Jump to content

Er du en båtbølle?


Syvert

Recommended Posts

Båtbøller og uvettig adferd på sjøen er et stadig tilbakevendene teme også her på Baatplassen. Jeg kan ikkke forvente at alle båtvenner her på Baatplassen er innom KNBF's web-side www.knbf.no for å se hva som skjer i forbundet. Jeg håper imidlertid at nedenstående synspunkter i "Røsten fra Ruffen" kanskje er av interesse også her på Baatplassen.

Hilsen Syvert :flag:

 

Er du en båtbølle?

Neppe! Båtbøller er ikke med i det organiserte båtlivet. Båtbøller leser ikke båtmagasiner. Båtbøller følger ikke med på det som kommer på båt-nettet. Derfor skjønner de heller ikke at de er båtbøller, til tross for at nettopp båtbøller er blitt sommerens hete tema i media.

Da kan man jo undres over hvordan flertallet på Stortinget vil nå frem med sine ”holdningsskapende tiltak” når målgruppen ikke er interessert i båt og båtliv, men bare fortsetter å kjøre bil når de kommer i båten. Forskjellen er at på sjøen kan de utfolde både fartsgalskap og bøllestreker uten at det har noen konsekvenser for dem selv, bare for alle oss andre. Hvis de skulle bli tatt av politiet, har ikke politiet andre straffemuligheter enn et forenklet forelegg, som ikke betyr noe som helst for denne typen ”folk i båt”. Hvis de i tillegg har tatt noen drinker, kan det i alle fall bli en straffesak, men med de meget begrensede ressursene som sjøpolitiet har, er risikoen for å bli tatt for båtpromille også nesten bare teoretisk.

Det organiserte båtfolket er blitt ganske oppgitt over utviklingen når det gjelder uvettig adferd på sjøen de siste årene. Vi i KNBF har pekt på disse problemene i en rekke sammenhenger og fora, men når selv ikke flertallet på Stortinget forstår problemet, er det sannelig ikke lett å vinne frem! Poenget er at politikernes prioritering av ”holdningsskapende tiltak” ikke når frem til målgruppen. De forstår jo ikke selv at de båtbøller!

Derfor mener vi i KNBF at det organiserte båtfolket bør slutte opp om forslaget om et obligatorisk båtførerbevis. Av hensyn til vår egen trygghet og trivsel på sjøen, må vi stå sammen om tiltak som kan bidra til å redusere problemet med uvettig adferd på sjøen. Vi tror at et obligatorisk båtførerbevis vil tvinge båtbøllene til å tilegne seg noen basiskunnskaper om lover og regler på sjøen, og kanskje også en smule kunnskap om hva godt sjømannskap er. Det er også meget viktig at politiet får muligheten til å frata verstingene båtførerbeviset og dermed retten til å føre fritidsbåt. Det vil trolig svi mye mer enn bare å få en bot.

På den annen side er vi ikke så naive at vi tror at et obligatorisk båtførerbevis vil løse alle problemer. Bøller finnes dessverre over alt og utfolder seg i mange sammenhenger også på land. Det er begrenset hva samfunnet har muligheter for å sette inn av oppsyn på sjøen. Det bør imidlertid være et krav at det bevilges øremerkede midler til sjøpolititjenesten når vi for eksempel ser at dette ikke er en prioritert oppgave verken i Agder eller i Helgeland politidistrikter. Det er imidlertid meget positivt at også Kystvakten har fått som oppgave å holde et øye med fritidsbåttrafikken, men foreløpig monner det lite.

Så lenge flertallet på Stortinget ikke forstår problemet og velger å satse på "holdningsskapende tiltak", bør det organiserte båtlivet ”ta dem på ordet”. KNBF har derfor foreslått for Sakkyndig råd for fritidsbåter at det planlegges, og gjennomføres, en tilsvarende aksjon i regi av Sakkyndig råd for fritidsbåter i 2006, hvor samtlige sentrale aktører i båtlivet er representert, eller alternativt gjennom et samarbeid mellom medlemmene av rådet. I denne forbindelse bør vi ta stortingsflertallet på ordet og søke om at det bevilges penger til en slik kampanje. Dermed viser vi at rådet også har en praktisk funksjon, og ikke bare er et diskusjonsforum uten reell innflytelse. Vi foreslår derfor at en "Holdningsskapende kampanje 2006" settes på dagsorden for forestående møtet i Sakkyndig råd for fritidsbåter.

Men det blir vel med dette som med været… Alle snakker om det, men ingen gjør noe med det…

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

hallo Sivert takk for sist

Om vi er bøller, tror jeg ikke, ikke i våre øyne ivært fall men hvis du spør de som pløyer opp

de trange sundene der de kjører i plog, så er vel ikke de det heller.

Det er vel egentlig forsjellige oppfatninger av det og være BØLLEFRØ.

 

jeg for min del gjør så godt jeg kan men alle kan vel være litt uoppmerksom i blant med hensyn til hekkbølgen.

Link to post
Share on other sites

Ja til obligatorisk båtføreropplæring - her også.

 

Et motargument for obligatorisk båtføreropplæring har vært at det ikke hindrer idioter på veiene for det om vi har obligatorisk bilføreropplæring......Men jeg hadde vært livredd hvis dette hadde blitt fjærnet. Tenk deg en bilførerverden hvor ALLE over 16 år kunne kjøre hva som helst i trafikken, så mye de orket, så fort de ville....Det hadde ikke blitt moro lenge det! :confused:

Link to post
Share on other sites

Og neste år kanskje vi får den rabatten vi som KNBF medlemmer har krav på i Tanumstrand også - gjerne også uten masse undervannstau i havna

Hei Bitteliten,

Dette blir litt på siden av temaet for denne tråden, men du bør jo få et svar. Avtalen med Tanum Strand er at KNBF-medlemmer skal enten vise medlemskort, eller ha KNBF-vimpel på båten. Det er imidlertid kommet en ny direktør på Tanum Strand som kanskje ikke kjenner vår avtale. Jeg skal ta opp saken umiddelbart. Jeg skal besøke Tanum Strand i august og da skal jeg ta en titt på de famøse tauene.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Det hadde helt klart vært en fordel å hatt en form for førerkort på båt.

 

Men det burde også være enklere tilgjengelig info om lokale reguleringer. For eksempel så kjører jeg båt i Trøndelag her er det ytterst få begrensninger på fart, med noen få untak. Men hvis jeg tar med meg båten til Oslofjorden der jeg vet at det skal være flere reguleringer, står det skilt om disse, eller må man "lete" seg igjennom et utall med sider og offentlige etater for å finne disse ?

 

Det burde stå ett kart ved hver slipp som forklarer aktuelle reguleringer i en radius på 30nm fra plasseringen av slippen, slik at vi som ikke er kjent i et område lett kan skaffe oss oversikt før vi begynner å kjøre båt.

 

 

Det holder dermed ikke bare å inføre ett førerkort for båt, man må også sørge for at sjøfarende lett kan få info om gjeldende reguleringer på sjøen.

Redigert av black_pearl (see edit history)

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Etter min mening blir det helt patetisk å tro at båtførerkortet vil løse problemene vi idag opplever på sjøen.

Dette ser vi helt klart i trafikken. Alle veit det eksisterer fartsgrenser, og selv om bøtene økes, går ikke råkjøringen ned. Sjansene for å bli tatt, er mikroskopisk, selv i sentrale strøk.

 

Så lenge ikke bla.a politiet ikke tilføres nødvendige ressurser til å håndheve lov og orden, blir dette bare et skalkeskjul for tafatte politikere.

 

Båtliv gjenspeiler vel det samfunnet vi har ellers..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Tja, hva skal man foreslå uten å bli stemplet som enten avgiftskåt politiker eller frihetsberøvende formynder? :confused:

 

Min mening er at en obligatorisk opplæring for føring av båter må innføres uansett. Det må også innføres mer kontroll på sjøen. Dette kan finansieres ved den alt innførte hk-avgiften. :yesnod:

 

Dersom dette ikke er politisk gangbart, kan man jo gjøre Småbåtregisteret obligatorisk igjen og avgiftsbelegge dette til fremme av kontroll av de sjøfarende. Kanskje også legge inn føreransvar slik som det er gjort i fbm. årsavgiften på biler. :rolleyes:

 

Beklager at jeg kanskje fyrer oppunder noen her, men å tro at "snillismen" her i dette landet skal føre til det bedre er nok dessverre bare en uoppnåelig illusjon. Litt mer nulltolleranse må nok til. :smash:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Har for første gang min helt egen båt, selv om jeg har lekt rundt i skjærgården i Kragerø fra jeg var liten gutt i foreldres eller venners båt. Gjennomgangsmelodien hele tiden var "sjømannskap". Ta hensyn, du har ikke "påkjørselsplikt" selvom annen båt har vikeplikt osv. Det var faktisk flaut om du ikke greide å oppføre deg i båt.

 

Dette tenkte jeg mye på da jeg etter en motorstopp i Holtekilen her i Bærum måtte ligge ytterst på en utligger, ca. 20 meter før 5 knopsgrensen opphører. (rett ved seilforeningen, for de som er kjent).

 

Det var bortimot komplett umulig å reparere båten, siden det til stadighet kom store motorbåter forbi med hekksjø som var minst 1/2 metern.

 

Noe av det første jeg lærte (det var der jeg egentlig begynte) var at man skal ta hensyn. Og ikke bare til de som ferdes på sjøen, men også de som ligger fortøyd.

 

Jeg har ofte kjørt ut fra min båtplass ved Strand, og hatt veldig lyst til å gi på litt ekstra for å komme meg ut på skjæret, men tatt ett blikk bak på hekkbølgen og begrenset meg. Seilbåter har jeg aldri hatt problemer med, mitt intrykk (uten at det er noen sannhet) er at seilbåtførere har en litt bedre forståelse for hva som er godt sjømannskap enn mange motorbåtførere.

 

Jeg er for obligatorisk båtførerprøve fordi nå kan en hvilken som helst idiot med nok penger kjøpe seg en båt som går fortere enn mange biler og bare sette igang på sjøen. Er du over 18 kan du gjerne ha inntil 0,8 promille innabords :confused: Hvor er logikken? Selvom jeg oppfatter meg selv som en med god forståelse for oppførsel på sjøen er jeg ydmyk nok til å vite at jeg har en hel masse igjen å lære. Derfor tar jeg imot et påbud om båtførerprøve med åpne armer.

 

Til tvilerne/skeptikerene : Ta en tur til f.eks. Kragerø i fellesferien, stå ved Blindtarmen en hvilken som helst fredags eller lørdagskveld og observer! Regner med at dere da vil skjønne hvorfor et påbud vil være fornuftig.

 

Mvh

Thomas

Link to post
Share on other sites

Fornuftig holdning!

 

Jeg støtter også obligatorisk "båtlapp", men jeg ønsker enda mer fokus fra forsikringsselskapene på dette med nautisk kompetanse eller praktisk sjømannskap.

 

Et forslag er at man rabatterer kaskopremien på båten ved avlagt praktisk og teoretisk prøve, og da mener jeg at man kan ta skikkelig i :smiley:

 

Selvsagt en utfordring å få til, men likevel verd et forsøk ....

 

Jaliza

Link to post
Share on other sites

Hei Bitteliten,

Dette blir litt på siden av temaet for denne tråden, men du bør jo få et svar.

 

Jeg skal besøke Tanum Strand i august og da skal jeg ta en titt på de famøse tauene.

Hilsen Syvert  :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Vedr. rabatten - jeg tok den opp her som et lite stikk - for det var ikke mange som visste om den av de ansatte. At det er ny diretør der vet jeg ikke om er bedre eller dårligere - det var dårligere standard der i år enn på mange år syntes vi. Vi får håpe at den nye direktøren får orden på sakene. Ser ut som om de satser stort på hotellet der - og vi gleder oss til nytt badeland neste år. Spør rem om akterfortøyningene - han fikk tauet i ene propellen. Må være satt ut av en økonom uten båterfaring (sier jeg som er økonom selv..)

 

Etter min mening blir det helt patetisk å tro at båtførerkortet vil løse problemene vi idag opplever på sjøen.

Dette ser vi helt klart i trafikken. Alle veit det eksisterer fartsgrenser, og selv om bøtene økes, går ikke råkjøringen ned. Sjansene for å bli tatt, er mikroskopisk, selv i sentrale strøk.

Dette er jeg grunnleggende uenig i - og det er helt feil sammenligningsgrunnlag. Jeg mener at det er en logisk brist i sammenligningen din.

 

I trafikken finnes det en opplæring som formidler både regler og "god skikk" gjennom opplæring, og det finnes sanksjonsmuligheter som virker om loven brytes og man blir tatt. hvordan det hadde vært om vi ikke hadde hatt opplæring vet vi ikke. Man kan alltids si at det er for lite politi og kontroller - og det synes jeg også. Men effekten av automatisk trafikkontroll, laserkontroller, uniformerte biler og sivile up biler er reell - det senker hastigheten. Et eksempel: etter at UP hadde laserkontroller i nye bommen utenfor Moss der det er 60km/t og de hadde inndratt 7 førerkort på 1/2 time er det ikke mange som kjører for fort der mer. Det er antakelig den største trusselen som finnes for bilførere - å bli uten lappen - for det svir! I Frankrike er de enda strengere - for der var det vill vest for noen år siden. Kjører du mer enn 50km/t for fort der så tar de førerkort og bilen! Da er det ikke morro å kjøre fort lenger

 

På sjøen er problemet todelt. Det finnes ingen opplæring som overfører den kunnskap om regler og skikk og bruk som alle vi her på Baatplassen kan så mye om :rolleyes: Dessuten har ikke politiet noen reelle sanksjonsmuligheter ved at de kan frata folk retten til å føre båt. En bot på 1500 kroner er ingenting - det er 1/2 dieseltank på en større båt - og har du råd til båt til 2 mill bryr du deg ikke om 1500 kroner i bot. Men kan du ikke kjøre båten din lovlig lenger - da er du ikke høy i hatten. Men jeg er enig med Suzuki i at det da kreves effektive kontroller - slik de gjennomfører i Sverige. Paradokset i Sverige er at det antakelig er mer kontroller og høyere bøter for å kjøre for fort på vannet enn det er på veien. Jeg kjører mye gjennom Sverige - og det er ikke ofte jeg ser kontroller på veien. Men på vannet - der er dem. Og det er flott at de er på vannet!

 

Uansett hvordan vi regulerer samfunnet kan vi ikke gardere oss mot personer som notorsik bryter loven og som ikke bryr seg. Det er muligens et trekk i samfunnet som noen ser - men det har ingenting med hvordan sjølivet reguleres. Det må reguleres på en fornuftig måte slik at lovlydige bordere har et regelverk og et sanksjonsapparat å forholde seg til. Å si som Suzuki at det ikke er noe vits med reguleringer fordi ingen bryr seg er logisk feil - for da forutsettes det at alle gir blaffen i lovene.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Før så visste folk hensyn og tok hensyn, men det er vekk for lenge siden.

Nå er båt allemannseie og mange kjører båt som bil....

Obligatorisk båtførerprøve og forandring på den altfor gamle 10kn 10m 16år regelen, er ihvertfall et steg i riktig retning!!

Link to post
Share on other sites

Er som mange andre vokst opp i/med båt og har fulgt utviklingen. Med det jeg ser i dag på sjøen må "båtførerkort" i en eller annen form innføres. Ikke for at dette skal være et verktøy for å straffe båtførere, men for å tvinge de til et minimum av kunnskap omkring det å føre et fartøy og det ansvaret det medfører. Også i dag har en båtfører plikt til å sette seg inn i gjeldende regler, men må selv ta initiativet til dette. Desverre er det mange som ikke er seg dette ansvaret bevist.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Båt har vel alltid vært allemannseie her i landet. Og grunnen til at seilbåtførere syntes å utvise bedre sjømannskap er vel fordi de har begynt i joller og så gått oppover i størrelse. Folk som kjøper seg .

en skjærgåtdjeep med flere hundre hk uten å ha vært på vannet før kan du ikke vente deg noe av.

Hvorfor kjøres det ikke en kampanje rettet mot båtfolket slik som det gjøres med farene i påskefjellet?

Litt opplysningsarbeid hadde gjort en del. Men ikke snakk om at jeg er enig i å finansiere mere politi med båtavgift :smash:

Redigert av thor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er vi i gang med diskusjonen igjen ja :smiley:

 

Jeg er tvilsom til om båtlapp hjelper! Som jeg sagt før gjør det enklere og ta den hvis den absolutt må innføres!

 

Politi som patruljerer er mere forebyggende, og da snakker jeg ikke om en politi båt her og der men hver kommune ved kysten og politi med farbare vann i innlandet burde ha en :smash:

 

Dette er det penger til i dette landet.

 

Hvis man skal ha noe som svir uten og innføre en "lapp" så er det bare og inndra båten! Det er ikke værre enn det.

 

At politi skulle vært betalt av en årsavgift er jo bare tullete!

Link to post
Share on other sites

Båt har vel alltid vært allemannseie her i landet. Og grunnen til at seilbåtførere syntes å utvise bedre sjømannskap er vel fordi de har begynt i joller og så gått oppover i størrelse. Folk som kjøper seg .

en skjærgåtdjeep  med flere hundre hk uten å ha vært på vannet før kan du ikke vente deg noe av.

<{POST_SNAPBACK}>

At vi seilbåtførere stort sett utviser godt sjømannskap har vel også noe med at det med seilbåt i seg selv krever større kunnskaper enn en annen båt på samme størrelse.

(Må selvsagt legges inn et lite unntak for de som aldri bruker seil da)

 

Det er ikke så lenge siden jeg så en fyr med en båt på såvidt over 30 fot som måtte ha hjelp for å legge til med båten, til tross for at den hadde dobbelinstallasjon OG thruster.. Det sier sitt om nivået..

Link to post
Share on other sites

At vi seilbåtførere stort sett utviser godt sjømannskap har vel også noe med at det med seilbåt i seg selv krever større kunnskaper enn en annen båt på samme størrelse.

(Må selvsagt legges inn et lite unntak for de som aldri bruker seil da)

 

<{POST_SNAPBACK}>

Og så tilsier vel skrogformen og oppnåelig fart at hekkbølger ikke er det som

seilbåtførere lager mest av. :sailing:

Link to post
Share on other sites

At vi seilbåtførere stort sett utviser godt sjømannskap har vel også noe med at det med seilbåt i seg selv krever større kunnskaper enn en annen båt på samme størrelse.

(Må selvsagt legges inn et lite unntak for de som aldri bruker seil da)

 

Det er ikke så lenge siden jeg så en fyr med en båt på såvidt over 30 fot som måtte ha hjelp for å legge til med båten, til tross for at den hadde dobbelinstallasjon OG thruster.. Det sier sitt om nivået..

<{POST_SNAPBACK}>

 

Du sier at seilbåteiere har større kunnskaper enn oss andre :crazy: Det er ingen som er så flinke til å kjøre over dykkere i nærheten av trondheim som dere. Selv om vi begynner på en plass lenge før dere kommer og har flere dykkeflagg oppe på båten.

Det må bevises med handling at dere er flinkere enn oss med motorbåter, både når det gjelder håndtering av båt og kjennskap til flagg og signaler som andre kan finne på å føre på sin båt. Har vært tvunget til å dytte vekk seilbåter med min båt så de ikke skulle seile over dykkerne.

 

Det som hjelper er å inneha dokumentert kunnskap, da har du ingen unnskyldning for ikke å vite noe. Stemmer fortsatt for førerkort for båt.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

At vi seilbåtførere stort sett utviser godt sjømannskap har vel også noe med at det med seilbåt i seg selv krever større kunnskaper enn en annen båt på samme størrelse.

Oj oj oj - her har man høye tanker om seg selv :wink: Hva slags kunnskap er det som kreves mer av en person i seilbåt enn motorbåt? Om jeg tar utgangspunkt i det du skriver må jo jeg ha en superior kunnskap - jeg som er oppvokst i seilbåt - og nå har motorbåt :blush: Kan ikke akkurat si at jeg føler meg hverken super, superior eller utlært på vannet - og jeg håper ikke at jeg noen gang blir det heller.

 

Jeg våger nå å påstå at båtkunnskapen er helt uavhengig av hva slags båt man har. Jeg har sett både seilbåter og motorbåter som ikke klarer å legge til, og jeg har sett kjøring jeg stusser på av begge slag. Les siste utgave av Båtliv - og artikkelen om Hovedredningssentralen. Mange som har seilbåt som ikke vet hvordan seilene brukes. Det som er viktig er at man har kunnskap til å håndtere den båten man fører - om det da kreves den ene eller andre formen for kunnskap er irrelevant - så lenge man har rett kunnskap.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Selibåtførere har nok den virkelighetsoppfatningen at de er bedre på havet enn oss som innrømmer at vi bruker motor. Det er ikke mange dagene siden jeg ble utskjelt av mann i seilbåt som kom for seil like ved nordre ende av Blindleia (muligens det som kalles perleporten, hva vet jeg). Hans tilsynelatende ikke veldig imponerende manøvrerbarhet, og vingling fra ene side til andre gjorde at jeg raskt valgte å "gjemme meg" på babord side der det i alle fall var plass. Hadde jeg hatt film av ham, så hadde jeg vært fristet til å legge den ut. Jeg må innrømme at han var flinkere i kroppsspråk med verbalt tillegg en det jeg oppfatter som "safe sailing".

 

Selvsagt blir dette "anekdotisk" (dvs ikke statistisk/ vitenskapelig bevis), men det ville jo være interessant å få akkurat det statistiske beviset på at seilbåtførere er så mye bedre.

 

Min hovedkonklusjon er at "it takes all kinds to build a world", og det ser ut til at et rimelig tverrsnittlig utsnitt ferdes på sjøen også. Da er det rom for det som jeg i en tidligere tilværelse var med og arrangerte, nemlig kurs i "defensive driving".

Laholm

Link to post
Share on other sites

Oj oj oj - her har man høye tanker om seg selv :wink: Hva slags kunnskap er det som kreves mer av en person i seilbåt enn motorbåt? Om jeg tar utgangspunkt i det du skriver må jo jeg ha en superior kunnskap - jeg som er oppvokst i seilbåt - og nå har motorbåt :blush: Kan ikke akkurat si at jeg føler meg hverken super, superior eller utlært på vannet - og jeg håper ikke at jeg noen gang blir det heller.

 

Jeg våger nå å påstå at båtkunnskapen er helt uavhengig av hva slags båt man har. Jeg har sett både seilbåter og motorbåter som ikke klarer å legge til, og jeg har sett kjøring jeg stusser på av begge slag. Les siste utgave av Båtliv - og artikkelen om Hovedredningssentralen. Mange som har seilbåt som ikke vet hvordan seilene brukes. Det som er viktig er at man har kunnskap til å håndtere den båten man fører - om det da kreves den ene eller andre formen for kunnskap er irrelevant - så lenge man har rett kunnskap.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg som seil båt eier må innrømme att jeg ikke er helt enig vedrørende dette med att seilbåt eiere er bedre på sjøen en alle andre.

 

I sommer når jeg var på seilferie var jeg fast bestemt att jeg skulle synes att alle med Cabin cruiser var ett følkeslag som jeg automatiskt var irritert på.

 

Att jeg fortsatt er irritert på en del av disse må jeg innrømme, men på samme gang er jeg frykteligt irritert på alle di seilbåt mennesker som på død og liv skall krysse i trange farvann. Man ser ofte seilbåter som har god klaring fra grunner osv. står på sin rett og tvinger andre båter att vike.

 

Så vad er da en båtbølle?

 

Trur nokk att vi ikke kun ska fokusere på di gamle hedelige hekkbølgene, uten generell respekt for di som er rundt oss.

Videre må jeg og bare si, vi i seilbåt ser det som en selvfølge att alle andre skall akseptere att vi seiler og att våre båter krenger når en Cabin cruiser kommer farende, og att di da ska anpasse sin fart etter oss. Men hva med og vise litt respekt den andre veien og?

Det finnes folk som har valgt en annen type av båt en det vi har, vi kan ikke kreve att di skall slakke av til tre-fire knop så snart di ser våre master. Nei vi visste att det fanns andre typer av båter når vi gjorde vårt valg, så dette må vi leve med. Di fleste viser en dokk respekt og kommer ikke opp to meter unna i halvplan.

Link to post
Share on other sites

I sommer når jeg var på seilferie var jeg fast bestemt att jeg skulle synes att alle med Cabin cruiser var ett følkeslag som jeg automatiskt var irritert på.

<{POST_SNAPBACK}>

Tenk så fint det blir i fremtiden når vi formidler disse holdningene til våre barn. Og vi som synes det er mye krig i verden :eek:

Et eksempel på kryssing i trange sund - båtene dekker mer enn leias hele bredde.

Bilde

Bilde

Jeg tror det er viktig at vi -akkurat som Joelle skriver - har en grunnleggende respekt for alle på vannet. Også vil det nok hjelpe når det blir obligatorisk båtføreropplæring

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...