Jump to content

Ny båt: Fjord Weekender 24


Campingcruisern

Recommended Posts

Campingcruisern skrev On 13.10.2018 at 15.03:

Lurer jammen på om vi må skaffe en mindre presenning. Denne på 8*10m ble i det største laget og slipper for mye luft innunder. Skulle hatt den litt kortere, begge veier, så man får tjoret den bedre inntil båtkroppen alle veier.

 

6*8m presenning:

20181016_174633.jpg.480f5b2c3b7d0b0b5344a5cca3ea5426.jpg

 

Mye enklere å håndtere og vi fikk tjoret den tettere på båten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Fast dørk i båten før pussing :

IMG_20201115_131241.jpg.d8f810cf29e087f2c3268cb30e0c3e99.jpg

 

 

Etter pussing:

 

IMG_20201115_141018.jpg.a90a5ce8eae31314d80f27f0eef9100a.jpg

 

Skulle egentlig lakkere første strøk forleden dag, men så viste det seg at det lak vann ett eller steds fra på den nypussede dørken. Ikke særlig hendig når man skulle lakkere. Så da ble de lagt en presenning over kalesjen og så får man se om det holder tett så man får begynne på både lakkering og i tillegg sparkling av diverse hull på gelcoat innvendig i båten. Den skal nemlig pusses opp litt. 

 

Så er det tetting av lekkasje i vindu før man går løs på innredning i salongen 😝

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med en fantastisk båt som er veldig god i sjøen. Bildet viser undertegnede i min Fjord 24 Weekender, en 1980 modell med en AQAD 225 hk V-8 motor på 225 hk med et 280 drev. Så vidt jeg husker er båten konstruert av Norges kanskje mest anerkjente konstruktør: Eivind Amble. Hans genistrek, som seinere ble kopiert av veldig mange andre båtbyggere var minikabinen under brodekket. Jeg kjøpte min i 1985 og hadde den i ca 10. år. Stor sorg den dagen jeg solgte den. Båten er 7,25 m lang, 2,91 m bred, har en dødvekt på 2.400kg, har en dødreis på (så vidt jeg husker) 24 grader. (Skroget i bunn bak er ca. 5 cm tykt, en venn av meg hadde samme type båt og satt inn et monster av en Cummings diesel V-8, på tross av veldig god plass i mototrommet fikk han problemer med kjølevannsinntaket, fikk det ikke til via drevet - så han borret hull i bunn av båten for å få det til. Derfor vet jeg det. Båten tåler godt airtime :smiley:) Båten ble etterfulgt med modellen Fjord 725 SE, samme skrog, litt annerledes overbygg , men stort sett samme innredning i forpiggen og i cockpit. 

KOS deg med en veldig god og trygg båt :thumbsup::smiley:

til båtplassen.jpg

Redigert av ai ai sir (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Dessverre har vår båt vært mer på land enn på vann. Delvis på grunn av en del problemer med båten, og delvis på grunn av manglende tid til å gjøre noe med den. Men nå har vi endelig fått startet opp igjen. Den har hatt diverse lekkasjer fra vinduer som må tettes igjen og deretter kommer vi nok til å renovere salongen en del for å fikse opp litt vannskader på teakfiner osv. Dessuten tror jeg vi kommer  til å endre kjøkkenløsningen litt.  Puter skal også skiftes ut.

Baki båten har vi også planer om å lage en slags solbenk. Bilder vil komme når vi har kommet litt i gang. Skal bli spennende å se om vi får til ting slik vi ønsker. Båten var nok (og har blitt verre mens den har stått på land) i en del dårligere stand enn vi først trodde da vi kjøpte den, men håper vi får en bra bruksbåt etter vårt ønske av det til slutt.

Link to post
Share on other sites

Fått lakkert 2 strøk på den faste delen av dørken. Har også lakkert siste strøk på de løse elementene på dørken. De ligger dog i kjelleren til tørk. Litt dårlig bilde, da jeg kun har lys fra en liten arbeidslampe.

1.jpg.12db5a7d0f5c0a76726b96a75ce1d361.jpg

 

 

Har også begynt på et prosjekt for å ha baki båten under kalesjen  :)

 

2.jpg.b3278c01294199415a6bea21246bff5e.jpg

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å se at det er noen som tar jobben med å gjøre en gammel klassiker til bruksbåt igjen.:thumbsup: 

Jeg har selv en 24 Fjord Weekender som har gitt oss mye båtglede over flere år, men i det siste har den ikke blitt brukt noe særlig på grunn av lekkasje problemer og knust frontvindu. Reparasjonen med captain tolley fungerte noen år, men nå må det tas skikkelig tak for å fikse lekkasjene og vannskadene på innredningen. 

Lykke til videre!

Link to post
Share on other sites

Ja vi tette først den ruta i front som ikke er original, men nå ser det ut til at den lekker ett par andre steder og 😝 Skal prøve å få tettet de og få renovert salongen etterpå. Helst skulle man satt inn ny teak, men dette er hverken lett å få tak i eller særlig rimelig for en barnefamilie som oss. Så det er spørs om det må settes inn noe kryssfiner og males hvitt enkelte steder. Noen som har en bra anbefaling til maling i båt? Leste ett sted at Jorun shipolin ble brukt til slikt? 🤔

Link to post
Share on other sites

Benken til båten begynner å ta form. Må bare så tak i noen kryssfiner plater for å lage front å sider til den. Og til å kle konsollbordet på siden. Dette skal også ha noen teak-detaljer, som jeg har satt møbel snekker mannen til å ta seg av.(Da jeg ikke har råd til å prøve å feile med så dyrt materiale som teak 😜

 

Og så har vi fått på siste strøket på platene til dørken. 

 

IMG_20201201_131020.jpg

IMG_20201201_131954.jpg

IMG_20201201_124645.jpg

IMG_20201130_193750.jpg

Redigert av Campingcruisern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fått beiset skjelletet til skyvebenken min.  Den faste dørken inne i båten har fått sitt siste lag med lakk. Skal bli spennende å se hvordan det blir når man får lagt nedi hele den nylakkerte dørken i helga. Og så har jeg fått malt kantene til benken og konsollen som skal være ved siden av. 

IMG_20201209_101000.jpg

 

IMG_20201209_193459.jpg

 

IMG_20201207_192240.jpg

 

IMG_20201207_201002_633.jpg

 

IMG_20201207_192234.jpg

Redigert av Campingcruisern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Campingcruisern skrev for 2 timer siden:

Fått beiset skjelletet til skyvebenken min.  Den faste dørken inne i båten har fått sitt siste lag med lakk. Skal bli spennende å se hvordan det blir når man får lagt nedi hele den nylakkerte dørken i helga. Og så har jeg fått malt kantene til benken og konsollen som skal være ved siden av. 

Det ser veldig bra ut dette :thumbsup: Det blir nok en skikkelig flott skute du kan glede deg til å bruke til neste sesong  :thumbsup:  Legg gjerne ut flere bilder av prosjektet ditt :smiley:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har sparklet, pusset og malt diverse inne i båten:

 

IMG_20201219_134231.jpg.0570d803c396633778a313ee9a8b122a.jpg

 

IMG_20201219_134238.jpg.e43fe177201e6844c0a9768ead9aa4ad.jpg

 

Har også fått lagt inn den nye dørken. Her er før og etter bilde av hvordan det var og har blitt:

Før:

IMG_20170917_155308.jpg.d2e47e9231d0a20fa6c7db5b7c58d90b.jpg.06dfe7e51b8646352be13d1dae24ef10.jpg

 

Etter:

IMG_20201220_145841_986.jpg.c5619750267d685212a8e37960854ce5.jpg

 

Flaggstanga er nylakkert og fin :

 

IMG_20201220_141849.jpg.7002837ee1fad01c57d68bb89bdae7c1.jpg

 

 

 

Badeplattformen var brunmalt og trist synes vi, så denne ble pusset ned og beiset i teak farge før den skal lakkeres. Jeg vurderte å skifte ut hele skiten, da dette var en skikkelig møkkajobb. Det verste var sporene på øversiden som til slutt ble frest/pusset med ett eller annet dremel tilbehør. Tungvint og langdryg jobb 🙄  Slett ikke helt fornøyd  med resultatet, men uansett bedre enn den mørke brunmalte. 

 

IMG_20201220_151032_149.jpg.43f5ac9c07c6daeb7d6d7c383bc6eb7e.jpg

 

IMG_20201219_134354.jpg.bb9b86f1ffef0970216f8e4bf67a744f.jpg

 

IMG_20201220_151032_135.jpg.9965ac901f9173e2e7d694e95e6514dd.jpg

Link to post
Share on other sites

tilplan skrev 9 minutter siden:

Blir bra dette. Smart den benken med uttrekk. 
 

Er bordene på badeplattformen royalimpregnerte terrassebord? Har selv disse i brunt på terrassen, og det er bra der, men på badeplattformen har jeg aldri sett det. Jobben din så nå fin ut på bildet. 

 

Aner ikke hva det er,  men det er visst noe impregnert som er malt med oljedekkbeis eller noe. Synes det var litt mørkt og trist. 

Link to post
Share on other sites

Litt får man gjort innimellom i jula og.  Driver fortsatt og lakkerer på plankene til badeplattformen og stigen. 

Dessuten har vi fått skjelletet til utrekksbenken inn i båten:

 

IMG_20201226_135207.jpg.0f79da9d3cce85b76bedabca4359c25d.jpg

 

Har fått boret hull for montering i alle dekksider og fronten til benken. Til og med montert på håndtak på fronten :

 

IMG_20201226_192915.jpg.8c63708cac07e9e8af39e67a94f192a1.jpg

 

Men venter på skruer og slike dekkhetter før jeg får montert alt sammen på i båten. Og det går jo ikke akkurat unna i romjula 😝 Klør i fingrene etter å få det montert ferdig. Møbelsnekkeren i familien må også få fart på seg, så vi får laget, lakkert og montert teak front og topp til konsollen på siden, med koppholdere i 😉

Redigert av Campingcruisern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en annen, men helt ok løsning i min Fjord 24 Weekender (den var original fra Fjord, skal se om jeg har noen albumbilder jeg kan skanne og legge ut til deg), jeg synes din versjon ser bra ut, men er litt engstelig for den ekstra vektøkningen. Båten du har er en planende båt med forholdsvis dyp V i bunnen (så vidt jeg husker en dødreis på 24 grader) som da trenger stor motor. Med mye tyngde i hekken kan det kanskje være vanskelig å få båten i plan???? Ellers applauderer jeg det du har gjort - ser veldig bra ut :thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Fått montert på de fleste dekksidene på benken i båten. Mangler topp og front på konsollen på siden. Litt usikker på om vi skal lage dem i teak og lakkere eller om de skal være hvite som resten av benken 🤔 

Putene skal syes i hvit skai. 

 

IMG_20210101_140522.jpg.4fbdf1d2f016b285b6ac09ce5ad34ffe.jpg

 

IMG_20210101_145449_863.jpg.80ad0b3b6b0a3e9f0358946c0f402a4f.jpg

 

IMG_20210101_145449_860.jpg.37b11a3dbe746ff3da3765026a3bd0a9.jpg

Link to post
Share on other sites

paxo skrev On 26.12.2020 at 23.14:

Jeg syns disse ville vært fine for badeplattformjobben. Også fine for å pusse treverk med nagler (klinkbygd).

Fikk tips om dem her på Båtplassen for mange år siden.

https://www.biltema.no/verktoy/poleringstilbehor/poleringsverktoy/nylonrondell-2000017838

 

 

Må prøve noe sånt neste gang jeg skal gjøre noe lignende, for å bruke dremel med diverse små fresverktøy var særdeles langdrygt og ga heller ikke det beste resultatet 😝 Men nå er plattformen snart ferdig lakkert, så det får bli neste gang 😉

Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev On 26.12.2020 at 21.00:

Jeg hadde en annen, men helt ok løsning i min Fjord 24 Weekender (den var original fra Fjord, skal se om jeg har noen albumbilder jeg kan skanne og legge ut til deg), jeg synes din versjon ser bra ut, men er litt engstelig for den ekstra vektøkningen. Båten du har er en planende båt med forholdsvis dyp V i bunnen (så vidt jeg husker en dødreis på 24 grader) som da trenger stor motor. Med mye tyngde i hekken kan det kanskje være vanskelig å få båten i plan???? Ellers applauderer jeg det du har gjort - ser veldig bra ut :thumbsup:

 

Vil gjerne se andre løsninger på benk i Fjord 24. 👍Har lett litt rundt på nett og kikket rundt på løsninger i andre Fjord båter og andre båter generelt for å se hva folk gjør med uteplassen sin. Alltid artig å se. 

Link to post
Share on other sites

Campingcruisern skrev for 17 timer siden:

Har lett litt rundt på nett og kikket rundt på løsninger i andre Fjord båter og andre båter generelt for å se hva folk gjør med uteplassen sin. Alltid artig å se. 

Nå har jeg sett igjennom gamle album for å se om jeg har bilder av benkarrangementet i min Fjord 24 Weekender, dessverre var resultatet dårlig. Mest bilder forover under fart og fra grilling i uthavner :smiley:

Men jeg skal forsøke å forklare/beskrive så godt jeg kan hvordan det var:

Helt akter var det en benk som gikk i hele båtens (innvendige) bredde. Denne var skrudd (festet) i innersargen. Den hadde ikke "bein" som den sto på. Benken sto ikke i veien for å løfte opp de to motorrommsplatene (dørkplater).

Under sitteflaten i benken var det skrudd fast (i selve benken) metallprofiler. Disse fungerte som "skinner" til å skli inn ekstra (2. stk) bord/benk.

Det fulgte med 3 bord/benker i båten. Disse fungerte på den måten at under hvert bord/benk var det montert (i metall) 4 vippebare bein til benkehøyde og 4 vippebare bein til bordhøyde. Beina ble låst fast med en fjærbelastet låseanordning (låsepinne) til festeanordningen (også i metall) under selve bord/benkeplaten. Man valgte hvilken funksjon bord/benken skulle brukes til. 

Gjorde man 2 av bord/benken til benkehøyde kunne man lage en U-sofa bak ved å plassere benkene med langsidene langs sargen/skrogsiden (styrbord og babord) og inntil benken akter og plassere det 3. bord/benken på bord-bein i midten. Likeledes kunne man plassere de 2 benkene langsetter benken akter (etter hverandre) og fikk derved en stor solseng. " Det var plass til 2 benk/bordplatene i "skinnene" under benken akter - for oppbevaring. Det 3. bord/benken kunne da brukes som bare bord. 

Det fine med denne ordningen var at bord/benkene også kunne tas på land (flott i uthavn) og brukes som det: enten sittebenk eller bord. Det fulgte også med skai-trekte puter til disse 3 benk/bordene. 

Håper du skjønner litt av hvordan det fungerte. Hvis ikke er det bare å spørre mer :smiley:  De bildene jeg har av utearrangementet er dårlige (med mennesker, mat, drikke etc) og jeg vet ikke hvor representative de er.

 Jeg kan godt forsøke å tegne dem........................men så var det dette med tegneferdighetene da :nonod:

Godt Nytt År forresten :thumbsup: 

 

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Flott arbeid du gjør:thumbsup:

 

Vi valgte å fjerne original benk i vår 24 Fjord Weekender og erstattet den med en to seter med vipperygg og heve/senke funksjon, slik at man hadde god oversikt under fart. Nedsenket kunne man i toseteren  sitte ved klappbordet akter. Vi valgte å bruke klappstoler som supplement, da de lett kunne stuves under dekk.

Den originale sittebenken mener jeg lå løst på dekket, men sikret med to gummi (dør) stoppere, som var skrudd i dekket. Man kunne løfte den over gummi stopperne og dra den litt frem fra under dollbordet, slik at den ble utvidet til sengebredde. Ryggputen kunne legges ned som en forlengelse til sitteputen.

 

Legger ved et par bilder av løsningen vi valgte.

Fjord 6.jpg

Fjord 7.jpg

Redigert av okristi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...