Bruflaat Startet 15.September.2017 Link til dette innlegget Startet 15.September.2017 (redigert) God kveld! Tenkte jeg skulle lage en prosjekttråd for min baot! Vil på forhånd si at dette er mitt første restaureringsprosjekt og all erfaring er kommet underveis så mulig alt jeg har gjort ikke er gode løsninger hvis noen andre skulle tenke på å gjøre ting som jeg har gjort! Alt arbeidet som kommer er også gjort over noen år, så er bare en kort beskrivelse over arbeidet som er gjort, og ikke alt er dokumentert like bra heller desverre. Kunne forøvrig aldri gjort det uten hjelp av min far med det tekniske heller! Båten jeg restaurerer er en trebåt som er bygd i 1964 som fiskebåt til min bestefar, alt av tømmer er hogd selv av han. I senere tid ble båten plastbelagt på utsiden og rekka. Båten ble i starten brukt mye til fiske av ål og torsk, og i senere tid som støttefartøy til en større trebåt på 35fot, (som forøvrig er neste prosjekt) under brisling fiske på 70-tallet. Båten var såpass uheldig at den sakk i 2003ish og min bestefar rakk aldri å sette den istand igjen før han døde, båten har da stått under presenning i rundt 12år før jeg begynte å tenke å ta fatt på arbeidet med restaurering. Hovedgrunnen er vell kanskje for å hedre min bestefar, samt prosjektet av å bygge en båt fra tomt skrog og opp. Fokuset har nå videre gått til å prøve og få den fiskeregistrert og drive med dette smått på hobbybasis ved siden av studier. Prosessen er ihvertfall igang! Prosjektet startet ikke ordentlig før våren 2016 og har jobbet med det siden da, og er kommet så langt at den er kjørbar og ligger på vannet, men er enda mye arbeid igjen før den blir "ferdig"(aldri)! Dette er slik båten så ut etter 10+år på land når jeg startet, riktignok fjernet vaplanet før jeg tok dette bildet. Forøvrig bilde fra 1964-5 hvordan den var da før en ombygging med styrhus på 70 tallet, har desverre ingen bilder av hvordan den så ut annet enn dette. Styrhuset råtna ganske fort etter den sakk da det kun var finer med litt maling på. Dette er slik den ble seende ut etter fjerning av møkk og endel skraping samt fjerning av råtne spant, endte vell med at jeg byttet rundt 7 råtne spant i baoten, resten var faktisk i overraskende bra stand! Etter dette ble båten nesten bada i rundt 7 runder med linolje og noe andre greier var det vell. Spant var en liten utfordring for min del i starten da jeg ikke helt visste hvordan jeg skulle takle det og lage nye, hadde heldigvis de orginale så kunne skjære ut sånn nogenlunde riktig størrelse, ikke før i etter tid at jeg har funnet metoder for å gjøre dette langt lettere. Jeg valgte å skjære spantene ut av trykkimpringerte planker som jeg slipte ufattelig mye til for at de skulle passe. Festemetoden så borret jeg gjennom plasten på utsiden og skrudde fra utsiden og inn i spantet mens jeg hadde på litt tech7. Aner ikke om det er bra eller dårlig, men har da fungert fint så langt! Kjølen ved propellhylsa var også knust, noe som sikkert skjedde da båten ble dratt opp på land der den sto, så dette måtte støpes og fikses! Videre nå bestemte jeg meg for å male baoten innvendig, fremfor å lakke treverket. Noe jeg heldigvis ikke angrer på nå 2år senere og holder fint! Tok riktignok noen innkjøp med farger før jeg fant den som føltes riktig. Videre måtte jeg bygge opp det vadplanet var på nytt siden alt var råttent Fikk desverre ikke dokumentert dette. Når alt av vanninnføringer og bunnplugg og propellanlegg var på plass var det egentlig tid for sjøsetting i starten av mai 2017 da egentlig begynte å bli smålei av at den var på land og ville se den flyte etter så mange år på land! Resten av arbeidet var forøvrig like greit å gjøre på sjøen, heldig med været på våren var man jo også. Godt en har gravemaskin når man skal gjøre slikt! Videre arbeid kommer i neste innlegg da jeg er redd pc'n skal avslutte mens jeg er halvveis i prosessen! Redigert 15.September.2017 av Ole1337 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 15.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2017 (redigert) Fortsettelse følger! Mens baoten sto på land fortsatte arbeidet på motoren når motivasjonen til å jobbe på baoten ikke var der! Motoren er en Vetus M.3.10 som har gått rundt 4000t i båten og ble med under vann og stått lagra tørt inne siden det. Var altså litt å gjøre på denne! Måtte bygge et helt nytt elektrisk anlegg til motoren samt montere nytt alt av kjølerør. Dieselpumpa var også veldig dårlig da ting sto litt fast der! Endte med å måtte demontere hele puslespillet og vaske alle delene i en ultralyd vasker fra Biltema og fant da deler som satt bom fast! Etter montering så fungerte alt perfekt! Måtte bytte impellerpumpe og sirkulasjonspumpe som jeg heldigvis fant på Ebay, men kostet likevel skjorta! Alt av det elektriske er laget med vanntette hurtigkoblinger! Har desverre ikke noen flere bilder av prosessen med motoren, men gikk med mye prøving og feiling! Til slutt gikk den som en klokke, til trass for å ha vært gjennom 4000t og en runde under vann! Da var det jo bare å sette den på plass i baoten og begynne på tiljene! Motoren gikk forøvrig ut her som dere ser på bildene da det var her jeg fant ut sirkulasjonspumpa ikke fungerte over lenger tid. Videre satt jeg tanken under vadplanet, men fikk desverre ikke plass til hele så måtte bygge ut litt. Videre så var det bygging av motorkasse og styrekonsoll og montere gass/gir og ratt. Rattpumpa var også defekt, men etter en runde med demontering og ultralydvasker som virkelig er helt fantastisk, så fungerte den også igjen gitt! Tiljene så falt valget på terrassebeis i en fin farge! Instrumentpanelet er det orginale så har jeg måtte montert nye alarmer og lys for varsling av diverse. Glødeknappen er ikke i bruk heller, men heller 2 trinn på nøkkelen. Videre ble det montering av midlertidig lanterne for sommeren og litt farge på vadplanet! Fargen blir forøvrig ikke godt representert på bildene og ser ganske annerledes ut i virkeligheten. Nå har vi ca kommet der jeg er i dag, båten fungerer utmerket og gjør ca 7.2knop med ruglete propell og halveis bunnstoff som er 13år gammelt. Har enda ikke prioritert å gjøre noe med utsiden enda, det får jeg ta til våren. Første prio er styrhus og få det på plass før vinteren. Alt er laget ferdig så skal støpe nå til helgen! Her er ihvertfall sånn ca det blir, mulig jeg gjorde noen endringer etter disse bildene var tatt. Ikke alle platene er med der, men blir litt lenger bakover enn det man ser der! Fin gåplass på siden og bak ble det og, samt nesten ståhøyde inne! Dette er bilde av neste prosjekt ihvertfall, blir litt større og kostnadene deretter! Så planen fremover er å få styrhuset støpt, vinduer og skyvedører på siden og bak. Planen er å isolere det med slik nasa isolasjon og male det i samme farge som skroget innvendig. Rekkene videre skal i samme blåfarge som vadplanet bak. Må også finne passende lanterner og mulig lage til en liten mast på taket! Styrekonsollen skal også listes og gjøres fin når jeg kommer så langt! Ifølge Fiskeridirektoratet var de positive til å få den registrert ihvertfall, så planen er å prøve meg litt på linefiske og muligens leppefiske med åleruser får jeg godkjent det når tiden kommer. Har rundt 150-200 åleruser liggende klart til bruk og fiskekum på land så verdt et forsøk! Har sikkert glemt en haug med ting, men alt er som sagt over 2år så lett og glemme ting i farta. Det er fortsatt mye å gjøre så blir nok mange flere, og sikkert litt flere detaljerte oppdateringer i fremtiden! Redigert 15.September.2017 av Ole1337 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tidi Svart 15.September.2017 Link til dette innlegget Svart 15.September.2017 Båten ble veldig fin Sitér dette innlegget Link to post
krone Svart 16.September.2017 Link til dette innlegget Svart 16.September.2017 Du er flink!? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 16.September.2017 Link til dette innlegget Svart 16.September.2017 Imponerende! Sitér dette innlegget Link to post
Krabbefiskern Svart 16.September.2017 Link til dette innlegget Svart 16.September.2017 Hatten av..! Bra jobbet :) Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 16.September.2017 Link til dette innlegget Svart 16.September.2017 Fin båt, godt håndverk! Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 17.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2017 Hyggelig med gode tilbakemeldinger, da gjør man kanskje noe riktig! Denne helga rakk jeg dessverre ikke å støpe glassfiber rundt styrhuset, men fikk montert det opp i garasjen og gjort alt klart til støping! Var litt mer jobb med pussing og sparkling for å få det bra nok til å legge på glassfiber. Monterte styrhuset inni en ramme som jeg lagde mens styrhuset var midlertidig montert på båten, så får håpe det passer når jeg har støpt det! Har nok dessverre litt for liten garasje for gode bilder for å se alt godt! Alt er riktignok klart for støping neste helg! Det jeg lurer på er om noen vet om noen gode systemer til skyvedører som fungerer bra i kulde og snø? Som student er ikke budskjettet altfor stort heller dessverre! Dør blir uaktuelt grunnet plassmangel! Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 18.September.2017 Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 Støper du med polyester eller epoxy? Husk at alle utvendige og innvendige hjørner må ha en fingerbredde radie. Innvendig gjør du det ved å legge en fuge med egnet sparkelmasse, du kan lage det selv ved å tykne resinen feks. blande med glassballonger fra Biltema. Du skal ha ca. peanøttsmør konsistens. Utvendig må du selvsagt slipe en radie. Vil anbefale å holde styrhuset så lett som mulig, alt du legger på av vekt i høyden påvirker stabiliteten negativt. Kanskje en enkel kalesje-løsning er det du trenger for dør. se denne: https://www.yrkesfisker.no/globalassets/publikasjoner/92275-stabilitetsguide.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 18.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 3 hours ago, Krimart said: Støper du med polyester eller epoxy? Husk at alle utvendige og innvendige hjørner må ha en fingerbredde radie. Innvendig gjør du det ved å legge en fuge med egnet sparkelmasse, du kan lage det selv ved å tykne resinen feks. blande med glassballonger fra Biltema. Du skal ha ca. peanøttsmør konsistens. Utvendig må du selvsagt slipe en radie. Vil anbefale å holde styrhuset så lett som mulig, alt du legger på av vekt i høyden påvirker stabiliteten negativt. Kanskje en enkel kalesje-løsning er det du trenger for dør. se denne: https://www.yrkesfisker.no/globalassets/publikasjoner/92275-stabilitetsguide.pdf Det blir støping med 2 lag polyester utvendig ja, innvendig ingenting, kun lakk og sånn NASA isolasjon og noe annet skrogtrekk over, eventuelt berry alloc laminat, får se. Har regna litt på stabiliteten, da jeg faktisk studerer Nautikk for tiden, og har endel stabilitet der for å si det slik! Tror det skal gå bra, og vekten ikke blir altfor ulik det som var der en gang i tiden når det var styrhus der. Kalesje-løsning er jo noe man kan vurdere, kanskje 1 av dørene. Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 22.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2017 Update! Endelig fått sendt unna alt av papirer og styr til Fiskeridirektoratet og da er det bare å vente og be til høyere makter om at alt for som smurt, (noe det mest sannsynlig ikke gjør kjenner jeg de rett) Er også klar for å støpe styrhuset i morgen, og burde gå rimelig fort og greit. I og med at jeg kun jobber helger siden jeg studerer går det ikke altfor fort fremover dessverre. Fikk heldigvis kjøpt vinduer som jeg fant på finn også, ferdig med aluminiumslist så går fort å montere de ihvertfall! Har som mål og få styrhuset på plass i båten første uka i oktober ihvertfall, har høstferie da så burde få gjort nok til å sette det på plass. Dørene lager jeg nok når styrhuset er på båten, glemte selvfølgelig å markere hvor jeg skulle skjære ut de så. Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 30.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2017 (redigert) Da var det helg igjen og nå har jeg en uke til jobbing i ferie, mye som må gjøres mens man har tid da. Forrige helg fikk jeg ihvertfall støpt det meste på styrhuset på noen timer. Har fortsatt litt igjen rundt kantene i bunnen og diverse småting. Taket må også på og støpe det og men må få slipa styrhuset først. Noe som viser seg å være vanskelig de første dagene nå da jeg må nesten gjøre dette ute! Det jeg kan få gjort før været blir tørrere er å lakka det innvendig og tegne opp hvor alt av vinduer og slikt skal settes inn. Fargene går jeg for hvitt styrhus og Hercules blue på taket, samme som er på va planet og rekkene rundt. Ville egentlig ha det i samme gråfarge som båten innvendig, men dette var visst umulig. Så og blande 3 forskjellige gråfarger blir nok litt for mye så da får man ta hvitt og blått. Smått har jeg også begynt med litt TLC på VHF'n som jeg har. Vet ikke så mye om den annet enn at den er noen år gammel. Vinduene fikk jeg også hentet av en hyggelig kar og disse virker bra til båten, kunne nok vært større men de får holde til nå. Kan alltids sette inn større senere skulle jeg komme over noen av samme typen. Fordelen er jo at de er veldig lette å montere. På babord langside setter jeg inn pleksiglass vindu. Med på kjøpet fikk jeg også noen profiler til skyvedør som jeg kan lage noe ut av. Blir vell at jeg setter profiler i topp og bunn og tar 2 aluminium plater inni og fester døra i de. I front av døra kjøper jeg noen U profiler og lager til noe greier. Har også fått kjøpt sånn 6mm isolasjon som jeg skal ha på innsiden av styrhuset, men har ikke helt bestemt hva som skal på utsiden av det igjen. Mulig jeg tar tynt laminatgulv på der. Hadde først tenkt og spraye på plasti dip fra biltema, men tror det fortsatt kan bli lett og ripe opp isolasjonen. Lanterner og mast har jeg også kjøpt! Orker ikke tanken på en tynn spinkel stang som topplanterne så en mast må man nesten ha. Må riktignok fjerne bakplaten slik at jeg får rundlysende lanterne da jeg ikke har mulighet for akterlanterne. Har også planer om å ut med noen hummerteiner og åleruser i løpet av uka for å se om det er noen godsaker i vannet nå! Ålerusene for å få torsk riktignok, men blir spennende å se om det er noe ål og få også, den blir selvfølgelig satt ut igjen. Hummer blir nok vanskelig å få da innaskjærs her blir lengden på de fleste over 32cm. Fortsatt ingen svar fra Fiskeridirektoratet, men må nok gi de litt mer tid. Får ta en telefon neste uke å høre! Redigert 30.September.2017 av Ole1337 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 4.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2017 Fått gjort endel de siste dagene nå! Fått handlet inn topcoat og lanterner samt VHF antenna har kommet i posten! Har også fått skjært ut alle vinduene nå så de er klare til og settes på plass etter malingen. Sidevinduene blir i 4mm pleksiglass fra Biltema, fant ut det var en billig og grei løsning. Blir litt varmetap men det får jeg leve med. Ser i etterkant at styrhuset ser litt trist ut med "øynene", men planen er å skifte til noen større firkanta skulle jeg komme over det! Må fortsatt støpe taket, rundt kantene i bunnen og baksiden av døra jeg kutter ut. Må også støpe skjerming til sidelanternene på taket. Snart kan det ihvertfall heises på baoten, så gjør jeg resten av isolering og kabling når det står på den. Venter også til våren med å lage dør nr2 bak da jeg helst vil få styrekonsollen og motorkassen under tak så fort som mulig nå! Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 7.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2017 imponerende hastighet på fremdriften! Angående lanterner: hvorfor kan du ikke ha akterlanterne? Ser på bilde at den har rundtlysne hvit lanterne. Er båten under 7 meter? Hvis ikke må du ha trikolor hvis du bare skal ha lanterne i masten (den er vel under 12 m ?) Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 7.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2017 5 hours ago, Krimart said: imponerende hastighet på fremdriften! Angående lanterner: hvorfor kan du ikke ha akterlanterne? Ser på bilde at den har rundtlysne hvit lanterne. Er båten under 7 meter? Hvis ikke må du ha trikolor hvis du bare skal ha lanterne i masten (den er vel under 12 m ?) Har egentlig ikke noe god plass å plassere akterlanterne uten at den er veldig i veien. Tidligere i sommer hadde jeg kun rundtlysende som midlertidig, selvom båten egentlig er 7.3m. Planen nå er rød og grønn og rundtlysende i toppen av masta, mener vell dette er lov så lenge avstanden er minst 50cm? Lager også god skjerming rundt rød/grønn. Jobber lange dager for å slå vinteren! Heldigvis støpt taket ferdig i dag så mangler kun topcoat og vinduer før jeg kan løfte det på plass på båten! Isolering og elektriske med arbeidslys osv tar jeg på båten. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 7.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2017 (redigert) Så vidt jeg forstår kan du ha rundtlysende trikolor i masten ja; Regel 23 c (i) https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1975-12-01-5 Quote Et maskindrevet fartøy på mindre enn 12 meters lengde kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og sidelanterner. Men det er vel egen regler for fiskebåter, du får sjekke. Redigert 7.Oktober.2017 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 8.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 Da var ferien over for min del og fikk desverre ikke gjort alt som var planlagt, men sånn er det nå gjerne med prosjekter. Ikke fått tak i Fiskeridirektoratet heller, men burde få noe avklaring denne uka får jeg håpe! Hatt ute noen åleruser og viser seg man får leppefisk for en 300-400kr etter 5t i vannet ihvertfall. Absolutt en mulighet der. Vet riktignok ikke hva som kan skje med leppefiske til neste år så har ikke så høye forhåpninger. Fikk ihvertfall malt styrhuset før jeg reiste i dag! Må male taket blått neste helg og montere vinduer og dør så er jeg trygg for høst og vintervær ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 12.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2017 Liten update! Fått omsider fått godkjent ervervstillatelse hos Fiskeridirektoratet! Neste steg er da innmelding til merkeregister og betaling av gebyr på 2000,- Da ser det ihvertfall veldig lyst ut med å faktisk kunne fiske neste år og levere på mottaket! Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 15.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2017 Etter noen dager med god jobbing på vinduer og resten er styrhuset nå endelig på baoten! Gikk fort og var veldig lett og montere de ferdig vinduene jeg hadde kjøpt, bare å frese en kant innvendig og skru de på plass med klar tech7. Litt mer styr på sidevinduene, men funket overraskende bra med pleksiglass og overgangslister til gulv. Absolutt noe jeg skal bruke i fremtiden på tilsvarende prosjekter. Fuget med klar tech7 her også. Det er også godt man har utstyret i orden når styrhuset skal på plass og ut av garasjen! Har heldigvis gravemaskin og traktor og henger som gjør alt veldig mye lettere. Er ikke så veldig mye vekt i styrhuset, men blir fort uhåndterlig skal man løfte og bære rundt på det! Tipper det er rundt 100kg pluss minus. Når styrhuset skulle heises ned fra veien og på båten kan man vell trygt si man har litt flaks når vinsjen gikk i en liten røyksky akkurat når styrhuset var på plass på båten. Fullstendig katastrofe hadde det skjedd mid-air! Nå er det ihvertfall på plass og døra bruker jeg en gammel kalesje med glidelås jeg hadde liggende som midlertidig løsning fram til jeg får støpt og montert skyvedøren. Må også isolere innvendig, montere mast, antenne, lanterner og arbeidslys. Virker kanskje litt stort for båten nå, men når jeg får på lanterner osv og taket blir samme blåfarge som vaplanet og rekkene hele veien rundt tror jeg det blir veldig bra. Samt en dør bak med vindu. Fargene og bakdør blir nok å vente med til våren. Viktigste for min del var bare å få sikret det mest mulig før vinteren kommer og alt av siste finish ble satt på vent. Ellers er jeg ganske fornøyd og en erfaring rikere! Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 23.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2017 Ikke stort mer har blitt gjort på båten videre nå grunnet mangel på elektriske komponenter for å begynne på det elektriske. Planen videre blir som følger; *Montere side og topplanterne på mast *Montere VHF antenne *Montere arbeidslys forran og bak på taket *Gjøre ferdig skyvedøren *Isolere veggene+tak+gulv *Kle innvendig med skrogtrekk *Vindusviskere *Bygge en hylle ved siden av styrekonsollen til VHF, ekkolodd osv *liten vippebenk for sitteplass langs veggen på babord side Tror nok ikke jeg rekker alt dette før året er omme da man studerer og slikt au. Ting jeg lurer på er at dessverre ble kabelen mellom ekkoloddet og svingeren kappet tvers av og lurer på om noen har erfaring med å skjøte sammen disse 6 små ledningene? Videre har jeg sendt inn søknad om merkeregistrering som gikk fint i boks, og var så heldig at jeg fikk TK9-K. Dette er samme nummer som min Bestefar har fisket med i over 30år så var flott jeg fikk dette! Historisk merkeregister fra 1966 var den registrert under TK26-K, men ble endret i 1969 tror jeg da båten ble støttefartøy til not fiske og brukt til ålefiske. Båten som ble brukt til notfiske er den som er avbildet lenger oppi tråden her, som forøvrig blir neste prosjekt! Uansett godt å være i boks med alle søknadene og styr med fiskeridirektoratet og gleder meg til å fiske neste år! Blir nok en kombinasjon av leppefiske og linefiske etter brosme og torsk. Skal også gjøre noen prøveprosjekt med å fange kongesnegler og oppforing av taskekrabber på land i noen store kummer vi har. Rundt Kragerø området er det ihvertfall veldig dårlig med mat i krabbene rundt sommertider så verdt et forsøk. Leppefiske slik som det er i dag er jeg egentlig i mot og håper det blir noe strengere til neste år. Mitt mål blir ihvertfall og tjene nok til å fortsatt stå som fisker på blad A, noe som er 37500kr. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2017 Dette ser jo velidg bra ut, og for en framdrift Synes båten ble litt koselig og godmodig med de triste øynene Er det fritt fram for å fiske leppefisk og levere når du først er registrert, eller må man søke om det? Et det betalt per stykk? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bruflaat Svart 23.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2017 11 minutes ago, Komodo said: Dette ser jo velidg bra ut, og for en framdrift Synes båten ble litt koselig og godmodig med de triste øynene Er det fritt fram for å fiske leppefisk og levere når du først er registrert, eller må man søke om det? Et det betalt per stykk? Må søke om å fiske leppefisk også, men det er ikke får til neste år. Får betalt per stykk ja, alt fra 12-30kr. Så at snitt inntekten i 2017 for 700 fartøy ble 440k i år, blir nok litt mer restriksjoner til neste år, er oppe til høring nå i November! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2017 Bruflaat skrev for 4 timer siden: Leppefiske slik som det er i dag er jeg egentlig i mot og håper det blir noe strengere til neste år. Litt OT, men kan du si litt hva du tenker om dette? Ps: Jeg har ikke veldig greie på dette, men dersom det er slik at det er fritt fram å fiske og levere kan det umulig være bærekraftig for disse artene i lengden. Dette er jo arter som i praksis ikke har blitt beskattet inntil for få år siden. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bruflaat Svart 23.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2017 3 minutes ago, Komodo said: Litt OT, men kan du si litt hva du tenker om dette? Ps: Jeg har ikke veldig greie på dette, men dersom det er slik at det er fritt fram å fiske og levere kan det umulig være bærekraftig for disse artene i lengden. Dette er jo arter som i praksis ikke har blitt beskattet inntil for få år siden. Stemmer det, kvotene har vært massive tidligere år, og gikk ned til 75.000 fisk per fartøy i år. For noen år siden tror jeg kvoten var på 300.000 fisk. Videre har det egentlig ikke noe god forskning om hvordan bestanden faktisk klarer seg. Vært snakk om at det er endel som har mikset og trikset med firmaer og mange båter og flere kvoter og sånt slik at de kan tjene opp mot 2 millioner uten problemer også. Vært litt cowboy tilstander de siste årene og får håpe de får det under kontroll før det blir for seint. Risikerer å ende opp som det gikk med ålen, heldigvis er den på vei tilbake nå. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 27.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 Gratulerer med styrhus på plass, så bra at du fikk det gamle registreringsnummeret! Lykke til med fisket, men det er vel en del utfordringer. For meg virker det som økosystemet i havet rundt Kragerø nærmest har kollapset de siste 10 årene. Har ikke forskningstall å støtte meg på men det er mye mindre fisk (med unntak av makrellen som jo ikke er stedbunden), men også (etter min mening) mindre av blåskjell, sjøstjerner, strandkrabber. Husker vi tidligere fisket leppefisk som berggylte, blåstål/ rødnebb, men det er mange år siden vi fikk det. Før hadde vi mye bergnebb ved brygga - der er det slutt på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.