PiperBill Svart 8.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2017 Jeg skal gjør om litt på hovestrømtavle og lurer på om dette er greit? Jeg har overhode ikke prøvd å tegne el. før… so go easy on me. Skrev det på engelsk da det føltes mest naturlig. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Nemo Svart 9.November.2017 Link til dette innlegget Svart 9.November.2017 Hvis du vil overføre tegningen til et dataprogram, finnes et et greit program som heter TinyCAD. Her følger det med mange komponenttegninger som du kan bruke i tegningen din. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 9.November.2017 Link til dette innlegget Svart 9.November.2017 En fordel med samleskinne er jo at det blir mye enklere og feilsøke. Om det går mye strøm I kablene, f.eks to thrustere og en vinsj er jeg helt enig med Lars og Hulda. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 9.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2017 Det jeg mente med å poste tegningen var å høre om det er fornuftig å legge opp hovedstrømtavle på denne måten. Siden jeg kommer til å ha 3 forbruks og 1 startbatteri så vil jeg ha det meste på forbruksiden og start batteriet bare til motoren man kanskje også ankervinsj på startsida. Noen som kan kommenter tegningen min i forhold til tilkoblingene? Prøvde å laste ned tinyCAD flere ganger men Norton fjernet den med en gang som «utrygg». Finnes det noe alternativ tegneprogram? Noen som kan kjøres på Android hadde hvert fint. Ja det blir samleskinner istedenfor en bolt med 11 ledninger på. Jeg tror jeg kommer til å lage det selv. Jeg har noen lengder kobber flat bar 3mmx25mm. Fin vinnerprosjekt det J Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Lars H. Svart 9.November.2017 Link til dette innlegget Svart 9.November.2017 Tegningen din ser grei ut den, finner ingen feil. Så blir vel neste trinn å tegne inn (eller på eget ark) lading fra dynamo og eventuelt landstrømlader og solcellepanel. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
PiperBill Svart 9.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2017 Lars H. skrev for 1 time siden: Tegningen din ser grei ut den, finner ingen feil. Så blir vel neste trinn å tegne inn (eller på eget ark) lading fra dynamo og eventuelt landstrømlader og solcellepanel. Takk Lars H. Jeg kommer til å notere og tegne litt etter hvert som jeg går gjennom el. anlegget del for del. Neste steg er batteritilkoblingene og jeg må se om jeg finne skillerelé.. dersom det finnes. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Sayana Svart 10.November.2017 Link til dette innlegget Svart 10.November.2017 Slik har jeg ordna det med tegninger av det elektriske anlegg .Med videre linjeskjema nedover så mye jeg trenger. I tillegg kursfortegnelser å kvilken farge det er på ledninger på sikringskurs å numerert plasering på minusskinne. Brukte Paint å det er enkelt å gjøre en forandring Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 11.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2017 Det var fint Sayana. Mange muigheter med Paint :-) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Sayana Svart 11.November.2017 Link til dette innlegget Svart 11.November.2017 Tok litt tid men det var kosearbeid når det snøa som verst. Hadde notater i fleng liggende. En fordel er at når en har jobba med det så sitter det bedre i husken også,å som sagt enkelt å forandre på. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 (redigert) Slettet Redigert 12.November.2017 av Whiskey Slettet, dritdårlig forslag ? (see edit history) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
PiperBill Svart 26.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2017 (redigert) Det går jo fremover men jeg må innse et dette er en større jobb en jeg tenkte. Never mind.. jeg har god tid. Jeg har kjøpt meg en bra bok som heter Strøm Ombord av Andrew Simpson. Lærte meg å bruke multimeter og har nå gått over hele hovedstrømtavle og øvde med å kontrollere alt med multimeter. Jeg har merket alle ledningene slik at jeg vet hva som er til hva. Oppdaget at jeg har en (et?) ledig kurs med 16A automatsikring som jeg kan bruke til trimplan når jeg skal installere det. Neste oppgave er å kartlegge alle de 11 ledningene som går fra samlebolten men i dag er det best å sitte hjemme i godstolen og se på film :-) Redigert 26.November.2017 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
janet Svart 30.November.2017 Link til dette innlegget Svart 30.November.2017 jeg har funnet det nyttig og også notere kabeldimensjon på alle tegninger, om jeg skulle endre/utvide noe så er det kjapt å se om ting må kables om for å ta f eks større belastning Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
PiperBill Svart 24.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2017 Her er en start i allefall. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
janet Svart 24.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2017 hvilket program? Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
PiperBill Svart 24.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2017 (redigert) janet skrev for 4 timer siden: hvilket program? Paint. Men nå ser jeg mange feil. Back to the drawing board :-) Edit... Litt bedre men langt fra ferdig :-) Redigert 24.Desember.2017 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
janet Svart 25.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2017 (redigert) fant noe som het Paint 3d på min windows 10 laptop, er det samme program? ..... ja, også etter litt mere leting fant jeg noe som het Paint, prøvde litt aner meg at det er betydelig raskere å tegne opp koplingsdiagrammer på A4 ark med linjal og fargekulepenner, men rettelser/endringer er nok kjappere i paint Redigert 25.Desember.2017 av janet (see edit history) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
PiperBill Svart 25.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2017 (redigert) Lekte litt med Paint og fant ut at det er ganske lett. Lurt å kladde litt med blyant og papir. Jeg vet ikke hvordan lading er om det er skillerele eller hva. Dermed har jeg ikke tegnet noe der. Redigert 25.Desember.2017 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Faxen Svart 26.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2017 Ville det ikke være lurt å legge trustere på start batt? Du har jo motorene i gang ved bruk. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Lars H. Svart 26.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2017 Det hjelper så lite, med motor på tomgang eller litt mer, er det ikke mange 10-tals ampere du får fra dynamoen. Det er lite i forhold til 200 - 300amp som trusteren trekker. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
cosmic Svart 26.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2017 (redigert) Det var ny info.for meg,Lars H. Skjønner det når du sier det,men har bare tenkt at så lenge motor er igang,så er alt OK. Om en må hale inn dreggen ca20m tau,og prøve på nytt og sette den ut,hvor lenge bør motor gå på hurtigtomgang for å få innpå litt strøm igjen? 3 min?15min? Redigert 26.Desember.2017 av cosmic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 26.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2017 Spørsmål: Jeg må finne ut hvordan batteriene lades fra dynamo. Om det er skillerele, ACR, om jeg må regulerer det manuelt via hovedstrømbryter….eller noe annet. Jeg aner ikke. Hvor skal jeg lete og hva skal jeg ser etter for å kartlegge det? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
janet Svart 26.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2017 du må jo prøve å følge ledningene fra dynamo Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Hulda Svart 26.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2017 cosmic skrev 1 time siden: Det var ny info.for meg,Lars H. Skjønner det når du sier det,men har bare tenkt at så lenge motor er igang,så er alt OK. Om en må hale inn dreggen ca20m tau,og prøve på nytt og sette den ut,hvor lenge bør motor gå på hurtigtomgang for å få innpå litt strøm igjen? 3 min?15min? Det er mange som ikke tenker på det. Om bord hos oss går ankerwinch og baugpropell på eget- og samme batteri. Trekket fra baugpropellen er såpass at alt elektrisk 'dimmer', om resten av båten er på baugbatteriet når vi kjører baugpropellen. Ankerwinchen er 'ikkeno' i forhold. Så derfor greier baugbatteriet sakene uten å være tilkoblet dynamo/resten av båten. Baugbatteriet kobles sammen med resten etter at vi er ferdig med manøvrering, eller så får batteriet lading neste gang vi ligger på landstrøm eller kjører aggregatet. Hvor lang tid en dynamo bruker på å lade opp kommer an på laderegimet (ampere, spenning, regulator). Vi har 78 A dynamo og maks ladespenning 14,5 V. Så et par vanlige spark med baugpropellen tar vel en halvtimes tid å lade opp. Samme med ankerwinchen, rundt en halvtime- times tid på 50 meter kjetting. Har aldri sett så nøye på det, egentlig. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 26.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2017 Takk,Hulda for god info. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 27.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2017 PiperBill: Som nevnt kan du følge ledningen fra dynamoen og se hvor den ender. Den tykkeste, som går på B+. Så kan du evt se på startmotoren om andre enden av ledningen går dit. Det er ofte standardoppsettet fra produsent. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.