Jump to content

Fritidsbåt sank i havnen


Syvert

Recommended Posts

Kan ikke piple mangen dråpene inn der du..

Nei jeg vil håpe at du har rett, selv om det ikke synes å ha hjulpet den båten som Syvert fortalte om da han startet denne tråden: Til tross for at vaktmannskaper i Oslo Motorbåtforening kjapt oppdaget at båten tok inn vann, sank båten før det var mulig å redde den. :diving::diving::diving:

 

Konklusjonen blir nok den samme som tidligere :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Har selv påhengsmotor og ellers ingen skrogsgjennomføring under vannet :cool:

 

Men jeg har da vitterlig reddet en snekke med strakk aksel her i havna fra forlis: et lokk fra en eller annen smørekopp hadde falt av. Har også lest om tilfeller hvor akslingen og propellen bare forsvant i dypden når giret ble satt i revers - med tilsvarende vanninntak.

 

Det finnes for mange hull i dagens båter...

Link to post
Share on other sites

Har selv påhengsmotor og ellers ingen skrogsgjennomføring under vannet  :cool:

 

Men jeg har da vitterlig reddet en snekke med strakk aksel her i havna fra forlis: et lokk fra en eller annen smørekopp hadde falt av. Har også lest om tilfeller hvor akslingen og propellen bare forsvant i dypden når giret ble satt i revers - med tilsvarende vanninntak.

 

Det finnes for mange hull i dagens båter...

<{POST_SNAPBACK}>

 

Så det beste er en båt med påhengsmotor??

Link to post
Share on other sites

Har selv påhengsmotor og ellers ingen skrogsgjennomføring under vannet  :cool:

 

Men jeg har da vitterlig reddet en snekke med strakk aksel her i havna fra forlis: et lokk fra en eller annen smørekopp hadde falt av. Har også lest om tilfeller hvor akslingen og propellen bare forsvant i dypden når giret ble satt i revers - med tilsvarende vanninntak.

 

Det finnes for mange hull i dagens båter...

<{POST_SNAPBACK}>

 

Så det beste er en båt med påhengsmotor??

<{POST_SNAPBACK}>

 

Når det gjelder sikkerhet mot motorinstallasjonsrelatert forlis - ja.

<{POST_SNAPBACK}>

Herregud, skjerp dykk !!

Det sikreste for dere er nok å ikke ha båt i det hele tatt. !!

Bare pass på å ikke gå ut døra hjemme heller !

Kanskje best å holde senga hele dagen også, just in case....... :lol::lol::lol:

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg vet om to båter som har sunket. En av dem har hekkaggregat, uten at det vedkommer saken i det hele tatt. Det var en Sandstø 21, hvor skroget sprakk etter litt bølgedans.

 

Derimot har jeg sett mye dårlig vedlikehold av drev. Blant annet båter som tas opp for vinteren, hvor man konstaterer at "Dæven, bælgen har rævna!"

 

Så man kjøper ny belg, sammen med lageret belgen beskytter. Dette byttes i løpet av vinteren, og båten er grei til neste vår.

 

Makan til stigmatisering som "de erfarne" i forumet har bedrevet i denne tråden har jeg faktisk ikke sett her på Baatplassen.no tidligere. Kan noen av dere nevne flere båter som har sunket ene og alene grunnet hull i belg?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Virkelig trist lesning! Skrekk og gru! Hva skjer hvis belgen ryker midtfjords?

Har aldri hatt båt med drev, men har hørt at mange båter med slikt KUN har gummibelgen " å flyte på". DET krever nøye ettersyn og vedlikehold vil jeg tro. Har sjøl påhenger, men 2 "hull" under vann: EchoPilot har 2 gjennomføringer; For å sikre disse (er overforsiktig kanskje?) kommer jeg til å støpe inn et rør over "hullene" opp til over vann-nivå.

 

En annen tanke som slår meg er: Hvor mange av oss har pumpekapasitet til å takle STORE lekkasjer?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...