Zitt Svart 10.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 Tom Rør skrev 43 minutter siden: Det var også gøy at det faktisk er en by som heter Bergen der også. Det finnes bare én ordentlig Bergen, resten er bare filialer! Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 10.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 Erikda skrev 9 minutter siden: Den bilen så ikke lei ut! Bildene fra museet gjør at man minnes på at vi ikke må glemme! Så ut som noe vanvittig til boenhet!??? Jeg la inn litt flere bilder. Må gjøres i flere omganger, ellers blir det for stort. Jeg håper dere får noe ut av det? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 10.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 Zitt skrev 41 minutter siden: Det finnes bare én ordentlig Bergen, resten er bare filialer! ??? Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 10.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 Veldig artig med alle bildene fra ikke en så altfor fjern fortid. Man får jo lyst til å dra på båtferie den veien en gang! Currrywürst var ikke veldig aktuelt å spise i skinnseter, ser jeg. ? Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Key Freak Svart 10.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 Zitt skrev for 1 time siden: Det finnes bare én ordentlig Bergen, resten er bare filialer! For ikke å si bleke kopier. ? Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Tom Rør Svart 10.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 Key Freak skrev 6 minutter siden: Veldig artig med alle bildene fra ikke en så altfor fjern fortid. Man får jo lyst til å dra på båtferie den veien en gang! Currrywürst var ikke veldig aktuelt å spise i skinnseter, ser jeg. ? Valgte bord og krakk. Dog uten hvit duk? Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 10.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 Key Freak skrev for 1 time siden: For ikke å si bleke kopier. ? Ja, jeg vil nødig at noen skal bli lurt! Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Tom Rør skrev for 7 timer siden: Jeg la inn litt flere bilder. Må gjøres i flere omganger, ellers blir det for stort. Jeg håper dere får noe ut av det? Til de grader Tom! Noe av det som gjør reiseskildringene deres så interessant å følge er jo nettopp deres øye for historie og blandingen av nytelse og nytte, eller til ettertanke! Og alle fantastiske bilder som underbygger historien bak! Skildringene deres er herlig fri for «se hvor vi nyter vår rosévin» hver fordømte dag! Fortsett med å legge ut både glade og alvorlige tanker og flotte bilder av begge deler er du snill! Og filosoferinger rundt! ??? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Tom Rør Svart 11.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Takk for hyggelige ord :-) Det føles som en liten nedtur at vi i dag for første gang i ferien er nødt til å sitte inne å kjøre? Vi slanger oss ut innseilinga til Stralsund mot Peenemünde mens regnet pøser ned. Jeg håper vi får plass der, da det er begrenset med plasser i havna. Det skal være en del historisk interessante ting der også, men hvis været som er meldt slår til, er nok innetid det som slår meg først? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Tom Rør skrev 43 minutter siden: ... første gang i ferien er nødt til å sitte inne å kjøre? Vi føler med dere, Trude&Tom. Så vi sitter nede i dag vi også ... ? Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Tom Rør skrev 37 minutter siden: Vi slanger oss ut innseilinga til Stralsund mot Peenemünde Nå skal vi på historisk/teknisk museum, skjønner jeg! Gleder meg til det! Som jeg tidligere har nevnt skal vi ned til Danmark nå på lørdag(Hou-området). Regner med at alt er i orden etter dere, at vi slipper å rydde etter dere, og at det ikke ligger noen ubetalte regninger. Det regnet dere har møtt på ser faktisk fristende ut. Tro det eller ei, men selv en bergenser kan savne regn. Ha en fin dag! Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 11.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 (redigert) Alt er som det skal Zitt. Vi er forsiktige med det vi låner ?? Vi gikk som sagt i regnvær og noe vind i dag, og kom fram til Peenemünde etter drøyt fire timer. Ble kalt opp av en båt som lå og passet på rundt en av de mange lekterme som mudret. Jeg måtte holde meg 500 m fra disse. Det var egentlig ikke mulig, for jeg hadde kurs i mellom to stk., og de lå ikke 1000 m fra hverandre. Jeg spurte om jeg skulle gå rundt "heile driden", men han sa at jeg bare skulle gå bak ham og forbi. Da vi ankom Peenemünde, ble min frykt for full havn gjort til skamme, da det var mange ledige plasser i denne lille havna. Vi møtte også den tyskeren i form av Hafenmeisteren, som vi som ikke kan tysk frykter å møte. Han sa tydelig fra at han kunne "keine english". Vi måtte også vente til han hadde røkt opp sigaretten sin, og det var ca en halv en? Det ble noget kleint, med en hafenmeister som snakket i vei, og vi som prøvde å forstå noe av det han sa. Men han var blid, så helt for ille ble det ikke. Denne plassen er jo ikke helt ubetydelig rent historisk, da tyskerne hadde sitt rakettprogram her. Det skulle i utgangspunktet være for å kunne sende raketter opp i rommet så vidt jeg forsto, men ble jo et program for å utvikle langdistanseraketter for naziregimet.V2 raketten. Det var jo også et stort kraftverk her, og det må ha jobbet enormt med folk her da dette anlegget var på topp. Det ligger også en gammel russisk u-båt her, og den er også et museum. Et annet krigsskip på andre siden av bukta her er også museum, men det besøkte vi ikke. Det blir mye å formidle, og det er vrient å få ordentlige bilder med telefonen inne i et kraftverk f.eks. For ikke å snakke om inne i en u-båt full av folk. Litt regn i dag Vakttbåt ved mudderptammene Denne må jeg Google Øvrigheta Russisk u-båt Trekkspillhus Godt fortøyd Anlegget Museumsbåt Anlegget Fysjameg Brannstasjonen Blacklight minigolfbane? Kulltransporten Inngang til museet Drivstoffvogn Erikda :-) Oppnedbilde Lokføreren hadde det litt enkelt dengang Kraftstasjonen Ditto Ditto Ditto Ditto Osv Osv Osv Osv Hvis den alarmen gikk var det bare å løpe Fra taket på kraftstasjonen En ensom svale Ubåten Ikke full havn Redigert 11.Juli.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Hvordan likte du rørarbeidet i U-461? Rart den flyter :) Ellers tror jeg knapt jeg kunne stå oppreist et sted inne i denne blikkboksen :) Mht Bergen og litt historisk tilsnitt. Det finnes minst en by til som heter Bergen og den har en svært dyster historie (Bergen ved Celle/Hannover) Bergen-Belsen var en konsentrasjonsleir og de som måtte ønske ønske å finne ut mer kan følge denne linken: https://en.wikipedia.org/wiki/Bergen-Belsen_concentration_camp En fryktelig ugrei opplevelse å besøke denne selv om dette i utgangspunktet ikke var en tilintetgjørelsesleir. God tur videre - mye fint å oppleve/nyte langs denne kysten. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Tom Rør Svart 11.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Jeg syns ubåten var særs stusselig, og rørleggerne hadde ikke fått skryt for finnishen på alt av rørleggingen. På en annen side, er det så mye rør og kabler at de bare måtte legge der det var plass :-) Det var også mye treverk ombord, og det var litt rart? Kryper litt videre i morgen, men vet ikle helt hvor. Det skal visst regne, så det blir innekjøring i morgen også. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Ja, idag skal det bøtte ned, iallfall i Swinoujscie! Men så.........! Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Og så over til historietimen.....! Svensk Pommern var en besittelse under den svenske kronen fra 1600-tallet frem til 1815, beliggende på den tyske østersjøkysten. Sverige fikk i løpet av tredveårskrigen kontroll over hele Pommern og deler av Schlesien og Preussen. Ved freden i Westfalen i 1648 fikk svenskene Vorpommern, en del av Nedre Pommern (Hinterpommern) samt øyene Rügen, Usedom og Wolin og byene Stralsund og Greifswald. Hovedstaden ble da byen Stettin (til 1720). Svensk Pommern var likevel en del av Det tysk-romerske rike, og den svenske kongen var en riksfyrste i kraft av å være hertug av området. Gustav IV Adolfs deltakelse i Napoleonskrigene mot Frankrike, førte til at området ble okkupert av franskmennene, og området ble overført til Danmark under Kielfreden i 1815. Senere samme år ble det overført til Preussen i et bytte med Hertugdømmet Lauenburg i det sørøstlige Schleswig-Holstein samt et større pengebeløp. Og jeg som trodde vi levde i et rolig hjørne av verden. Det er jo ikke måte på hvor mye Sverige grebbet til seg på den tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 12.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Godt med litt faktaopplysninger ja. Det regner lett her i Peenemünde, og hvis det været vi har blitt lovet slår til, må mor ta på regntøy når hun skal fendre? Sitér dette innlegget Link to post
Lundstad Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Takk for hyggelige reisebrev! Er nok flere som meg, som leser men ikke skriver så mye. Men følger altså med. Veldig hyggelig. Hva gjelder været; en P42 er vel ikke det værste stedet å tilbringe litt tid i regnvær, tross alt...? Flott båt! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Tom Rør skrev On 9.7.2018 at 22.47: Vi har kommet oss på plass i gjestehavna....... Finnes ikke så mange spor kvar fra svensktiden, men Tom Rør fann ett og det er Stralsunds gamle våpen, med den svenske løven sittende til venstre.......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Tom Rør Svart 12.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Gunga Din skrev for 10 timer siden: Finnes ikke så mange spor kvar fra svensktiden, men Tom Rør fann ett og det er Stralsunds gamle våpen, med den svenske løven sittende til venstre.......... Der ser du. Tom Rør finner ting han ikke vet ?. Jeg har skjønt at dette området var Svensk for mange år siden, og det er interresant å vite når man ferdes i området. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 12.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 (redigert) Vi gikk fra Peenemünde i dag ved ti tiden i dag, da vi ikke skulle så langt allikevel. Det rørleggerskipperen hadde glemt, var å sjekke broåpningen i Wolgast? vi var der ca 10.30, og broen åpner 12.45 Vi måtte bare legge oss i en båtforening for å vente. Setter det på kontoen for latterlig dårlig planlegging? Dagens mål var ca 16 nm, og havnen Rankwitz. Det er en liten koselig havn, med en fiskerestaurant og en fiskebutikk som solgte røkt fisk i alle former og fasonger. Vi registrerer at evnen til å forstå engelsk blir dårligere og dårligere etterhvert som vi kommer østover, men folk flest smiler og prøver å forstå når vi gestikulerer og lirer av oss et tysk ord i ny og ne. Vi ruslet bort til landsbyen bortenfor havna, og denne ble bygget på 50 tallet av DDR regimet som en fiskerlandsby, og havnen vi ligger i var en ren fiskerhavn. Tok noen bilder, men i moderat antall. Disse kanalcruisebåtene var det mange av Denne het faktisk Astor En gammel traver i Wolgast Broa i Wolgast Verft med mye båter fra Forsvaret Fritz Et skue for øyet Viksund er representert her nede. Riktignok fra Hamburg Fars torsk Mors ørret Ikke store havna Kneipa i Rankwitz Storkereir Liksomstork Heimatmuseum Fine hus Ingen dårlig slutt på dagen Redigert 12.Juli.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 (redigert) Tom Rør skrev 1 time siden: Der ser du. Tom Rør finner ting han ikke vet ?. Jeg har skjønt at dette området var Svensk for mange år siden, og det er interresant å vite når man ferdes i området. Historia er litt kult........spes kartet som Zitt linket til...... skjønner att Sverige ikke ønsket to Norge, og att man Ikke så noe verdi i Trøndelag .... tror det kartet bare var mellom 1658-1660 Redigert 12.Juli.2018 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Tom Rør Svart 12.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Morsomt å lære noe nytt? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 13.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 (redigert) Vi har hatt en flott tur fra Rankwitz til Ueckermünde i dag. Knallvær og nesten ikke vind. Gikk på en broløftsmell i dag også, men det er glemt nå. Vi har jo egentlig god tid. Denne byen ser veldig koselig ut, og det er en koselig havn. Det er mulig vi går de få hundre meterne til marinaen helt nede ved innløpet til byen i morgen, så vi kan bade og slappe av litt i godværet. Det er en rolig måte å feriere på når man putrer avgårde i sakte fart, og med de dybdene det er her nede, hadde jeg uansett ikke gått fort.Vi gikk på sånne dybder i Nederland i fjor, men man venner seg liksom ikke helt til det. noen bilder ble det fra turen og litt i området rundt havna. Det blir sikkert noen fler herfra i morgen. Godvær og føre Ikke for mye vann under båten Fisker på grunt vann Ventebroa? Venter på broåpning Da var vi igjennom Rester fra en gammel jernbanebro Døde trær Saga 27 Polen i sikte Innseilinga Indre havn Valgte noe annet ? Kumlokk Et annet kumlokk Trekkspillmann på brygga Redigert 13.Juli.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 14.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 (redigert) Da får vi bare si Na Zdrowie :-) Ankommet Polen nå ?? Premiere på gjesteflagg ?? Redigert 14.Juli.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.