Jump to content

Radiostøy


Kotnes

Recommended Posts

Heisan. Har satt i ny Walkie talkie og kjøleskap type Isotherm og opplever at kjøleskapet slår inn på radioen. Mye støy som går i jevn takt.  Har prøvd med annen antenne og srømforsyning fra en bil men det støyer fortsatt. Noen luringer her som kan tenkes å ha vært borti dette før eller har gode tips. Alt mottas med TAKK. Hilsen Kotnes.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Ferritkjerner?

 

Kjøpte en del elektronikk fra Raytheon for noe år siden. Da fulgte det med noen ferritkjerner innkapslet i plast som kunne klemmes rundt ledningene i tilfelle støyproblemer. Vet ikke om det vil hjelpe, men det vet sikkert Lars H. mer om

 

:lol:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Takk for tilliten Lasse. Men når det gjelder støy, er det nesten bare å prøve og feile som nytter. Og du er allerede på vei med det. I og med at det ikke var noen hjelp med å bruke separat spenningskilde til radioen, ligger støyen neppe ut på spenningstilførselen til skapet. Det synes som at det er støy som stråles ut fra motoren (eller ASU boksen dersom du har slik) og fanges opp via antennen på radioen, eller stråler rett inn i radioen. På vidusviskermotorer, viftemotorer for varmere osv. kan det nytte å sette på støydempingskondensator, men har ikke erfaring med kjøleskap. Og kunne du montere radio og antenne lenger vekk fra skapet, er det mulig støyen blir mindre/borte. Men det er kanskje ikke praktisk mulig.

 

Hadde det vært mitt problem, hadde jeg ringt til Termomarin as. De har disse skapene og har dyktige folk som kanskje har vært borti problemet før. Du finner dem her: http://www.termomarin.no og de har telefon: 33 42 00 90

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt samme problemet, at kjøleskapet laget radiostøy, som drepte VHF-en. Det som jeg gjorde var å sette en relativt liten kondensator (kjøpt av en radioreparatør for et par kroner) mellom +12V og jord, der hvor strømmen går inn på kjøeskapet. Det virket bra hos meg, og har ikke hatt radiostøy fra kjøleskapet siden.

Vega

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Forslaget til Vega er absolutt verd å forsøke. Spesielle støydempingskondensatorer får du i bilelektrisk/rekvisita foretninger. Som du ser på bildet under har jeg brukt en del slike 3,3uF kondensatorer i ladekretsen på Trudelutt. En slik kondensator koster ikke mange kronene.

 

Lars H.

 

Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mulig at jeg er litt "på tur" her, men hva mener du med strømforsyning?

 

Disse skapene leveres jo med elektronikk for tilkobling direkte til 12 og 24 volt og skal derfor ikke ha noen strømforsyning.

 

mvh

Lars-Inge

All energien kommer gjennom 12v (24v) tilkoblingen, og dette er strømforsyningen. Ordet "strømforsyning" er altså ikke forbeholdt 220v AC.

 

I båten er all strømforsyning 12v (24v) DC (evt. med unntak av landstrøm).

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Jeg er så glad vi har dette forumet. Her får man vettuge svar på en grei måte. Skal ta en telefon til Termomarin og høre hva de sier. Finner jeg en løsning skal jeg gi en tilbakemelding. Takk til alle. Har forresten montert marineantenne idag uten at det hjalp noe.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Mulig dette ligger noe på siden av det du spør om. Men jeg har god erfaring med "jording" av radio installasjoner. Nå vet jeg faktisk ikke hvordan dette er utført rent fysisk. Satt bort til kvalifisert personell.

 

Men "jordingen" bestrår ihvertfall av en plate (en eller annen for for bronselegering) som sitter under skroget og som er koblet sammen med antenne og motaker utstyr ombord.

 

Hos meg har dette gitt klokke klare forhold på allt motaker utstyr, radio, SSB motaker, vhf, tv osv. Har også hørt at dette skal bedre mottaker forhold for gps signaler også, uten at jeg kan si at jeg har merket dette.

 

Lykke til  :headbang:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post
Share on other sites

Men "jordingen" bestrår ihvertfall av en plate (en eller annen for for bronselegering) som sitter under skroget og som er koblet sammen med . . .

Tviler litt på at en separat jord (signaljord) vil hjelpe i denne saken. Men ellers er det ikke dumt med en slik plate. Har en slik selv (merket er Dynaplate). Den forbedrer signalstøyforholdet på diffmottakeren til GPS'en betraktelig. Og vanlig radio blir mye bedre på mellombølge og langbølge.

 

Ha en god dag.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hos meg så slår motoren fra autopiloen inn på VHF'en og forstyrrer denne, har noen forslag til løsning?

Du kan jo forsøke med å koble en støydempningskondensator mellom pluss og minus inn på motoren slik det er anbefalt for kjøleskapet?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg løste problemet med å kjøpe et støyfilter hos en bilradioforhandler, kostet ca 100,-

Dette er en spole i serie med positiv leder og en lytt (kondensator) til jord/negativ leder. Lytten er koblet til inngangen på spolen. Enkelt og effektivt.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

All energien kommer gjennom 12v (24v) tilkoblingen, og dette er strømforsyningen. Ordet "strømforsyning" er altså ikke forbeholdt 220v AC.

 

I båten er all strømforsyning 12v (24v) DC (evt. med unntak av landstrøm).

 

Gerhard

Ja, jeg er klar over det...ramlet bare litt av og lurte på om det var koblet noe mer mellom...f.eks en omformer...det var det jeg ikke skjønte.

 

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...