Jump to content

"Ute av syne, ute av sinn"....


Gudrun

Recommended Posts

Ida Marie III skrev On 18.10.2017 at 15.01:

I dag er det oppdretts næringen og fiskerne som er verstingene...

 

kan du utdype dette litt?     

Mitt inntrykk er vel at disse også gjerne valgte de lettvinte løsningene her for noen år tilbake, men nå er nok bevisstheten mye større på at det ikke er så lurt å "drite i eget matfat" 

Et slikt "spøkelsesgarn" vil jo kunne fiske i mange år uten at andre en krabbene får nytte av det. 

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/M6Vlr/Spokelsesgarn-med-tonnevis-av-fisk

 

Har også kommet bra returordninger for brukt utstyr:  http://nofir.no/

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, bellen said:

Jeg har jobbet på en del eldre bilferger i norske fjorder, som ikke har installert sewage treatment systemer. Her var reglene at blackwater skulle dumpes minimum 600 meter fra land. Dette sto i Ism-manualen og var således godkjent av sjøfartsdirektoratet.

 

Mange fjorkryssingar er ikkje stort over 1200 meter. Men med GPS går det vel.

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 9 timer siden:

 

kan du utdype dette litt?     

Mitt inntrykk er vel at disse også gjerne valgte de lettvinte løsningene her for noen år tilbake, men nå er nok bevisstheten mye større på at det ikke er så lurt å "drite i eget matfat" 

Et slikt "spøkelsesgarn" vil jo kunne fiske i mange år uten at andre en krabbene får nytte av det. 

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/M6Vlr/Spokelsesgarn-med-tonnevis-av-fisk

 

Har også kommet bra returordninger for brukt utstyr:  http://nofir.no/

 

 

 

Joda, de er blitt flinkere med å unngå overforing..  foret er for dyrt til det nå..

Medisineringen er vel også på et minimum etter vaksine programmer de kjører.

Men ta deg et dykk under en mær å se den dyngen som ligger der...hele bunnen er død..

Samt at masse av den synlige plasten en finner i fjæren stammer fra oppdrett og fiskenæringen..

Rømming er jo et kapitel for seg...

Link to post
Share on other sites

i starten var nok endel anlegg plassert på uegnede steder. Nå er slik regulert langt strengere:

http://fishguard.no/vare-tjenester/miljoundersokelser/mom-b-og-mom-c-undersokelser/

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Eg hørte en sammenligning for noen år siden. Dette var av en som var kritisk til måten oppdretterne holdt på. Så salt kan være lurt.

 

Men en grisebonde kan ha et visst antall dyr basert på størrelsen på sin gård, mtp å bli kvitt avføring fra grisene. For en lakseoppdretter er dette ingen krav.

 

Skulle det ene av de tre, kun det ene, som i starten ble plassert i osterfjorden i si tid (og som helt sikkert tok knekken på vossavassdraget, men dert er jo en annen historie) hatt tilsvarende krav som en grisebonde mtp avføring som hans laks produserte så måtte han hatt en gård på størrelse med Bergen kommune. 

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev for 4 timer siden:

Eg hørte en sammenligning for noen år siden. Dette var av en som var kritisk til måten oppdretterne holdt på. Så salt kan være lurt.

 

Men en grisebonde kan ha et visst antall dyr basert på størrelsen på sin gård, mtp å bli kvitt avføring fra grisene. For en lakseoppdretter er dette ingen krav.

 

Skulle det ene av de tre, kun det ene, som i starten ble plassert i osterfjorden i si tid (og som helt sikkert tok knekken på vossavassdraget, men dert er jo en annen historie) hatt tilsvarende krav som en grisebonde mtp avføring som hans laks produserte så måtte han hatt en gård på størrelse med Bergen kommune. 

 

Som Joltus helt riktig påpeker, ingen bonde hadde fått tillatelse til å kvitte seg med så mange tonn med drit rett i naturen..

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 5 minutter siden:

 

Som Joltus helt riktig påpeker, ingen bonde hadde fått tillatelse til å kvitte seg med så mange tonn med drit rett i naturen..

Hmm.. Hva er det da bonden spreider rundt på markene på våren og høsten? Flere titals tonn med noe som stinker. Jeg har sett mange brune elver på våren og høsten der jeg kommer fra.

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 1 minutt siden:

Hmm.. Hva er det da bonden spreider rundt på markene på våren og høsten? Flere titals tonn med noe som stinker. Jeg har sett mange brune elver på våren og høsten der jeg kommer fra.

 

Kalles gjødsel, som naturen er avhengig av for å kunne bruke den...lite og ingen avrenning til elver og vann nå, om noe i det hele tatt..

 

Det som ligger under en mær er ikke noe naturen trenger...

Er ganske sikker på at det bare er et spørsmål om tid får det blir krav til lukkede anlegg i sjøen eller på land..

De har et prøveprosjekt i Austevoll med flytende lukkede anlegg...

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 5 timer siden:

 

Kalles gjødsel, som naturen er avhengig av for å kunne bruke den...lite og ingen avrenning til elver og vann nå, om noe i det hele tatt.

 

Det er mulig måten det gjødsles på er forandret, men avrenning til vassdrag kan vel knapt forandre seg så lenge det forekommer pløying av jorder og pløyinga foregår om høsten når nedbøren er størst? Det er vel heller slik at nedbørsmengden har økt siste årene, da bør vel også avrenningen ha økt?

I områdene jeg ferdes, ser jeg stadig store jordarealer som ligger nypløyd om høsten, ser også at flomvann tar med seg mye humus.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Jepp. Men bonden har krav på hvor stort areal han har til å spre ut dritten i forhold til hvor mange dyr han kan ha. 

 

Det har ikke oppdrettere. De har det lille arealet under mærene. Og vi vet jo alle hvor lite strøm det kan være i en fjord, som jo er favorittplassen til oppdretterne. 

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, Ida Marie III said:

 

Kalles gjødsel, som naturen er avhengig av for å kunne bruke den...lite og ingen avrenning til elver og vann nå, om noe i det hele tatt..

 

Det som ligger under en mær er ikke noe naturen trenger...

Er ganske sikker på at det bare er et spørsmål om tid får det blir krav til lukkede anlegg i sjøen eller på land..

De har et prøveprosjekt i Austevoll med flytende lukkede anlegg...

 

Trur eg og det går denne vegen, men det er ikkje berre positivt: Skal ikkje sjå bort frå at andre land ogso kjem meir på banen når me ikkje lenger kan dra nytte av våre meir naturgitte fordeler. Andre har sine naturgitte fordeler, som t.d. areal. Oppdrett på land er utruleg plasskrevjande, og flate områder til slikt bruk har me ikkje for mykje av her på berget.  Men det finn me meir av lenger sør, som t.d. Danmark.

 

Lakselordane legg beslag på store områder som tilhøyrer  felleskapet uten å betale særskilt mykje for det. Det burde dei gjort.  Men so vert det skapt arbeidsplassar,  (ikkje alltid) og då godtek me det meste. Dei betaler i alle høve for lite for lokalitetene, og dei kjem for lettvint frå forureininga dei påfører lokalitetene. Men når det er sagt er det fleire her på Vestlandet t.d. som tilfører utruleg mykje til lokalsamfunnet, dei må me ikkje gløyme, men det gjeld slett ikkje alle. Elles har eg veldig stor tru på denne sjømatnæringa, og ynskjer dei stor framgang.

Link to post
Share on other sites

Romskip og andre skip må også dumpes et sted:

http://www.side3.no/vitenskap/nasas-kirkegard-ligger-skjult-sa-langt-unna-mennesker-som-mulig/3423383607.html

 

Sitat

Mellom 1971 og 2016 dumpet romselskap minst 260 fartøy her, ifølge Popular Science. De siste årene har antall økt kraftig. På havbunnen ligger den sovjetiske MIR-romstasjonen, 140 russiske forsyningsskip, flere frakteskip fra Den europeiske romfartsorganisasjon (ESA) og til og med en av rakettene til SpaceX.

 

Forstår at det kan være litt vrient å gjenvinne en romstasjon som faller ned, men hvorfor dumpe forsynings- og frakteskip?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 4 uker senere...
  • 4 måneder senere...
Ida Marie III skrev On 23.10.2017 at 22.44:

 

Joda, de er blitt flinkere med å unngå overforing..  foret er for dyrt til det nå..

Medisineringen er vel også på et minimum etter vaksine programmer de kjører.

Men ta deg et dykk under en mær å se den dyngen som ligger der...hele bunnen er død..

Samt at masse av den synlige plasten en finner i fjæren stammer fra oppdrett og fiskenæringen..

Rømming er jo et kapitel for seg...

Enig.

 

I 2010 slapp fiskeoppdrett ut urenset kloakk tilsvarende 8,5 millioner innbyggere. i dag forurenser de mindre pr tonn produsert fisk, men produksjonsvolumet har økt så mye at total forurensing også har økt de siste 15 år. Et oppdrettsanlegg som produserer 500 tonn laks, det vil si et lite anlegg, slipper i følge WWF ut næringssalter som tilsvarer utslipp fra en by på 5000 til 7500 innbyggere. Næringssalter og organisk stoff fra oppdrettsanlegg er i følge samme kilde stort sett det samme som fra avløpsvann fra befolkningen.

 

I tillegg preger de kysten visuelt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...