KaptIversen Startet 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 3.Oktober.2017 Jeg har ervervet meg en åpen Mørebas, som skal bygges om til selvlensende med et lite pilotehouse. Dette er en god gammeldags hagebåt, som har stått ute noen år, og ser litt ut deretter. En av tidligere eigere har plukket ut noe skum, og satt inn en slags forsterking, som har gjort mere ugang enn nytte. Så båten trenger noe småfiks på skroget under mot akter, ellers såg det fint ut utvendigt. Planen er som følger . - Forsterke skrog innvendigt med distansemateriell av dyvinicell og laminere med polyester og glassfiber. Samt lage stringere og tværbord av samme materiale. Så bygge hus av boncell, og muligens dekk av samme materiale. Så forhøye rekka. Tar gjerne imot tips og råd undervegs om hvor en kan få tak i ting som divinycell til en grei pris. Legger ut litt bilder av nåværende tilstand, og de foreløbige planene med skuta. Sitér dette innlegget Link to post
KaptIversen Svart 3.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 En ordentlig trebåt dette.. Sitér dette innlegget Link to post
KaptIversen Svart 3.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 Hær er plantegningen Sitér dette innlegget Link to post
KaptIversen Svart 3.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 Hær er planen for styrhuset. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2017 Heisann, og velkommen i klubben med glassfiberprosjekter Divinycell får du hos Diab, jeg har ikke klart å finne noe sted man får det billigere. Prisen er uansett ikke avskrekkende. Hvis du ser litt tilbake i "Dracotråden" som du finner link til i signaturen min finner du priser på divinycell. Men en annen ting; det er et ambisiøst mål du har satt deg! Jeg tviler overhode ikke på at du får dette til, det virker jo som om du har en god plan Men er du sikker på at dette skroget egner seg til formålet? Jeg er litt redd en 17-foter blir litt liten og smal i forhold til de planene du har. Husk at med selvlensende dørk får du høyere tyngdepunkt, og i tillegg vil du forhøye rekka og bygge overbygg. Jeg er redd den vil bli ustabil og muligens for tung i hekken. Veldig interessant prosjekt, men jeg tror jeg ville satset på et litt større skrog som utgangspunkt. Men uansett, du skal ha lykke til, det blir moro å følge med på dette! Håper du legger ut mye bilder og beskrivelser underveis Hilsen en som holder på med et mye enklere prosjekt som foreløpig har tatt ca 10 ganger så mye tid som antatt Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Svart 4.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2017 Jeg tror du er litt optimistisk mtp hytta og plass i bredden. Ser ut som det er tegnet inn 3 seter - om du ser på bildet av båten forfra så ser det ut til at det ikke blir veldig mye plass til over sideveis om du ganger opp bredden på førersetet med 3. Må nok også si meg litt enig med Komodo mtp heving av dørk og tyngdepunkt. Det lar seg fint gjøre, men du kan fort oppleve at båten får mye vindfang og blir følsom for sidevind. Ellers, vet om flere andre som har renovert slike mørebaser som kunne melde om "trebåt", deriblant den langsgående planken. En kompis av meg grov ut denne (eller det som var igjen) , erstattet med divinycell som ble plastet inn sammen med andre avstivninger. Ble en helt annen båt i sjøen etterpå Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
KaptIversen Svart 4.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2017 Det er som sagt et første utkast. Hentet båten to dager før jeg dro på jobb, og fikk ikke tid i kampens hete til å ta nøyaktige mål av båten annet enn den er 210cm brei, og ca 510-530cm lang. Men det blir å gi seg i kast med nøyaktige målinger og bedre tegning når jeg har dem. Planen er også å senke huset så langt ned i dørken som det lar seg gjøre, og båten vil da ikke ruve mer en ca 175 cm fra sjøen. fribordet fra før av er sannsyneligvis noe høyere enn jeg har tegnet, og rekken vil da bli noe lavere, og kansje til og med bare 10-15 cm og med rekkverk. Jeg har også planer om å montere bensintank og vanntank fremme på styrbord, for å balansere huset på babord, samt å kompensere for vekt akter. bredden på huset var i utgangspunktet tenkt til 120 cm, men da i den tro at båten var 185 cm brei. Selve prosjektet har ligget i bakhodet og modnet seg i et par år nå, og grunnkriteriene for en ny båt har vært : - Selvlensende dekk. - Tak til å sitte under. - Mulighet for toalett. Og dette øynet jeg en mulighet for da jeg kikket på en annen modifisert Mørebas. Den har en grei V-bunn og skal være god i sjøen i utgangspunktet. Jeg har til å begynne med fått tak i en 65 hp 2-takt på 87 kg, som burde være lett og grei til denne båten, så får jeg se om det blir oppgraderinger etter hvert. Takker for innspill så langt, og skal prøve og oppdatere undervegs.. :) Sitér dette innlegget Link to post
KaptIversen Svart 10.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2017 Har hatt kontakt med Diab, og de er vellvillige til å sende plater til en overkommelig pris. Men er det noen som har en ide på hvilke dimensjoner en bør bestille. Tenkte å legge 1 cm divinycell som distansemateriale i de deler av dørken som ikke er avstivet fra før, for så å legge 2 stringere i 2 cm og så tverrskott med ca 60 cm mellomrom ut mot sidene og åpen i midten. og så støype inn med polyester og glassfiber. Lurer også på hvor en kan få tak i aluminiums lister til vindu ? Det nærmer seg fritur hvertfall, og planen er å slipe ut alt som skal ut og pusse og muligens støype det som må til på utsiden. Gleder meg til å ta fatt. Vell og merke innimellom pussing av bad, og noe bilfiks som jeg har utsatt en stund nå. Sitér dette innlegget Link to post
WithVital Svart 11.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2017 Mulig jeg misforstår hvor denne 1cm-divinycell skal være, men er det som dørk tror jeg det er litt lite? Kommer sikkert an på hvor mye plast du legger utenpå og hvor mye stivhet du får av stringerne hvis de skal på undersiden av denne dørken, men mener noen her inne lagde dørk av 1cm divinycell og fikk mye svikt. Hva slags vinduer tenker du å ha? Vet ikke hvor det er alulister i halvfabrikata, men snsute selv på noen ferdige vinduer i en finn-annonse som kanskje du kan bruke: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=104860372 Ellers synes jeg pilothus / kahytt er genialt. Jeg tror du har samme ønsker for båt mht oppholdsrom som meg, bare at jeg trenger liggeplass i tillegg og har færre cm både i bredden og i lengden enn deg i mitt skrog :) Lykke til! Blir spennende å se hvordan dette går :) Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
KaptIversen Svart 12.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2017 Endelig hjemme igjenn. Og har trosset høstluften, og vært ute med målebandet. Det ser ut som målene i hodet mitt var ca i overenstemmelse med faktiske. Rekka blir 20 cm i bauen og ca 30 cm ved huset. Lengden kan godt være 140 utvendigt og samme med bredden. Invendigt vil sittebenken bli bare ca 120 cm. Men dette rekker. Siden det i hovedsak bare er meg som bruker båten, og eventuelt styrrmannen ( dattra mi) som bruker å være med. Men i et krisetilfelle med dårligt vær og oss alle 3 på båttur skal vi greie å presse oss sammen. :) Jeg har i flere år hatt lyst på litt større båt med overnattingsmuligheter. Men har etterhvert innsett at sjansen for en bårferie er minnimal. Så har kommet frem til at en mindre båt og heller litt mere fart gir bedre muligheter turer i lokalområdet med familien. Det ligger kansje tilogmed en campingtur i kortene en gang i fremtiden. Men da må det instaleres en porta i sittebenken. ( dette ble ankepunktet for årets planlagte campingtur ) Men som sagt er det for det meste meg alene med litt teiner, og forhåpentligvis noe garn og line etterhvert. :) Båten er brei nokk til en dør på ca 50 cm, men lurer på å satse på skyvedør. Frontruta blir mest sansyneligt 2 delt og i herdet glass. Mens sidevinduene blir i noe slags plexi pga vekt. Den 1 cm divinycellen var tiltenkt som distanse materiale i skroget, ned mot kjølen. Sidene er allerede sandwitch, men ca 1 meter bredde i bunnen har vært fylt med skum. Tenkte støpe fast 1 cm i bunnen og legge på ca 3 lag glassfiber før jeg begynner på stringerene. Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 12.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2017 Til vinduene i pleksi vet jeg man kan bruke overgangslister til gulv som går opp på den ene siden for veldig enkel installasjon! Koster ikke mye heller. Skyvedør ville jeg absolutt gått for, erfaringen viser at dør blir bare i veien! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2017 tror nok jeg ville støpt stringerne rett imot ytterlaminatet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
KaptIversen Svart 15.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2017 Får vel støpe stringerne direkte i skroget, og så legge på 2-3 lag med glassfiber på dette. Ferdig med langhelg, så får se om jeg finner vinkelsliperen i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
KaptIversen Svart 18.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2017 Påbegynt rivingen. Det har tydeligvis bare vært skum i bunnen på bakre del og opp til andre steglisten. Ser den har vært "reparert" med 2/4 til spant og et par 2/4 klosser som har stått horisontalt i kjølen. Disse har slått speekker i skroget, noe som er klattet på på utsiden. Kryssfineren i de 2 fremste nivåeene av dekket er nogenlunde tørr. Men det fremste kammeret er uten drenering og inneholder litt vann, som har kommet inn gjennom et hull til en teinehaler. Men alt dette skal ut uansett. Ser ut til at jeg må ut med brønnen også. Da denne er i kryssfiner. Men bestemmelsen er utsatt litt. Har vel lettet båten med 40-50 kg allerede. :) Sitér dette innlegget Link to post
KaptIversen Svart 18.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2017 (redigert) Nærmer seg den nakne sannhet.. Det må bli ny brønn bak. Men akterspeilet ser veldig bra ut. Redigert 18.Oktober.2017 av KaptIversen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KaptIversen Svart 20.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2017 Stor støvsky heile greia.. Ser innerlineren i øvreste delen av rekka er fylt med skum. Men dette virker tørtt og greit. Rørene langs sidene er bare rør. Så tror disse får bli med videre. Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 20.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2017 Alltid kjempe artig å slipe og kose seg med glassfiber haha! Husk å kost på deg en ordentlig maske, ikke bare engangsmasker fra Biltema! Sitér dette innlegget Link to post
KaptIversen Svart 20.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2017 Fikk tak i heldekkende maske på ebay, etter å ha lest litt i jolle tråden til Komodo. Og satte på 3M filter. Og det må være en av de bedre investeringene jeg har gjort. Med øreplugger, lue og hørselværn er en helt i sin egen boble. Går fort en time i støvskyen. Må bare huske å bytte filter når det begynner å bli tungt å puste. Men til andre ting. Kan det være lurt å bygge en plugg (form) for å støpe mot når en skal lage fex brønnen. For det kan vel bli en liten utfordring å støpe undersiden vist en bygger opp med divinycell først, for så å laminere. Sitér dette innlegget Link to post
WithVital Svart 21.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2017 KaptIversen skrev On 10/20/2017 at 22.18: Men til andre ting. Kan det være lurt å bygge en plugg (form) for å støpe mot når en skal lage fex brønnen. For det kan vel bli en liten utfordring å støpe undersiden vist en bygger opp med divinycell først, for så å laminere. Kan du bygge fra oversiden i steden? Ellers ville jeg kanskje snudd skroget før jeg støpte "riktig vei" hvis det ikke er for trangt under der... Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
ivar Svart 22.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2017 evt sjekk tråden til Komodo , ang. å støpe opp plater på støpebord for så å sette disse sammen til ønsket form Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
KaptIversen Svart 23.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2017 Jo. Tenker jeg får prøve å lage et støpebord og prefabrikere litt deler før jeg støper de fast i skroget. Sånn ca litt over halvegs med slipingen invendigt. Og har sundd prosjektet for å studere utsiden.. Og den er fin i baugen... Og.. Ja. Det er litt ymse under. Blant annet en repp som er laminert utenpå bunnstoffet. Begynte så vidt å skrape litt bunnstoff, men får vente til i morgen, siden det i følge ledelsen ikke er lov å bruke vinkelsliper, motorsag og andre nyttige instrumenter på søndag. Tenker å erverve meg en luftdreven exentersliper i morgen også. Og noen Kg med polyester spakkel. Må muligens støype litt på innsiden først for så å slipe mere på utsiden, da det forekommer litt bulker som jeg vil prøve å få vekk. Har også flatpakket ineriøret, om noen mot formodning skulle ha interesse av et sådan.. :) Sitér dette innlegget Link to post
KaptIversen Svart 23.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2017 Da var interiøret arkivert, og utsiden begynner å bli fin. Kjøpet en elektrisk skrape og exentersliperen. Men tror denne får vente til finpuss, da kompressoren ikke virker å ville levere nokk luft til full futt på denne. Men fant en pute med borrelås til vinkelsliperen, og denne fungerer som bare juling. Men skraping må til først. Har et par spørsmål om noen skulle føle for å svare. Er den noen som vet hvor en kjøper kaustik soda nå for tiden? (har ene halvparten igjenn med bunnstoff som må av) Bør en begynne innvendigt eller utvendigt med støyping? ( Jeg har slipt meg gjennom noen reperasjoner og inn til gamle sprekker i konstruksjonen, og lurer litt på hvordan dette bør angripes) Jeg har tenkt å legge på epoxy primer utvendigt på skroget. skrogetIhvertfall det som skal under vannlinjen. Jeg har tidligere lagt epoxyprimer på en annen båt jeg har. Men dær har dette flekket av enkelte steder. Dette kan enten være for fuktigt i været når jeg malte den på, eventuelt for glatt polyester på undersiden. Måtte slipe meg gjennom en god del glassfiber på den også, som var lagt utenpå gamle bunnstoffet. Men ihvertfall. Kan det være lurt å legge på toppcoat,og så gelcoat istede for epoxyen. Eventuelt silk vinylester? Og til slutt. Selges det gelcoat lengre ?Finner den ikke på biltema lengre ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 23.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2017 Gelcoat har vell Biltema fortsatt tror jeg? Er vell bare top coat som har gått ut av sortimanget der, som forøvrig var sykt god. http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Polyester-og-Epoksy/Gelcoat-2000017193/ Kaustik soda skal vell Biltema også ha http://www.biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Rengjoring/Kaustisk-soda-2000035923/ Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2017 KaptIversen skrev for 2 timer siden: Bør en begynne innvendigt eller utvendigt med støyping? ( Jeg har slipt meg gjennom noen reperasjoner og inn til gamle sprekker i konstruksjonen, og lurer litt på hvordan dette bør angripes) Bilder! KaptIversen skrev for 2 timer siden: Jeg har tenkt å legge på epoxy primer utvendigt på skroget. skrogetIhvertfall det som skal under vannlinjen. Jeg har tidligere lagt epoxyprimer på en annen båt jeg har. Men dær har dette flekket av enkelte steder. Dette kan enten være for fuktigt i været når jeg malte den på, eventuelt for glatt polyester på undersiden. Måtte slipe meg gjennom en god del glassfiber på den også, som var lagt utenpå gamle bunnstoffet. Men ihvertfall. Kan det være lurt å legge på toppcoat,og så gelcoat istede for epoxyen. Eventuelt silk vinylester? Kan ikke forstå annet enn at epoxyprimer er det som biter best både på glassfiber og gelcoat. Det er selvsagt viktig å slipe og rengjøre grundig, men det gjelder jo uansett hva du maler med. KaptIversen skrev for 2 timer siden: Og til slutt. Selges det gelcoat lengre ?Finner den ikke på biltema lengre ihvertfall. Gelcoat er i butikkene ja. Obs: På et slikt prosjekt hvor det kommer til å gå med en del liter bør du sjekke litt priser. Det er ikke billigst å handle på Biltema. Hvis du kjøper gelcoat og voksoppløsning har du både gel- og topcoat. Da kan du f.eks. legge to strøk gelcoat, og avslutte med et strøk topcoat. På steder det er ønskelig med finnish kan du slipe og polere opp bare du har lagt tykt nok. Regn med at det ryker med en del. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
KaptIversen Svart 23.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2017 Her er tlsynelatende den elste reprasjonen. Det er slått ennsprekk av en 2/4 som lå på tvers. Bildet er fra styrbord side. Har ikke slipet på babord ennå. Men regner med det ser omentrent likt ut dær. Det neste bildet er hvor en kloss av 2/4 sto på høykant. Det neste lille er bare meg som har vært litt for ivrig med flappedisken.. (der er desverre et par til slike.) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.