Jump to content

"Ute av syne, ute av sinn"....


Gudrun

Recommended Posts

hehehe...Ja huff! Det er ikke så kjekt å ha vært på med slikt sikkert.

 

Hvis du leser det som står der ordrett og ikke ilegger folk meninger så skal dette kunne gå fint.

 

Eg forteller om sjømenn som har vært med på å dumpe alt mulig drit rett i sjøen. Og ja, de var svin. Så begynner du å kalle det vrøvl og henger deg opp i semantikk. Har aldri snakket om sjømenn generelt, men kan godt gjøre det hvis du vil. Det foregikk så mye drit at det er helt utrolig. Sjøen var stor og ting ble aldri oppdaget. Men i denne settingen så var det mine sjømenn eg snakket om. 

 

Så istedet for å diskutere om de som gjorde dette var svin så kanskje vi skal konstatere at det ble gjort og at det ikke var bra? Eller er du uenig her og?

 

Hets av alle bussjåfører ifølge din definisjon:

"Eg satt på med en bussjåfør i dag. Han kjører alltid som et svin" 

 

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har vært mange år på fiskebåt, og jeg kan dessverre bekrefte at for 15 år siden, så var det "ganske normalt" at alt søppelet ombord ble kastet over bord. Det var også vanlig at vi fikk opp tonnevis med søppel på linekrokene. Mesteparten av søppelet vi fikk opp var avkuttede trålwire og deler av trålsekker som uten tvil har blitt dumpet med vilje. Dette søppelet som kom opp, kastet vi som regel på sjø igjen. Rundt desse tider, så følte jeg at det også skjedde en holdningsendring også hos fiskeflåten, og vi begynte å ta med oss søppelet til land, også gammelt søppel som kom opp med linebruket vårt. Har hørt om linebåter som har fått opp så mye søppel på krokene i løpet av en tur at dei har fylt en hel 10 kubiks søppelkontainer. Jeg jobber ikke på fiskebåt i dag, men jeg er ganske sikker på at fiskebåtene i dag er veldig miljøbeviste og at søppeldumping skjer skjeldent nå, og at dei aller fleste båtene også samler opp søppelet som kommer opp med bruket.

Link to post
Share on other sites

Håper det. Fiskerne burde hvertfall vite bedre enn å lø all dritten ut i matfatet.

 

Samme med noen av (må være uhyre forsiktig her på forumet så man ikke blir stemplet som en hetser) bøndene som definitivt må ta et oppgjør med sin egen bransje.

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/er-dette-et-velkjent-syn-na-har-marika-41-fatt-nok---har-irritert-meg-i-mange-ar/67509058

 

Når så mye plast forsvinner hvert år er det kanskje på tide å revurdere ett eller annet? Det er jo tross alt "naturens folk" vi snakker om....

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev 1 time siden:

Når så mye plast forsvinner hvert år er det kanskje på tide å revurdere ett eller annet? Det er jo tross alt "naturens folk" vi snakker om....

 

Har en onkel som er bonde. Han er nøye med å alltid legge rundballene inntil en kant eller skråning slik at vinden ikke får tatt tak i plasten. Det er nok først og fremst ikke for miljøets skyld han gjør dette, men fordi en rundballe med hull i plasten = ødelagt, og dermed blir et direkte økonomisk tap for ham.

 

Nå er det ikke slik at alle jorder ligger i kupert terreng og kan skjermes for vinden, men kjenner også et par bønder på Nord-Jæren som liker å dekke ballene (rundballene, kjenner jeg bør presisere litt her) med presenning. Det blir det jo en del ekstra arbeid av slikt, men sparer dem for tap av baller og så unngås spredning av plast.

Link to post
Share on other sites

Co2 hysteriet er vel en av de raskest voksende næringer, og ingen har vel en gang oversikten over antall "innvolverte" eller økonomien i denne "røver" gesjeften. Hadde en greid å dreie denne gesjeften over på reelle miljø problemer med samme mengde støy, penger, oppmerksomhet osv skulle jeg gladelig lukket øynene for "røveriet".. ?

Hadde det med andre ord blitt like god butikk å fjerne plast fra naturen GLOBALT som dette fjaset med med co2 avgift hadde masse vært gjort...

Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev 1 time siden:

 

Har en onkel som er bonde. Han er nøye med å alltid legge rundballene inntil en kant eller skråning slik at vinden ikke får tatt tak i plasten. Det er nok først og fremst ikke for miljøets skyld han gjør dette, men fordi en rundballe med hull i plasten = ødelagt, og dermed blir et direkte økonomisk tap for ham.

 

Nå er det ikke slik at alle jorder ligger i kupert terreng og kan skjermes for vinden, men kjenner også et par bønder på Nord-Jæren som liker å dekke ballene (rundballene, kjenner jeg bør presisere litt her) med presenning. Det blir det jo en del ekstra arbeid av slikt, men sparer dem for tap av baller og så unngås spredning av plast.

De fleste gjør nok slikt! Håper og tror eg.

 

Men sannheten er allikevel at over 300 tonn plast forsvinner hvert år. Mesteparten av dette blir visstnok brent av bøndene, men det er jo bare å kjøre langs veier med gjerde så ser man hvor resten blir av.

 

Ofte er mengden plast proporsjonal med hvor rotete gården er da :p

Link to post
Share on other sites

Har i årevis lurt på hvordan det er mulig å forsyne håndrensemidler med mikroskopiske plastkuler. Når jeg begynte min arbeidskarriere i overgangen 60-70 var slik sepe laget med sandtilsetning for å skape skrubbeeffekt. Etterhvert ble sanden erstattet med ørsmå plastkuler. Man behøver ikke være rakettforsker for å forstå hvor slikt havner. Antagelig er det slik rensekrem i handelen den dag i dag.

 

Når jeg ser slike bilder som bl.a. vist i denne tråden, må jeg si troen på en frisk fremtid har fått en skikkelig smekk.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Shore skrev for 13 timer siden:

Har i årevis lurt på hvordan det er mulig å forsyne håndrensemidler med mikroskopiske plastkuler. Når jeg begynte min arbeidskarriere i overgangen 60-70 var slik sepe laget med sandtilsetning for å skape skrubbeeffekt. Etterhvert ble sanden erstattet med ørsmå plastkuler. Man behøver ikke være rakettforsker for å forstå hvor slikt havner. Antagelig er det slik rensekrem i handelen den dag i dag.

 

Når jeg ser slike bilder som bl.a. vist i denne tråden, må jeg si troen på en frisk fremtid har fått en skikkelig smekk.

Ja er den rensekremmen i handelen ennå er det jo en skam...

Tror flere og flere bruker engangs hansker på slike skitt jobber i dag..

Mener og huske at den rense kremmen ble forbudt offshore pga av den gav infeksjoner, skrubbet vekk overhuden på hendene..

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 1 time siden:

Ja er den rensekremmen i handelen ennå er det jo en skam...

Tror flere og flere bruker engangs hansker på slike skitt jobber i dag..

Mener og huske at den rense kremmen ble forbudt offshore pga av den gav infeksjoner, skrubbet vekk overhuden på hendene..

 

http://www.relekta.no/Default.aspx?ID=2361&GroupID=GROUP67&ProductID=PROD179

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Hvis man da skifter fokus og ser på land hva slags galskap som foregår der. Her males avfall opp i småbiter og brukes til noe annet, og plutselig er det "greit". Bildekk males opp og bytter navn til gummigranulat som brukes på kunstgressbaner. 

Vi har et par slike baner like i nærheten av havna. Der samler det seg mye fugler som tydeligvis spiser gummigranulat og sprer disse for alle vinder når gummien går gjennom fuglen. Dette havner rundt på land og i sjøen. Her er to bilder av fugleskitt på brygga og på dekk...

 

 

DSC_0224.JPG.507d342c9160322bf02dd9e98e7879b2.JPG

 

 

DSC_0225.JPG.810be2f3e00a8bef26159df9eb774b98.JPG

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Shore skrev for 8 timer siden:

Se der ja...sinnsykt.. ingen miljøgrupper som nevner det med et ord.. alt går rett i kloakken og ender i sjøen.. 

Sier ikke rent lite om miljø fokuset..

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

On ‎21‎.‎10‎.‎2017 at 1:37 PM, Ida Marie III said:

Co2 hysteriet er vel en av de raskest voksende næringer, og ingen har vel en gang oversikten over antall "innvolverte" eller økonomien i denne "røver" gesjeften. Hadde en greid å dreie denne gesjeften over på reelle miljø problemer med samme mengde støy, penger, oppmerksomhet osv skulle jeg gladelig lukket øynene for "røveriet".. ?

Hadde det med andre ord blitt like god butikk å fjerne plast fra naturen GLOBALT som dette fjaset med med co2 avgift hadde masse vært gjort...

 

Trur faktisk eg er mykje samd med deg her. Plastforureininga t.d. er ikkje teke skikkeleg på alvor. Nei, no er det Co2 som gjeld, og det på både inn-og utpust.

Link to post
Share on other sites

I ein god dokumentar som vart sendt på NRK for nokre dagar sidan, kom det fram at skip, og her snakkar me og om store cruisskp, berre kunne dumpa kloakk utanfor 12 nautiske mil frå land. I Norge var det litt enklare, her var grensa sett til 300 m, også inne i trange Vestlandsfjordar. Opp i fjøresteinane med andre ord. Vart heilt paff då eg såg det. Virkar som det er lite fokus på dette og. Nei, me har ikkje mykje og å skryra av på dette feltet.

Link to post
Share on other sites

Du skal ikke kjøpe rått alt som kommer fra "Brennpunkt".

MARPOL gjelder også i norske fjorder. Det vil si 12 nm fra land hvis det er rå blackwater og 3 nm hvis behandlet og desinfisert.

Det er mulighet for dispensasjon i enkeltilfeller, men det tviler jeg på blir gitt.

300 m. gjelder fritidsfartøy.

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev for 1 time siden:

Du skal ikke kjøpe rått alt som kommer fra "Brennpunkt".

MARPOL gjelder også i norske fjorder. Det vil si 12 nm fra land hvis det er rå blackwater og 3 nm hvis behandlet og desinfisert.

Det er mulighet for dispensasjon i enkeltilfeller, men det tviler jeg på blir gitt.

300 m. gjelder fritidsfartøy.

 

Jeg så også det programmet og mener også det ble sagt 300 meter som norsk krav. Kapt. på det ene cruise skipet sa at de likevel dumpet lengre ute i havet selv om det var lov å dumpe i fjordene... programmet ligger vel på nettet... 

Link to post
Share on other sites

Fikk vel tendenser til hakeslepp når jeg så hvordan det ser ut på bunnen på havnebassenget i smøgen . Bunnen dekt av tomme ølbokser, campingstoler, CD spillere, sykler osv osv og det har båtfolket tydlig gjort i mange år, og mye tyder på at det blir verre og verre med årene

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...