Jump to content

Tegner opp el. anlegget. Hvordan går jeg fram?


PiperBill

Recommended Posts

Du nevnte Victron, og til deres battmeter følger shunt'en med. Ta kontakt med Farco her på forumet. Han er forhandler for Victron og gir deg sikkert en god pris.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev 42 minutter siden:

Lærte når eg skulle kjøpe shunt at den blir unøyaktig hvis den er for stor i forhold til realistisk forbruk...... 

 

Større er ikke bedre.... 

Bra info å ta med seg. Er ikke størrelsen på shunt forbundet med hvor mye de kraftigeste enheter drar ut av batteriene? For eksempel en hekktruster?

Jeg har sett på Victron og jeg har en Victron Mttp regulator på solcelleanlegg komplett med app og grier. Jeg trenger bare noe enkelt som viser hvor mye går inn og ut og hvor mye er igjen.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Helt riktig, når den største forbrukeren er en truster av rimelig størrelse, burde et Victron BMV-700 eller BMV-702 med 500A shunt passe godt for ditt bruk.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev On ‎01‎/‎01‎/‎2018 at 18.58:

Ja nå har jeg klart å tegne opp «primær el. anlegget» Jeg tror jeg har fått med alt men dette er slik som det kommer til å se ut etter oppgraderingene jeg holde på med. Ikke noe proff over det men det gir i allefall meg en rimelig bra oversikt.

En ting jeg lurer på da. Hvor skulle jeg ha tegnet inn en «shunt» til Victron batteriovervåkning?

 

 

elkartBaltic.png

 

Slik jeg har tegnet her så har jeg forbruks ladning på F3 + og F1 -. Kan det være en fordel å flytte + lade-kabelen til F4+?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...