Tom Rør Svart 28.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2018 (redigert) Ballen på Samsø ble dagens stoppested. Denne havnen er en banker for oss. Her er det koselig, og det er butikk og spisesteder hvis man ikke gidder å lage mat ombord. På vei hjem i fjor spiste vi på Dokken Restaurant, og slik ble det i år også. Vi ble så fornøyde at vi spiste akkurat det samme som sist :-) Jeg tok Stegt flæsk med persillesovs, mens fruen tok en biff. Det var nok plasser å velge i da vi kom, men jeg skjønner at noen flere enn oss har tatt ferie, for det fylte seg bra opp utover dagen/ettermiddagen. Det har vært varmt i dag, så det gjorde godt å sitte inne og se på fotball. Jeg vasket teaken og putene ute også, og det var en varm opplevelse. Da var det godt å kaste seg i sjøen etterpå. Noen bilder fra dagen i dag. Redigert 28.Juni.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 29.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2018 Herlige sommerbilleder! Som at være der selv. I ved det jo nok, men et “must” på Samsø er at cykle ud på landet, finde en lille gårdbutik eller vejsidesalg og købe helt friske grøntsager - især kartofler, der så spises au naturel med bare koldt smør og dild. Mmmmmmm.... Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 29.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2018 (redigert) MajorAndy skrev for 2 timer siden: Herlige sommerbilleder! Som at være der selv. I ved det jo nok, men et “must” på Samsø er at cykle ud på landet, finde en lille gårdbutik eller vejsidesalg og købe helt friske grøntsager - især kartofler, der så spises au naturel med bare koldt smør og dild. Mmmmmmm.... Da det blåser friskt her i dag, og vi valgte å fortsette videre i morgen, er det jo tid til å sykle en tur.?? Redigert 29.Juni.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 29.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2018 Jeg tok en liten sykkeltur i dag, og jeg tok Major Andys råd, og kjøpte noen poteter langs veien. Kjøpte også litt honning fra området. Vinden har løyet en del, og satser på å gå videre i morgen tidlig. Vi har fått tre danske motorbåter utenpå, og jeg har varslet at vi går 07.30 i morgen tidlig. Som dere ser av det ene bildet, er det ikke alle som fortøyer for storm ? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 30.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2018 (redigert) Etter en ekstra natt på Ballen, gikk vi derfra ved 07.45 tiden. Litt logistikk for å få flyttet tre båter som lå utenpå oss, men det gikk greit. Det blåste fremdeles litt, men det ble helt rolig etterhvert som vi nærmet oss Storebæltbroen. Med den lille vinden som var i ryggen, ble det en kosetur. Vi ligger nå i Nyborg, hvor vi fylte diesel før vi gikk inn i havnen. Jeg var litt engstelig for at det kunne være fullt her, men der tok jeg skammelig feil. Det lå to båter i den indre havnen, så problemet var egentlig å bestemme seg for hvor vi skulle legge oss :-) Jeg syns det er en koselig by, og jeg har ønsket å komme tilbake siden vi lå over her da vi hentet gammelbåten i mars 2010. Det var livemusikk på havnegrillen da vi kom, så lunsjen ble inntatt der. Jeg fikk endelig min første skikkelige pølse i ferien i form av en Currywurst :-) Vi gikk for å se på Nyborg Slott, men det var pent pakket inn i presenning. Jeg registrerer også at Viknes har solgt godt her i Danmark? Det ble noen bilder fra i dag også. Legg merke til den sorte bilen som er parkert foran den lokale trafikkskolen ? Redigert 30.Juni.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 1.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 (redigert) Ting går ikke alltid som man planlegger ;-) Vi gikk i dag klokka 07.07 fra Nyborg, og hadde tenkt å gå til Spodsbjerg på østsiden av Langeland. Det blåste mer enn jeg hadde forespeilet meg, så jeg tok vestsiden i stedet. Tenkte å gå til Dageløkke, og det er nok en koselig havn, men siden jeg har et ønske om å gå over på kontinentet i morgen, hadde den etappen blitt uforholdsmessig lang. Snudde i et relativt trangt havnebasseng, og gikk via Rudkøbing med lufting av ulv og en brødskive, og til Bagenkop. Det er en havn jeg kan anbefale. Rent og ryddig, og med et levende miljø med fiskebåter etc. Det ble lite oppdagelsesferder, da det var fotballkamper på TV. På kneipa i havna sendte de kampen Danmark -Kroatia, men på en tysk kanal, da de fikk inn den bedre enn DR1. Da skjønner man at man er nærme Tyskland :-) Noen bilder fra Nyborg via Dageløkke til Bagenkop. Slepebåt i Nyborg Dageløkke Ålegress Strøm på vei mot Rudkøbing Venter på mat :-) Gammel traver på slippen Blir ikke mye billigere enn dette :-) Blått flagg på stranda ? Redigert 1.Juli.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 2.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2018 - Flotte bilder! De har sans for gode motiv, det viser godt.. Triveleg å fylgja med på turen og opplevingane undervegs. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 2.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2018 Takk for hyggelige ord :-) Nå ligger vi trygt fortøyd i Heiligenhafen, og den spennende og ukjente delen av ferien ligger foran oss ? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 2.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2018 Fantastiske bilder! Og en solid inspirasjon til egne turer i fremtiden! Ber til alle høyere makter om at været blir slik i august også! Da begynner våre fire uker ombord!??? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Tom Rør Svart 2.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2018 Jeg vil at dere skal få sånt vær dere også :-) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 2.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2018 Tom Rør skrev 7 minutter siden: Jeg vil at dere skal få sånt vær dere også :-) ??? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Key Freak Svart 2.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2018 Tom Rør skrev 25 minutter siden: Jeg vil at dere skal få sånt vær dere også :-) Min favoritt-rørlegger! Må bare henge meg på her; utrolig mange flotte bilder! Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Tom Rør Svart 2.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2018 (redigert) Takk igjen for fine ord? Vi gikk fra Bagenkop i dag tidlig ved 08 tiden, og det var litt rufsete utpå. Vindretningen var grei, så vi klemte til. He he , selvsagt klemte vi ikke til? Vi luntet over i 8-9 knop som vanlig, og kom til Heiligenhafen rundt 12.30 -13.00 tiden. Tyskerne skal ha for at ting er på stell, for maken til ryddig by og område rundt skal man lete lenge etter hjemme. Alt var helt og pent over alt. Måtte ta en øl på en gammel bierstube på torget, for det skal man jo når man er i Tyskland? I morgen tidlig er planen å gå til Kühlungsborn. Det er en ferieby som østtyskerne brukte som feriested for folk. ( sikkert hvis du hadde partiboka i orden) Det ble et par bilder i dag også. Redigert 2.Juli.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 3.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 (redigert) I dag tidlig gikk vi fra Heiligenhafen i lett bris fra akter, og kom fram til Kühlungsborn ved 13 tiden. Det var litt spennende å gå over områder som er "lekegrind" for u-båter. Det er mye militær aktivitet her nede. En konvoi med nederlendere ble kalt opp av Forsvaret da de hadde kurs inn i militært område rett vest av Heiligenhafen. De måtte pent gå rundt. Hyggelig tone på de som kalte opp, men jeg har en overdreven respekt for autoriteter, så jeg får prøve å holde min sti ren:-) Kühlungsborn er som å være i langt sydligere land, med hoteller og restauranter av samme art som man finner " der nede" Vi fant oss godt til rette, så vi tok to dager her. Da trenger ikke jeg stå grytidlig opp i morgen, og vi kan være litt turister på dagtid. Kanskje til å med bade litt. Da bi gikk tur med dyret i kveld så vi at det også var utendørskino på stranda. Det er vi ikke vant med hjemme på berget ? Oppgradert til dobbel outboard Redigert 3.Juli.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 Jeg er veldig fornøyd med "hytten" du kjøpte til oss, og båten du dro hele veien hjem til oss da dere var i Nederland forledent år! Men nå har jeg falt for nye kåker og båter, som du så vennlig legger ut her! Ikke slutt med den daglige rutinen med bilder!! Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 4.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2018 Zitt skrev for 7 timer siden: Jeg er veldig fornøyd med "hytten" du kjøpte til oss, og båten du dro hele veien hjem til oss da dere var i Nederland forledent år! Men nå har jeg falt for nye kåker og båter, som du så vennlig legger ut her! Ikke slutt med den daglige rutinen med bilder!! Det var en del hoteller i siste bildeserie. Er det av interresse, eller blir det for mye å holde varmt vinterstid? ?? Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 4.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2018 Hoteller er bra, men det holder kanskje med en toppetasje! Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 4.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2018 Sniker meg ut i kveld og rapper en toppetasje????? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 4.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2018 (redigert) Jeg lar meg fortsatt imponere over tyskernes ryddighet og over hvor fint og flott det er rundtomkring. Vi har i dag hatt en lat dag med avslapping i sola og smårusling/sykling. Tok en "Cuxhaven" og gikk på kinabuffet. God valuta for pengene, men det er merkelig at de faktisk ikke kunne et kvidder engelsk? Tok en pils og mor tok et par drinker i solnedgangen til live salsaband på utescenen rett ovenfor brygga også. Kühlungsborn er absolutt verdt et besøk. Plassen bærer preg av fordums storhet når man ser på arkitekturen på hotellene bortover. Døm selv :-) Nytt flagg ble montert Greenpeace var i havna for å tjene penger Morsom sitteplass Kran for store båter Selene 54 ❤️ Havets helter Kreativ gjenbruk av grovt verktøy Piren Et flott hus som var tagget ned og inngjerdet. Håper noen har en plan med det.https://www.ndr.de/kultur/geschichte/schauplaetze/Vom-Judenschloss-zur-Nachwende-Ruine,villabaltic101.html Redigert 4.Juli.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart 5.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2018 (redigert) Flotte bilder En fornøyelse å lese dine reisebrev på morran før arbeidet kaller. Redigert 5.Juli.2018 av Dixie 2100 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 5.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2018 Dere formidler turen på en herlig måte med flotte bilder! Det som om vi er med!??? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
TICORA Svart 5.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2018 Kult med turberetning utenom det vanlige. Leses med stor interesse. God tur videre og god sommer! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2018 Flotte bilder Tom Rør, ekstra kul med Kühlungsborn, der var jeg å regatta seilte sluttet på 60-tallet under DDR-tiden. blir det Warnemünde/Rostock eller bort mot Stralsund her nest ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Tom Rør Svart 5.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2018 Gunga Din skrev for 1 time siden: Flotte bilder Tom Rør, ekstra kul med Kühlungsborn, der var jeg å regatta seilte sluttet på 60-tallet under DDR-tiden. blir det Warnemünde/Rostock eller bort mot Stralsund her nest ? Kühlungsborn var en fin havn. Vi ligger nå i Rostock, og går til Warnemünde i morgen. Det er meldt litt vind, så vi går videre til området rundt Stralsund på lørdag vil jeg tro. Litt vel langt strekk i "Tom Rørfart", men vi får vel "ladda lite" kanskje. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 5.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2018 (redigert) Vi har nå gått de drøye 17 nm fra Kühlungsborn til Rostock, og dette er vel første dagen med skyet vær. Besøkets høydepunkt ble ikke oppfylt, da Stasimuseet var stengt. Jeg ville se hva et perverst system gjorde mot egen befolkning. Det besøket hadde jeg sett frem til, men de valgte å ikke legge ut på hjemmesiden sin at de faktisk ikke er åpne i det hele tatt. De åpner visst til høsten, og det blir litt lenge å vente. Ellers er det en grei by, og de har nok pusset opp en del siden muren falt. På vei inn fra Warnemünde til Rostock, kan man se at det er mange store industribedrifter i området.Jeg legger også ved en link til en YouTube film med cruiseskipet "Norwegian Breakout" som dere ser noen bilder av. Jeg dokumenterte litt i dag også, og en skikkelig opptur var at vi på vei inn i byen så noe av der vakreste jeg har sett flyte noengang. Det var den 100% carbonbygde seilyachten " Pink Gin". Man kan bli tårevåt og yr av mindre :-) https://www.balticyachts.fi/taking-helm-pink-gin-vi/ Warnemünde Warnemünde er en stor cruisehavn Norwegian Breakout Mye industri Tåredryppende vakkert :-) En hekk man ikke trenger skamme seg over Vinduer er dyrt ;-) Ferskenfarget Trabant Stasimuseet( Pre Prison museum) aka torturmuseum ? Østblokk Stasimuseet Stasimuseet. Der har mange blitt undertrykt av et perverst system Den bymuren Bymuren Det gamle byarkivet Bymuren Ei lita prinsesse Redigert 5.Juli.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.