Bryant Startet 13.Juli.2005 Del på Facebook Startet 13.Juli.2005 Var uheldig og ødela min orginale alu propell på mitt Volvo Penta SX-drev. Denne propellen hadde størrelse 14 1/4 og 21 " pitch. Båten gjorde opprinnelig ca 20 knop på motorturtall 2500 og 44 knop på maks 4800 omdreininger. Volvo Penta 5.0 GXI står oppført med maksturtall på 4800 - 5000 omdreininger. Etter forespørsel til Mitchigan Wheel ble jeg anbefalt en stålpropell Ballistic 14 1/4 23" pitch. Altså en økning fra 21 til 23 i pitch. Jeg bestilte denne fra Progress Ingeniørfirma i Oslo og monterte den. Nå gjør båten 25 knop i 2500 omdreininger, men merkelig er at den nå ikke går fortere enn 40 knop på 4800 i turtall. Altså 5 knop høyere cruisingspeed - men 4 knop lavere maksfart. Det er jo hyggelig å kjøre fortere på ett turtall som representerer lavere bensinforbruk. Men skulle jo ønske å beholde opprinnelig maks hastighet. Er derfor i tvil om jeg vil beholde denne propellen og heller gå ned til en Ballistic med 21 pitch? Noen som har erfaring med dette? Hva kommer den lavere makshastigheten av? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RIB Svart 14.Juli.2005 Del på Facebook Svart 14.Juli.2005 Har selv opplevd det samme 290 SP drev. Ved å skifte fra alu til stål, måtte jeg ned en 1/2" på diameter og samme stigning. Fikk da også en reduksjon i turtall på ca 100 o/min. Dette ble forklart ved at stålpropellen var mere effektiv ( mindre slipp ). Totalt sett steg toppfarten med ca 2-3 knop. At du får en høyere cruisingspeed er ikke unormalt. Lavere toppfart skyldes sannsynligvis at propellen ikke oppnår det optimale turtallet for denne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bryant Svart 23.Juli.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2005 Har returnert propellen til Ingeniørfirma Progress og fått en ny Ballistic i retur, nå med dimensjonene 14 3/8 x 21" Båten oppfører seg mer likt som med orginalpropellen. Raskt i plan, marsfart ca 20 knop på 2600 omreininger men maksfart er fortsatt 40 knop. Den vil bare ikke opp i 44 knop lenger. Kan den ørlille økningen i diameter fra 14 1/4 til 14 3/8 ha noen virkning på dette? En annen ting jeg ikke ble glad for var at den "nye" propellen jeg fikk fra Progress hadde tydeligvis vært brukt da den hadde litt korrosjon inne i "hubben" og den hadde heller ikke samme utseende som den første jeg fikk, som på bildet, hvor propellkroppen går ut i kon i enden. Slik er også alupropellen utført. Mistenker at jeg har fått en eldre type hvor hubben er ett rett rør som ikke koner i enden slik som den minste på bildet. Er ellers veldig fornøyd med Progress. De har rask service! Den første propellen så slik ut: Er stålpropell oppskrytt eller? Ser ingen grunn til å anbefale bytte til stål, når orginal Volvo Penta alupropell yter bedre enn såkalte høyytelsespropeller. Noen her med erfaring med stålpropell på daycruiser med tilsvarende motor og drev, Volvo eller Mercruiser? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Svart 23.Juli.2005 Del på Facebook Svart 23.Juli.2005 Hadde en 20 fots Bayliner med 220hk mercruiser V8. 3 blads alu 14 1/2 x 23 Ved sjøsetting gjorde den 45 knop @4800rpm. 3 måneder senere gjorde den 40. Fix: -Opp på land, skrubb drev, propell og bunn samt nytt bunnstoff -Pælm ut alle "nice to have" greier som ligger i båten. Det er utrolig hvor mye som samler seg på kort tid. -Sjøsetting og de 5 knopene var tilbaketatt. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 24.Juli.2005 Del på Facebook Svart 24.Juli.2005 Har sett noen tester der stålpropellen har gitt dårlegere fart en alu. Tror det var en test med påhengsmotorer i Båtmagasinet. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 24.Juli.2005 Del på Facebook Svart 24.Juli.2005 At en aluminiumspropell er bedre enn en stålpropell er nesten umulig, stålpropellene er bygget på en "kvassere" måte som gjør at virkningsgraden er vesentlig forbedret. Valget av type, diameter og stigning er ikke lett og må nesten basere seg på erfaringer. Jeg selv har hatt flere aluminium og stålpropellere, min erfaring er at stålpropellene er helt klart et bedre valg en aluminium. En stålpropell med samme diameter og stigning av forskjellige fabrikater kan ha store forskjeller. Anbefaler at man kjøper av kjente fabrikanter som har godt renome. At man får mindre hastighet med å velge stålpropell er helt vanlig, dette er pga at virkningsgraden er større og dermed tyngre å dra. Stigning og diameter må tilpasses til båt og motor for å få ut det optimale effekten. At stålpropellere ruster, ja det gjør de. De er ikke laget av A4 kvalitet, men en noe annen legering som gjør propellen sterkere som igjen frembringer sporadisk rust. Normalt skal dette bare være å pusse/polere bort. Rustangrepene er verst det første året propellen er i bruk, deretter avtar angrepet. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bryant Svart 24.Juli.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2005 Båten ligger til havn i glomma og har ingen groe selv om jeg kjører mest i saltvann. Ikke hatt på bunnstoff heller, kun polert den med noe silikonpolish og båten er ren og hvit under. Den har vært 4-5 uker på vannet. Har ikke noe særlig tungt liggende i båten heller. Så jeg tror ikke det er så mange andre faktorer som nedsetter hastigheten. Kjørte en uke med 23" propellen og den hadde ikke antydning til rust da jeg demonterte den. Den nye 21" propellen jeg fikk hadde noen rustflekker på metallforingen rundt gummien der propellakselen skal inn. Selve propellhuset og bladene var helt fine, så det er jo ubetydelig. Jeg mistet bare følelsen av å få en "ny" propell. Men jeg kan vel sikkert forvente rust kanskje? Har lest ett sted at "turbo" propellene som Winrace selger ruster. Men at Ballistic ikke ruster pga en annen kvalitet i legeringen benyttet i stålet. Ikke vet jeg. Nå angrer jeg på at jeg ikke beholdt 23" propellen. Det virker jo mer fornuftig å kunne oppnå høyere marsfart på lavere turtall. Det er ekstremt sjelden jeg kjører opp mot 40-44 knop. Og det sparer jo sikkert drivstoff å kjøre med lavere turtall - så lenge ikke motoren sliter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 24.Juli.2005 Del på Facebook Svart 24.Juli.2005 At man får mindre hastighet med å velge stålpropell er helt vanlig, dette er pga at virkningsgraden er større og dermed tyngre å dra. Bedre virkningsgrad pleier å bety at du får mer ut ved SAMME motorytelse eller like mye med mindre motorytelse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 24.Juli.2005 Del på Facebook Svart 24.Juli.2005 Hei Andreas Jo jeg er enig med det du påpeker, det var vell kanskje litt klønete skrevet fra min side. Det jeg mente er at når du bytter ut en aluminiumspropell med en stålpropell med nøyaktig samme diameter og stigning så kan det hende at det blir tyngre å "dra", da med bakgrunn i bedre virkningsgrad. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 24.Juli.2005 Del på Facebook Svart 24.Juli.2005 Så lenge propellene har identisk, stigning, radius, profil, overflateareal, stivhet, osv er det knekkende likegyldig om propellen er laget av stål, aluminium, bronse, kompositt eller tre for den slags skyld. Vannet har ingen mulighet for å vite materialet. En stålpropell ville kanskje være marginalt senere i aksen fordi den er tyngre. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 24.Juli.2005 Del på Facebook Svart 24.Juli.2005 Så lenge propellene har identisk, stigning, radius, profil, overflateareal, stivhet, osv er det knekkende likegyldig om propellen er laget av stål, aluminium, bronse, kompositt eller tre for den slags skyld. Vannet har ingen mulighet for å vite materialet. En stålpropell ville kanskje være marginalt senere i aksen fordi den er tyngre. <{POST_SNAPBACK}> Ja dette har du helt rett i dersom de er identiske, men en aluprop og stålprop er ikke identiske. Det er helt annen vridning og kubbing på en stålprop. Derfor større virkningsgrad på en stålprop. Slik at min påstand står jeg fortsatt bak. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 24.Juli.2005 Del på Facebook Svart 24.Juli.2005 Da hadde jeg bestillt en aluprop med samme skew og cupping som stålpropellen og spart en bråte penger. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 25.Juli.2005 Del på Facebook Svart 25.Juli.2005 .. men alu propellene kan ikke lages med samme bladutforming som stål, pga svakere materiale så må bladene lages tykkere, og kan ikke ha like agressiv utforming. Når det gjelder saken til Anesthesis, så ville jeg tatt kontakt med progress igjen, virker tydeligvis som at ballistic ikke er det rette valget til denne båten... Michigan har også en serie som heter Rapture, med mer "konvensjonelt" utseende , hadde vært interessant å sett hvordan den virket. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Bryant Svart 2.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2005 Når det gjelder saken til Anesthesis, så ville jeg tatt kontakt med progress igjen, virker tydeligvis som at ballistic ikke er det rette valget til denne båten... Michigan har også en serie som heter Rapture, med mer "konvensjonelt" utseende , hadde vært interessant å sett hvordan den virket. Har henvendt meg til Progress og de kan ikke tilby noen løsning på problemet med at Ballistic gir dårligere ytelse. Har foreslått Rapture selv, men de tror ikke den vil yte noe bedre enn Ballistic. Ikke nok med at Ballistic gir lavere toppfart, så slipper den også mye tidligere i sving og drevet kan heller ikke tiltes så høyt som med orginalpropellen i aluminum. Har endelig funnet en test som ikke konkluderer med at stål er alltid best. En tilsvarende båt med samme resultater som meg. Her gir orginal Mercury aluminiumspropell bedre toppfart og mindre slipp i sving enn Ballistic. Når jeg i denne testen ser resultatene for Rapture så tviler jeg sterkt på å bytte til den propellen. Den var hos Progress dessuten 2-300 kr dyrere også. "Finding the perfect prop" Tror jeg returnerer Ballistic og kjøper en orginal Volvo Penta istedenfor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.