Jernklumpen Svart 16.Desember.2017 Del på Facebook Svart 16.Desember.2017 (redigert) Da var 2 stk 1000watt elementer med overopohetningsvern som er beregnet til aircondition bestillt fra Kina. Så da blir det og teste ut. Tanken er og ikke overskride 10amp sikring på brygga. Og 2000watt vil nok holde vår , sommer og høst. Setter inn rør med varmeelementet etter dieselvarmer, da slipper jeg og tenke på spjeld ol ved bruk av y gren. Dessuten vil disse elementene hjelpe til hvis man kjører dieselvarmer samtidig. Tanken er og lage litt større plass i ø90 rør til elementer, slik at ikke diameter på røret blir mindre enn 90. Fester en justerbar temperaturmåler på utsiden av røret som styrer en kontaktor ,som gir elementer strøm. Da vil de aldri bli overopphetet , selv om jeg glemmer og sette på ventilaslons funksjonen på dieselvarmeren. Artig med prosjekter. Redigert 16.Desember.2017 av Jernklumpen (see edit history) Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post Share on other sites More sharing options...
Larss1 Svart 21.Desember.2017 Del på Facebook Svart 21.Desember.2017 Kjøpte kronings heat 1500 for noen måneder siden, planen er å integrere denne med en nyinkjøpt F-tech CR80 avfukter. Det ligger foreløpig i eskene men starter egen tråd når dette skal planlegges og monteres tenker jeg. Fra før har jeg 2 stk mikuni MY30 3.5kW varmere, som har vær sin separate sløyfe. Har tenkt tanken om å slå sammen disse 2 slik at det bare blir "en" ventilasjons/varme-kanal ombord men det er jo noen utfordringer, det er nevnt tidligere i tråden bl.a Y-led med spjeld, det kan jo være en del av løsningen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 22.Desember.2017 Del på Facebook Svart 22.Desember.2017 Larss1 skrev for 5 timer siden: Kjøpte kronings heat 1500 for noen måneder siden, planen er å integrere denne med en nyinkjøpt F-tech CR80 avfukter. Det ligger foreløpig i eskene men starter egen tråd når dette skal planlegges og monteres tenker jeg. Fra før har jeg 2 stk mikuni MY30 3.5kW varmere, som har vær sin separate sløyfe. Har tenkt tanken om å slå sammen disse 2 slik at det bare blir "en" ventilasjons/varme-kanal ombord men det er jo noen utfordringer, det er nevnt tidligere i tråden bl.a Y-led med spjeld, det kan jo være en del av løsningen. Blir interessant å høre hvordan dette går og vil fungere. Du får legge ved bilder av installasjonen. Jeg har troa på denne kronings-heat varmeren. Ser av installasjonsinstruksen at den skal monteres med separat inntak der utløpet går inn på et t-stykke sammen med utløpet fra den andre varmeren. Undres litt på hvordan man har løst dette med tilbakeslag etc. og om denne varmeren evt. kan monteres i serie med dieselvarmeren, f.eks. før denne. istedet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larss1 Svart 22.Desember.2017 Del på Facebook Svart 22.Desember.2017 En seriekobling vil nok være mulig, men da med en del luftmotstand via dieselvarmer når denne er av og kronings på, og motsatt. Jeg ser for meg som du skriver @Chiefengineer eget inntak fra kabinen, og ut via Y-kobling etter dieselvarmer, kanskje med tilbakeslagsspjeld? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 22.Desember.2017 Del på Facebook Svart 22.Desember.2017 Larss1 skrev for 6 timer siden: En seriekobling vil nok være mulig, men da med en del luftmotstand via dieselvarmer når denne er av og kronings på, og motsatt. Jeg ser for meg som du skriver @Chiefengineer eget inntak fra kabinen, og ut via Y-kobling etter dieselvarmer, kanskje med tilbakeslagsspjeld? Man kan nok bruke et rent mekanisk tilbakeslagsspjeld eller evt. et motorisert spjed slik at man er helt sikker på at det lukker helt eller åpner fullstendig også på lav effekt fra vifte/heater. Et raskt søk på google fant f.eks. dette 230V motoriserte spjeldet: http://munsterhrv.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=7&products_id=63 Ikke så dyrt og kan ansluttes på tilførselen til viftemotoren i kronings heateren. Når motoren stanser og spjeldet mister spenningen til aktuatoren stenger det ved fjærtrykk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larss1 Svart 22.Desember.2017 Del på Facebook Svart 22.Desember.2017 Det var en god løsning. Men hva skjer uten spjeld? Det kan tenkes det går en delstrøm oppvarmet luft fra dieselvarmeren, gjennom kroningsen, og til kabin (hvor kronings henter luft som skal varmes opp), det er kanskje ikke noe problem, så spjeld er unødvendig? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 22.Desember.2017 Del på Facebook Svart 22.Desember.2017 Larss1 skrev for 4 timer siden: Det var en god løsning. Men hva skjer uten spjeld? Det kan tenkes det går en delstrøm oppvarmet luft fra dieselvarmeren, gjennom kroningsen, og til kabin (hvor kronings henter luft som skal varmes opp), det er kanskje ikke noe problem, så spjeld er unødvendig? Om du heter luften innenfra til dieselvarmeren i dag kan du sikkert fint kjøre uten spjeld. Om ikke vil du jo kjøre den varme luften ut av båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernklumpen Svart 20.Januar.2018 Del på Facebook Svart 20.Januar.2018 Da var varmeelementer bøyd til rundt et rør for og få formet de i spiral. 2stk spiraler på 500watt og 1stk rett element på 500 watt som ligger inne i spiralene. Montert thermostat fra varmtvannsbereder på utsiden av røret, slik at den kutter strømmen hvis røret blir 60 grader . Har testet med løs morrorromsvifte og da blir ikke røret lunkent på overflaten. Testet også thermostat, ved og ikke kjøre vifte. Da blir strømmen kuttet når røret når 60grader. La også et papirark på rør ved test, for og se om noe kan ta fyr ved kontakt. (Hvis man glemmer og sette på viften ved strømdrift) ark ble ikke misfarget . det varmet veldig godt ut av rør ved test, og kunne ikke holde hånden foran utløp. Tipper ca 50-60 grader. Skal isolere rør med eksosbandasje,for og sikre mer mot brannfare. Dette røret med varmeelementer,skal plasseres rett etter ebern. Da kan jeg kjøre sirkulasjonsvifte ved 220 volt landstrøm og få "gratis varme" og kjøre eber når jeg trenger varme i uthavn , uten og redusere luftgjennomstrøming forbi varmeelementer. Mulig det går og kjøre begge systemene hvis jeg trenger mer varme når jeg ligger på landstrøm, når jeg kommer til kald båt og trenger varme rask. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post Share on other sites More sharing options...
hanstor Svart 24.Februar.2018 Del på Facebook Svart 24.Februar.2018 Larss1 skrev On 21.12.2017 at 23.17: Kjøpte kronings heat 1500 for noen måneder siden, planen er å integrere denne med en nyinkjøpt F-tech CR80 avfukter. Det ligger foreløpig i eskene men starter egen tråd når dette skal planlegges og monteres tenker jeg. Fra før har jeg 2 stk mikuni MY30 3.5kW varmere, som har vær sin separate sløyfe. Har tenkt tanken om å slå sammen disse 2 slik at det bare blir "en" ventilasjons/varme-kanal ombord men det er jo noen utfordringer, det er nevnt tidligere i tråden bl.a Y-led med spjeld, det kan jo være en del av løsningen. @Larss1 - har du montert din CR80? Vurderer å kjøpe og montere en slik en i egen båt, lurer på hvordan man skal montere dette smartest... Hva pris fikk du på settet? Hvor kjøpte du? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larss1 Svart 24.Februar.2018 Del på Facebook Svart 24.Februar.2018 Hei Hanstor, og velkommen til forumet Jeg bestilte direkte fra nettbutikken til F-tech (www.f-tech.no), 17 395 kr. Har ikke montert enda, tenker jeg monterer den slik: Etablerer eget luftavsug fra salongen til luftinntaket på avfukteren. Setter på ett Y-ledd etter dieselvarmeren hvor den avfuktede luften ledes til. Tar altså da luft fra salongen som avfuktes, og ledes ut i dyseopplegget i båten. Jeg har 2 stk dieselvarmere (Mikuni MY30 3.5 kW) som begge tar luft fra salong, varmer den og sender den ut til dyseopplegget i båten, altså gjenbruk. Det er omdiskutert her på forumet om luften som skal varmes opp kanskje heller burde tas utenfra. Slik jeg ser det får man med sistnevnte bedre luftkvalitet i båten, men mindre effekt av varmerne på den kalde årstiden. Et annet spørsmål er om det er hensiktsmessig og ta luft utenfra når man har avfukter, da tilfører man kanskje fuktig luft til båten konstant og avfukteren vil dure og gå konstant når det er fuktig ute..? Mulig jeg tenker feil, noen synspunkter på dette? Forbrenningsluften til begge varmerne taes utenfra og varmerne står i et tørt og fint lasterom med ventilering. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 27.November.2020 Del på Facebook Svart 27.November.2020 Hvordan ble dette til slutt @Larss1? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernklumpen Svart 28.November.2020 Del på Facebook Svart 28.November.2020 Prosjektet ble aldri montert i båten. Det ble heller dovrepeis med pottebrenner, og sveiset rør inne i ovn for vannbårem varme Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post Share on other sites More sharing options...
Larss1 Svart 30.November.2020 Del på Facebook Svart 30.November.2020 Gullfisk skrev On 28.11.2020 at 0.37: Hvordan ble dette til slutt @Larss1? Det ble aldri montert i den båten. Nå har jeg kjøpt ny båt og avfukteren har jeg enda så skal få montert etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MRG Svart 1.Desember.2020 Del på Facebook Svart 1.Desember.2020 https://www.satema.no/produkt/klima/varme/varmevifte/trotec-teh-20-t-25kw-hoytrykks-varmevifte/ Her er elektrisk varmer som er beregnet for rør. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.