Jump to content

Prosjekt restaurering av fiskebåt fra 1964!

Bruflaat

Recommended Posts

On 10/7/2017 at 1:27 PM, Bruflaat said:

Har egentlig ikke noe god plass å plassere akterlanterne uten at den er veldig i veien. Tidligere i sommer hadde jeg kun rundtlysende som midlertidig, selvom båten egentlig er 7.3m. Planen nå er rød og grønn og rundtlysende i toppen av masta, mener vell dette er lov så lenge avstanden er minst 50cm? Lager også god skjerming rundt rød/grønn.

On 10/7/2017 at 2:07 PM, Krimart said:

Så vidt jeg forstår kan du ha rundtlysende trikolor i masten ja; Regel 23 c (i) 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1975-12-01-5

Men det er vel egen regler for fiskebåter, du får sjekke. 

Motorbåt kan ikke ha trikolor i mastetoppen, da den mangler hvitt lys forover. Det regel 23 c (i) sier, er at en båt under 12 meter kan ha rundtlysende hvitt lys i mastetoppen i tilllegg til sidelanterner. En trikolor har ikke rundlysende hvitt lys. Regel 21 e sier at en rundtlysende lanterne har ubrutt lys hele veien rundt. En trikolor har tre isolerte sektorer, ikke ubrutt lys (se regel 25, der trikolor gjennomgående kalles en kombinert lanterne, ikke rundtlysende).

Dette er viktig for å kunne skille mellom motorbåt og seilbåt. En motorbåt skal vise hvitt lys uansett hvilken retning man ser den fra. I tillegg skal en båt over 7 meter ha sidelanterner (rød og grønn) som viser hvilken vei båten går. Hvis sidelanternene er synlige, skal det hvite lyset være over sidelanternene.

Redigert av alf-inge (see edit history)
4 minutes ago, alf-inge said:

Motorbåt kan ikke ha trikolor i mastetoppen, da den mangler hvitt lys forover. Det regel 23 c (i) sier, er at en båt under 12 meter kan ha rundtlysende hvitt lys i mastetoppen i tilllegg til sidelanterner. En trikolor har ikke rundlysende hvitt lys. Regel 21 e sier at en rundtlysende lanterne har ubrutt lys hele veien rundt. En trikolor har tre isolerte sektorer, ikke ubrutt lys.

Dette er viktig for å kunne skille mellom motorbåt og seilbåt. En motorbåt skal vise hvitt lys uansett hvilken retning man ser den fra. I tillegg skal en båt over 7 meter ha sidelanterner (rød og grønn) som viser hvilken vei båten går. Hvis sidelanternene er synlige, skal det hvite lyset være over sidelanternene.

Klar over det! Har montert og har nå kun rundtlysende i masta og rød/grønn nede på styrhuset! Men er godt du passer på!

Redigert av Bruflaat (see edit history)
On 27.10.2017 at 7:07 AM, Krimart said:

Gratulerer med styrhus på plass, så bra at du fikk det gamle registreringsnummeret! Lykke til med fisket, men det er vel en del utfordringer. For meg virker det som økosystemet i havet rundt Kragerø nærmest har kollapset de siste 10 årene. Har ikke forskningstall å støtte meg på men det er mye mindre fisk (med unntak av makrellen som jo ikke er stedbunden), men også (etter min mening) mindre av blåskjell, sjøstjerner, strandkrabber. Husker vi tidligere fisket leppefisk som berggylte, blåstål/ rødnebb, men det er mange år siden vi fikk det. Før hadde vi mye bergnebb ved brygga - der er det slutt på. 

Der er du helt korrekt! Har kollapset totalt her på Sørlandet, føler riktignok det er en liten oppgang nå. Leppefisker er det fortsatt relativt bra av her med prøvefiskingen jeg har gjort. Er heldigvis ikke så mange som holder på med det her. Håper de følger mer med på det fisket de neste åra ihvertfall. Jeg skal ihvertfall ikke fiske uten å tenke på at det må være bærekraftig også. Vet om flere leppefiskere som for eksempel aldri fisker på samme plass mer enn 2 ganger!

Kan alltids fylle på med makrell og krabbe, nok av det!

• 2 uker senere...

Liten update! 

Ikke altfor mye som har skjedd men har funnet den endelige løsningen jeg går for på skyvedøra! Som dere ser på bildene blir det 2 plastikk dingser som festes i topp og bunn av døra som sklir perfekt inn i aluminiumslisten. På enden blir det en U list som døra sklir inn i når den er lukket. Kjøper også fleksible håndtak fra Maritim for å åpne og lukke. Er jo litt trangt langs rekka så tror det er en bedre løsning når man skal frem og tilbake der. Rimelig tilfeldig jeg fant disse plastgreiene da de opprinnelig er fra et skyvesystem på et bord. 20171104_184001.jpg.499dbeeb3cb253ab187767dad6ba2a47.jpg

Utrolig lett løsning og lage skyvedør utifra ihvertfall. Døra er ferdig støpt, litt sliping og sparkling samt montering av vindu er den nok på plass i løpet av kort tid! Da kan jeg begynne å fokusere innvendig!

Lista før vinteren krymper sakte men sikkert!

*Montere VHF antenne

*Isolere veggene+tak+gulv

*Kle innvendig med skrogtrekk

*Vindusviskere

*Bygge en hylle ved siden av styrekonsollen til VHF, ekkolodd osv

*liten vippebenk for sitteplass langs veggen på babord side

Snapchat-1696477265.jpg.b89e5be758f2d361f887f05336771e97.jpg

Gleder meg til å få litt ordentlige farger til våren au!

• 4 uker senere...

Dessverre ikke fått gjort altfor mye grunnet kurs og andre ting men fikk ihvertfall døra på plass med vindu slik at båten er tett for øyeblikket! Blir nok bare å få isolert og få VHF antenne på plass før jeg tar den opp før vinteren! Med rundt 9 forskjellige båter så blir det rett og slett for mye med alle på vannet!

Opplysende så er jeg heldigvis ferdig med alt hos Fiskeridirektoratet og har nå fullverdig registrert båt og jeg er ført i fiskermanntall A! Med dette så er det bare å starte og fiske når vinteren begynner å avta! Fortsatt ikke helt bestemt meg for hva som skal satses på, og leppefiske blir det nok strenge restiksjoner neste år hvor kun de som har fisket for over 50k de 2 tidligere årene får lov til å bli med på fisket. Blir fortsatt en liten kvote til åpen gruppe riktignok. Har derfor begynt å se utover horisonten etter kongesnegler og kontaktet forskjellige firmaer for å se på muligheter for eksport til Kina eller Japan.

Har også kontaktet Havforskningsinstituttet for å høre mer om tall for prøvefisket etter ål slik at jeg kan sammenligne med egne tall fra 1990 årene. Spennende å se hvordan ting er for tiden, er jo ikke noe hemmelig at det er mange arter som sliter og må bevares samtidig som det er lite og fiske på i Sør for yngre fiskere som starter opp. Tenkt litt på linefiske som absolutt skal testes og har i den anledning fått tak i GPS bilder av hvor selen svømmer rundt samt dybdene. Viser seg fra en master oppgave i Agder at Selen spiser mye av den samme maten som Torsken så kan gi en viss pekepinn på hvor fangsten er!

Har tilogmed spurt hvordan det kan være å få kvote på 1 makrellstørje med så liten båt, regner med det er uaktuelt siden man må for øyeblikket ha med en representant for noe EU greier på fisket.

Skal ikke være lett å starte som fisker med trang økonomi ihvertfall!

Videre til båten ble jeg heller ikke helt fornøyd med skyvedør systemet så er mulig jeg må revurdere dette til våren.
https://www.boatoutfitters.com/roller-ball-sliding-door-track

Dette ser ut som en løsning som kan fungere bedre, og ikke koster allverden.

• 2 måneder senere...

Liten update! Tok opp båten tidlig i Januar som nå viser seg og ha vært en god beslutning med tanke på været som herjer i sør om dagen!

28468442_10214062471108367_759037975031276478_n.jpg.46376608300603c5873ed261c260112a.jpg

Videre har det ikke blitt gjort stort på denne balja! Har heller brukt tid til å organisere verksted og eiendom forøvrig, slik er det alltids nok å gjøre. Har også begynt på spleising av line tau, tar mildt sagt noen forsøk når man aldri har gjort slikt før, satser på å sette line med 500-700krok i April en gang, kan bli spennende! Venter fortsatt på hva Fiskeridirektoratet bestemmer seg for med leppefiske i år, men har ihvertfall utstyret klart, mangler riktignok oksygenmåleren som jeg venter med(koster jo skjorta den og).

Har også klart å lete fram ny aksel, hylse og propell på eiendommen, utrolig hva man finner. Propellen jeg har nå er 33cm i diameter og den jeg fant er 40cm, så håper og få denne til og passe. Noen som har erfaring med å lage mal over bladene og slipe av noen cm? Vanvittig lite lyst til å bruke 4700,- på ny propell så tenker dette kan være et godt forsøk på en gammel sleipner propell.

Skal bli godt med vår og få malt og gjort balja helt ferdig!

Bruflaat skrev for 12 timer siden:

Venter fortsatt på hva Fiskeridirektoratet bestemmer seg for med leppefiske i år, men har ihvertfall utstyret klart, mangler riktignok oksygenmåleren som jeg venter med(koster jo skjorta den og).

Vet du hvilke krav som stilles for å drive med leppefisk? Ser du nevner oksygenmåler. Man må vel også ha en tank med sirkulasjon for å holde fisken levende. Har du det?

Fortego skrev for 1 time siden:

Ser litt trist ut han båten din...:wink:

Er nok det ja! Må nesten sette på noen øyenbryn!

Komodo skrev 1 time siden:

Vet du hvilke krav som stilles for å drive med leppefisk? Ser du nevner oksygenmåler. Man må vel også ha en tank med sirkulasjon for å holde fisken levende. Har du det?

Må ha sirkulasjon tank også ja, gjerne som er delt inn i 3 rom til de forskjellige artene! Jeg bruker slike 200l plasttønner som er mye brukt fra før av i industrien. Så lenge oksygenet ikke kommer under 85% og tanken er mørk spiller det ikke så stor rolle.

Kommer dog til å mest samle 1 art (bergnebb). Ellers er det veterinærsjekk på fisken også, at den ikke har noen skader og sykdommer!

Ellers blir det mulig at fiskeridirektoratet setter krav til at man må ha fisket de to siste årene, men får se.

• 3 måneder senere...

Liten update for de som syntes dette er spennende! 20180602_115031.jpg.6c41efc2c035359ba441a21ba29c6698.jpg

Balja flyter og har det relativt godt om dagen etter en litt trøblete start på våren og bytting av 3 dyser, fjærer og nye chims. Det meste av utvendig arbeid er ferdig før sommersesongen ihvertfall. Mangler litt flagg og stangholdere) Har verken tid eller ork til å begynne på skroget med maling. Bytte av aksling og propell blir også utsatt til neste år.

Som dere også ser er jeg inspirert av Hellas og Northwestern krabbe båten.

Videre er det meste klart til leppefiske 17. Juli også! Meste av utstyr og kjøper og avtaler er på plass! 6000 fisk i åpen gruppe er kvota og regner med å ha tatt den på 1 uke. Uansett er dette første sesongen så viktigste er at jeg treffer 50000kr i salg og kan kvalifisere meg til kvote om noen år, forhåpentligvis. Sitter og vurderer kjøp av garnbåt på rundt 9-10m og satse fullt på fiske med garn og krepseteiner også faktisk. Tror det er en slik ting som jeg kan angre på hvis jeg ikke prøver, får sjå.

Ellers i sommer blir det jobbing på den lokale fiskebutikken og setting av noe line og kast med landnot hvis forholdene er der!

20180602_115018.jpg.87253da928f1d2edab3a0ea52849dbaa.jpg

20180602_114920.jpg.698d8f2514dac767d4aaf30908b8eac1.jpg

Så langt fornøyd med mitt første "store" båt prosjekt, endel ting som jeg hadde gjort annerledes skulle jeg gjort det på nytt og da har man vell lært noe!

• 5 uker senere...

Snapchat-1216586042.jpg.252768bc42ce6c2a1f3dec31dcb9c152.jpg

Før sesongen tenkte jeg at det kunne være lurt å sjekke hvor mye balja faktisk tåler med last! 950kg på dette bildet fordelt utover. Rundt 1500kg maks last før det blir for ille ihvertfall med 1tonn bak og 500kg forran. Snapchat-217423743.jpg.4db43d92179b3972ec4c946a615d045c.jpg

Stadig kjekt med egen slipp når man skal montere ekkolodd fisk og ny gjennomføring til sirkulasjonspumpa! Trenger noen nød slipp i Kragerø området i sommer er det bare å ta kontakt! Max 10t og 9x3m for sikkerhet riktignok.Snapchat-279307083.jpg.76de05c5df8b8eb6b8f325e838cfbe8d.jpg

Videre har jeg smått begynt å pusse på den litt større balja. Skal pusse over hele skroget og mette med terpentin og owatrol i løpet av uken. Så blir det smått start på det prosjektet utover sommeren og høsten og motoren i vinter! Store arbeidet på denne er igrunn kun motor og bytte hele dekket bak styrhuset og bytte alt nytt elektrisk. Så blir det vurdering om styrhuset skal bli litt lenger og bredere au. 

Båten der har snurpa ufattelige mengder med brisling og makrell, største kastet er vell på 5 tonn makrell og da var det kaos ombord når den bestemte seg for å dykke ned. Vabåten jeg har restaurert var jo hjelpebåt til denne når de snurpa. Frakta stengeposer og holdt igjen båten når de snurpa nota.20180617_200808.jpg.14f47e52f16a4eba82832fd2972d0763.jpg

Her er jo litt av prosjektet jeg har holdt på med. Minisnurpenot i arbeid, ca 110x5m når ferdig. Blir nok kun brukt 1 gang for nostalgi uten fangst, men har et ønske om å prøve det siden det var denne måten Bestefar jobbet og tjente penger og fikk selv aldri tatt del i det så.

Merker det er ihvertfall ikke sunt for lommeboka at jeg har blitt avhengig av evige prosjekter og pengesluk, men er jo artig og man føler jo en forpliktelse til min Bestefar og ta vare på båtene og!

20180703_113506.jpg.77f497081a3edf2c16db621713feabc0.jpg

Her kan man jo se litt på tilstanden til den andre balja. Ikke blitt gjort noe med på 7-8år igrunn. Hadde ikke helt interessen får baot når jeg var yngre. Går heldigvis ganske fort med maskin å få det ganske greit.Snapchat-2070396774.jpg.dcc3179f06f2976b8d8f2a3e626fc35c.jpg

Sprøyter på terpentin mellom slaga for å sjekke slipingen pluss generelt bra for båten. Blir noen valg på sprekkene rundt om og, enten epoxy med sagmugg eller frese ut og lime inn lister og plugge enden av sprekken. 20180703_113512.jpg.3614fa635c966b2d96bf00d8986f6bcc.jpg

Dekket her skal som sagt rives og bygges nytt i samme høyde, mest san synlig samme høyde som det høyeste. 

Perfekt blir det da ikke igjen, meen gjelder bare å finne punktet hvor jeg blir fornøyd.

• 1 måned senere...

Liten oppdatering etter sommeren!

Fisket som sagt tidligere leppefisk i år med båten! Det gikk jo faktisk helt supert og båten fungerte helt perfekt til dette! Mange gode erfaringer og ta med meg til neste år også! Prøver stadig å rekruttere lokal ungdom til å skape sin egen sommerjobb gjennom ungdomsfiskeordningen. Trenger jo ikke å registrere båt og du kan fiske for 50 000,-

Snapchat-1483344764.jpg.6d09fd09049ae02a00c0289feaf0b4ee.jpg

Forøvrig tankene koblet opp og sorteringsbord som jeg har vann i.

Positive er at jeg har fått helt vanvittige mengder med ål og torsk. Ikke var de alt for små heller faktisk, 20cm gjennomsnitt på 30torsk muligens. Tydelig at det er en endring fremover nå. Alle gikk selvfølgelig tilbake i havet også.

Videre for leppefisk pengene invisterte jeg i 20 krepseteiner, tau og linehaler LH300. Første trekket hadde jeg i dag med 11 teiner og resultatet var veldig overraskende med 1.7kg! Snapchat-1980490208.jpg.f1de788526473b676e37ff354a213303.jpg

Snapchat-1556094983.jpg.b453de6cfadeb3c628edd7c7143d9e3a.jpg

Veldig positivt for første gang ihvertfall, er tydeligvis inne på noe. På hanefoten bruker jeg forøvrig hurtig lineklips som jeg fester på flytetauet, ca 3 favner mellom. Tilogmed i disse fikk jeg torsk og mye hvitting. Mulig jeg må investere i 20stk til nå som jeg er bitt av basillen også ? 

Leverer jeg på fiskemottaket får jeg 200kr kiloen så er jo en grei bi-inntekt for å tjene inn utstyret. Skal få surret meg ut med en line i nærmeste framtid også, hadde vært kjekt med noe brosme.

• 4 måneder senere...

Da var båten på land for vinteren, og sesongen med 250NM er over for denne gang! Videre har jeg gått over i 100% jobb innenfor fiskehandel så min tid i Fiskerimantallet og registrert båt er over for denne gangen! Skal nok tilbake, dog da med en reketråler når erfaringen og pengene sitter der. Fikk da ihvertfall til å restaurere en båt å bruke den i fiske så da var da det målet unnagjort. IMG_20180716_210340_120.jpg.4ef3f9597ade78d08ee8f8705b8dc646.jpg

Neste prosjekt blir jo "Albatross" som jeg har nevnt tidligere over her. Som alltid usikker på hvorfor og hvordan den skal bli, men er da kjekt med dyre og tidskrevende hobbyer. 

Snapchat-115328290.jpg.4891211279a7faa689e40b1babc554b8.jpg

Fikk såvidt prøvd meg på litt linefiske før den gikk på land og, ikke store fangstene, men veldig lett å bruke med dette systemet ihvertfall.  Avslutter med litt bilder fra sommeren. God jul og au revoir!

IMG_20180723_113532_931.jpg.2a8f9b1f0367842871ac4c790e8e457d.jpg

IMG_20180719_112750_468.jpg.f2d7a5eb2155bf0bc2dd1aebbc0083c7.jpg

Snapchat-619774476.jpg.d44df3edb9d904363cea6326d53c7308.jpg

• 3 måneder senere...

Nytt år, nye muligheter! 

Nydelig påskevær i år, som igjen betyr baotbygging når man har fri fra jobb! 

Albatross er som sagt tidligere det nåværende langvarige prosjektet. Regner med den er ferdig rundt sommeren 2021 går alt etter planen. 

Albatross er en trebåt på 33fot som ble bygd ferdig i 1967 på bestilling av min Bestefar. Den ble da tatt i bruk som snurpebåt og lysfiske, og ble brukt til dette fram til 80 tallet engang. Vadbåten som jeg tidligere har bygd opp var støttebåten og fraktet rundt på sildeposer og en mindre brislingnot. Samt brukt som drabåt for å holde Albatross på riktig plass under snurping. IMG_20170825_124551_237.jpg.8d868b65c5e7f9faffd270ed5e3a82ab.jpg

Frå glansdagene før fisket.

Nå i 2019, rive dekket, rydde og rengjøre innvendig, legge opp trekkrør og montere pumper osv før legging av nytt dekk i samme høyde. Skal også legge på endel strøk med Owatrol utvendig. 20190418_114834.jpg.d3e5c54513496f145f28dea1cece4646.jpg

Riving av dekk startet i dag og til stor overraskelse var det orginale dekket nesten like godt som nytt etter å ha vært under glassfiber i 40år. Dekksbjelkene under har riktignok sett bedre dager så de må jo byttes. Noe som måtte gjøres uansett da bakre del av dekket skal heves 19cm opp til fremre dekkshøyde.Snapchat-253410106.jpg.ed1587c45d720ca3c31be154f05650b0.jpg

Snapchat-266899859.jpg.b2b9f1ace14520b7d0c8103f9b8cde3a.jpg

Må si det er en jævla drittjobb ihvertfall med glassfiberstøv overalt, men må da gjøres.

Motoren skal overhales og lage nytt alt av kabler og instrumentpanel og satser på at den blir montert våren og sommeren 2020 som vil gjøre båten kjørbar for første gang på 15år. Videre skal det bygges nytt og større styrhus og satser på ferdigstillelse i 2021. Bygging av båt tar visst både tid og penger har jeg lært nå! 

• 3 måneder senere...

Ikke veldig stort å oppdatere da sommeren ble litt kortere med ferie enn man hadde ønsket! 

Har ihvertfall fått ryddet ut alt av diverse søppel og støv som lå under dekk og fått tatt på biologisk avfetting og høytrykkspylt den innvendig! Mesteparten av ballasten er også ute noe som gjorde den betraktelig lettere i vannet ihvertfall! Ser jo også at den har ligget på samme plass i 15år uten slipp.Snapchat-1205595919.jpg.45d9c7acc2f8b4f71025d4a48ac00e0e.jpg

Liten drittjobb da ballasten bestod av våte sandsekker og makadam grus som måtte lempes ut for hånd!Snapchat-604518419.jpg.1ae8057f0d472ce865c3c08baedc7115.jpg

Har også fått båndsaga jeg bestillte for å skjære nye kurva dekksbjelker ut av 2x6 plank. Etter litt testing med båndsaga så må jeg si at båndsag er verktøyet jeg har savnet hele livet mitt. Oppå de nye bjelkene blir det enten 18 eller 22mm rupanel som avsluttes med 4-5mm med glassfiber.

Minuset er at hylsa, pakkboks og diverse der er bare søppel og tar ikke sjangsen på å bruke det, da det er fra slutten av 70 tallet og har sett bedre dager. Hvis jeg er smart så bytter jeg dette før jeg begynner på bjelkelaget og dekket meen vi får se hvor mye økonomien strekker til. Røft regna blir nytt rundt 15k+ så skal ihvertfall prøve å redde akselen hvis den ikke er rusta i stykker. Folk får bare ta kontakt skulle dere ha noe 40mm utstyr til salgs! 

Resten blir helgearbeid utover høsten ihvertfall, skal ihvertfall få på plass trekkrør og diverse så får vi se hva jeg gjør med propellanlegget og bjelkene. Tipper jeg bare river det og og setter inn nytt hylserør og blender det mens jeg tar resten til våren når motoren forhåpentligvis er ferdig overhalt og skal i båten. Forsåvidt en Ford 2722e med 9000t som har stått i, ingenting galt med den meen greit å ta en full runde med nye deler og elektrisk anlegg når den først er ute.

Kjempekult å lese dette her.

Blir sus over dette.

(jeg har også en båt hvor plassering av lanterner er vanskelig,

gjorde kort prosess; anskaffet en tri-kolor (seilbåtlanterne) med rundtlysende ankerlanterne over i samme hus,

tenner tri-kolor og ankerlanterne samtidig,

ser ureglementert spenstig ut men synes i alle retninger i hvert fall)

så langt ingen klager

V8 rules.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...