Jump to content

Fritidsbåt sank i havnen


Syvert

Recommended Posts

Natt til i går sank en fritidsbåt i havnen bare få timer etter at familien hadde kommet inn etter en koselig tur på fjorden. Båten var en eldre Fjord Diplomat cabincruiser med to motorer. Årsaken til at båten begynte å ta inn vann var en defekt belg på det ene drevet. Til tross for at vaktmannskaper i Oslo Motorbåtforening kjapt oppdaget at båten tok inn vann, sank båten før det var mulig å redde den. Båten ble hevet i dag og brakt til et verksted for å redde det som reddas kan av motorer og annet utstyr. Problemet for båteieren er at forsikringen ikke normalt dekker skader på grunn av dårlig vedlikehold. Dette kan dessverre bli en kostbar affære for båtteieren. Husk at belger på drev må sjekkes og eventuelt byttes hvert år!

Hilsen Syvert :smash:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Det er dette jeg også har hørt. Har hørt at VP sine drev skal skiftes belg annenhvert år, men at de bør byttes hvert år. Dette pga at det ikke holder 2 år.

Noen som mener noe annet?

<{POST_SNAPBACK}>

Rush i kropp.... :eek:

 

Nettopp opplevd det samme og kan si at det blir en dyr affære. :nonod:

For min del ,så skal jeg skifte jeg hvert år og oppgradere forsikringen til kasko.......

 

Les min historie og lær...........

 

http://www.baatplassen.no/i/index.php?showtopic=13661&hl=

Link to post
Share on other sites

Nettopp opplevd det samme og kan si at det blir en dyr affære. :nonod:

For min del ,så skal jeg skifte jeg hvert år og oppgradere forsikringen til kasko.......

Hei Faxe :seeya:

Kaskoforsikring ville selvfølgelig dekke skaden hvis den skyldes ytre påvirkning eller tekniske feil, men hvis skaden skyldes dårlig eller manglende vedlikehold, dekker selv ikke en kaskoforsikring skaden.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Skremmende, skremmende  . . .

 

Det er nok ikke helt uten grunn at slike innretninger kalles både 'skrekkaggregat',  'hekkansaggregat' og det som verre er  -  takke meg til hylse og stiv aksling fremfor å flyte rundt på havet på en gummibelg  :wink:  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Tiltredes!! :yesnod::yesnod:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hei Faxe  :seeya:

Kaskoforsikring ville selvfølgelig dekke skaden hvis den skyldes ytre påvirkning eller tekniske feil, men hvis skaden skyldes dårlig eller manglende vedlikehold, dekker selv ikke en kaskoforsikring skaden.

Hilsen Syvert  :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Og skifter jeg hvert år ,så bør det kalles godt vedlikehold...

Enig?

Redigert av Faxe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og skifter jeg hvert år ,så bør det kalles godt vedlikehold...

Enig?

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke sikker på at du får erstatning allikevel. Mitt forsikringsselskap sa at det måtte en ytre påvirkning til. En grunne eller gjenstand som forårsaket skaden.

 

Jeg ville ha undersøkt hva som dekkes. Ta en telefon.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Skremmende, skremmende  . . .

 

Det er nok ikke helt uten grunn at slike innretninger kalles både 'skrekkaggregat',  'hekkansaggregat' og det som verre er  -  takke meg til hylse og stiv aksling fremfor å flyte rundt på havet på en gummibelg  :wink:  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg visste ikke at du hadde fordommer. Slik jeg har oppfattet dine kunskaper, burde du vite at belgen alene ikke skal kunne medføre at en båt synker så raskt.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Trenger man forsikring da?

 

-Hvis det ikke dekkes??

<{POST_SNAPBACK}>

Lovene rundt erstatningsansvar ved skade til sjøs er helt forskjellig fra det som gjelder bil. Kasko er etter min mening å anbefale dersom du ikke har økonomi til ta et totalhavari på egen kappe. Det står en del om ansvarsforhold og forsikring av båt i denne strengen: Ansvarsforsikring Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg visste ikke at du hadde fordommer. Slik jeg har oppfattet dine kunskaper, burde du vite at belgen alene ikke skal kunne medføre at en båt synker så raskt.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vet ikke om det henger sammen med fordommer eller kunnskaper, men jeg innrømmer gjerne en forkjærlighet for å spissformulere litt av og til :wink:

 

Samtidig tilstår jeg at jeg bare har hatt en båt med aggregat, og på tross av de praktiske fordelene dette hadde, så var det konklusjonen: "ett av den sorten er egentlig nok." (Når motoren i tillegg var Volvo, så ble det plutselig mer enn nok....).

 

... og om ikke belgen alene kan forårsake at "Water from outside come inside", så er det den som er siste tetning - så lenge den er tett.

 

Men forhåpentlig kan vi være enige om konklusjonen: har man hekkaggregat så er det særdeles viktig å være nøye med belgene.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Og for oss som sitter her skrekkslagne med nyinnkjøpte båter som vi ikke aner når det sist ble byttet belg på - noen som har, eller kan gi, en kortfattet forklaring på hvordan man bytter??

 

Spør bare sånn i forbifarten - på vei for å se om hun flyter ennå :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om det henger sammen med fordommer eller kunnskaper, men jeg innrømmer gjerne en forkjærlighet for å spissformulere litt av og til :wink:

 

Samtidig tilstår jeg at jeg bare har hatt en båt med aggregat, og på tross av de praktiske fordelene dette hadde, så var det konklusjonen: "ett av den sorten er egentlig nok." (Når motoren i tillegg var Volvo, så ble det plutselig mer enn nok....).

 

... og om ikke belgen alene kan forårsake at "Water from outside come inside", så er det den som er siste tetning  -  så lenge den er tett.

 

Men forhåpentlig kan vi være enige om konklusjonen: har man hekkaggregat så er det særdeles viktig å være nøye med belgene.

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke heilt enig i at belgen er siste tetning Poseidon. Vannet må forbi (hos meg) et vanntett lager!!

Kan ikke piple mangen dråpene inn der du..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...