Jump to content

Tegner opp el. anlegget. Hvordan går jeg fram?


PiperBill

Recommended Posts

Sjøfare skrev for 5 timer siden:

PiperBill: Som nevnt kan du følge ledningen fra dynamoen og se hvor den ender. Den tykkeste, som går på B+. Så kan du evt se på startmotoren om andre enden av ledningen går dit. Det er ofte standardoppsettet fra produsent. 

Takk! Det var nesten godt å høre. Jeg var ved båten i dag for å ta av propellen men tok litt tid for å følge en (forholdsvis) tykk rød ledning fra dynamoen. Den gikk inn i en varmeskjold-rør sammen med flere ledninger og det så ut som den forsvant nede mot starteren. Jag hadde ikke landstrøm i dag og dermed dårlig lys så jeg ga opp. Venter til jeg har både bedre lys og tid.

Er det noen som kan tolke vedlagt skjema kopiert fra brukerhåndboka og bekrefter at det går ladestrøm fra dynamo til startmotoren?

Men det store spørsmål er hvor går ladestrømmen fra dynamoen i forhold til batteriene?  Det finnes ikke noen ledninger på batteripolene som kan være fra dynamoen. Der er det kun fra 220v lader og solceller.  Er det mulig det går ladestrøm fra dynamo til en av hovedstrømbryterne. Mest sannsynlig den til start?

Jeg har også tegnet opp ladekretsen slik jeg har forstått det så langt.

 

 

wiredirGen.png

chargespecs.png

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Det går ladestrøm på samme kretsen som linker inn både batteri og starter. Akkurat hvordan greiene er skrudd sammen, viser ikke dette skjemaet. Og hvis du ikke har noen ledning fra dynamo til batteriet, vil du nok ha en 'positive spline' på starteren. Håper jeg svarer fornuftig, for jeg skjønner egentlig ikke problemet ditt. 

Link to post
Share on other sites

Takk Hulda. Det er ingen «problem» å forstå (eller er det norsken min som er så dårlig?). Jeg prøver bare å lære litt om el. anlegg i båten min.  For eksempel hvordan batteriene lades fra dynamo. Om det er installert skillerele eller noe lignende. Om jeg må tenke på å bruke hovedstrømbryterne for å lader start-forbruk eller begge batteribankene samtidige. No big deal J

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Norsken er helt utmerket! Kanskje enklere hvis du tenker elektro som vann. Dynamoen er en vannpumpe som pumper vann opp i en tank som er batteriet. Vanntanken er plassert høyere enn dynamoen og alle andre forbrukere. Spenningen i det elektriske anlegget kan sammenlignes vanntrykket. Da blir ledningen (plusslederen) røret fra pumpen til tanken, og andre mulige forbrukere på veien dit. På Hulda har jeg koblet det slik at dynamo pluss er en 16 kvadrat ledning som går rett bort til starter pluss. Der kobler den til en 70 kvadrat som går bort til batteriet (1-polet system). Så når motoren har startet, leverer dynamoen maks 14,5 V til hele systemet, inkludert batteriet. OK? Sitter og plukker på nettbrett. Men etter husken, så du også skjematisk negativ leder (2-polet anlegg). Mulig at noe av problematikken er den skjematiske fremstillingen, som ikke kan sammenlignes med en sprengskisse (hvilket i undervisningsøyemed ville vært meget bedre). De andre dingsene som er tegnet inn i 'lade/batteri/startkretsen' i skjemaet ditt er et par releer og en bryter. 'W' ut til høyre går til turteller, den andre til ladelampe.

Link to post
Share on other sites

Skillediode/rele/spenningsrele er ikke noe som må være der for å få lading på begge batteribanker. Kort fortalt fungerer det som en "automatisk bryter" som kobler inn begge bankene ved gange, og skiller bankene ved stilleligge. Har du ikke sånn automatikk må du gjøre jobben selv med "Both" bryteren.Mitt spørsmål er første skritt i å finne ut hva du har :)

 

I følge skjema går det en ladeledning fra dynamo til startmotor ja (innslaget). Dette er standard oppsett fra motorprodusent.

Skillerele eller diode for flere batteribanker er ofte ettermontert. Om du finner ut av den ledningen fra dynamoen, så kommer du også nærmere svar på spørsmålet om hvordan ladingen foregår.

 

For å si det kort: Hvis ledningen går ubrutt fra dynamo til starter (innslag) så lades startbatteri direkte og du har ikke skillediode.

Skilledioden monteres nemlig på denne ledningen.

 

Fortsatt kan du ha skillerele eller "voltsensitivt rele", men for å finne ut av det må du lete andre plasser.

Grei start da kan være å følge ledningene på plusspolen på forbruksbank. Det vil gå ledning fra den og inn til et skillerele hvis det er montert.

Link to post
Share on other sites

Sjøfare skrev for 5 timer siden:

Skillediode/rele/spenningsrele er ikke noe som må være der for å få lading på begge batteribanker. Kort fortalt fungerer det som en "automatisk bryter" som kobler inn begge bankene ved gange, og skiller bankene ved stilleligge. Har du ikke sånn automatikk må du gjøre jobben selv med "Both" bryteren.Mitt spørsmål er første skritt i å finne ut hva du har :)

 

Da tror jeg ikke jeg har skillerele. Instruksen jeg fikk da jeg kjøpte båten var å ha «both» bryteren åpen slik at forbruk og start batteriene ble som en batteribank. Men selvfølgelig må det bekreftes neste gang jeg er nede ved båten.

Om det er slik at jeg ikke har skillerele så kunne jeg tenke meg å fortsette og har det sånn men monterer et eller annet som beskyter startbatteriet mot utlading. Jeg har lest om slik batteriovervåking her på BP men husker ikke hva det het eller hvordan de fungerer.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Jeg har en kommentar til diskusjonen om strømforbruket til baugthrustere og lignende.

Hulda var inne på det, en av fordelene med å kjøre baugthrusteren på startbatteriet er at du unngår dimming av lamper og å utsette sensitiv elektronikk for spenningsvariasjoner.

 

Problemet som nevnes med stort strømforbuk og liten kapasitet på dynamoen ved lavt turtall er egentlig ikke et problem. Kjører du en baugthruster eller lignende som trekker 300 A i 30 sekunder, så tar det 5 minutter å lade opp batteriet igjen med en dynamo som leverer 30 A.

Baugthruster brukes vanligvis bare når en er på vei ut av eller inn i havnen. Er en på vei ut så går motoren på høyt turtall og dynamoen bruker enda kortere tid på å lade opp batteriet igjen. Er en på vei inn så går motoren minst 5 minutter etter at man er på plass i båsen og driver å fortøyer og venter på at turboen skal kjøle seg ned. De fleste har vel uansett landstrøm de kobler til, da er det i hvert fall ikke noe problem å få ladet batteriet tilstrekkelig.

Link to post
Share on other sites

Men.. (det er mulig jeg er på bærtur her) dersom det er montert BEP (VSR) så lades BÅDE start og forbruk samtidige så lenge motoren er i gang. Spiller det da noen rolle hva truster  og vinsj er koblet ti?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

En løsning slik at alle batterier lades når motor er i gang, er vel en selvfølge.

 

Det som avgjør hva enheter som trekker MYE strøm skal kobles til, er hva disse batteriene er laget for. Noen batterier er beregnet for STOR strøm over kort tid, mens andre er beregnet for mer moderat strømtrekk over lengre tid. Til start er det da startbatterier som er egnet, og til lys, kjøleskap osv forbruksbatterier. Og så er det batterier som er beregnet for begge deler.Jeg har feks. semitraction batterier, 2stk. til forbruk. Men jeg har også trusteren koblet til denne banken da hvert av disse batteriene har en CCA på 1000A. Startbatteriet er et vanlig lite "bilbatteri" med en CCA på 540A, og det brukes kun til start.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

janet skrev for 2 timer siden:

bådet start og forbruk lades samtidig ETTER at startbatteriet er ladet opp til å ha full spenning

 

 

Enig… Men da jeg har kjørt i ca. en time, kommet fram til favoritt uthavn og  skal bruker både baug og hekktruster når jeg legge til longside, så spiller det noen roller om det er forbruks eller startbanken som belastes? Dersom forbruk er på 400Ah og start er på 100Ah? Alt er for lengst fulladet.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev for 4 timer siden:

 

Enig… Men da jeg har kjørt i ca. en time, kommet fram til favoritt uthavn og  skal bruker både baug og hekktruster når jeg legge til longside, så spiller det noen roller om det er forbruks eller startbanken som belastes? Dersom forbruk er på 400Ah og start er på 100Ah? Alt er for lengst fulladet.

 

det jeg mente da jeg skrev ETTER at startbatteriet er ladet til full spenning, var ikke men som et synspunkt eller påstand,

men som en beskrivelse av hvordan BEP DVSR fungerer

 

spiller det noen rolle? ikke godt å si det på sittende rumpe,

trustere bruker en hel del, er det klønete å legge til dit du skal? skal du bruke trusterne en god del eller kun 1 par korte støt?

trenger motoren din mye for å starte? er den tungstartet eller sveiver den i gang med en gang selv uten full ladet batteri?

 

hviis du lader litt ettter at du har parkert så er det trolig greit å bruke startbatteriet

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

janet skrev for 8 timer siden:

 

det jeg mente da jeg skrev ETTER at startbatteriet er ladet til full spenning, var ikke men som et synspunkt eller påstand,

men som en beskrivelse av hvordan BEP DVSR fungerer

 

Er det sånt? Nå begynner jeg og henger meg opp i detaljer igjen (tror det kommer med alderen LOL) men slik jeg forstår det:

Dynamo leverer 14.4 v til startbatteriet .  VSR enheten sense over 13.7v (cut in) og deretter kobler inn forbruksbanken. Begge batteribankene lades.

Motoren stoppes og dersom VSR’n sense 12.8v (cut out) eller lavere på startbatteri så kutter den forbindelse mellom start og forbruk slik at startbatteri ikke tappes for strøm.

Så i utgangspunkt.. hvis motoren er i gang og dynamoen leverer 14.4v til startbatteriet så vil VSR’n «ser» 14.4v og kobler inn forbruksbatteri. VSR’n vil se mer en 13.7v (cut in) på startbatteriet uansett om den er fulladet eller ikke fordi den «ser» det som dynamoen leverer mens motoren går. Stemmer ikke det?

Ufff... dette med strøm synes jeg er fryktelig vanskelig å forstå. Det er så mange variabler og «lag» av forståelser .

 

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Sitat

Så i utgangspunkt.. hvis motoren er i gang og dynamoen leverer 14.4v til startbatteriet så vil VSR’n «ser» 14.4v og kobler inn forbruksbatteri. VSR’n vil se mer en 13.7v (cut in) på startbatteriet uansett om den er fulladet eller ikke fordi den «ser» det som dynamoen leverer mens motoren går. Stemmer ikke det?

Riktig oppfatning det. VSR er ikke annet enn en bryter som lasker batteriene sammen, og fra det øyeblikket det skjer er det batteriene selv som bestemmer hvor ladestrømmen skal gå. VSR kobler jo normalt inn sekunder etter start om tilstanden er bra. Er det mindre strøm på forbruk enn start vil ladestrømmen gå til forbruk , fordi den indre motstanden er mindre i et tomt batteri enn et som er ladet. Dermed er det litt feil og si at startbatteri lades helt fullt før lading av forbruk starter. Dette er en feil oppfatning som til og med forhandlere av VSR reklamerer med. Og det skal vi bare være glad for at det er feil, for hvis vi skulle vente til startbatteri var fullstendig toppladet kunne vi risikert at forbruk fikk 0 lading i løpet av selv en lang tur.

Link to post
Share on other sites

hegra skrev 19 minutter siden:

Riktig oppfatning det. VSR er ikke annet enn en bryter som lasker batteriene sammen......

 

.........Er det mindre strøm på forbruk enn start vil ladestrømmen gå til forbruk , fordi den indre motstanden er mindre i et tomt batteri enn et som er ladet. 

 

Yohooo! Endelig så forsto jeg  litt men det du sier om ladestrømmen  gå til forbruk først forstår jeg ikke. Gjelder det også "single sense" eller bare "dual sense" VSR?

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Dersom jeg skulle installere en VSR vil det fungerer og kobler den på hovedstrømbryterne slik  tegningen viser? Litt usikker på om «both» bryteren har noe funksjon da. Bør den alltid står «av» med mindre jeg må kobler begge bankene sammen?

 

 

VSRTegnet.png

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Sitat

 men det du sier om ladestrømmen  gå til forbruk først forstår jeg ikke. Gjelder det også "single sense" eller bare "dual sense" VSR?

Det jeg skrev var at hvis det er mindre strøm på forbruk enn det er på start vil ladestrømmen gå til forbruk. 

Tenk deg at du har et bildekk og et trillebårehjul. Bildekket tilsvarer forbruksbatteri (størst) mens trillebårehjulet tilsvarer startbatteri.(minst) Du har ei pumpe(dynamo), og pumpa har to slanger ut, slik at du fyller luft i begge hjula samtidig. Trykket(volt) blir etterhvert det samme i begge hjul så lenge du pumper, og VSR har koblet batteriene(dekkene) sammen, men det går flere liter luft(amper) inn i bildekket siden det er større. Det er altså batterienes tilstand som bestemmer hvor strømmen(amperen) havner,og ikke VSR så lenge det er innkoblet. Når alt er oppladet er spenningen (luftrykket) det samme på alle batteri, men det er altså flere liter luft (amper) i et stort batteri enn et mindre.

 

Tilkobling av VSR du har skissert opp ser grei ut, med forbehold om at hovedbryterene virker slik det er på tegningen. Both blir nå bare brukt i nødstilfeller om du for eksempel skulle gå tom for strøm på startbatteri, og dermed kan starte ved hjelp av forbruksbatteri.

Men usikker på bryterene du har, om det er 3 adskilte brytere, eller om det bare er 1 bryter som du velger batteri med og som har both i midten.

Link to post
Share on other sites

hegra skrev 18 minutter siden:

Tilkobling av VSR du har skissert opp ser grei ut, med forbehold om at hovedbryterene virker slik det er på tegningen. Both blir nå bare brukt i nødstilfeller om du for eksempel skulle gå tom for strøm på startbatteri, og dermed kan starte ved hjelp av forbruksbatteri.

Men usikker på bryterene du har, om det er 3 adskilte brytere, eller om det bare er 1 bryter som du velger batteri med og som har both i midten.

 

Takk Hegra..Nå skjønte jeg det. Bryterne er bare «av/på» og som tegnet. Det er en bryter til hver kurs. Start, forbruk, truster (som tar strøm fra forbruk) og «Both» som kobler start og forbruk sammen.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Ja nå har jeg klart å tegne opp «primær el. anlegget» Jeg tror jeg har fått med alt men dette er slik som det kommer til å se ut etter oppgraderingene jeg holde på med. Ikke noe proff over det men det gir i allefall meg en rimelig bra oversikt.

En ting jeg lurer på da. Hvor skulle jeg ha tegnet inn en «shunt» til Victron batteriovervåkning?

 

 

elkartBaltic.png

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Uten å ha studert og sjekket skjemaet ditt, kan jeg i hvert fall svare på spørsmålet om shunt. Jeg regner med at det er forbruksbanken du skal overvåke. Da skal shunten plasseres på minus på forbruksbanken slik at kun den skal inn på minuspolen på batteriet/banken. De kablene som tidligere gikk inn på minus på batteriet/banken skal enkelt og greit kobles inn på den andre siden av shunten. På den måten vill all strøm som går ut av forbruksbanken gå gjennom shunten, og alt inn (lading) vil også gå gjennom shunten.

 

shunt2.jpg.0cc69697c79ff6d467b5719d944f3941.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk for det Lars H. Noen som kan si hvor stor shunt jeg trenger? Ser noen «Battery Monitors»  på Ebay med 200, 300A shunt inkludert. Store variasjoner i prisene også.

Duger denne mon tror?

https://www.ebay.com/itm/Votronic-Dual-Battery-Monitor-Gauge-Meter-RV-Marine-Boat-Solar-LiFePo4-Lithium/332442521745

 

 

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale denne:

 

http://www.cactusnav.com/victron-bmv702-precision-battery-monitor-990vdc-black-p-14627.html

 

Næsten samme pris og anerkendt mærke. Og med denne model får du desuden mulighed for at overvåge spændingen på startbanken også. Shunten er desuden riggelig stor - 500 amp.

 

Købte selv herfra og installerede selv - ikke nogen problemer. Meget enkel installation!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...