Jump to content

Manglende oljetrykk, Sabb 54Hk


maximuskembo

Recommended Posts

Har en Sabb motor 54Hk som mangler olje trykk..

Er det noen som har peiling på hvorfor?

<{POST_SNAPBACK}>

Mangler olje kanskje?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er trykket helt borte eller bare lavere enn normalt?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Et par tips:

1: Er oljefargen litt gråaktig har du vann i oljen.

2: Virker oljen tynnere enn normalt og er nivået høyere enn normalt (nivået øker) kan du ha fått diesel i oljen. Kjent problem på Ford med dysene plassert inni ventildekselet (54 Hk er vel Ford eller?????). Kan også komme fra fødepumpen om denne er av membrantype. Mange Ford har stempelpumpe og disse er ikke så utsatt for lekkasjer.

 

Om trykkfallet har kommet rimelig kjapt (i løpet av dager eller uker) har jeg mest tro på at det er noe i oljen men om det har tatt lenger tid (år) er det mest sannsynlig slitasje.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Opplevde noe av det samme idag. På vei hjem oppdaget jeg at trykket på måleren varierte, og ble lavt av og til. Det så ut som det ble lavere da jeg øket pådraget, og steg noe igjen da jeg slakket av.

Det virket veldig ustabilt. La meg i sakte fart hjem slik at det var ca 2-3 kg trykk. Sjekket oljenivå, olje etc da jeg kom hjem, men alt var OK. Gikk i ettermiddag over ledninger ned til giver, og det så bra ut.

Startet opp og kjørte motor og utslaget på instrumentet varierte en del.

 

Jeg er rimelig sikker på at det er feil på giver (95 %) i mitt tilfelle.

 

Har nå snakket med Yanmar forhandler og de mente det samme. Det hadde visstnok vært en del feil på disse giverene.

 

På min motor er det i tilegg en en oljetrykksbryter til alarmen. Den fungerer normalt.

 

M.a.o. - enig med Ingar - sjekk giver, insrument mm først.

 

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...