Jump to content

Ny båt: Fjord Weekender 24


Campingcruisern

Recommended Posts

The Saint skrev 3 minutter siden:

Flott resultat! :thumbsup: Må bare spørre deg, hvor fikk du tak i det hvite kant båndet til putene dine? Eller laget du det selv? :saint:

Laget de selv ja.  Av en tynn remse skai som jeg klippet og så sydde jeg den rundt en snor. 

Link to post
Share on other sites

The Saint skrev 38 minutter siden:

Ble meget bra! Det der må jeg prøve selv. :thumbsup: Likte ankerene som du har sydd på putene også.

 Må jo være litt maritimt i båt 😝

 

Brettet en 4-5 cm bred skai remse over en snor slik og sydde sammen med rettsøm. 

IMG_20210314_081616.jpg.477bfe323047e8d8f9d24a997da3aff8.jpg

Link to post
Share on other sites

Kaptein Plast skrev for 6 timer siden:

Supert resultat! 

Og digger snekkerverkstedet ditt.. :p

 

Ja det er ikke så verst når vi klarer å holde orden der nede. Men når vi ofte holder på med prosjekter både i garasje og kjeller, så har ting og verktøy en tendens til å rote seg litt til 🙄. Kjekt med stor plass når man skal male masse saker på en gang og 👍

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fått montert sammen trappa 

IMG_20210324_123608_700.jpg.afad0ab6ffc6a016a203db59823922c0.jpg

 

Ellers så er snekkerverksted så fullt av ting som holder på å males og tørkes at man snart ikke kan bevege seg der inne 🤣

 

Måtte til og med tjore opp stativet for tørking så det ikke skulle tippe over 

 

IMG_20210324_123608_753.jpg.80713d39683999541b232abf6a067449.jpg

 

Holder på å male ryggstøene til benkene nedi salongen (eh.. Forpiggen) Viste seg at de ble gule siden jeg hadde brukt universalgrunning istedetfor sperregrunning.  Så da var det pån igjen med ny grunning 😝

 

IMG_20210324_123608_862.jpg.cb3fe32e3d068a689874b67167c8b2bb.jpg

 

IMG_20210324_123608_870.jpg.2219f176f65517431b399328f5dbed1a.jpg

 

Skrogtrekk er bestilt og kommer forhåpentligvis til påsken. Så da blir det vel mye riving av gammelt skrogtrekk og diverse i båten framover. Pluss rengjøring og tetting av vinduer. 

Link to post
Share on other sites

Da var hyllene/ryggstøene ferdig malt og jeg fikk endelig trukket de i hvit skai. Under ligger skrogtrekket i lyst grått som skal på veggene og bakom står madrassen som skal i bunnen i alkoven. Blir en stund til de kommer ned i båten, siden den er revet helt ren på grunn av flere lekkasjer fra vinduer, takluke osv. Men tror det blir ganske bra til slutt. Må bare få tettet diverse vinduer og takluke og revet helt ferdig, før vi begynner å bygge opp igjen 🙄

 

photocollage_2021329194937869.jpg.102ab3804eb914b350cb5b3e0be40f2d.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fjerning av gammelt skrogtrekk og lim fra skrogsider er mye og langtekkelig arbeid 😝 Først multiverktøy med ett eller annet skrapeverktøy i 2 operasjoner og så etterpå gå over med stålbørste for å fjerne siste rest av lim🙄

IMG_20210411_153556.jpg.6a122eef22f296bb5724fc0fa6ed9d92.jpg

Ellers er garasjen full av mer eller mindre vannskadet tre som står der inne for å fungere som maler for nytt. Blir fullt etterhvert 😝 Treverket som er helt og uten vannskader er i kjeller for pussing og maling.

IMG_20210411_123224.jpg.40d7947d8e202129133c65ba0c779428.jpg

 

Hagestua brukes som verksted for rens og vask av gamle vinduer før de tettes og settes inn igjen. For tiden er det båtutstyr overalt 🤣

IMG_20210410_172511.jpg.531601a64b6c08e17df3bfcc18a5cd15.jpg

 

Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev 21 minutter siden:

tipper lykken blir ENORM når du tar første turen på sjøen med en PRAKTFULLT restaurert Fjord 24 Weekender til sommeren :thumbsup::clap::flag::drink::lol:

Ja ikke sant 😁 Uten å bekymre seg for mugg og lekkasjer og annen alskens ulumskheter 🙄

Link to post
Share on other sites

Campingcruisern skrev for 9 timer siden:

Ja ikke sant 😁 Uten å bekymre seg for mugg og lekkasjer og annen alskens ulumskheter 🙄

Hvis du har tilhold rundt Oslofjorden kan vi kanskje treffes og beundre hverandres harde arbeid og flotte resultat - i løpet av sommeren. Jeg er nok ikke på vannet før st. Hans - tror jeg :wink:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev for 2 timer siden:

Hvis du har tilhold rundt Oslofjorden kan vi kanskje treffes og beundre hverandres harde arbeid og flotte resultat - i løpet av sommeren. Jeg er nok ikke på vannet før st. Hans - tror jeg :wink:

Holder til i midt-Norge, så så lang tur tror jeg ikke vi kommer til å sette ut på med denne "balja" 🤣. Båten vår står på parkeringsplassen utenfor huset og det har balla på seg med så mange prosjekter at  enten må vi stå på noe voldsomt, eller så blir det nok ikke før en god stund ennå her heller. Hadde hadde håpet å få den noenlunde i orden til ferien i juli. Når man står baki båten har man utsikt over fjorden vi pleier å kjøre båt på og det er jo litt kjedelig å ha båten i hagen helt strippet ned de dagene det et speilblankt vann og sol da 😝

Du får bare poste masse bilder av hvor flott den blir her på forumet så vi får se lell 😉

Link to post
Share on other sites

Campingcruisern skrev for 2 timer siden:

Hadde hadde håpet å få den noenlunde i orden til ferien i juli. Når man står baki båten har man utsikt over fjorden vi pleier å kjøre båt på og det er jo litt kjedelig å ha båten i hagen helt strippet ned de dagene det et speilblankt vann og sol da 😝

Helt klart det er kjedelig, men jeg tenker at den som venter på noe godt venter ikke forgjeves :wink: Belønningen kommer (til slutt) og til neste år er det bare å sjøsette og KOSE seg hele ferien (og kanskje noen helger innimellom) :thumbsup:

Jeg legger nok ut noen bilder etterhvert, men med vondter i mange ledd går det ikke så fort som jeg hadde håpet (dvs: hodet mitt vil skru opp tempoet, men kroppen streiker:sad: det er mange spreke 73-åringer, jeg er dessverre ikke en av dem:sad:) Men jeg skal på fjorden til sommeren uansett :wink:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Litt forskjellig arbeid i helga. Takluke er tatt ut fordi den må tettes og settes inn på nytt, så rammen må pusses litt opp. Har prøvd å polere den med Autosol, men det er forferdelig mye arbeid. Den var grønn/hvit av korrosjon, så det er spørs om man må gjøre det på en annen måte.

 

IMG_20210418_204403_682.jpg.6806aded3adce43ebd93a360682f528f.jpg

 

Rammene fra vinduene er forsøkt rengjort. Er kommet ett stykke på vei, men disse var full av diverse som silikon og diverse andre tetningsmasser som sitter veldig godt 😝

IMG_20210418_204403_732.jpg.479be31b8e1a2f58a0f9b5c5183ffa9d.jpg

 

IMG_20210418_204403_763.jpg.823714cee29c2ea4b3e5a2a03095a9d4.jpg

 

Har også fått sparklet og malt litt på det gamle bordet, noen veggelementer og 2 håndtak.

IMG_20210418_204403_808.jpg.7c8764fdec0cb9195e4e78a341dec36e.jpg

 

IMG_20210418_204403_852.jpg.516065385530d05aea2e758d8c2da3e6.jpg

 

IMG_20210418_204403_857.jpg.7dab344d9d2d047795d44e92afa671c4.jpg

 

IMG_20210418_204403_863.jpg.b3e297c0546d4888b90342c9f49c6c40.jpg

 

Gubben har rensket ut skadet treverk på vindu og takluke og pusset, støpt og reparert disse. Gleder meg til vi er kommet så langt at vinduer og takluker er ferdig tettet så vi får startet på gjenoppbyggingen som er mye morsommere enn alt dette pirkarbeidet vi holder på med nå 😝

 

Ja og så har vi fått testet noen prøver på osmo dekorvoks :

 

IMG_20210415_184402.jpg.442f0dbc5c0269a38de11188510302a6.jpg

 

Tror det blir den Bakerste til høyre. Her med 2 lag interiør lakk på. 

 

IMG_20210418_204403_868.jpg.9f6cb230e90942a37875c5572fbc77fb.jpg

Redigert av Campingcruisern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Holder på med mye forskjellig rart med båten for tiden. Har endelig fått fjernet alt gammel skrogtrekk, vaske båten ren og grunna både salong og alkove (Dørk skal ha noen flere strøk, men det får bli når vi ser hva som blir synlig og når vi ikke skal tråkke inn og ut av båten hele tiden :giggle:) I den forbindelse har vi også fjernet gamle skroggjennomføringer og planlegger og sette inn nye etterhvert.

 

5.jpg.57c00aca1154f478c07878f3fc8ecda1.jpg

 

4.jpg.b73b3759c2c13ecaffb1a208154ac695.jpg

 

 

Vi har også lakkert opp en del lister og taklukestativ:

 

3.jpg.51ecddcbf842061a95af8b20d12af690.jpg

 

7.jpg.0d4c4ad0ae1eac0c029056b53033ad8a.jpg

 

 

 

Vi har lakkert opp stolbasene som flasset maling:

 

2.jpg.c658a4d43d3991ef93c0fea0a9390098.jpg

 

Også har jeg testet ut Biltema sin gummimaling som er a la Plastidip på dekslene til høylalerene i båten, så nå matcher de spilleren i allefall :giggle:

 

6.jpg.92d4654048f08079e0de28576e028c8b.jpg

 

 

 

I tillegg renskes det opp i gamle ledninger, slanger osv. Foreløpig baller det mer på seg med arbeid enn det minker :crazy: Men vi har nå iallfall lagt bak oss det verste arbeidet og begynt på gjenoppbyggingen. Neste på lista er å sette inn og tette vinduer og begynne med skrogtrekk :thumbsup:

 

 

Link to post
Share on other sites

Campingcruisern skrev for 1 time siden:

Vi har også lakkert opp en del lister og taklukestativ:

Her ser det også ut som alu-profilene til vinduene (innvendig) i forpiggen har blitt lakkert :rolleyes: Hvordan gjorde dere det? Skal dere lakke profilene utvendig også? Hvordan gjør dere det og hvilket produkt velger dere? Skal gjøre mye av det samme med min båt - men henger etter i forhold til dere :smiley: Ser ut til å bli knallbra dette :thumbsup:

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev for 1 time siden:

Her ser det også ut som alu-profilene til vinduene (innvendig) i forpiggen har blitt lakkert :rolleyes: Hvordan gjorde dere det? Skal dere lakke profilene utvendig også? Hvordan gjør dere det og hvilket produkt velger dere? Skal gjøre mye av det samme med min båt - men henger etter i forhold til dere :smiley: Ser ut til å bli knallbra dette :thumbsup:

Har lakkert både innvendig og utvendige vindus rammer. Brukte etch primer fra Hagmans først og så en Silver spray fra Hagmanns etterpå. Så får vi ser hvor godt det holder. Er en gammel båt, så vi får nå se 😜

Link to post
Share on other sites

Campingcruisern skrev 44 minutter siden:

Har lakkert både innvendig og utvendige vindus rammer. Brukte etch primer fra Hagmans først og så en Silver spray fra Hagmanns etterpå. Så får vi ser hvor godt det holder. Er en gammel båt, så vi får nå se 😜

Tok dere glasset ut av rammene? Hva med gummipakningen - fikk dere den pent ut så dere kan gjenbruke den? Jeg tenkte først å gjøre som dere, men er litt redd for at det å få ut glassene blir komplisert. Derfor lurer jeg nå på om jeg bare skal foliere alu-profilene (er ganske god med skalpell - har mye erfaring med det - men er ikke lege :smiley:)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev for 10 timer siden:

Tok dere glasset ut av rammene? Hva med gummipakningen - fikk dere den pent ut så dere kan gjenbruke den? Jeg tenkte først å gjøre som dere, men er litt redd for at det å få ut glassene blir komplisert. Derfor lurer jeg nå på om jeg bare skal foliere alu-profilene (er ganske god med skalpell - har mye erfaring med det - men er ikke lege :smiley:)

Vi har demontert alt og renset både rammer, glass og gummilister ja. Blir spennende når alt skal sammen igjen ja😝

Link to post
Share on other sites

Campingcruisern skrev On 16.5.2021 at 19.25:

Har endelig fått fjernet alt gammel skrogtrekk, vaske båten ren og grunna både salong og alkove

Hei.

Jeg gjør jo noe av samme jobben som dere - selv om jeg ligger langt etter :sad: Jeg har fjernet skrogkledning, og strever nå med å fjerne gamle limrester fra skrogkledningen (ved siden av at jeg har hatt lekkasje i taket og skjærer ut stykker med fuktig/våt divinylcell - som må erstattes med ny og plastres opp - helvetes jobb :sweat: ). Det arbeidet dere har gjort ser helt fabelaktig bra ut. Jeg gleder meg til jeg kommer like langt. Men - hvorfor lakket/malte dere forpiggen? Er det for å få bedre heft når dere skal legge på nytt - eller bare for skjønnhets skyld? Jeg har tenkt å gjøre minst mulig bak ny skrogkledning, men hvis det er noen åpenbare fordeler med å lakke/male så tror jeg at jeg gjør det samme. Takker for svar :smiley: og lykke til videre med prosjektet :smiley:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev 44 minutter siden:

Hei.

Jeg gjør jo noe av samme jobben som dere - selv om jeg ligger langt etter :sad: Jeg har fjernet skrogkledning, og strever nå med å fjerne gamle limrester fra skrogkledningen (ved siden av at jeg har hatt lekkasje i taket og skjærer ut stykker med fuktig/våt divinylcell - som må erstattes med ny og plastres opp - helvetes jobb :sweat: ). Det arbeidet dere har gjort ser helt fabelaktig bra ut. Jeg gleder meg til jeg kommer like langt. Men - hvorfor lakket/malte dere forpiggen? Er det for å få bedre heft når dere skal legge på nytt - eller bare for skjønnhets skyld? Jeg har tenkt å gjøre minst mulig bak ny skrogkledning, men hvis det er noen åpenbare fordeler med å lakke/male så tror jeg at jeg gjør det samme. Takker for svar :smiley: og lykke til videre med prosjektet :smiley:

 

 

Var vel kun fordi båten ikke så så lekker ut etter at vi rev ut alt av den og at når vi først rev helt rent og skulle bygge opp igjen, så ville vi ha litt nybåt feeling på den. 

Var vel slett ikke nødvendig i følge de vi spurte her inne. 

Link to post
Share on other sites

hentor skrev 42 minutter siden:

Dette er kvalitet om den får litt kjærlighet. 

Helt enig :smiley: denne hadde jeg på siste halvdel av 80-tallet og inn på 90-tallet (79-80 modell). Solgte den i 1996 :sad: Det var trist, men jeg måtte!  Det er en fantastisk båt :thumbsup:

0001.jpeg

0003.jpeg

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Campingcruisern skrev for 2 timer siden:

Var vel slett ikke nødvendig i følge de vi spurte her inne. 

Ok - takker for svar :thumbsup::smiley: Da får jeg se hva jeg ender opp med - eller rettere: Hva jeg orker :smiley:

(Hvis jeg orker - og håndleddene fortsatt sitter fast :rolleyes: hva lakkerte/malte dere med?)

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

hentor skrev 58 minutter siden:

Veldig kul tråd og at noen verdsetter slike flotte damer fremdeles. Idag sjøsatte vi vår Fjord 24 weekender 1974 modell. Dette er kvalitet om den får litt kjærlighet. 

DSC_4472.JPG

DSC_4470.JPG

Artig med flere med samme type båt 😁👍 Har dere renovert deres noe og eller? Hadde vært spennende uansett og sett flere bilder av båten

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...