function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

VP 5,7 GSI, kan jeg bruke tynnere olje enn spesifisert i manualen?


Napoli

Recommended Posts

Volvo Penta spesifiserer Sae30 syntetisk til min 5,7 GSI. I tillegg sier de at man kan bruke 20w-50 - eller en annen full syntetisk olje som tilfredsstiller ymse specs (ikke så viktig i denne tråden hvilke). 

Hvilke konsekvenser vil det kunne ha å fylle f.eks. 0w-30 (som oppfyller kvalitetskravene) på denne maskinen? 

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Men er det en reell fare med motorras? Jeg mener - dette er jo en GM Vortec maskin og i bil går den jo med alt fra 0w-20 til 20w-60.

Dersom den kan gå med 0w-30 vil vel det kunne spare bittelitt bensin, eller?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Laluna II og index er inne på noe vesentlig. Hvorfor risikere motoren ved ikke å følge fabrikantens anbefaling? En ting er å gjøre divergeringer hvis man er spesialist, og man ønsker å oppnå noe spesielt. Spørsmålet burde du rette til Volvo. Som sikkert vil svare at anbefalt olje er valgt ut fra motortoleranser, materialvalg og antatte driftsforhold.

Link to post
Share on other sites

Jeg aner at dette fort kan bli en lang tråd med mye både rett og gal info. 

Det er viktig å kjenne til hvorfor produsentene har sine krav og hvilke egenskaper de forskjellige oljene faktisk har. 

I utgangspunktet er motoren laget for sae30 men det er minimumskrav. Dvs at i de fleste tilfeller vil en multigrade olje gi mindre slitasje grunnet kaldstart og varierende belastning.

De nyeste personbilmotorer fra Mercedes skal ha 0W20 og den gir noen prosent mindre friksjon men denne oljen har for lav viskositet for eldre motorer. Noen motorer kjører med 10W60 og det kommer av at oljetemperaturen blir temmelig høy samt at noe av drivstoffet havner i oljen og tynner ut denne. Da må man leve med noe høyere friksjonstap. 

Så lenge du bruker en moderne syntetisk multigrade olje med gode kaldstartegenskaper kan du fint bruke 15W40 eller 10W40

Disse motorene har rulleløftere på kammen og er ikke like utsatt for slitasje som de eldre motorene. I tillegg skal man være klar over at moderne oljer oppnår sine gode spesifikasjoner ved bruk av tilsetningsstoffer som ikke skader katalysator eller partikkelfiltre. Dette er i seg selv både dyrere og dårligere enn gode gamle oljer med zink og fosfor (de færreste båtmotorer har KAT eller PF) som har "lavere spec" og er billigere. I tillegg reagerer ofte disse additivene med drivstoffet og oksygen og virkningen er ikke alltid så langvarig. 

Derfor anbefales ofte delsyntetisk 15W40 til disse motorene. Bytt heller litt oftere og bruk $5/qt olje. 

Link to post
Share on other sites

Jeg ser nå at admin har endret tittelen på innlegget. Min intensjon i dette innlegget var egentlig ikke å spørre om min maskin spesifikt, men om man kan bruke tynnere olje enn spesifisert uavhengig av type motor. For min egen del kom spørsmålet opp etter bomkjøp av olje til bilen (som er i  garantiperioden og derfor ikke er oppe til vurdering på oljetype). 

Tanken var å finne ut om det å bruke for tynn olje egentlig har noen konsekvenser eller om det egentlig er hipp som happ. 

@index, @Hulda og @LALUNA II - jeg har ingen tvil om at VP anbefaler riktig oljetype for generelt bruk. Men det endrer ikke spørsmålet om hvorvidt man kan bruke noe annet.

@DieselDahl - dette med kammen var et godt poeng, og også dette med additivene. 

PS- Jeg bruker 15w-40 fullsyntetisk i maskinen til vanlig.

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Trodde jeg svarte på det. Svaret er mer rakling og tynnere smørefilm. Men valget er jo ditt.

 

På bil, før multigrade var funnet opp, var det vanlig å bruke 30 om sommeren og 10 eller 20 om vinteren.Den gangen var vanlig oljeskift hver 1500 km. Grade 10 i juli ble betraktet som risikosport. De som kjørte beinhardt om sommeren brukte grade 40 eller 50. Eks. bil med henger. Om den epistelen kan hjelpe på den praktiske forståelsen.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 14 minutter siden:

Trodde jeg svarte på det. Svaret er mer rakling og tynnere smørefilm. Men valget er jo ditt.

 

På bil, før multigrade var funnet opp, var det vanlig å bruke 30 om sommeren og 10 eller 20 om vinteren.Den gangen var vanlig oljeskift hver 1500 km. Grade 10 i juli ble betraktet som risikosport. De som kjørte beinhardt om sommeren brukte grade 40 eller 50. Eks. bil med henger. Om den epistelen kan hjelpe på den praktiske forståelsen.

Ja, det hjalp :smiley: 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Løfter denne en runde - etter å ha gjort litt research.

Her er tech sheet for Royal Purple sine oljer, jeg kunne brukt en hvilken som helst annen fabrikant men da måtte jeg linket til to forskjellige ark - her er all info på samme ark. Som dere ser er det tilnærmet samme viskositet på 5w-30 og 10w-30 som det er på SAE 30 ved brukstemperatur. Det vil vel, slik jeg har forstått det, bety at maskinen vil få lik smøring ved varm drift, mens kaldstart egenskapene blir bedret med multigrade. Jeg fant forøvrig en veldig informativ artikkel om dette her, dersom det er fler enn meg som syns dette med olje er forvirrende.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Slik jeg har forstått det: En multigradolje er en tynn olje som er tilsatt additiver som gjør oljen tykkere ved økende temperature, oljen vil da få den egenskapen at den er tynnere når den er kald for lettere kaldstart men har tykkelse tilsvarnede høyere SAE grad når den blir varm. Ut fordringen da er at enkelte motorer, som f.eks amerikanske åttere, har smale lagre og derav høy belastning som gjør at disse additivene får sine egenskaper svekket over tid. Oljen blir da for tynn, og faren for slitasje og havari øker. Av den grunn anbefaler faktisk mange en singelgrad 30 olje på disse motorene, da dette er en olje som beholder sine egenskaper uavhengig av bruk/alder. Men jeg ville ha vært litt skeptisk til å gå ned for mye på viskositeten på basisoljen, av årsaker som nevnt over.

 

Jeg holder meg til 15W-40 på mine båtmotorer, da har jeg uansett en basisviskositet som er til å leve med.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Korrekt oppfattet, Index. Et annet forhold er at båtmotorer neppe noen gang får kaldstart i ordets egentlige betydning.

 

Peninsular motors, som bygger marinemotore basert på GM V8, anbefaler SAE 40.

 

Hulda, med 140 hk V8, som sjelden tar ut mer enn 70 hk, bytter 15W- 40 på 100 timer. Ca. GM's anbefaling.

Link to post
Share on other sites

index skrev for 2 timer siden:

Slik jeg har forstått det: En multigradolje er en tynn olje som er tilsatt additiver som gjør oljen tykkere ved økende temperature

Akkurat det omtales i artikkelen jeg linker til, og er på moderne helsyntetiske oljer faktisk motsatt. "Tykk" olje som tilsettes additiver for å holde seg flytende ved lave temperaturer. På gamle halvsyntetiske og mineralske er det riktig som du sier.

Han skriver forøvrig det du har sagt i andre tråder at dette med bytte av olje nok er noe religiøst i endel sammenhenger.

@Hulda- dette med kaldstart omtales også i artikkelen, og omtales der som enhver start av motoren hvor temperaturen ikke er optimal og oljen ikke er i drift fra oljepumpen (dette med oljefilm er visst oppskrytt).

 

Igjen - artikkelen anbefales.

 

Forøvrig - man bruker naturligvis den oljen man er komfortabel med og som gjør at man sover godt om natten. Ingen som vil hentes av menn i hvite frakker fordi man har grublet for mye på dette.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Jeg har lest mange artikler. Og det må man gjøre for å danne seg en oppfatning. Og man må innom forskjellige fagområder. Det er mulig at en ren oljeartikkel definerer kaldstart som en hver start der ikke optimal dtiftstemp er nådd. Min materialkunnskap sier at stål og metaller krymper fra smelt til absolutt nullpunkt. Derfor er toleransene i en motor forskjellige fra minus 10 grader til pluss 70. Videre har materialene i lagre og foringer endret seg over tid. Jeg vet at mlne lagre i Hulda er en smelt av bly/tinn pluss noen andre greier. Jeg vet at lagrene i BMW'en min er en legering basert på aluminium. Dessuten har BMW'en partikkelfilter, sensorer og annet som oljen tar hensyn til. Slik er det ikke i Hulda. Og slike forhold tar heller ikke de fleste oljeartikler høyde for. Men bruk det du føler deg komfortabel med. Motoren til Hulda har bevist mange ganger at den går 1 mill kilometer på steinalderolje. Jeg har ikke behov for å eksperimentere med noe fabrikanten av motoren ikke anbefaler.

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev for 13 timer siden:

Som dere ser er det tilnærmet samme viskositet på 5w-30 og 10w-30 som det er på SAE 30 ved brukstemperatur.

 

Det er jo ikke akkurat overraskende.

 

10w-30 betyr

 

(SAE10 om vinteren)- (SAE30 ved 100 grader)

 

Det andre tallet er altså viskositeten ved 100 grader, slik at SAE30 single grade, 5w-30 og 10w-30 bør ha tilnærmet eksakt samme viskositet ved 100 grader.

 

Fordi viskositet kan være forvirrende, så benytter man SAE tall for angi viskositeten.

Både 10 og 30 er altså SAE tallene, det første ved kalde temperaturer, det andre ved 100 grader.

 

Vanligvis ville man målt viskositet på olje med såkalt kinematisk viskositet (cSt).

Kinematisk viskositet angir forholdet mellom en væskes dynamiske viskositet og dens tetthet (densitet), altså hvor fort væsken sprer seg i forhold til dens masse når væsken helles utover en flate.

 

Under slike målinger får men gjerne en maks og en min verdi etter et visst antall forsøk, og det er vel gjennomsnittet av disse som benyttes når Blue Purple angir viskositeten til for eksempel 10.6.

 

De små forskjellene, altså at 5w-30 er oppgitt til 10.42 mens 10w-30 plutselig har en viskositet på 10.75, kommer nok av litt forskjeller i additiver og muligens også selve målingene, men de tallene er altså begge innenfor SAE30, å begge oljene har derfor for alle praktiske årsaker samme viskositet ved 100 grader, den eneste forskjellen på de oljene er viskositeten ved kuldegrader.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...