Jump to content

Tegner opp el. anlegget. Hvordan går jeg fram?


PiperBill

Recommended Posts

Jeg skal gjør om litt på hovestrømtavle og lurer på om dette er greit? Jeg har overhode ikke prøvd å tegne el. før… so go easy on me. Skrev det på engelsk da det føltes mest naturlig.

 

 

tavleBig2.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Det jeg mente med å poste tegningen var å høre om det er fornuftig å legge opp hovedstrømtavle på denne måten. Siden jeg kommer til å ha 3 forbruks og 1 startbatteri så vil jeg ha det meste på forbruksiden og start batteriet bare til motoren man kanskje også ankervinsj på startsida. Noen som kan kommenter tegningen min i forhold til tilkoblingene?

Prøvde å laste ned tinyCAD flere ganger men Norton fjernet den med en gang som «utrygg». Finnes det noe alternativ tegneprogram? Noen som kan kjøres på Android hadde hvert fint.

Ja det blir samleskinner istedenfor en bolt med 11 ledninger på. Jeg tror jeg kommer til å lage det selv. Jeg har noen lengder kobber flat bar 3mmx25mm. Fin vinnerprosjekt det J

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Tegningen din ser grei ut den, finner ingen feil. Så blir vel neste trinn å tegne inn (eller på eget ark) lading fra dynamo og eventuelt landstrømlader og solcellepanel.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 1 time siden:

Tegningen din ser grei ut den, finner ingen feil. Så blir vel neste trinn å tegne inn (eller på eget ark) lading fra dynamo og eventuelt landstrømlader og solcellepanel.

 

Takk Lars H. Jeg kommer til å notere og tegne litt etter hvert som jeg går gjennom el. anlegget del for del. Neste steg er batteritilkoblingene og jeg må se om jeg finne skillerelé.. dersom det finnes.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det går jo fremover men jeg må innse et dette er en større jobb en jeg tenkte. Never mind.. jeg har god tid. Jeg har kjøpt meg en bra bok som heter Strøm Ombord av Andrew Simpson. Lærte meg å bruke multimeter og har nå gått over hele hovedstrømtavle og øvde med å kontrollere alt med multimeter. Jeg har merket alle ledningene slik at jeg vet hva som er til hva. Oppdaget at jeg har en (et?) ledig kurs med 16A automatsikring som jeg kan bruke til trimplan når jeg skal installere det.

Neste oppgave er å kartlegge alle de 11 ledningene som går fra samlebolten men i dag er det best å sitte hjemme i godstolen og se på film :-)

 

tavle.jpg

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
janet skrev for 4 timer siden:

hvilket program?

 

 

Paint. Men nå ser jeg mange feil. Back to the drawing board :-)

 

Edit... Litt bedre men langt fra ferdig :-)

 

elkartBaltic.png

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

fant noe som het Paint 3d på min windows 10 laptop, er det samme program?

 

.....

 

ja, også etter litt mere leting fant jeg noe som het Paint, prøvde litt

aner meg at det er betydelig raskere å tegne opp koplingsdiagrammer på A4 ark

med linjal og fargekulepenner,

 

men rettelser/endringer er nok kjappere i paint

 

 

Redigert av janet (see edit history)

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Lekte litt med Paint og fant ut at det er ganske lett. Lurt å kladde litt med blyant og papir. Jeg vet ikke hvordan lading er om det er skillerele eller hva. Dermed har jeg ikke tegnet noe der.

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Det hjelper så lite, med motor på tomgang eller litt mer, er det ikke mange 10-tals ampere du får fra dynamoen. Det er lite i forhold til 200 - 300amp som trusteren trekker.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det var ny info.for meg,Lars H. Skjønner det når du sier det,men har bare tenkt at så lenge motor er igang,så er alt OK. 

Om en må hale inn dreggen ca20m tau,og prøve på nytt og sette den ut,hvor lenge bør motor gå på hurtigtomgang for å få innpå litt strøm igjen? 3 min?15min?

Redigert av cosmic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spørsmål: Jeg må finne ut hvordan batteriene lades fra dynamo. Om det er skillerele, ACR, om jeg må regulerer det manuelt via hovedstrømbryter….eller noe annet. Jeg aner ikke.

Hvor skal jeg lete og hva skal jeg ser etter for å kartlegge det?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

cosmic skrev 1 time siden:

Det var ny info.for meg,Lars H. Skjønner det når du sier det,men har bare tenkt at så lenge motor er igang,så er alt OK. 

Om en må hale inn dreggen ca20m tau,og prøve på nytt og sette den ut,hvor lenge bør motor gå på hurtigtomgang for å få innpå litt strøm igjen? 3 min?15min?

 

Det er mange som ikke tenker på det. Om bord hos oss går ankerwinch og baugpropell på eget- og samme batteri. Trekket fra baugpropellen er såpass at alt elektrisk 'dimmer', om resten av båten er på baugbatteriet når vi kjører baugpropellen. Ankerwinchen er 'ikkeno' i forhold. Så derfor greier baugbatteriet sakene uten å være tilkoblet dynamo/resten av båten. Baugbatteriet kobles sammen med resten etter at vi er ferdig med manøvrering, eller så får batteriet lading neste gang vi ligger på landstrøm eller kjører aggregatet.

 

Hvor lang tid en dynamo bruker på å lade opp kommer an på laderegimet (ampere, spenning, regulator). Vi har 78 A dynamo og maks ladespenning 14,5 V. Så et par vanlige spark med baugpropellen tar vel en halvtimes tid å lade opp. Samme med ankerwinchen, rundt en halvtime- times tid på 50 meter kjetting. Har aldri sett så nøye på det, egentlig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...