Tom Rør Svart 6.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2018 (redigert) Jeg hadde ikke lyst til å ligge et døgn til i Rostock, da havnen ikke er så koselig. Det blåser 9 m/s med 14 i kastene, så å gå ut på havet er ikke noe tema. Sier som @Bonus, at det er jo en lystbåt ;-) Vi bestemte oss for å gå til Warnemünde, da det er ok sånn vindmessig å ligge i kanalen der. Kanalen var full, og det var den lille marinaen ved siden av også. Da måtte vi utenfor moloen, og til Hohe Düne marina. Den har 700 plasser, og har spa og leiligheter for de som ikke legger seg sultne? Jeg klarer å leve med litt jåleri så lenge vi ligger godt fortøyd i kulingen.På vei rundt moloen var det ikke spesielt trivelig ihvertfall. Denne havna ligger på andre siden av Warnov , så vi må ta en ferge over for å komme til de koselige stedene. Vi fant en plass med grønt skilt, så vi kunne bakke inn mot vinden mellom påler. Fikk god hjelp av en seiler som lå noen plasser bortenfor oss, og som vi erfarte på Nord- Norgeturen i 2016, er seilerne like hjelpsomme som motorbåtfolk. Nå må vi opp i det slottaktige huset å betale havneleien, og jeg håper ikke leien står i stil til bygningsmassen, for da må rammelånet heves? Redigert 6.Juli.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 6.Juli.2018 Del på Facebook Svart 6.Juli.2018 Jeg var mye i Warnemunde når Kværner moderniserte verftet der rett etter murens fall. Det heter vel ikke Kvaerner lenger, hva står det på den store krana i dag? 35.000 ansatte på verftet i østblokktida, da hadde man ikke noe arbeidsledighet, alle ble sendt på verftet. Egen politistasjon, og to musikk-korps bl.a. Ble 3.500 ansatte på Kværners lønningslister.. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 6.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2018 Code0 skrev for 8 timer siden: Jeg var mye i Warnemunde når Kværner moderniserte verftet der rett etter murens fall. Det heter vel ikke Kvaerner lenger, hva står det på den store krana i dag? 35.000 ansatte på verftet i østblokktida, da hadde man ikke noe arbeidsledighet, alle ble sendt på verftet. Egen politistasjon, og to musikk-korps bl.a. Ble 3.500 ansatte på Kværners lønningslister.. En av disse tro?? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 6.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2018 (redigert) Etter et døgn i Rostock, og med en litt rufsete værutsikt, er jeg glad vi dro til Warnemünde. Her fikk jeg igjen litt av den "sommerferiedestinasjonsfølelsen" som jeg ønsker når vi er på tur. Etter at firbentingen var luftet, tok vi ferga over til andre siden av elva og fikk sett den siden fra land. Utrolig koselig, med småsjapper og et vell av spisesteder. Den følelsen man sitter igjen med etter at man vet at man valgte riktig restaurant er en skikkelig godfølelse.Jeg fikk den mest utrolige spaghhetti med ferske blåskjell man kan tenke seg, og den toppet jeg med noe svinekjøtt fra en bod oppe i byen, hvor det skulle være en konsert eller noe. Innertier der altså :-) Det blåser rimelig bra fremdeles, og vi velger å bli her til Søndag, og hvis værgudene er kompis, setter vi kursen østover mot Rügen eller deromkring. Plassen vi ligger på nå, ville jeg trodd at havneleien var skyhøy, men det kostet 58 euro ink. strøm for to døgn, og det er vel mindre enn det ville kostet for et døgn på vestkysten av Sveariket på denne tiden. Hvis man i tillegg tar i betraktning at dette anlegget overgår alle havnene der, er dette for et kupp å regne? Hafenmeisterkontoret var som resepsjonen på et flott hotell, og det er ikke så vanlig bortover. Litt dokumentasjon ble det i dag også ? Hafenmeisterkontoret Rimelig eksklusivt Hjulbåt Oversikt Hohe Düne Voksen marina Påkostet lekeplass Losen MRussisk seilskute Alte Strom Fergen over elva Alte Strom Ei lita ei :-) Innertier Fast food the German way Forblåst strand Ser ikke ferdig ut, men er sikkert det Kitere 31 forer på vei inn i kuling Sjøsprøyt Ditto Ferge fra Danmark? Dessert fra grillen Desserten Mye godsaker Rolls Royce marina :-) Jeg ville valgt "Rett 500" isteden ? Polizei fikk halvgale surfere til å slutte med det. Må ha den Colaen når man er i Tyskland Yachting & Spa :-) Rufsete utpå i dag Rørlegger i blåsten Redigert 6.Juli.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 7.Juli.2018 Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 Hvis neste langtur blir jorden rundt, har jeg en anbefaling! Kanskje det haster litt, for annonsen er fra 1968! Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 7.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 ?? Den burde jeg respondert på, men jeg var bare ett år da, og vi hadde nok ikke den avisen heller? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 7.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 (redigert) Da vi ikke har forflyttet oss i dag, får jeg legge ut nye bilder fra Warnemünde fra turen tidligere i dag. Det blåser fremdeles friskt, men håper det roer seg litt til i morgen. Planen er da å gå mot Rügen, så får vi se hvilken havn vi ender opp i. Friskt i dag også Trafikk på elva Hohe Düne Yachthafen Residenz Far og sønn på campingtur 900 hk burde holde ? Hohe Düne sett fra andre siden av elva Noe skal man jo leve av :-) Gammel brannbil Et ganske sammensatt "dyr" Det som ser ut som noe jeg hentet under gressklipperen ble ikke min favoritt Mor og barn S 63 AMG er ikke feil Cruiseskip bak huset Voksne saker Redigert 7.Juli.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 7.Juli.2018 Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 (redigert) Hvis dere har noe interesse av europeisk historie anbefaler jeg Peenemunde og museene de fra WWII og den kalde krigen. Det er også mulig å ta en rundtur o en russisk ubåt fra ‘ 64 som bar atomvåpen +++ mye mer på fergeleiet på Rugen er det et «taxfree» utsalg men svinaktig lave priser. Sist je var der kunne en få 24 bx brett med skikkelig sterkøl for 60/70 kr Dette er og verdt et besøkå: https://www.dagbladet.no/nyheter/de-forlatte-ruinene-av-nazistenes-ferieparadis-pusses-opp-for-milliarder/60759493 Redigert 7.Juli.2018 av slettet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 8.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2018 slettet skrev for 7 timer siden: Hvis dere har noe interesse av europeisk historie anbefaler jeg Peenemunde og museene de fra WWII og den kalde krigen. Det er også mulig å ta en rundtur o en russisk ubåt fra ‘ 64 som bar atomvåpen +++ mye mer på fergeleiet på Rugen er det et «taxfree» utsalg men svinaktig lave priser. Sist je var der kunne en få 24 bx brett med skikkelig sterkøl for 60/70 kr Dette er og verdt et besøkå: https://www.dagbladet.no/nyheter/de-forlatte-ruinene-av-nazistenes-ferieparadis-pusses-opp-for-milliarder/60759493 Takk for tips. Den gamle gigantblokka står på listen, men det er bra med nye tips. Virker spennende?? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Juli.2018 Del på Facebook Svart 8.Juli.2018 Går du innsida fra Peenemunde ned til Svinusjie så har du også resterna av Hitlers jernbane ut til Usedom, farleden går alldeles inntil Karnin Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Zitt Svart 8.Juli.2018 Del på Facebook Svart 8.Juli.2018 Jeg ser av og til på programmet "Grensevakten" på tv. Det handler om hva tollerne i Australia har å stri med. Der dukket denne karen, med horn, svømmeføtter og vinger, opp. Kanske det var broren. Tollerne fikk helt sjokk og han slapp ikke inn i landet. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 8.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2018 Vi skal gå derGunga?? Gleder oss :-) Det dyret er nok mest sannsynlig utrydningstruet Zitt ?? Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 8.Juli.2018 Del på Facebook Svart 8.Juli.2018 Ja Warnemünde är trevligt. Tyvärr så ser väl inte sjön ut att lugna sig förrän på övermorgon. Men det är ju medsjö i alla fall. När Du kommer Du till Stralsund så kan jag rekommendera den inre stadshamnen som ligger några hundra meter förbi den vanliga gästhmnen på höger sida. Man måste genom en klaffbro som öppnas tre-fyra gånger per dag, men väl innan för så ligger man både lugnt och centralt och med mysiga restauranger direkt vid kajen. Öppningstider kan Du nog få av Wolgast Radio. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 8.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2018 (redigert) Takk for tips Ebonita?? Vi gikk til Vitte i dag. Litt rufsete, så jeg lå i plan mesteparten av turen.Vitte er kjempekoselig, og vi tok en lunsj på brygga, og rakk en tur på stranden og en liten sightseeingtur. Veldig glad for at vi gikk innom her?? Redigert 8.Juli.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 8.Juli.2018 Del på Facebook Svart 8.Juli.2018 Jaha redan i Vitte, då är Du ju 'safe'. Vitte är en favorit. Gott om restauranger och bara 5 minuters promenad över till stranden på västsidan. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 8.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2018 (redigert) Det blåste fremdeles litt i dag tidlig, men jeg hadde ikke lyst til å være enda en eller to dager i Warnemünde, så da valgte vi å gå mot Rügen. Det var regattatid i Warnemünde da vi dro, så det ble litt "køkjøring" på vei ut fra marinaen.Det rullet bra utpå, så jeg valgte å la de grønne få strekke seg litt. Jeg hadde egentlig tenkt å gå til Barhöft, men da vi skulle ta styrbord innover mot Barhöft, valgte jeg å gå til Vitte i stedet. Det viste seg å være et riktig valg, for her er det veldig fint. Det er ikke motoriserte kjøretøyer på land såvidt vi har registret.Her har man alt man trenger, og det er en rå badestrand rett borti veien. Den fikk vi testet, og den sto med glans. Ørlitegrann uvant at folk bader nakne iblant oss som foretrekker badetøy, men det er vel sånn det er her nede? Jeg vet ikke hvilken havn vi går til i morgen, da det er mange å velge mellom i området. Jeg knipset litt på vei hit, og noe her i området. Ruver godt På vei inn til havna i Warnemünde Nye P43? Tomastede små seilbåter Stoppes ikke av frisk bris Bergen Tankers Alle folk hilser her nede. Det gjorde disse også Slapp hestene løs i dag Küstenwache Mye rart på bunnen Tatt i betraktning at de uttaler v som f, blir det for oss litt på kanten. Vitte Vitte Skulle tro det var en link til Sverige her nede? Disse kom og gikk hele tiden Fiskeflåten SAR Lokalt røkeri Teltkinoen i bygda Åndelig påfyll, hvis det skulle være ønskelig Vindmølle. Må være trådløs ? Denne skulle stått lenger opp :-) Flotte strender Fin skjermet vei Denne skulle stått enda lenger opp ;-) Pent og ryddig Spøkelsesaktig hus Hestetransport fra kaia Tjukken bader Den minste matrosen Det var nære på :-) Redigert 8.Juli.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 8.Juli.2018 Del på Facebook Svart 8.Juli.2018 Dere har en herlig bredde i motiver og flott formidlingsevne! Det er fint å glede seg til dagens bilder og tekst! En sann fornøyelse å følge med dere på tur!??? Hmmm , har visst sagt det før......???? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Bonus Svart 9.Juli.2018 Del på Facebook Svart 9.Juli.2018 Erikda skrev for 5 timer siden: ... Hmmm , har visst sagt det før......???? En god ting kan ikke sies for ofte, Erikda. Veldig inspirerende og spennende å følge med på ferden. Flotte bilder og fine ord Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 9.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2018 (redigert) ebonita skrev for 19 timer siden: Jaha redan i Vitte, då är Du ju 'safe'. Vitte är en favorit. Gott om restauranger och bara 5 minuters promenad över till stranden på västsidan. Vi var veldig fornøyd med Vitte. ? Vi la oss i den kommunale havna, og det er nok det fineste. Sentralt og koselig. Fikk en svensk og en sveitsisk seilbåt utenpå mens vi var på stranda, og de var hyggelige folk. Jeg slutter ikke å begeistres over at folk flest i båt her nede hilser og er blide når vi møtes. Det er svært få som ikke responderer når vi hilser. Redigert 9.Juli.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 9.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2018 Vi ligger nå i Stralsund og venter på broåpning for å komme oss inn i gjestehavna sentralt i byen. Fylte i overkant av 500 liter diesel her da vi kom, så vi har fulle tanker når vi går videre. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 9.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2018 (redigert) Vi har kommet oss på plass i gjestehavna, og fått kjøpt inn poletter for strøm og vann, for det er tillegg til havneleia her. Det kostet kun 13 euro pr døgn her, så det er uansett ikke ille. Vi har ruslet en tur i byen, og det er mange gamle kirker her. Fin by syns jeg. Vi gikk på indisk restaurant, og som den gentleman jeg er, spanderte jeg Creme Brulè på min bedre halvdel til dessert, i form av en russisk is med Creme Brulèsmak fra en sjappe som solgte russiske mat og drikkevarer ? Det skal pokker ikke stå på luksusen? Avgang Vitte. Håper å kunne komme tilbake Ikke dypere enn det bør være. Litt varmt i vannet? Trangt i leia Mye flott Ditto Rakker’n ville yppe ? Øvrigheta Stralsund Skyline Sightseeing VW Museum gamle østeuropeiske modellbiler etc Bygning Kirke Skole Kirke Samme kirke En annen kirke Kloster Morsom fasadepynt To tidsepoker Russisk is med Creme Brulèsmak Vesla Chicken Tikka Redigert 9.Juli.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 9.Juli.2018 Del på Facebook Svart 9.Juli.2018 Flotte bilder! Nå er det nattenatt her, og som vanlig gir dere oss noe å drømme om! God tur videre! Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 10.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 (redigert) Vi bestemte oss for å være her i Stralsund en dag til så vi kunne besøke Prora. Da bar det avgårde for å leie bil i dag tidlig. Jeg booket en boble cabriolet fra Sixt bilutleie, og alt skulle være ok, men da jeg hadde syklet 2,4 km for å hente bilen, var det ikke noe sånn bil der. Merkelig datasystem som lar bestillingen gå igjennom hos en avdeling som ikke har den bilen inne. Dyre råd var dermed gode :-) Vi har kun den som står der ute sa mannen, men det er en BMW stasjonsvogn. Den skal du få for samme pris sa han i det jeg kansellerte den andre bestillingen. Konsekvensen av det var at den jeg nå måtte ta ble vesentlig dyrere. Da jeg så hekken på bilen, ofret jeg ikke prisen en tanke.Det sto nemlig 540 der. ? Jeg hadde ikke noe i mot å kjøre en sånn maskin noen timer? Det var en dampdrevet smalsporet jernbane på Rügen som fraktet turister. Det var også gøy at det faktisk er en by som heter Bergen der også. Jeg klarte å kjøre litt feil, men da fikk vi bare sett mer, og klarte å lire i meg en porsjon Currywürst til frokost/lunsj. Vi svingte innom Sassnitz på vei hjemover for å se på en u-båt, men ser var det mye folk, så vi droppet det. Det er utrolig mye turister på øya, og det er resorter og hoteller over alt. Jeg deler denne dagen i to bolker, da det ene er ren skjær glede, mens det andre er alvorlig og er til ettertanke for noen og enhver. Mon Bijou by night. Nærmeste nabo er Polizeistasjonen? Råskinnet Delikat Skjemmer ingen Stort verft Broa over til Rügen Bussen til Bergen Smalsporet jernbane Loket Nostalgiske greier Currywürst Bakt potet Redigert 10.Juli.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 10.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 (redigert) Som nevnt gjør enkelte ting noe med en, og det gjør et besøk på Prora. Jeg legger bare ut bilder, så får dere vurdere om de er gode nok til å gi et inntrykk av hvordan det er der. Det er to museer der, hvor det ene er fra etterkrigstiden, hvor de hadde et system som ikke lå så veldig langt tilbake for nazismen hvis man ser bort fra den systematiske tilintetgjørelsen sistnevnte sto bak. Det har blitt bygget en ny fløy på området så det ut som, og det har også blitt åpnet et hotell i noe av det gamle. Det lå også mye for salg der, så dette komplekset blir da revitalisert til et formål ikke ulikt det det opprinnelig var ment for. Vi var ikke i nærheten av å se hele komplekset, men jeg håper bildet av modellen gir et inntrykk av hvor gigantisk det er. Hitler klarte ikke å ferdigstille prosjektet, da krigen kom og satte en stopper for det. Vi så en film om hvor flott det skulle vært, og det ren skjær gigantomani. Det har også på et tidspunkt vært et discotek i en fløy. En mer smakløs plassering skal man lete lenge etter? Nyoppusset Nytt hotell Ser jo greit ut Denne tror jeg er ny faktisk Enorm strand mot øst Mot vest Høy aktivitet Slengt på terrasser Uoppusset Øst-Tyske produkter Oversikt over kjernekraftverk Hvor ville kjemiske våpen spre seg med vinden Minedykker Uniformer fra DDR Simulatorer Øst-tyske motorsykler Kontor til høyere offiser Hårsveiser som var lovlige for DDR soldater Ikke godkjent Hmmm? Voldsomt Smakløs innredning i det som var Miami Discotek Miami diskotek Redigert 10.Juli.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 Den bilen så ikke lei ut! Bildene fra museet gjør at man minnes på at vi ikke må glemme! Så ut som noe vanvittig til boenhet!??? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.