Chiefengineer Svart 5.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2017 Tom Rør skrev 1 time siden: Kunne vært en mulighet. Har sendt forespørsel til Ulvan Rederi, så jeg også ser kostnaden ved en evt. frakt nordover. Du får nevne for rederen Egil hvilken båt du har og satse på at det ender med et godt tilbud.:-) Han hadde selv samme som du men kjøpte seg en helt ny P43 for halvannet år siden.. Var en liten tur ombord og så på skuta hans i sommer da han var på ferietur med kona. Veldig flott båt og forøvrig en trivelig kar. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 5.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2017 Samme hvor dere drar, Tom, bare vi andre får være med! Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 6.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2017 Enig med Zitt her! Vi vil bare få bære med på tur!!!! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Tom Rør Svart 6.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2018 Nå har vi gått inn i et nytt år, og planleggingen er i gang. Etter å ha mottatt tilbud fra rederiet, har jeg nå lagt Tromsø på is til en annen gang. Det blir mest sannsynlig å putre ned mot danmark, og ende opp i Gedser, for deretter å gå til Rostock. Turen derfra blir da østover mot Polen. Det ser fint ut på kartet den veien, men hvis noen har innvendinger, hadde jeg satt pris på innspill. https://www.rostock.de/urlaub-freizeit/was-wann-wo/hoehepunkte/rostocker-doppeljubilaeum.html Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 6.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2018 Gedser 2013... Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 6.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2018 Er det en fin havn og by alidal? Verdt besøket? Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 6.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2018 (redigert) Ja syns det. Vi var på en fin sykkeltur helt til "Sydstenen" Er jo ikke akkurat noen storby da... Redigert 6.Januar.2018 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 11.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 Nå er det ca en meter snø i hagen, men planleggingen må fortsette uansett :-) Jeg har fått gode tips her, og jg snakket også med en polakk som er fra området. Jeg bgynner å glede meg allerede, og det brukes litt tid på "internettet" om dagen. Er det noen som vet om det er farbare kanaler eller elver der nede. Polakken påsto det. Jeg har også sendt den russiske ambassaden en mail, med tanke på et evt. besøk i Kaliningrad.De har enda ikke svart. Der må det sjekkes skikkelig, da jeg tipper det kan bli utfordringer ved et besøk der. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 12.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2018 Har du tatt høyde for korrupsjon og at det kan være at du må bestikke en og annen tjenestemann når du kommer lenger øst? Det blir spennende å følge årets tur! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Ida Marie III Svart 12.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2018 Russland vet jeg ikke, men har snakket med et par som har seilt Donau til Svartehavet. Eneste stedet de opplevde korrupsjon var i Romania, men der var det til gangs.. Kom ingen vei uten å bestikke både den en og andre.. Dette var i 2013... Polen vil jeg tro er ganske "sivilisert " i så måte.. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2018 Polen er 'sivilisert' ! har jobbet der i 4 år ! Har en kompis som bor i Gdansk, som reiste mye på Estland og Litauen, han kjørte rundt Kaliningrad, grensepasseringen tok sånn tid....en masse byråkrati Da jeg seilte til Gdansk, var det sluttmålet...så vi hadde ikke planer om å gå inn i Kaliningrad. Noe som frester meg mer er Klaipeda i Litauen, der jeg vart tidligere med tankbåt på Sovjet-tiden ! Klaipeda er en fin gammel by. Finnes en hel del kanaler i Polen, men tror de fleste er grunde..... http://kanaler.arnholm.nu/europa/polens.shtml finnes en del interessante løsninger på sluseproblematikk i Polen....vet ikke om det er noe for Mon Bijou Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Tom Rør Svart 12.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2018 Det med kanalene hadde vært spennende, men Navionicskartet viser også litt lite vann, og togvarianten er som det sies ikke noe for "Mon Bijou" Når det gjelder byråkrati og evt. korrupsjon i Russland , er det noe jeg har tenkt mye på. Jeg vil ikke risikere båt og mannskap. Sitér dette innlegget Link to post
Don Camillo Svart 12.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2018 (redigert) Hei Tom Rør, Det går fint å gå inn ved Peenemunde I Tyskland for så å følge kanalen til den store innsjøen Zalew Szczecinski. Grensen mellom Polen og Tyskland går over innsjøen. Defra kan du dra til Szczecin eller Stettin som vi kallen byen. Veien ut I Østersjøen igjen går gjennom en kunstig kanal gjennom den koselige byen Swinoujscie på grensen mellom Tyskland og Polen. På denne innsjøen og kanalene så må du holde tungen rett I munnen og følge leden som er mudret. Det er litt spesiellt når måkene står på bunnen noen få meter fra båten. Det er også "skoger" av fiskeredskaper I området så hold god utkikk så går det fint. Det er litt kanaler også lengre øst I Gdansk, men jeg ville ikke gått oppover elven Wisla med vanlig morotbåt. da elvebunnen forandrer seg stadig og det kan være lite vann I sommermånedene. Denne elven er aldri blitt brukt særlig kommersiellt selv om den faktisk krysser mesteparten av Polen I nord/sør retning og renner også forbi bla Warsawa. Hvis du vil utforkske denne elven så er det best å leie flatbunnet elvebåt lokalt. Lykke til med planleggingen:-) Redigert 12.Februar.2018 av Don Camillo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 12.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2018 Da fikk jeg bekreftet det Gunga og jeg snakket om etter foredraget til Euklid. At det går an å komme inn i Polen den veien? Takker så mye Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 12.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2018 (redigert) Russland tror jeg at jeg ville betakket meg slik forhodene er nå...mye er tilfeldig der borte.. EU land blir noe annet, selv om de har et tidligere frynset Øst Europa rykte... Men hva med nedover Tyskland til Frankrike, du kommer deg til rett sør for Nancy... Heiser, sluser, kanaler, skoger, byer, akvedukter... det er eventyrlig, jeg anbefaler det ... Jeg drømmer om å gjøre det igjen... Flott kanal ferie, i trygge forhold...men det er langt, og det går sent på kanalene, så beregne god tid... Redigert 12.Februar.2018 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 12.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2018 Da møtes vi nok til sommeren, Tom! Vi tenker å gå mot Rügen fra Klintholm og se om vi finner plass på det lille stedet Vitte (uttales f....). Renner i grunt farvann inn dit og videre ned mot Strahlsund, gammel hanseatby hvor en kan legge til i kanalene i gamlebyen. Vi dropper rennene i Polen, Stettin ser for stor og industriell ut. Tilbake til Gedser, for videre tur i danske renner. Jeg er glad vi ikke har kjølevannsinntak! Du må nolde godt øye med vannintak filtere. Sitér dette innlegget Link to post
Don Camillo Svart 12.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2018 Fikk meg til å tenke på da vi i 2015 gikk fra Hårbølle på øya Møn i Danmark og over til Tyskland og inn i det grunne området mot Strahlsund. Det var rundt 30 varmegrader når vi nærmet oss landkjenning.Mot oss kommer det en liten daycruiser og siden vi må holde oss rett i renna så passerte vi ganske nær hverandre. Stor var vår forbauselse da det viste seg at det litt eldre ekteparet ombord ikke hadde annen påkledning enn caps og solbriller. Fruen og jeg nikket til hverandre og sa nesten i kor: "velkommen til Tyskland" og fikk oss en god latter. Så badebuksa kan dere trygt legge igjen hjemme dere som planlegger besøk hit :-) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2018 Tom Rør skrev for 1 time siden: Da fikk jeg bekreftet det Gunga og jeg snakket om etter foredraget til Euklid. At det går an å komme inn i Polen den veien? Takker så mye Du har ikke problem med den vegen, jeg gikk der med mine 1,95 det var her jeg tok denne bilden, på en gammel bru fra krigen https://de.wikipedia.org/wiki/Hubbrücke_Karnin Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 12.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2018 Tom Rør skrev for 22 timer siden: med tanke på et evt. besøk i Kaliningrad. Anbefaler at du får en invitasjon, selv om det sies at folk i båt kan komme uten og får 72 timers visa ved ankomst. Du må ha pinlig orden i papirene ellers har du endeløst med problemer. Snakker av erfaring. Det er en visa broker i St.Petersburg som lager opplegg for turister i båter. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2018 (redigert) Her er en som vart i Kaliningrad, en invitasjon som Mulligan beskriver hjelpte SXK”s ombud i St Petersburg til med ! http://www.hallberg-rassy.com/fileadmin/user_upload/pdfs/HR29JohannaII_Polen-Kaliningrad2013TBKKanalen.pdf Redigert 12.Februar.2018 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Tom Rør Svart 12.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2018 De skryter ikke av byen akkurat. Mulig vi nøyer oss med polen ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars O Svart 12.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2018 Jeg syns dere burde holde dere hjemme slik at vi ikke blir belastet med ekle bilder og ufyselige historier gjennom sommeren. Vi har tross alt vår egen ferie å konsentrere oss om....... Kødda ? Lars O Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 13.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2018 Lars O skrev for 23 timer siden: Jeg syns dere burde holde dere hjemme slik at vi ikke blir belastet med ekle bilder og ufyselige historier gjennom sommeren. Vi har tross alt vår egen ferie å konsentrere oss om....... Kødda ? Lars O Det skal tas til etterretning?? Kødda? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 15.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 Nå har jeg kjøpt havneguiden for den delen av Tyskland og Polen som vi skal besøke. Det ser faktisk ut som at vi kan bruke lang tid i området rundt Rügen, da det er flust med fine havner der. Jeg har også snakket med noen som har feriert mye i dette området, og de skrøt noe voldsomt av det. Begynner å kjenne kriblingen nå, da det går fort mot St. Hans. Nå er neste utfordring isen i Bestumkilen, som mest sannsynlig setter en stopper for påsketuren.? Sitér dette innlegget Link to post
Don Camillo Svart 16.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 Hei Tom Rør, Jeg hadde I tillegg stor nytte av appen Havneguiden. Der kjøpte jeg Hafenguide nr 11. Flensburg - Danzig til 169,- NOK. Meget anvendelig for bruk underveis og ved anløp osv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.