torerikb Posted July 14, 2005 Share Posted July 14, 2005 Hei! Leste følgende tragiske artikkel på Dagbladet i dag; http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/07/13/437411.html Sikkert ett par ting å lære her. Selv bytter jeg i disse dager fra stor-båt til "henger-båt" og skal virkelig notere meg ett par smarte triks her. torerikb Quote Link to post
Ardea 870 Posted July 14, 2005 Share Posted July 14, 2005 Det var da en fryktelig dårlig start på ferien Quote Link to post
Jaliza Posted July 14, 2005 Share Posted July 14, 2005 Triste greier, ser ut som om Murphys lov fremdeles er inntakt; Når noe galt skjer, skjer det på det værst tenkelige tidspunkt (eller noe i den dur) Quote Link to post
Tom J. Posted July 14, 2005 Share Posted July 14, 2005 Huffda, men han er ikke den eneste. Har hørt om flere tilfeller da håndbrekket er glemt, og bil og båt triller ut i sjøen. Quote Link to post
SveinHa Posted July 14, 2005 Share Posted July 14, 2005 ...og bil og båt triller ut i sjøen. <{POST_SNAPBACK}> Jeg kjøpte nesten en av disse bilene (tror jeg). Trakk meg når jeg fant mistenkelig mye rust fra midt på bakluka og fram til midt under bilen og ingen rust ellers. Tipper nok denne har vært rygget i sjøen en gang eller to........ så jeg kjøpte en annen....... Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Arvid_A Posted July 14, 2005 Share Posted July 14, 2005 Trist feriestart! Jeg har selv erfart at låsen til kulekoblingen på båthengeren blir slitt og slarkete etter en del års bruk. Den ”kjeften” som klemmer til rundt kula på hengerfestet, beveger seg rundt en aksling som går tvers i gjennom ”hodet” på kulekoblingen. Etter en tids bruk og kanskje noen småsmeller når støtta til hengeren dunker nedi fartshumper (det skjer i hvert fall hos meg hvis jeg ikke tar det svært pent over disse), så kan rett og slett denne akslingen bøye seg bak- og oppover. Dermed blir ”kjeften” slappere i klemma, og hengeren kan hoppe av festet på bilen. Jeg oppdaget heldigvis dette på min henger, og fikk byttet kulekoblingen på hengeren før det skjedde noen ulykke. Derfor: Ta en liten sjekk på båthengeren din, og bytt kulekoblingen hvis du er i tvil! De 2-3 hundrelappene dette koster er en billig forsikring mot atskillig større skader! Quote Link to post
Janoho Posted July 14, 2005 Share Posted July 14, 2005 Ja, fryktelig kjedelig for den familien. Uansett, det er så enkelt å unngå. Bilen skal ALLTID stå både i gear og med håndbrekket helt oppe når man setter den fra seg i bakker. håndbrekket er dessuten ikke til å stole på, viktig at bilen står i laveste gear også. JOH Quote Link to post
Whistler Posted July 14, 2005 Share Posted July 14, 2005 Heng et par hjulstoppere (gjerne røde/dayglo') på framme på hengeren, så har du alltid noe å legge under bilens bakhjul for påkommende tilfeller. Quote Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
junkern Posted July 14, 2005 Share Posted July 14, 2005 Kjedelig sak Legger selv ut flere båter om dagen av varierende størrelse på henger, alt fra 15 til 25 fot går på henger. Jeg pleier også å sette på håndbrekket på hengern når jeg skal slippe ut båten. Er det større båter hender det også at jeg tar meg friheten å rygge litt lengre ut enn nødvendig (tar jevnlig service på hengerne og har ikke hatt problemer med hverken hjullager eller bremser). Bilen veier bare 1800 kg, og da er det ikke uvanlig at den kan skli oppmot en meter bakover når båten står på vippepunktet, men det slipper man hvis man rygger en meter ekstra. Quote Link to post
Beneteau Posted July 16, 2005 Share Posted July 16, 2005 Stakkers folk, lite kjekt å få en sånnen start på ferien Quote Link to post
Recommended Posts