt oppdaget at båten tok inn vann, sank båten før det var mulig å redde den. Båten ble hevet i dag og brakt til et verksted for å redde det som reddas kan av motorer og annet utstyr. Problemet for båteieren er at forsikringen ikke normalt dekker skader på grunn av dårlig vedlikehold. Dette kan dessverre bli en kostbar affære for båtteieren. Husk at belger på drev må sjekkes og eventuelt byttes hvert år! Hilsen Syvert Quote knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Goddis77 Posted July 12, 2005 Share Posted July 12, 2005 Det er dette jeg også har hørt. Har hørt at VP sine drev skal skiftes belg annenhvert år, men at de bør byttes hvert år. Dette pga at det ikke holder 2 år. Noen som mener noe annet? Quote Link to post
Whistler Posted July 12, 2005 Share Posted July 12, 2005 OMC-drev med belg rundt hele transomplata? En kollega av meg plages med samme sak år om annet. Quote Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
NilsPils Posted July 13, 2005 Share Posted July 13, 2005 Har ikke mye så greie på drev og belger, men dette høres farlig ut. Tør man dra til havs med slikt? Det var kanskje hell i uhell at det skjedde i havna? Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Faxe Posted July 13, 2005 Share Posted July 13, 2005 Det er dette jeg også har hørt. Har hørt at VP sine drev skal skiftes belg annenhvert år, men at de bør byttes hvert år. Dette pga at det ikke holder 2 år. Noen som mener noe annet? <{POST_SNAPBACK}> Rush i kropp.... Nettopp opplevd det samme og kan si at det blir en dyr affære. For min del ,så skal jeg skifte jeg hvert år og oppgradere forsikringen til kasko....... Les min historie og lær........... http://www.baatplassen.no/i/index.php?showtopic=13661&hl= Quote Link to post
Goddis77 Posted July 13, 2005 Share Posted July 13, 2005 Kommer til å skifte hvert år jeg også etter å ha hørt dette ja. Hva er prisen på denne herligheten? Belgen altså... Quote Link to post
Faxe Posted July 13, 2005 Share Posted July 13, 2005 (edited) Hva er prisen på denne herligheten? Belgen altså... <{POST_SNAPBACK}> Kjempebillig iforhold til det jeg må betale nå ja.... Ca,500,- for eksosbelgen til Euro Fritid AS Edited July 13, 2005 by Faxe (see edit history) Quote Link to post
Kjelli Posted July 13, 2005 Share Posted July 13, 2005 Kjempebillig iforhold til det jeg må betale nå ja.... Ca,500,- for eksosbelgen til Euro Fritid AS <{POST_SNAPBACK}> Hvir jeg ikke tar helt feil, så gjør det ingenting om eksosbelgen ryker, da dette ligger med vann i seg uansett. Det er kun den øvre belgen som er kritisk, som går over akslingen. Kjelli Quote Link to post
Faxe Posted July 13, 2005 Share Posted July 13, 2005 Hvir jeg ikke tar helt feil, så gjør det ingenting om eksosbelgen ryker, da dette ligger med vann i seg uansett. Det er kun den øvre belgen som er kritisk, som går over akslingen. Kjelli <{POST_SNAPBACK}> Hva er funksjonen på belgen der da? Faxe Quote Link to post
Syvert Posted July 13, 2005 Author Share Posted July 13, 2005 Nettopp opplevd det samme og kan si at det blir en dyr affære. For min del ,så skal jeg skifte jeg hvert år og oppgradere forsikringen til kasko....... Hei Faxe Kaskoforsikring ville selvfølgelig dekke skaden hvis den skyldes ytre påvirkning eller tekniske feil, men hvis skaden skyldes dårlig eller manglende vedlikehold, dekker selv ikke en kaskoforsikring skaden. Hilsen Syvert Quote knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Poseidon Posted July 13, 2005 Share Posted July 13, 2005 Skremmende, skremmende . . . Det er nok ikke helt uten grunn at slike innretninger kalles både 'skrekkaggregat', 'hekkansaggregat' og det som verre er - takke meg til hylse og stiv aksling fremfor å flyte rundt på havet på en gummibelg Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
NilsPils Posted July 14, 2005 Share Posted July 14, 2005 Skremmende, skremmende . . . Det er nok ikke helt uten grunn at slike innretninger kalles både 'skrekkaggregat', 'hekkansaggregat' og det som verre er - takke meg til hylse og stiv aksling fremfor å flyte rundt på havet på en gummibelg <{POST_SNAPBACK}> Tiltredes!! Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Faxe Posted July 14, 2005 Share Posted July 14, 2005 (edited) Hei Faxe Kaskoforsikring ville selvfølgelig dekke skaden hvis den skyldes ytre påvirkning eller tekniske feil, men hvis skaden skyldes dårlig eller manglende vedlikehold, dekker selv ikke en kaskoforsikring skaden. Hilsen Syvert <{POST_SNAPBACK}> Og skifter jeg hvert år ,så bør det kalles godt vedlikehold... Enig? Edited July 14, 2005 by Faxe (see edit history) Quote Link to post
jumbo Posted July 14, 2005 Share Posted July 14, 2005 Fikk skiftet belger på alpha drevet mitt i år for jeg viste ikke når det var byttet sist. Kommer ikke uten videre til å skifte de til neste år. Quote Link to post
-Luna- Posted July 14, 2005 Share Posted July 14, 2005 Og skifter jeg hvert år ,så bør det kalles godt vedlikehold... Enig? <{POST_SNAPBACK}> Ikke sikker på at du får erstatning allikevel. Mitt forsikringsselskap sa at det måtte en ytre påvirkning til. En grunne eller gjenstand som forårsaket skaden. Jeg ville ha undersøkt hva som dekkes. Ta en telefon. Quote Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Slagskibet Posted July 14, 2005 Share Posted July 14, 2005 Og skifter jeg hvert år ,så bør det kalles godt vedlikehold... Enig? <{POST_SNAPBACK}> Hvis montering er ordentlig gjort så. Quote Link to post
Faxe Posted July 14, 2005 Share Posted July 14, 2005 Ikke sikker på at du får erstatning allikevel. Mitt forsikringsselskap sa at det måtte en ytre påvirkning til. En grunne eller gjenstand som forårsaket skaden. Jeg ville ha undersøkt hva som dekkes. Ta en telefon. <{POST_SNAPBACK}> Trenger man forsikring da? -Hvis det ikke dekkes?? Quote Link to post
jumbo Posted July 14, 2005 Share Posted July 14, 2005 Ikke sikker på at du får erstatning allikevel. Mitt forsikringsselskap sa at det måtte en ytre påvirkning til. En grunne eller gjenstand som forårsaket skaden. Jeg ville ha undersøkt hva som dekkes. Ta en telefon. <{POST_SNAPBACK}> Hvis uhellet først skulle være ute, kan man jo prøve om blåskjell går under "ytre påvirkning"... Quote Link to post
Blanco Posted July 14, 2005 Share Posted July 14, 2005 Skremmende, skremmende . . . Det er nok ikke helt uten grunn at slike innretninger kalles både 'skrekkaggregat', 'hekkansaggregat' og det som verre er - takke meg til hylse og stiv aksling fremfor å flyte rundt på havet på en gummibelg <{POST_SNAPBACK}> Jeg visste ikke at du hadde fordommer. Slik jeg har oppfattet dine kunskaper, burde du vite at belgen alene ikke skal kunne medføre at en båt synker så raskt. Quote Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Jens_P Posted July 14, 2005 Share Posted July 14, 2005 (edited) Trenger man forsikring da? -Hvis det ikke dekkes?? <{POST_SNAPBACK}> Lovene rundt erstatningsansvar ved skade til sjøs er helt forskjellig fra det som gjelder bil. Kasko er etter min mening å anbefale dersom du ikke har økonomi til ta et totalhavari på egen kappe. Det står en del om ansvarsforhold og forsikring av båt i denne strengen: Ansvarsforsikring Edited July 14, 2005 by Jens_P (see edit history) Quote Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Poseidon Posted July 14, 2005 Share Posted July 14, 2005 Jeg visste ikke at du hadde fordommer. Slik jeg har oppfattet dine kunskaper, burde du vite at belgen alene ikke skal kunne medføre at en båt synker så raskt. <{POST_SNAPBACK}> Jeg vet ikke om det henger sammen med fordommer eller kunnskaper, men jeg innrømmer gjerne en forkjærlighet for å spissformulere litt av og til Samtidig tilstår jeg at jeg bare har hatt en båt med aggregat, og på tross av de praktiske fordelene dette hadde, så var det konklusjonen: "ett av den sorten er egentlig nok." (Når motoren i tillegg var Volvo, så ble det plutselig mer enn nok....). ... og om ikke belgen alene kan forårsake at "Water from outside come inside", så er det den som er siste tetning - så lenge den er tett. Men forhåpentlig kan vi være enige om konklusjonen: har man hekkaggregat så er det særdeles viktig å være nøye med belgene. Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Faxe Posted July 14, 2005 Share Posted July 14, 2005 Men forhåpentlig kan vi være enige om konklusjonen: har man hekkaggregat så er det særdeles viktig å være nøye med belgene. <{POST_SNAPBACK}> Helt enig med du........ Quote Link to post
Hullivannet Posted July 14, 2005 Share Posted July 14, 2005 Og for oss som sitter her skrekkslagne med nyinnkjøpte båter som vi ikke aner når det sist ble byttet belg på - noen som har, eller kan gi, en kortfattet forklaring på hvordan man bytter?? Spør bare sånn i forbifarten - på vei for å se om hun flyter ennå Quote Link to post
Birchwood 320 Posted July 14, 2005 Share Posted July 14, 2005 Jeg vet ikke om det henger sammen med fordommer eller kunnskaper, men jeg innrømmer gjerne en forkjærlighet for å spissformulere litt av og til Samtidig tilstår jeg at jeg bare har hatt en båt med aggregat, og på tross av de praktiske fordelene dette hadde, så var det konklusjonen: "ett av den sorten er egentlig nok." (Når motoren i tillegg var Volvo, så ble det plutselig mer enn nok....). ... og om ikke belgen alene kan forårsake at "Water from outside come inside", så er det den som er siste tetning - så lenge den er tett. Men forhåpentlig kan vi være enige om konklusjonen: har man hekkaggregat så er det særdeles viktig å være nøye med belgene. <{POST_SNAPBACK}> Ikke heilt enig i at belgen er siste tetning Poseidon. Vannet må forbi (hos meg) et vanntett lager!! Kan ikke piple mangen dråpene inn der du.. Quote Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.