Jump to content

"Ute av syne, ute av sinn"....


Gudrun

Recommended Posts

Kan vel være Mulligan reagerer på ordlyden din.... jeg gjorde i alle fall det.

Folk er ikke nødvendigvis "svin" fordi de dumpa ting på sjøen. Far min dumpa en haug med ammunisjon i Trondheimsfjorden etter krigen, på oppdrag fra norske myndigheter. At dette skulle bli ett miljøproblem 60 år senere hadde de ikke forutsetninger for å si den gang. Det gjør han nødvendigvis ikke til ett svin av den grunn....

 

Link to post
Share on other sites

Atrox skrev 30 minutter siden:

Kan vel være Mulligan reagerer på ordlyden din.... jeg gjorde i alle fall det.

Folk er ikke nødvendigvis "svin" fordi de dumpa ting på sjøen. Far min dumpa en haug med ammunisjon i Trondheimsfjorden etter krigen, på oppdrag fra norske myndigheter. At dette skulle bli ett miljøproblem 60 år senere hadde de ikke forutsetninger for å si den gang. Det gjør han nødvendigvis ikke til ett svin av den grunn....

 

Mye uvitenhet i tidligere tider, men også en god del svin som vist godt hva de gjorde...

Kan fortelle at så seint som på 90 tallet lå vi med en rigg kloss på Vestlandskysten,  kunne se fyrsveipene i klarvær. Helt panisk ombord,  alle drain til sjøen blokkerte, to ekstra ankerhandler skip med lenser ombord. Så etter 3 dagen kom det spørsmål fra stand by skipet vi alltid hadde rundt oss, om det var mulig å få ned en bosscontainer. ... der hadde de lagt i årevis...noen som lurer på hvor bosset hadde gått tidligere?  ?  Ikke jeg...     husker vi bare så på hverandre .. 

Link to post
Share on other sites

Jeg begynnte å seile utenriks på begynnelsen av 90 tallet, og jeg kjenner meg ikke igjen,
med untak av matavfall ble alt brent i inseneratorovn ombord eller så ble det levert på land inklusiv asken i fra bosset som ble brent.
Logbok over bosset ble ført og sjekket av myndigheter rundt om i verden.
Rester etter kjemikalie som last blir spylt overbord, det blir det også idag, alt i henhold til MARPOL sitt regelverk og der hvor reglene kreverer at de skal leveres på land gjøres dette, alt blir logført og sjekket av havne myndigheter over hele verden.
Skal våge å påstå at det kontroll regime som er av international skipsfart er mye mere stengt en av det som er på landbasert virksomhet.

At det ble dumpet mye rart i sjøen før i fra skipsfarten er sant, men det ble det jo gjort her hjemme også når enn ser hva vi sliter med av gamle synder rundt omkring i landet vårt, så sjøfolk er ikke mere svin en resten av befolkningen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt historier om båter som til og med dumpet lasta, istedenfor å ligge å vente på å komme inn for lossing. 

Det var billigere å erstatte tapt last enn å bli forsinket til neste havn.(Dette var ikke i norske farvann,men like ille er det jo)

 

Er forresten ikke lenge siden det gikk en dokumentar ang. cruise/fergetrafikken i Østersjøen, hvor det fortsatt ble pumpet kloakk i sjøen. Jaggu godt en har fått fritidsbåtene til å slutte med det....?

 

Fant selv en full 20 liter med white spirit i fjæra på Stråholmen, antagelig blitt skylt overbord fra en stor båt. 

 

Hyttefolkene på Stråholmen behøver ihvertfall ikke å kjøpe white spirit på noen år nå?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 4 minutter siden:

Etterpåklokskap er den eneste sanne videnskap. Jeg er ikke sikker på at avfallshåndtering på land nødvendigvis er bedre enn å dumpe på sjøen. Spesielt langt fra land, der det blir veldig små mengder. Nå snakker jeg ikke om plastikk. Det må aldri havne i sjøen.

 

Sjøen er så uendelig mye større, mesteparten synker, og dermed ute av syne..

 

Mange steder ser sjøbunnen ut som en bossfylling, har drevet med dykking hele livet, har sett det altfor mange ganger..

 

Dessverre har synlig boss druknet i støyen av "global oppvarming", og dermed ikke fått den oppmerksomhet den trenger..

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev for 19 timer siden:

Men Mulligan vet kanskje mer om dette siden han uttaler seg? 

 

Når du henger ut en hel yrkesgruppe som svin basert på noe du "har hørt" så avslører du din egen uvitenhet.

MARPOL ble ratifisert i 1978 og håndheves strengt. Avfallshåndtering er nitid dagboksført.

Men det TS tar opp er noe helt annet.

Det handler om hvordan landbasert industri ble kvitt store mengder miljøavfall ved å dumpe det i havet. Det toppet seg med "Vulcanus 1" og "Vulcanus 2" som brant store mengder giftig avfall ute på havet. Og det var det faktisk Greenpeace som fikk satt en stopper for.

Link to post
Share on other sites

At disse tingene skjedde vet eg med sikkerhet, men det er nå greit. De som gjorde slike ting var svin. Enkelt og greit. 

 

Er selvsagt ikke noe bedre med oppførsel på land, i vann, under vann, uansett. 

 

Men det overrasker meg som sagt ingenting at det dukker opp svineri i havet når eg vet at slike ting foregikk.

 

Mener du at folk som gjør slike ting ikke kan kalles for svin? Blir det virkelig for sterkt? 

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev 6 minutter siden:

At disse tingene skjedde vet eg med sikkerhet, men det er nå greit. De som gjorde slike ting var svin. Enkelt og greit. 

 

 

Tidligere fløy Widerøe Otter sjøfly i N-Norge.

Ved urolig sjø under landing, ble det pumpet olje på sjøen for å gjøre landingen mulig. Flere plasser!

Svin??

Link to post
Share on other sites

Kommer jo an på. Vanlig olje som løser seg i sjøen er ikke veldig skadelig..... 

 

Dumpe en kvart tank med tungolje kun for å tjene ekstra kroner er noe litt annet i mine øyne. 

 

Men hvis problemet er om det de gjorde gjør de til svin så kan vi godt kalle det noe annet. 

 

Uansett er det ikke rart vi får problemene nå. 

 

Er født og oppvokst i industribygd. Først gikk alt i lufta. Så gikk alt i sjøen. Nå er det mye rensing og deponering på såkalte sikre områder. Men historien kan godt vise at denne måten ikke er god nok. Da handler det mye om god tro. 

 

Det kan man ikke forklare mye av de andre tingene som blir nevnt. 

 

I tillegg: hvordan kan det faktum at andre gjorde lignende ting, gjøre det mindre gærnt? 

Hvis man banker kona er man et svin selv om noen noen banker både kone og barn.... ?

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Wikipedia:

Anneks I trådte i kraft 2. oktober 1983.
Anneks II trådte i kraft 6. april 1987. Den 30. november 2006 hadde 138 land, representerende nesten 98% av verdens tonnasje, skrevet under på anneks I og II.

Anneks III trådte i kraft 1. juli 1992. Den 30. november 2006 hadde 123 land, representerende mer enn 94% av verdens tonnasje skrevet under på dette annekset.

Anneks IV trådte i kraft 27. september 2003. Den 30. november 2006 hadde 113 land, representerende mer enn 75% verdens tonnasje skrevet under på dette annekset.

Anneks V trådte i kraft 31. desember 1988. Den 30. november 2006 hadde 128 land, representerende mer enn 96% verdens tonnasje skrevet under på dette annekset.

Anneks VI trådte i kraft on 19. mai 2005. Den 30. november 2006 hadde 37 land, representerende mer enn 72% verdens tonnasje skrevet under på dette annekset.

 

HVis man uhemmet kastet søppel på havet frem til Anneks V trådte i kraft ved nyttårstider 1988, støtter jeg faktisk Joltus sin påstand. Husker jeg var ute i båt sammen med et familiemedlem og hans kamerater, rundt 1975. De foretok opprydning i båten, ved at alt de fant som de ikke hadde bruk for, uten unntak, ble kastet over bord. I mitt stille sinn kalte jeg de nettopp med det ordet Joltus brukte, Svin. Trengte ikke noe Anneks fra Marpol for å tenke den tanken. Hvis enkelte yrkesgrupper eller enkeltpersoner ikke klarer å oppføre seg eller tenke på konsekvenser uten å ha et regelverk som hindrer dem, må jeg si det er skuffende.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 8 timer siden:

 

Sjøen er så uendelig mye større, mesteparten synker, og dermed ute av syne..

 

 

Dessverre har synlig boss druknet i støyen av "global oppvarming", og dermed ikke fått den oppmerksomhet den trenger..

Helt enig i dette, liten vits i å redde jorden fra global oppvarming, hvis det som er igjen er rn søppelfylling. 

 

Er vel bare det da, at det er så ufattelig mye penger dette co2 hysteriet i forhold til å begrense forsøpling. 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Joltus skrev for 7 timer siden:

At disse tingene skjedde vet eg med sikkerhet, men det er nå greit. De som gjorde slike ting var svin. Enkelt og greit. 

 

 

 

Men du adresserer det jo helt feil. Som om det er sjøfolka på dekk som sitter med ansvaret for at det ble gjort fordi de hadde siste hånd på verket. Blir jo fullstendig feil. 

 

Forklar hvordan du mener sjøfolkene ombord skulle motsette seg ordre ifht hvordan de skulle gjøre jobben sin hvis de ble bedt om å skylle noe overbord eller tilsvarende? Eller motsatt. At sjøfolkene har dumpet dritt på sjøen i strid med hva offiserene ombord mente skulle gjøres.

 

Det faller på sin egen urimelighet å utnevne de som gjorde slikt til å være svin. Dette har vært faenskap satt i system, eller overordnede som har bestemt at det skal gjøres på den måten. Svina sitter lengre opp, arbeiderne gjør jobben. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...