Gunga Din Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Tom Rør skrev 35 minutter siden: Da får vi bare si Na Zdrowie :-) ankommet Polen ?? Premiere på gjesteflagg Du har satt flaggen helt riktig....... hadde du vendt den opp og ned......så hadde det blivet en lang hjemseiling, det er flaggen til Indonesia Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Tom Rør Svart 14.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Gunga Din skrev 10 minutter siden: Du har satt flaggen helt riktig....... hadde du vendt den opp og ned......så hadde det blivet en lang hjemseiling, det er flaggen til Indonesia ??? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 14.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Nå tror jeg jammen Pequod kommer på besøk her :-) Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Det hadde ikke forundret meg et øyeblikk! Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Tom Rør Svart 15.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 (redigert) Vi gikk fra Ueckermünde litt over klokka ett, da vi ikke hadde fått betalt havneleien. Da kan det være en utfordring å få tak i hafenmeisteren med mine tyskkunskaper :-) Da vi omsider kom oss avgårde ble det en fin tur. Man bør(må i mitt tilfelle) følge leden i kartet, da det er mye fiskeredskap utpå. Dybden liggger på rundt 3-4 m, men inn til Nowe Warpno fra Altwarp som ligger rett over sundet, var det ubehagelig grunt. Nowe Warpno er en koselig liten plass. Det er ikke plass til mange båter marinaen, men det er en del kommunale plasser på brygga ved siden av. Vi kjøpte mat på tavernaen i havna, som vi inntok til bronsefinalen i fotball. Russiske piroger var ok, men jeg skal ikke spise det i hele ferien :-) Det var tilnærmet dødt inne i landsbyen, men vi fikk kjøpt is på det lokale gatekjøkkenet da vi luftet bikkja. Tok noen bilder i går også. Gammel østblokkbil Pinkelstein :-) Spekk på østblokkbilen Marex. Katapult Gammel pølsefabrikk Troll Ueckermünde I god driv Inn til Nowe Warpno Nowe Warpno Premiere på gjesteflagg Na Zdrowie Nidelv 24 Pierogi ruskie Mor og hund Ev vegg med menn. Vet ikke hva de har gjort for å komme på veggen. Fin detalj Stranda Turveien langs vannet Utsiktstårnet Måtte låne en tysk seiler overgang Koselig by Redigert 15.Juli.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 15.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 (redigert) Vi hadde en kjempetur fra Nowe Warpno til Swinoujscie i dag. Byen som jeg trodde bare var en havn, og ikke noe mer, var en meget positiv overraskelse. Vi fikk tips av en Nordmann, at det er en promenade ikke langt fra der vi ligger. Det var som å være i langt sydligere strøk, med et utrolig utvalg av restauranter og butikker. Her kunne jeg vært i mange dager uten å bli lei.Tok litt bilder på veien fra Nowe Warpno og hit. Bildene blir uten tekst, så døm selv. Redigert 15.Juli.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 Det ser ud som om I får en del regn i den kommende tid. Her er prognosen for samlet nedbør de næste 10 dage: Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 16.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 MajorAndy skrev for 2 timer siden: Det ser ud som om I får en del regn i den kommende tid. Her er prognosen for samlet nedbør de næste 10 dage: Vi får håpe det er mindre regn lenger østover ? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 16.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 (redigert) Noen flere bilder fra turen rundt i området :-) Stor Galeon Øvrigheta Lang ekvipasje Sjeldent syn :-) Laaange strender Store hoteller Mudrer Redigert 16.Juli.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 16.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 (redigert) Jeg er helt forelsket i Polen akkurat nå. Jeg gikk til en havn som jeg egentlig trodde var litt trist. ( hadde bommet på havn) Da vi kom hit, viste det seg at havneguiden ikke var særlig oppdatert. Denne havna ble oppgradert i 2013, og er helt topp. Den har en standard som vi ikke finner i så veldig mange havner hjemme. Dziwnów er en innertier. Området rundt er en uslepen diamant, og det bugner av spisesteder i gaten bortenfor havna. Stranda er et kapittel for seg også. Helt utrolig bra. Det høres ut som skrøner, men dette er båtliv på høyt nivå. Bildene klarer ikke å rettferdiggjøre hvor bra det er her. Nydelig utpå i dag Innseilinga Far bader Denne typen "sjørøverskuter" er vanlig som turistbåter Dette kostet nesten ingenting, men var godt som juling Enkelt kjøkken Marinaen Trabby cab? Det skal ikke stå på doningen ? Et vindpust i fra nord :-) Klappbordet Sjørøverskute Campingplass Panoramabilde av havna. Blir helt feil De har faktisk laget en egen kjekssjokolade til oss med Princess, og det setter vi umåtelig stor pris på selvsagt? Redigert 16.Juli.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 17.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2018 (redigert) Vi siger sakte østover, og har i dag kommet til Kolobrzeg(Kolberg) og det ble innekjøring i dag også. Lett regn med relativt kraftige byger innimellom gjør at det er mer komfortabelt å sitte varmt og tørt inne. Byen bærer preg av å være en fiskerhavn, da det bugner av trålere. Det er også et verft her som også hadde utenlandske fiskebåter til strekk. Vi ruslet en lang tur inn til byen og til moloområdet, og mens vi var på tur åpnet himmelens sluser seg. Ble rimelig våte, men det er jo ikke kaldt, så det gikk greit. Vi gikk på en bra restaurant og spiste i kveld, og det er en sann fryd. Det er særdeles fordelaktige priser her nede. Litt dokumentasjon ble det i dag også. Sperrgebiet. Hadde avklart at det var åpent. Innseilinga Wesselfinder virker. MarineTraffic ikke så bra. Mange turistfartøyer Far speider etter gjestehavna Museumsbåt Kom rett fra polering :-) Blaut bikkje ? Ser man en pølse, så kjøper man den? Antikkmarked i byen Promenade Viktig å sjekke om Sperrgebiet er åpne Galeon 64 Galeon noen og femti Skrulla fra nord ;-) Schweinehaxe mit sauerkraut und speck Byens kumlokk Taket i restauranten vinranker Matchende duk Fasaden Galeon 53 Redigert 17.Juli.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 18.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2018 (redigert) Da jeg sto opp i dag rundt 07.00, kikket jeg ut og fastslo at jeg ikke gadd å gå ut. Det blåste friskt, og regnet pisket ute. Valgte å bruke dagen til avslapping og vask og støvsuging inne. Sitter på restauranten i marinaen og koser oss med noe leskende, og håper at værmeldingen for i morgen holder stikk. Redigert 18.Juli.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 18.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2018 (redigert) Gikk en tur med den firbente da jeg ville se på fiskeflåten som ligget like BSK gjestehavna. Alle ligger meg hekken inn, og kun fortøyd i hekken. Dere ser også nærmeste nabo til marinaen. Det et et pariserhjul som er noget belyst. ? Gjestehavna Servicebygget/ restauranten/ båtbutikken/ båtsalg( Fairline- Elling og mye annet) Fiskeflåten Pariserhjulet ? Redigert 18.Juli.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draug1 Svart 18.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2018 Kolobrzeg er min hjemmehavn i Polen, hvor lenge blir du der? Sitér dette innlegget Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside: Link to post
Tom Rør Svart 19.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Synd vi ikke kunne møtes Draug1. Nå har vi ankommet Darlowo. Vi gikk sakte 24 nm, og laddade de siste 10. Det var ganske høy sjø, og jeg hadde betalt godt for den videoen som en på moloen tok da jeg kom i plan igjennom "nåløyet" Det må ha sett stilig ut :-) Fin havn som vanlig her nede, og vi fikk slengt innpå en kotelett med Pommes Frites i kneipa ved siden av havna.Det er full aktivitet på verftet like ved, så dette er en levende havn. Må dusje, så blir det tur i omegnen. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 I Darlowo må du ikke misse kirken, der ligger en gammel norsk konge begravd..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Don Camillo Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Husk å sjekke om det er restriksjoner på trafikk i Sone 6B og Sone 6 hvis dere skal videre østover fra Darlowo. Det er militære øvingsområder og det var her jeg "kuttet" litt hjørner i 2015 og som førte til at vi ble tatt i arrest av kystvakten. Ref. tidligere innlegg her. Havnekapteinen i Darlowo kan opplyse om dette før dere går samt at blir meldt som "trafikkmelding" på VHF om sonene er stengt for trafikk. Ellers kan jeg som Gunga Din anbefale besøk til selve kirken og byen litt innover fra båthavnen. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 19.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Vi er i byen nå :-) Havnekapteinen sier at det er åpent hele måneden? Håper inderlig det stemmer ? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 19.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 (redigert) Darlowo er som det blir sagt her en fin by. Nå rakk vi ikke å se på kongen, men vi fikk sett der han "bor" Det er det vanlige turistkjøret på og rundt moloområdet, og der er det ikke vanskelig å få seg en matbit, eller kjøpe noe skrammel. Vi fikk kjøpt tre par joggesko og et par slippers for under 1100; , og det må sies å være billig. HMS :-) Sykkelverksted til fri benyttelse Redigert 19.Juli.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Som altid herligt med mange billeder fra spændende steder! Et lille hjertesuk dog: Når du poster så mange billeder i hvert indlæg, så bliver hver side med tiden vanvittig tung at loade. For os, som sidder på mobilforbindelser eller med dårligt internet, så er det en kilde til stor frustration. Så et forslag kunne være at begrænse det til 10-12 billeder pr. post. Da der er en begrænsning på antallet posts pr side, så vil det betyde, at siderne bliver langt hurtigere at loade. Og for at undgå misforståelser: Endelig masser af billeder, men fordelt på flere posts. Så slipper vi for at vente op til flere minutter for loade siden hver gang der er et nyt indlæg. Rigtig god tur videre!! Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 19.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Skal prøve å ta det til etterretning ?? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 20.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 (redigert) Ustka så ut som en flott plass, men vi ble vinket innover i elva av havnemyndighetene, og der gikk det ikke an å ligge. Det svellet bortimot en meter, så det ville jeg ikke utsette båten for. Vi betalte havneleie med en gang vi kom, og det var den hittil dyreste 100 zloty. De lot jeg bare fare, så nå er vi på vei til Leba. Bedre lykke neste gang.Flott svingbro i Ustkastor redningsskøyte Redigert 20.Juli.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Don Camillo Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 Leba har en fin og godt beskyttet gjestehavn så der ligger dere sikkert fint. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 Det var ju synd med Ustka, da vi var der for 3 år siden, så hadde man startet byggingen av en gjestehavn, alldeles SB etter svingbruen. Vi låg der du ikke kunne ligge Tom rør, hadde SAR-båten nesten tværs over, da beklaget de att de ikke hadde gjestehavnen ferdig, så vi fikk bruke toaletter o dusjer inne på hotellets SPAavdeling. Ustka opplevde vi litt som ett polskt Skagen, masse restauranger, pubber, musikk o en masse masse feriefolk. Leba er litt mindre, men en vel beskyttet havn....vi hadde litt vind da vi skulle inn der, så jeg kallet opp Port Control, å lurede på om havnen var åpen.......joda dere er velkomne, så på polsk kallade PC opp marinan .....å sa noe om jachtowo Gunga Dinski, trolig att vi var på veg inn så i marinan stod havnekaptein og visa oss plass...... Leba har også ett stort natureservat med sanddyner alldeles vest om byen. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Tom Rør Svart 20.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 (redigert) Gunga Din skrev 1 time siden: Det var ju synd med Ustka, da vi var der for 3 år siden, så hadde man startet byggingen av en gjestehavn, alldeles SB etter svingbruen. Vi låg der du ikke kunne ligge Tom rør, hadde SAR-båten nesten tværs over, da beklaget de att de ikke hadde gjestehavnen ferdig, så vi fikk bruke toaletter o dusjer inne på hotellets SPAavdeling. Ustka opplevde vi litt som ett polskt Skagen, masse restauranger, pubber, musikk o en masse masse feriefolk. Leba er litt mindre, men en vel beskyttet havn....vi hadde litt vind da vi skulle inn der, så jeg kallet opp Port Control, å lurede på om havnen var åpen.......joda dere er velkomne, så på polsk kallade PC opp marinan .....å sa noe om jachtowo Gunga Dinski, trolig att vi var på veg inn så i marinan stod havnekaptein og visa oss plass...... Leba har også ett stort natureservat med sanddyner alldeles vest om byen. Det var mest sannsynlig fullt inne i gjestehavnen, for gubben i tårnet ved svingbroen viftet oss videre inn i havna. Han som krevde inn havneleien kom på fem minutter og krevde den inn , men jeg tipper han forsto at det ikke gikk å ligge der med den korken vi har. Bare flaks at ingenting gikk i stykker da vi red opp og ned mot kaia. Vi fikk luftet hunden og kastet i oss litt suppe så var det på,n igjen. Jeg ble kalt opp på kanal 16, da jeg var for langt inne i en nasjonalpark. Måtte gå litt lenger ut. Jeg hadde kommet inn midt på omtrent, og hadde ikke gått der mer enn 5 nm, så måtte jeg flytte meg.Jeg ba pent om unskyldning, og alt var ok. De følger godt med her nede. Jeg har lagt en rute til Wladyslawowo i morgen, men rett utenfor der står det " prohitet area" På kartet til plotteren står det i genting, men på Navionics på ipad står det det. Vet du noe om det? Redigert 20.Juli.2018 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.