Jump to content

Elektrisk varmer på samme rør som Dieselvarmer?


Kjetil.maland

Recommended Posts

Jeg tenkte at jeg tør ikke ha elementet uten og koble en termostat på overflaten på utsiden av røret. Som er koblet til en kontaktor som kan legge ut og inn elementet hvis det ikke er for varmt.  

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

 

Jernklumpen skrev On 7.12.2017 at 0.42:

Hva med og feste ett varmeelement fra vv bereder på tvers i et metallrør som er ø90 likt som luftslangene. Så når man kjører kun vifte funksjon på eber , så blåser luften forbi varmeelement og blir varmet opp.  Man må nok isolere metallrøret slik at det ikke blir for varmt mot papprøret .  Hvis man har 16amp sikring fra brygga , så kan man jo sette inn flere varmekilder, og kjøre trinn1 og trinn 2.  Skal se om jeg kan få laget dette og testet.  Trur jeg har 2 vv bereder elementer liggende.  

Det er vel få som er interessert i å hive inn en brannfelle av en Reodor Felgen løsning i båten sin. Det er i hvert fall svært utelukket fra min side. Er kjipt å våkne opp en morgen å være død...

 

Poenget her er å ha en driftsikker og utprøvd måte å varme opp båten ved elektrisitet ved bruk av eksisterende varmekanal-opplegg i båten. Når jeg skal bo i båten året rundt er jeg ikke så sugen på å ha dieselvarmer gående på nattestid

 

Langedahl skrev for 17 timer siden:
Kronings Heat 1500 Varmeapparat
Heat%201500%20easymech-t.jpgHeat%201500%20easymech%20termostat-t.jpg

Kronings Heat 1500 Varmeapparat

Produktnummer: Kronings Heat 1500+ Varmeapparat
Vægt: 4,5 Kg.
Leveringstid: 1 - 2 dage
Total pris: Se pris inkl. fragt
 

 

 
frodn skrev On 6.12.2017 at 21.31:

Noen som har fått prøvd ut Kronings 1500+?

Jeg lurer fortsatt på om noen har vært borti den Kronings Heat 1500+, som jeg nevnte i mitt innlegg tidligere. Eller vet om tilsvarende produkter. Jeg finner egentlig bare den, og har sendt et par mailer til et par forhandlere som fører den, uten å få svar. Begynner å bli redd for at den ikke er å oppdrive lenger...

 

I mitt syn hadde Kronings, eller liknende, vært en genial løsning på oppvarmingsproblemet mitt.

Link to post
Share on other sites

Generelt så er det ganske vanlig å benytte elektrisk varming i viftekanaler a`la det rørsystemet som er laget her ombord på skip, rigger etc. Men disse har to vern/sikringsfunksjoner. Det ene slår ut på en litt lav verdi og resettes av seg selv når temperaturen kommer under igjen. Typisk 70 grader. Det høyere vernet slår ut på ca. 110 grader og må resettes manuelt. I tillegg er varmeelementet forriglet opp mot viftestyringen slik at det kutter så snart som vifta kutter.

 

Ved bruk at f.eks. et rustfritt rørstykke diameter 150mm som "varmehus" kan man nok fint legge et par slike sikringsfunksjoner utenpå selve huset. Godkjent elektromateriell blir løsningen derimot ikke..... 

 

Den løsningen med Kronings virker som en fin løsning som er godkjent. Ser disse her har den på lager: https://www.campstuff.no/shop/kjoele-+og+varmeartikler/kronings+easymech+heat+1500.htm?gclid=EAIaIQobChMI2MT1utf61wIVVGcZCh2XdA-5EAAYASAAEgIs__D_BwE

Link to post
Share on other sites

Hei APH APH Marine as som har utviklet et vedlikeholds varme system for fritidsbåter. som kan benyttes, se vedlagt file "Typisk Sammenstillings Integrasjon Med  Webasto-Eberspächer  Varme Kanaler" og "ID 141200 A4 format APH Marine Heater Brosjyre"

 

 

System kobles enkelt sammen med Webasto/Eberspächer varme kanaler, se vedlagt file ”Typisk Sammenstillings Integrasjon Med  Webasto-Eberspächer  Varme Kanaler” eller illustrasjon lenger nede i denne e-post.

 

 

PS! WEB siden vår er ikke oppe og går enda ettersom vi er relativt nystartet selskap, her vil det med tiden komme utfyllende informasjon samt montering videoer.

 

 

APH Marine sitt grønne vedlikeholds varme system for fritidsbåter kan benyttes under korte/lengre opplag mellom turer, samt i vinter opplag, kan også med fordel benyttes når en er på tur og ligger med landstrøm.

 

Systemet er kontakt basert, en kan derfor installere dette selv, ingen el. installasjon er nødvendig forutsatt at en har en tilgjengelig kontakt i nærheten av installasjons sted.

 

 

På de fleste gjestehavner betaler en fast strømpris pr døgn uavhengig av forbruk, med APH Marine vedlikeholds varmer installert vil en få utnyttet den strøm en faktisk betaler for, pluss;

 

Ø  En sparer miljøet ettersom en kan benytte strøm isteden for forbrenning av diesel (nabo båten kan gjerne sette ekstra pris på dette)

Ø  En får en sikkerhet i forhold til kullosforgiftnings fare som er tilstede ved forbrenning av fossile brennstoffer.

Ø  En kan trygt benytte APH Marine vedlikeholds varme system over natten, da dette har automatisk sikring for overoppheting, frafall av luftstrøm, overbelastning både på vifte og varmeelement, skulle en av faktorene slå inn vil varmeelement automatisk slå seg av.

Ø  En vil holde et forbedret inneklima i alle rom med utblåsnings ventiler ettersom inntil 500m3 luft pr time blir byttet ut (ikke resirkulert), dette vil fruen ombord sette pris på☺

Ø  Et element ivaretar hele båten og en unngår sovelukt i båten, fukt i sengklær, som ofte også oppstår om sommeren. I tester har dette systemet gitt et fantastisk inneklima, i tillegg til dette vil du også få tilført varme mellom ytter og innerskrog i båten under vinter opplag

Ø  Du kan også om du ønsker kun kjøre vifte, denne har et typisk forbruk på +/- 100W når den kjøres uten varme pådrag på varmeelementet, det kan være bra en varm sommer dag både for voksne og barn.

Ø  Kort sagt vil du kunne Hold HELE båten lun med KUN 1 stk. varmeelement innstilt med den effekt du måtte ønske fra 600W til 3000W (systemavhengig).

 

 

Systemet er satt opp i 3 stk. kategorier, Basis (side 5 i vedlegg), Primær (side 2 i vedlegg) samt Deluxe (side 3 i vedlegg) modell.

 

 

Ved å dra ned skjermbilde oppdateres posisjonen og en kan angi sted og koordinater til båten. Som en ser i brosjyren er vi kan vi være behjelpelig med montering, vi har fast satt montering til kr 5000,- nå i introduksjons fase (for område fra Bergen- til Porsgrunn), utenfor dette området avtaler vi fast pris.

 

Vi besiktiger, og installerer systemet klart til bruk.

 

Om en ønsker å ta investering i trapper er det mulig å oppgradere senere, det er gjerne primært fra primær til Deluxe modell som er gjeldende for senere oppgradering, forskjellen mellom basis og primær er kun deler som lyddemping etc. som en ser av beskrivelsen i salgsbrosjyren.

 

Typisk pris for oppgradering kost på senere tidspunkt vil være pris forskjell mellom det en kjøpte og den versjon en vil oppgradere til + frakt samt eventuelle pris stigninger.

 

Monterings pris for oppgradering vil være avhengig av utgangspunkt, går en fra Basis til Primær eller Deluxe vil det nok påløpe samme monterings kost, altså kr 5000,-.

Fra Primær til Deluxe ca. 50% av monterings pris.

 

Det er i hovedsakelig koblings skap som må skiftes ved oppgradering, alle koblingsskap og komponenter har standard kontakter og kan derfor benyttes om hverandre. Systemet er konfigurert slik at de fleste kan utføre montering selv, ingen el. installasjon er påkrevd ettersom alt er kontakt basert.

 

Om en ønsker å bytte til kraftigere vifter vil dette være i størrelses orden 5500-8000kr + frakt, alt avhengig av hvilke kapasitets økning en måtte ønske, her vil vi nok være litt fleksible om dere mot formodning ikke skulle få nok luft med standard 500m3 vifte.

 

Som dere ser av brosyren;

 

Typisk luft strøm i utblåsning dyser i system med 3 stk. 60mm dyser, samt 1 stk 90mm dyse, system lengde ca. 12m, (NB! Dette vil variere fra båt til båt, etter slange dim samt antall bukninger (bend) på systemet.

 

ü  60mm dyser justert: dyse #1 & #3 satt til ca. 10% åpning, dyse #4 satt til 100% åpen.

ü  90mm dyse #2 100% åpen.

 

ü  Vifte satt til 75% effekt.

ü  Dyse #1 (60mm dyse):           Luftstrøm 5,6 m/s

ü  Dyse #2 (90mm dyse):           Luftstrøm 3,6 m/s

ü  Dyse #3 (60mm dyse):           Luftstrøm 4,3 m/s

ü  Dyse #4 (60mm dyse):           Luftstrøm 3,1 m/s

 

Dette vil i de fleste tilfeller være dekkende.

 

Pris for Primær/Basis fjern operasjons panel er Kr 2292,5 + frakt (frakt bortfaller om du bestiller samtidig med første bestilling (basis og primær modell).

 

Montering samt eventuelt oppgraderings arbeid blir utført i din hjemme havn, vi kommer til dere.

 

Priser ekstra utstyr (transport kommer i tillegg dersom bestilling etter første bestilling er avsendt):

 

ü  APK slange 62,-/m

ü  Lyddemper 90mm for standard varmluft 423,- 

ü  90mm Y rør med spjeld 289,-

ü  Roterbart innsug 288,5,-

ü  Overgang vifte x 2x90mmm 630,-

ü  Eksternt styre tablå 2292,5,-

ü  Alu. Flexi rør for mulig gjøring av separat plassering av vifte og varmeelement 693,- 

 

Utfyllende informasjon for Deluxe modell:

 

Deluxe modell har en 12V funksjon, denne er kun i bruk i forbindelse med tyveri sporing, varme systemets styrings system har innebygget GPS sporing.

 

Styrings enhet kobles normalt til 230V samt med en ekstra kobling til båtens start batteri, styringssystemet forbruker er kun mA, derav vil det ikke være noe ned tapping av batterier, om ikke strøm er frakoblet i flere måneder.

 

Dersom en har Deluxe modell og denne er tilkoblet 230V vil du få melding om noen kobler fra strømmen, deretter vil du få melding at strøm kilde har gått over til 12V.

 

(Ettersom sporingen er innbygget i styringssystemet er det lite trolig at noen kobler dette til en sporing av båten, det kan være at forbruksbatterier blir fra koblet ved eventuelt tyveri, derfor bør dette tilkobles start batterier.)

 

Om en da sjekker status og ser at båten ikke lenger er på sin plass vil en kunne følge båten online inntil denne går ut av GSM dekning, dog vil systemet automatisk uten noe lys eller andre signaler ombord sende deg melding når ny GSM dekning oppnås.

 

En kan da ta en oppfrisking på app og en ser hvor båten er samt koordinatene, d.v.s. en kan fotfølge tyveriet mens en er på telefonlinje med politi eller kystvakt.

 

Håper dette gav svar på de fleste spørsmål, skulle det eller være noe ta kontakt.

 

Håper dere kan spre dette til mange av deres båt venner☺

Spørsmål kontakt E-post: harald@aphmarine.com

 

ID 141200 A4 format APH Marine Heater Brosjyre.pdf.zip

Typisk Sammenstillings Integrasjon Med Webasto-Eberspächer Varme Kanaler .pdf.zip

image.png

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 1 time siden:

Generelt så er det ganske vanlig å benytte elektrisk varming i viftekanaler a`la det rørsystemet som er laget her ombord på skip, rigger etc. Men disse har to vern/sikringsfunksjoner. Det ene slår ut på en litt lav verdi og resettes av seg selv når temperaturen kommer under igjen. Typisk 70 grader. Det høyere vernet slår ut på ca. 110 grader og må resettes manuelt. I tillegg er varmeelementet forriglet opp mot viftestyringen slik at det kutter så snart som vifta kutter.

 

Ved bruk at f.eks. et rustfritt rørstykke diameter 150mm som "varmehus" kan man nok fint legge et par slike sikringsfunksjoner utenpå selve huset. Godkjent elektromateriell blir løsningen derimot ikke..... 

 

Den løsningen med Kronings virker som en fin løsning som er godkjent. Ser disse her har den på lager: https://www.campstuff.no/shop/kjoele-+og+varmeartikler/kronings+easymech+heat+1500.htm?gclid=EAIaIQobChMI2MT1utf61wIVVGcZCh2XdA-5EAAYASAAEgIs__D_BwE

I tillegg til desse forriglingane er der ei styring som held vifta gåane ei stund etter at varmen er slått av, so der ikkje byggjer seg opp varme til å bli brannfare i systemet.

Link to post
Share on other sites

Heaterene er ofte helt lokalt styrt fra f.eks. lugarthermostat. Men her kjører HVAC-systemet hele tida så viftestart/stopp er ikke et tema medmindre man har en ESD-shutdown, planlagt eller uforutsett vedlikehold etc. Det er der sikringsfunksjonene kommer inn. Heateren er vanligvis styrt av en romføler og de to duct-plasserte følerne et rent sikringssystem mot overheting.

 

Men tripper viftene er man jo helt avhengig av at sikringssystemet fungerer. Gjør de ikke det er dette farlige saker. Og feil kan forekomme ved ulike uheldige omstendigheter som f.eks. ved feil på viftesystemet og påfølgende brann i HVAC-anlegget påboreriggen  Songa Dee i 2007. Anlegget var forøvrig nyinstallert i 2006.

 

Sitat PTIL granskningsrapport (ligger åpent på nettet):

 

image.png.639dc8208cd638abdea4488d4590fafa.png

Link to post
Share on other sites

Sunseeker martinique 39 skrev 47 minutter siden:

Hei APH APH Marine as som har utviklet et vedlikeholds varme system for fritidsbåter. som kan benyttes, se vedlagt file "Typisk Sammenstillings Integrasjon Med  Webasto-Eberspächer  Varme Kanaler" og "ID 141200 A4 format APH Marine Heater Brosjyre"

 

 

System kobles enkelt sammen med Webasto/Eberspächer varme kanaler, se vedlagt file ”Typisk Sammenstillings Integrasjon Med  Webasto-Eberspächer  Varme Kanaler” eller illustrasjon lenger nede i denne e-post.

 

 

PS! WEB siden vår er ikke oppe og går enda ettersom vi er relativt nystartet selskap, her vil det med tiden komme utfyllende informasjon samt montering videoer.

 

 

APH Marine sitt grønne vedlikeholds varme system for fritidsbåter kan benyttes under korte/lengre opplag mellom turer, samt i vinter opplag, kan også med fordel benyttes når en er på tur og ligger med landstrøm.

 

Systemet er kontakt basert, en kan derfor installere dette selv, ingen el. installasjon er nødvendig forutsatt at en har en tilgjengelig kontakt i nærheten av installasjons sted.

 

 

På de fleste gjestehavner betaler en fast strømpris pr døgn uavhengig av forbruk, med APH Marine vedlikeholds varmer installert vil en få utnyttet den strøm en faktisk betaler for, pluss;

 

Ø  En sparer miljøet ettersom en kan benytte strøm isteden for forbrenning av diesel (nabo båten kan gjerne sette ekstra pris på dette)

Ø  En får en sikkerhet i forhold til kullosforgiftnings fare som er tilstede ved forbrenning av fossile brennstoffer.

Ø  En kan trygt benytte APH Marine vedlikeholds varme system over natten, da dette har automatisk sikring for overoppheting, frafall av luftstrøm, overbelastning både på vifte og varmeelement, skulle en av faktorene slå inn vil varmeelement automatisk slå seg av.

Ø  En vil holde et forbedret inneklima i alle rom med utblåsnings ventiler ettersom inntil 500m3 luft pr time blir byttet ut (ikke resirkulert), dette vil fruen ombord sette pris på☺

Ø  Et element ivaretar hele båten og en unngår sovelukt i båten, fukt i sengklær, som ofte også oppstår om sommeren. I tester har dette systemet gitt et fantastisk inneklima, i tillegg til dette vil du også få tilført varme mellom ytter og innerskrog i båten under vinter opplag

Ø  Du kan også om du ønsker kun kjøre vifte, denne har et typisk forbruk på +/- 100W når den kjøres uten varme pådrag på varmeelementet, det kan være bra en varm sommer dag både for voksne og barn.

Ø  Kort sagt vil du kunne Hold HELE båten lun med KUN 1 stk. varmeelement innstilt med den effekt du måtte ønske fra 600W til 3000W (systemavhengig).

 

 

Systemet er satt opp i 3 stk. kategorier, Basis (side 5 i vedlegg), Primær (side 2 i vedlegg) samt Deluxe (side 3 i vedlegg) modell.

 

 

Ved å dra ned skjermbilde oppdateres posisjonen og en kan angi sted og koordinater til båten. Som en ser i brosjyren er vi kan vi være behjelpelig med montering, vi har fast satt montering til kr 5000,- nå i introduksjons fase (for område fra Bergen- til Porsgrunn), utenfor dette området avtaler vi fast pris.

 

Vi besiktiger, og installerer systemet klart til bruk.

 

Om en ønsker å ta investering i trapper er det mulig å oppgradere senere, det er gjerne primært fra primær til Deluxe modell som er gjeldende for senere oppgradering, forskjellen mellom basis og primær er kun deler som lyddemping etc. som en ser av beskrivelsen i salgsbrosjyren.

 

Typisk pris for oppgradering kost på senere tidspunkt vil være pris forskjell mellom det en kjøpte og den versjon en vil oppgradere til + frakt samt eventuelle pris stigninger.

 

Monterings pris for oppgradering vil være avhengig av utgangspunkt, går en fra Basis til Primær eller Deluxe vil det nok påløpe samme monterings kost, altså kr 5000,-.

Fra Primær til Deluxe ca. 50% av monterings pris.

 

Det er i hovedsakelig koblings skap som må skiftes ved oppgradering, alle koblingsskap og komponenter har standard kontakter og kan derfor benyttes om hverandre. Systemet er konfigurert slik at de fleste kan utføre montering selv, ingen el. installasjon er påkrevd ettersom alt er kontakt basert.

 

Om en ønsker å bytte til kraftigere vifter vil dette være i størrelses orden 5500-8000kr + frakt, alt avhengig av hvilke kapasitets økning en måtte ønske, her vil vi nok være litt fleksible om dere mot formodning ikke skulle få nok luft med standard 500m3 vifte.

 

Som dere ser av brosyren;

 

Typisk luft strøm i utblåsning dyser i system med 3 stk. 60mm dyser, samt 1 stk 90mm dyse, system lengde ca. 12m, (NB! Dette vil variere fra båt til båt, etter slange dim samt antall bukninger (bend) på systemet.

 

ü  60mm dyser justert: dyse #1 & #3 satt til ca. 10% åpning, dyse #4 satt til 100% åpen.

ü  90mm dyse #2 100% åpen.

 

ü  Vifte satt til 75% effekt.

ü  Dyse #1 (60mm dyse):           Luftstrøm 5,6 m/s

ü  Dyse #2 (90mm dyse):           Luftstrøm 3,6 m/s

ü  Dyse #3 (60mm dyse):           Luftstrøm 4,3 m/s

ü  Dyse #4 (60mm dyse):           Luftstrøm 3,1 m/s

 

Dette vil i de fleste tilfeller være dekkende.

 

Pris for Primær/Basis fjern operasjons panel er Kr 2292,5 + frakt (frakt bortfaller om du bestiller samtidig med første bestilling (basis og primær modell).

 

Montering samt eventuelt oppgraderings arbeid blir utført i din hjemme havn, vi kommer til dere.

 

Priser ekstra utstyr (transport kommer i tillegg dersom bestilling etter første bestilling er avsendt):

 

ü  APK slange 62,-/m

ü  Lyddemper 90mm for standard varmluft 423,- 

ü  90mm Y rør med spjeld 289,-

ü  Roterbart innsug 288,5,-

ü  Overgang vifte x 2x90mmm 630,-

ü  Eksternt styre tablå 2292,5,-

ü  Alu. Flexi rør for mulig gjøring av separat plassering av vifte og varmeelement 693,- 

 

Utfyllende informasjon for Deluxe modell:

 

Deluxe modell har en 12V funksjon, denne er kun i bruk i forbindelse med tyveri sporing, varme systemets styrings system har innebygget GPS sporing.

 

Styrings enhet kobles normalt til 230V samt med en ekstra kobling til båtens start batteri, styringssystemet forbruker er kun mA, derav vil det ikke være noe ned tapping av batterier, om ikke strøm er frakoblet i flere måneder.

 

Dersom en har Deluxe modell og denne er tilkoblet 230V vil du få melding om noen kobler fra strømmen, deretter vil du få melding at strøm kilde har gått over til 12V.

 

(Ettersom sporingen er innbygget i styringssystemet er det lite trolig at noen kobler dette til en sporing av båten, det kan være at forbruksbatterier blir fra koblet ved eventuelt tyveri, derfor bør dette tilkobles start batterier.)

 

Om en da sjekker status og ser at båten ikke lenger er på sin plass vil en kunne følge båten online inntil denne går ut av GSM dekning, dog vil systemet automatisk uten noe lys eller andre signaler ombord sende deg melding når ny GSM dekning oppnås.

 

En kan da ta en oppfrisking på app og en ser hvor båten er samt koordinatene, d.v.s. en kan fotfølge tyveriet mens en er på telefonlinje med politi eller kystvakt.

 

Håper dette gav svar på de fleste spørsmål, skulle det eller være noe ta kontakt.

 

Håper dere kan spre dette til mange av deres båt venner☺

Spørsmål kontakt E-post: harald@aphmarine.com

 

ID 141200 A4 format APH Marine Heater Brosjyre.pdf.zip

Typisk Sammenstillings Integrasjon Med Webasto-Eberspächer Varme Kanaler .pdf.zip

image.png

Får ikke åpnet linkene dine.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

For dyrt system uansett. Synes jeg.   Skal sjekke om det går og få tak i varmeelementer med lavere effekt. Føler det sikrere med 5 stk 200 watt elementer enn 1stk 1000watt element. 

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Kom på en ide.  Dette var jo for og bruke eksisterende rør til dieselvarmer for og fordele varme rundt,og for og slippe løse viftovn ol. 

 

Hva med og montere en viftovn rett på rørsystemet, men lage en overgang mellom viftovn og rør ( må være metallrør for og tåle varmen) og så kan man bare flytte justeringsknappene , effekt og termostat ( kanskje føler til termostat må stå i viftovnen for sikkerheten)  til et panel som man når lettvint.   

1512755202063836457411.jpg

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke tatt sjansen på å lage til noe greier som ikke er typegodkjent til dette formålet. Du må bl.a. ha tilbakeslagsventiler i ducten for at ikke lufta fra dieselvarmeren skal gå ut gjennom vifteovnen og visa/verca. Dette er en installasjon og varmeovnen er beregnet for fri blås gjennom elementene. Ikke å arbeide mot restriksjon som det er i et kanalsystem, spesielt om du struper dysene.

 

Prøv heller å få tak i den Kronings heat saken. Ser jo ut som at den leveres både i Danmark og i Norge.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man må jo kjøre dieselvarmer på sirkulasjon når man bruker viftovn, og ha et litt stort kammer som viftovn kan bli kvitt varmen sin. Men usikker på hvordan man kan forhindre at varmluft går igjennom viftovn, når man kjører dieselvarmer.  Kanskje man kan ha mekanisk spjeld med vaier som man betjener når man ikke skal bruke viftovnen.

 

Men som trådstarter skriver, så vil han ikke kjøre dieselvarmer om natten. Det går fint og lydisolere rundt varmer, og sette på lyddemping på innluft.  Min eber d4 hører jeg ikke går,kun litt sus fra varmedysene.   Vannvarmeren min eber d4w bråker mye mer. 

 

Og alle med dieselvarmer burde ha CO2 varsler ombord, slik at man blir varslet om det er eksoslekkasje.

 

Usikker på hva problemet var.  Har regnet på kostnader ved og bruke dieselvarmer,kontra strøm man må betale pr kW for.  Og strøm er klart billigst, spesielt hvis man skal bo i båten hele året. 

Redigert av Jernklumpen (see edit history)

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Shouldnt be a problem connecting the electrical heater in series or in parallel with the ducting for the diesel heater. The diesel heater doesnt have any direct contact with the airflow. OBS! Be sure to size the heater accordingly with the airflow, i cant imagine you having more than 100m³/hr running through the system. Too large of an electric heater with too low of airflow will trigger the overheat protection, unless you get a frequency controlled heater by a temperature sensor, a better solution but more expensive capital cost,. IT IS ALSO VERY IMPORTANT, to make sure you have a filter on the air intake, electrical coils can be a fire risk, even with overheat protection. make sure you get a heater with two levels of over heat protection, first level ca 70°C automatic reset, second at ca. 100°C manual reset. Install the power supply in series via relay for running signal from the fan (assuming a 12V fan and 230V heater), either that or a heater with a flow switch, also kinda pricey. I know it might sound kinda paranoid, but safety first! If you want any more help please feel free to ask, I know a little bit about this stuff after working with marine ventilation (Big boats) and later as a Air Handling unit engineer.

Link to post
Share on other sites

-And one last thing, where is the air intake? Costs a heck of a lot more the heat up outdoor air from -10°C than recirculating the air from 15°C. If recirculating, you CAN control the heater based on return air temperature, bur this would require a controller. with interest of keeping everything dry, its best to take outdoor air and heat it, getting a much lower relative humidity.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Jernklumpen skrev for 19 timer siden:

Kan du oversette til norsk?

 

https://translate.google.no/?hl=no

 

Blir en del grammatisk feil, men en skjønner poenget med litt gjetting.

 

- Og en siste ting, hvor er luftinntaket? Koster mye mer, oppvarmer uteluften fra -10 ° C enn resirkulerer luften fra 15 ° C. Hvis resirkulering, kan du styre varmeren basert på returluftstemperatur, bur dette ville kreve en kontroller. med interesse for å holde alt tørt, det er best å ta uteluft og varme det, og få en mye lavere relativ luftfuktighet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...