ne.andersson Startet 26.September.2017 Del på Facebook Startet 26.September.2017 (redigert) Hei, Dette spørsmålet retter seg til dere som har god kjennskap til motoren type Volvo Penta 2001-2003 med original ferskvannskjøling. Jeg kjøpte tidligere i år en båt med denne motoren i, jeg har i løpet av sesongen gjort meg bedre og bedre kjent med båt og motor og sitter nå igjen med et spørsmåltegn som jeg ikke helt forstår hvorfor er utført på motoren. På min motor så er det koblet en slang direkte mellom begge dem varmtvanns-nipelene (merket med rød pil i bilde), i følge alle dem tegninger jeg finner på nett av denne type kjøling så skal disse hullene være plugget igjen, så til spørsmålene, hvorfor kan tidligere eier funnet ut at han skulle sette en slang mellom her? Kan det vært noe han gjort grunnet vinter oppbevaring? Hvis dem skal brukes så er det vel kanskje til noe varmtvannsbereder eller lignende? Grunnen til at jeg tenker det kan være noe som egentlig skal være i bruk til en varmtvanns bereder https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-c90-hot-water-outlet.aspx Jeg er takksam for all informasjon jeg kan få Edit: jeg synes at sirkulasjonspumpen min blir veldig varm i jevnførelese mot hva jeg ville tenke var normal, det er derfor jeg begynt å se på saken. Bildet med beskrivelse av alle deler ligger her: http://motoren.ath.cx/pdfs/volvo/VOLVO2001_2002_2003WORKSHOPMANUAL.pdf på side 41 og 21/23 er merket som "hot water outlet" Redigert 26.September.2017 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 27.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2017 (redigert) Siden jeg ikke fikk noe svar fra dere mine gode peers så dro jeg innom en VP forhandler i dag hvor jeg fikk snakket med en eldre kar som fortalte meg at jeg hadde helt riktig i at med mindre man har en varmtvannsbereder så skal begge disse være plugget. Han trodde vel at forrige eier av motoren (før den ble overhalt og plassert i min båt) hadde hatt en varmtvannsbereder og tok en snarvei når han ville selge den, rart at tidligere eier av båten kjørt med dette her i flere år uten å oppdage at motoren ble litt for varm Den eldre karen hadde dessverre ikke noen original plugger på lager så jeg kjøpte meg 0,5m ekstra slang og en kuleventil så nå kan jeg selge båten med opplegg for varmtvannstank ferdig God kveld Redigert 27.September.2017 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.September.2017 Del på Facebook Svart 27.September.2017 (redigert) Jeg set ikke helt grunnen til at motoren skulle bli for varm pga det der. Varmtvannstanken skal ikke få varmtvann før termostat har åpnet seg, og da skal vannet presses både igjennom både rør nr 12 og slangen i retning av sirkulasjonspumpen, og dette er på slutten av kjølekretsen, så motoren skal vel få samme kjøling uansett? Så langt jeg kan se så burde dette gi omtrent ingen forskjell. (Hvis jeg leser tegningen rett.) Rett meg noen hvis jeg tar feil. Redigert 27.September.2017 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ne.andersson Svart 27.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2017 (redigert) Jeg er usikker på hvordan den "presser" vann gjennom blokket men om jeg forstod han riktig så når termostaten åpner seg for å begynne kjøling av varmt vann via varmeveksleren så lot denne slangen varmt vann som egentlig skulle kjøles snike direkte ned til sirkulasjonspumpen, høres ikke det logisk ut? Edit: rør 12 er der vann presses direkte til sirkulasjonspumpen når ikke termostaten er varm nok, rør 7 er varmt vann som skal kjøles i varmeveksler Edit igjen: nei det er ikke på slutten av kjølekretsen, det er før varmt vann er blitt kjølt i varmeveksleren. Redigert 27.September.2017 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 27.September.2017 Del på Facebook Svart 27.September.2017 kan heller ikke forstå at det skal gi for varm motor. Nå har jeg i år koblet fra varmtvannstanken selv på 60c motor, og valgte da å blinde disse åpningene med standard blindplugg (var 1/2 toms på min motor). Vil ikke ha unødvendig feilkilder for motoren utenfor motoren. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 27.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2017 (redigert) Sitat kan heller ikke forstå at det skal gi for varm motor. Kan hende at jeg er helt feil ute men tenk så her, varmt vann som egentlig skal gå ut til en varmtvannsbereder (hvor det til vanlig vlir kjølt ned) går uten å på noen måte bli kjølt direkte ned til sirkulasjonspumpen og pumpet direkte ut på blokket igjen, noe som også minsker flow av vann som blir kjølt gjennom varmeveksleren = for varmt. Tar jeg feil? Edit: har en systemrens i ferskvanns kjølingen as-we-speak så håper set hjelper også. Redigert 27.September.2017 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 27.September.2017 Del på Facebook Svart 27.September.2017 Du har helt korrekt forstått varmesløyfen. Kjølevæsken begynner å sirkulere gjennom evt. v.v.tank når du starter motoren. Uttak til v.v. Tank/defrostet er tatt fra termostatens "kjele". Dvs. Direkte fra kjølevæskens retur fra motor. Når temorstatens oppnår arbeidstemperatur så reagerer den ved å åpne for kjøler samtidig som at den stenger for direkte retur til sugesiden av Sirkulasjonspumpen. Kjølevæsken blir da sendt via kjøleren, men sirkulasjonen til evt. V.v tank/defroster vil alltid være parallell med resten av kretsløpet. Før eller siden så vil vannet i v.v.tanken oppnå samme temperatur som motorens kjølevæske som igjen medfører at den kretsen mister kjølende effekt og dermed er å betrakte som en parallell by-pass over selve kjøleren. En slangeforbindelse vil medføre det samme. Dvs en parallell krets med kjøleren, uten kjølende effekt, som vil kunne medføre varmgang. En god regel er å montere en restriksjonsmulighet på v.v/defroster -kretsen. Selv har jeg montert små kuleventiler slik at jeg har mulighet for å strupe kretsen om motor skulle bli for varm. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
ne.andersson Svart 27.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2017 Takk for den utførende forklaringen Bjørn - det var slik jeg regnet med at det hang sammen etter inspeksjon av alle slanger og rør samt tegninger. Da regner vi med at det jeg utført nå med en kuleventil som jeg stengt mellom løpene vil løse problemene den har sikkert ikke vondt av systemrensen som ligger i kretsen akkurat nå heller. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.September.2017 Del på Facebook Svart 27.September.2017 Betyr det at min motor (TMD40A) vil kjøles bedre ned på langturer dersom jeg blokkerer vannet til varmtvannstanken min? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
mateco Svart 27.September.2017 Del på Facebook Svart 27.September.2017 (redigert) Hvis temperaturen ligger på grensen og v.v. Tanken er oppvarmet så, ja, det kan hjelpe å stenge kretsen, evt. Kjøre full vifte på evt. Defroster som er montert i serie med v.v tank. Stenger man v.v. Kretsen så vil all sirkulerende kjølevæske måtte gå igjennom kjøleren. Alt som kan trekke varme fra kjølevæsken vil avhjelpe en overopphetet situasjon. Bjørn Redigert 27.September.2017 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
ne.andersson Svart 27.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2017 (redigert) Sitat Betyr det at min motor (TMD40A) vil kjøles bedre ned på langturer dersom jeg blokkerer vannet til varmtvannstanken min? Nå snakker jeg uten å vite noe om din motor eller v.v bereder men med mindre v.v berederen har noen form for termostat som automatisk regulerer flow gjennom v.v berederens kretsen så høres det jo ut som om du vil få en bedre kjøling av motoren om du stenger kretsen når berederen/tanken oppnår maks varme ja. Det er hvert fall slik jeg oppfatter det. Redigert 27.September.2017 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.September.2017 Del på Facebook Svart 27.September.2017 Det var nyttig å vite. Utrolig hva man lærer her inne. (Ut fra hva jeg kan se så er min vv tank koplet ganske likt din. Har ingen anelse om det kan være innebygget termostat i vv. tank som lukker for gjennomstrømning når den er varm nok.) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
nordan family 27 Svart 28.September.2017 Del på Facebook Svart 28.September.2017 Nå har jeg koblet fra varmtvannstanken fra motoren, og kjører den på en D3 vannvarmer med uisolerte slanger. Når tanken er varm, veksler varmeren mellom halvt og fullt, dvs 1600 / 3300 watt. Det betyr vel at varmetapet fortsetter å overstige 1600 watt i den kretsen, selv med varm varmtvannstank. Nå er riktignok slangene her vesentlig lengre enn da de var montert på motoren. På min motor var det et koblingspunkt på sirkulasjonspumpa, og et på varmevekslerens ene side. Kan det være flere tilkoblingsalternativer for dere som får et varmeproblem av dette? Ser at det er mange plugger det kan være mulig å koble seg til på hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.