Kjetil.maland Startet 27.Oktober.2017 Del på Facebook Startet 27.Oktober.2017 Hadde en liten tanke angående varme i båt, finnes det elektriske varmere som man kan koble på samme forgrening som dieselvarmeren? Jeg tenker det må da være en grei måte å gjenbruke samme rørløpet som finnes i båten fra før. I stedet for å ha en slik ovn stående å slenge? Burde jo være en rimelig grei sak å koble sammen med et en y kobling med tilbakeslagsventil inn mot hver varmer ( slik at dieselvarmer ikke pumper varm luft inn i den elektriske og vice versa.) Har funnet noen som er kombinerte, men siden jeg har en dieselvarmer fra før er det jo litt dumt å kaste den ut. Bruksområdet er i hovedsak vintersesongen i havn, men kunne jo være greit når man ligger på landstrøm ellers også. Noen som har sett noe slikt, har mekket noe selv? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 27.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2017 Vet ikke om jeg skjønte hva du er ute etter.. En elektrisk varmer som går på diesel? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 27.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2017 Som jeg forstår det, så er det at koble en el-varmer (af den type, der sender varm luft ud via en blæser) på samme rørsystem som dieselvarmeren, så man kan få varme ved hjælp af landstrøm når man ligger i havn - men uden at have en løs varmeblæser stående med ledninger mm overalt. Jeg synes det lyder som en interessant tanke. Jeg har i forvejen varme fra både dieselvarmer og motor i to forskellige rør/slanger og det virker også besværligt. Så man burde opfinde et alt-i-et-system ligesom man har på vand-siden, så man kan få varmluft i et og samme rørsystem - men fra tre forskellige kilder: En el-blæser, en dieselvarmer og motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Belia Svart 27.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2017 El og diesel blir utfordrende å få i serie, da innluft må passere fritt igjennom den ene for å komme rundt i rørsystemet i båten. Får du koblet dette parallelt må du kanskje ha nytt luftinntak til el-drift. I campingvogn løser Truma dette med elkolbe på samme system som går på gass. Sitér dette innlegget Hilsen Belia Link to post
nordan family 27 Svart 27.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2017 hadde det vært snakk om vannvarmer hadde vel gått lettere. Er jo ofte et visst varme element i varmtvannstanken. Min erfaring: det kreves såpass mye watt til oppvarming at det fort blir dieselvarmeren selv om vi ligger for landstrøm. Jeg har også en filosofi om å holde systemer adskilt for ikke å skape unødvendige feikilder. Men tanken er absolutt interessant. Blir spennende å se om den finner en løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 27.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2017 Burde være mulig å koble en ekstra varmer inn med en T eller lignende som blåser i samme rørene. Kan hende du da må stenge mot den enheten som ikke er i bruk og dette vil jo kunne føre til risiko for at en varmer går mot stengt hvis man ikke passer på. Men burde lett la seg gjøre? Spm blir jo da om det finnest elektriske varmere som er laget for å blåse i slike rør? Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 27.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2017 (redigert) Noen tenkte samme tanken i 2004. Skulle gjerne ha funnet en god løsning på dette. Fant denne og. Kaskje noe av dette kan brukes? http://m.rcv-energiteknik.se/?task=get&url=http%3A%2F%2Fwww.rcv-energiteknik.se%2Fsv%2Fcategory%2F237%2FKanalvarmare-Elektriska Redigert 27.Oktober.2017 av Tore B (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 27.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2017 Har prøvd dette, men dog uten tilbakeslags ventil: For å gjøre en lang historie kort;..plastpropellen på el-varmeren (Isotemp) tålte ikke temperaturen fra Wallasen og endte opp som svart gugge i viftehuset....En dyrekjøpt erfaring rikere..! Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 27.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2017 (redigert) Hva med noe sånt: Y-kobling for Ebersbacher luftkanal eller denne: Y-kobling med tilbakeslagsventil Redigert 27.Oktober.2017 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil.maland Svart 30.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2017 Hei igjen, ble en litt hektisk helg med lite båt, med unntak av å sjekke fortøyning før helgen. Men ja tanken var å kunne kjøre varme rundt i båten når den ligger i hjemmehavnen, uten å måtte sette frem egen vifte for dette. Hadde vært veldig praktisk å bare stille termostaten og slå på. Og tenkte på dette med at den ene varmeren ville blåst sin varme inn i den andre, så en eller annen form for tilbakeslags spjeld etter hver varmer var i planen.. Men ser ut som dette hadde vært et hobby prosjekt av typen "selvgjort er halvgjort" :) så får la det bli med det. Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 30.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2017 Kjenner til en som benytter en slik i en seilbåt med bra resultat: https://campingparkenshop.dk/shop/kronings-heat-1500-3571p.html Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 30.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2017 Dette produktet dacopo sikter til virker veldig kjekt. Tror nesten jeg skal bestille en slik om montere inn men et y ledd på eksisterende opplegg webasto. Sitér dette innlegget Link to post
frodn Svart 6.Desember.2017 Del på Facebook Svart 6.Desember.2017 (redigert) Jeg hadde samme tanke på egen nyinnkjøpte båt, som jeg skal bo i. Bruk av eksisterende kanaler for varme må være en rimelig og effektiv måte å spre varmen i båten. Noen som har fått prøvd ut Kronings 1500+? Redigert 6.Desember.2017 av frodn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jernklumpen Svart 6.Desember.2017 Del på Facebook Svart 6.Desember.2017 Hva med og feste ett varmeelement fra vv bereder på tvers i et metallrør som er ø90 likt som luftslangene. Så når man kjører kun vifte funksjon på eber , så blåser luften forbi varmeelement og blir varmet opp. Man må nok isolere metallrøret slik at det ikke blir for varmt mot papprøret . Hvis man har 16amp sikring fra brygga , så kan man jo sette inn flere varmekilder, og kjøre trinn1 og trinn 2. Skal se om jeg kan få laget dette og testet. Trur jeg har 2 vv bereder elementer liggende. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
nordan family 27 Svart 7.Desember.2017 Del på Facebook Svart 7.Desember.2017 da vil vel elementet gløde - luften tar ikke opp denne varmen så effektivt (?) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 7.Desember.2017 Del på Facebook Svart 7.Desember.2017 Jernklumpen skrev for 12 timer siden: Hva med og feste ett varmeelement fra vv bereder på tvers i et metallrør som er ø90 likt som luftslangene. Så når man kjører kun vifte funksjon på eber , så blåser luften forbi varmeelement og blir varmet opp. Man må nok isolere metallrøret slik at det ikke blir for varmt mot papprøret . Hvis man har 16amp sikring fra brygga , så kan man jo sette inn flere varmekilder, og kjøre trinn1 og trinn 2. Skal se om jeg kan få laget dette og testet. Trur jeg har 2 vv bereder elementer liggende. Det går ikkje. Eit element for vv bereder er laget for å vera omslutta av vatn, so når der kjem varme på mens det er i luft, so blir det raudglødande før varmetråden i elementet smelter. Sannsynlig tid før det heile er over, vil eg anslå til under 10 sekund. Sitér dette innlegget Link to post
Jernklumpen Svart 7.Desember.2017 Del på Facebook Svart 7.Desember.2017 (redigert) Det tenkte jeg ikke på. Skal gå og teste i garasjen etterpå,med og sette strøm på elementet i skrustikka. Da kan det smelte så mye det vil. Hva med og sette inn varmespiral fra biltema viftovn i et metallrør? Biltema pga billig ,hvis det går i dass. Redigert 7.Desember.2017 av Jernklumpen (see edit history) Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Desember.2017 Del på Facebook Svart 7.Desember.2017 Et sånt element som en tenner grillen med er jo billig. Men å få den varmen over til luft vil jo bli krevende... Og om det vil tåle kontinuerlig drift... Sitér dette innlegget Link to post
Jernklumpen Svart 7.Desember.2017 Del på Facebook Svart 7.Desember.2017 Tester element fra vv bereder nå. Ser ut som 2 effekter på elementet. Halv effekt er 4.6amp . Stått på i 15min hittil Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Jernklumpen Svart 7.Desember.2017 Del på Facebook Svart 7.Desember.2017 Tanken er og montere varmeelementet i et stålrør som vist på bildet. Og isolere røret slik at ikke røret blir for varmt og kan antenne noe rundt. Litt brannfelle dette , siden det ikke er noe termostat på dette systemet. Det blir godt og varmt rundt elementet under testing i skrustikka. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Dinamo Svart 7.Desember.2017 Del på Facebook Svart 7.Desember.2017 velvel. Eg har i mine yngre dager hatt eindel arbeid med service på vv beredere, og det eg sa var omtrent det som produsenten av beredarane sa til meg, at du må aldri ALDRI setta strøm på ein bereder som der ikkje er vatn i, for då ryk elementet. Sitér dette innlegget Link to post
Jernklumpen Svart 7.Desember.2017 Del på Facebook Svart 7.Desember.2017 Dinamo skrev for 5 timer siden: Det går ikkje. Eit element for vv bereder er laget for å vera omslutta av vatn, so når der kjem varme på mens det er i luft, so blir det raudglødande før varmetråden i elementet smelter. Sannsynlig tid før det heile er over, vil eg anslå til under 10 sekund. Testet elementet 60 min nå. Fungerer fint. Neste test er på 2000watt . Skal komme med tilbakemelding når jeg har prøvd. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Langedahl Svart 7.Desember.2017 Del på Facebook Svart 7.Desember.2017 Kronings Heat 1500 Varmeapparat Produktnummer: Kronings Heat 1500+ Varmeapparat Vægt: 4,5 Kg. Leveringstid: 1 - 2 dage Total pris: Se pris inkl. fragt Vejl. udsalgspris 2.195,00 DKKSpar 210,00 DKK Pris ved 1 Stk 1.985,00 DKK Sitér dette innlegget Link to post
Jernklumpen Svart 7.Desember.2017 Del på Facebook Svart 7.Desember.2017 Vet du hvor mye den støyer? Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
"LISE" Svart 7.Desember.2017 Del på Facebook Svart 7.Desember.2017 Syntes ideen med element fra VVT i et rør er et meget kreativt løsning for å innføre en stor brannfelle i båten! Skulle man likevel ønske å forske mer på løsningen bør man vurdere et overopphetingsvern, samt at elementet blir styrt av et rele som utløses når man skrur på viften i varmeren. Slik at ikke varmelementet kan skrus på uten at viften er i gang. Set er selvsagt moro å være oppfinnsom og forske fram nye løsninger i båten. Men tror også levetiden på elementet blir såpass kort at det blir mye "plunder og heft" for veldig lite. Jeg for min del hadde nok lagt 2000kr og gått for et varmeelement med vifte som linket til over her. Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.