Sjøbliss Startet 20.November.2017 Del på Facebook Startet 20.November.2017 (redigert) Jeg har litt mistanker til at ett eller flere av AGM batteriene i båten er dårlig så derfor ladet jeg de helt opp i høst når jeg tok båten på land. Etterpå koblet jeg fra alle batteriene og har latt de stå og hvile i ca 4-5 uker. Nå i helgen tok jeg å målte spenningen på alle sammen. Resultatene er som følger: - Start-batteriet: 12,6V - Forbruksbatterier #1-#4: 12,9V - Forbruksbatteri #5: 12,7V Jeg vet at startbatteriet ikke er helt OK. Laderen klager på at den ikke klarer å lade batteriet fullt og dersom båten står f.eks. i en uke uten lading så er det håpløst å få start. Dette batteriet på 12,6V er derfor ganske sikkert kaputt. Men jeg er forundret egentlig over den høye spenningen jeg fikk. Trodde at startbatteriet skulle vise lavere, type 12,3V eller kanskje under 12V også men det er ikke tilfelle. Vurderer nå å kassere startbatteriet samt forbruksbatteri #5. Så skal jeg "oppgradere" forbruksbatteri #4 til start batteri og kjøpe et nytt lithium LiFePo4 som erstatning for de som jeg tar ut. Andre som har erfaring med hvilespenningen på AGM batterier som lagres i kulda? Disse batteriene er vel 9 år gamle så er ikke rart om de har fått litt lette syndromer og gikt. :) Redigert 20.November.2017 av Sjøbliss skriveleif (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Joerg Becker Svart 20.November.2017 Del på Facebook Svart 20.November.2017 For det første kan det godt være at de er sliten etter 9 år. 9 år tyder dessuten også på forskjellen mellom "god gammel og dagens kvalitet. Spenningene ellers er også avhengig av temperaturer. Du derimot måler trolig også ren overflatespenning uten belastning på. Og da kan sulfaterte batterier t.o.m. vise veldig høye spenninger på tross av at det står 0 kapasitet bak. Det enkleste og beste er å lade komplett ut til nedre grensen iht. databladet, så å kjøre topplading, for så å kjøre test med belastning og en utladingstest. Bare så kan man virkelig se på tilstands av et batteri. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Komodo Svart 20.November.2017 Del på Facebook Svart 20.November.2017 Joerg Becker skrev 2 minutter siden: Du derimot måler trolig også ren overflatespenning uten belastning på. Sjøbliss skrev 11 minutter siden: ... ladet jeg de helt opp i høst når jeg tok båten på land. Etterpå koblet jeg fra alle batteriene og har latt de stå og hvile i ca 4-5 uker. Nå i helgen tok jeg å målte spenningen på alle sammen. Er ikke overflatespenninga borte etter 4-5 uker? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Joerg Becker Svart 20.November.2017 Del på Facebook Svart 20.November.2017 Jeg har f.eks. hatt ståendes et batteri som sto trolig 4 år ++ på kjelleren, uten lading og beintørr. Med multimeter kunne jeg alltid måle >12,6V mens den var "mer enn død". Verre er det med batterier som får lading av og til, og da uten belastning. Men det spiller ingen rolle uansett, å teste batterier ved bare å måle spenning viser ikke noe som er brukelig. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Sjøbliss Svart 20.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2017 Isj, det var jo dumt at det ikke gikk bare å måle spenningen. Finnes det et verktøy som kan gjøre denne jobben uten at det koster skjorta? Jeg har 45 minutter å kjøre til båten og jeg har ikke så lyst å drakse alle batteriene med hjem egentlig... Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Hulda Svart 20.November.2017 Del på Facebook Svart 20.November.2017 Koble inn en 12 V 20 W (eller noe slikt) lyspære en times tid. Så tenker jeg du vil se fall i spenning etter at du har slått av pæra. Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 20.November.2017 Del på Facebook Svart 20.November.2017 Hvis du har batterimonitor kan du vel se om batteriene gir de antall ah de skal? Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Sjøbliss Svart 20.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2017 Jeg har batterimonitor men da må jeg koble om batteriene, vurderer om jeg skal kjøpe en slik tester de har på biltema. Koster jo ikke allverden og det er vel åpent kjøp :D (behandle den med silkehender!) Det må jo være det enkleste kanskje. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Joerg Becker Svart 20.November.2017 Del på Facebook Svart 20.November.2017 Dette har vi ikke lest.... BT tilbyr Amperemeter, ja, men den teller ikke Ah. Hvis du har batterimonitor, som kan telle, da er det det beste du bruker den. Dessuten må du da utlade etter angitt metode (datablad) for å se om batteriene leverer som den skal. Og det ta noen timer. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Sjøbliss Svart 20.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2017 Japp, det var jo det jeg var litt redd for så da frister det litt med en quick-fix med en slik batteritester. Får se om jeg får "ånden" over meg og kobler om shuntet og måler trekk men det er jo mange batterier og jeg vil helst måle ett og ett. Vi får ta et skritt av gangen tenker jeg. :) Får google litt og se om det er noen alternativer. 30 minutes ago, Joerg Becker said: Dette har vi ikke lest.... Hva da? #hear-no-evil #see-no-evil Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Komodo Svart 20.November.2017 Del på Facebook Svart 20.November.2017 Du trenger ikke gjøre den testen der så lenge det er snakk om startbatteri Sjøbliss. Da er det uinteressant hvor mange Ah batteriet er på. En kjappere test kan være som følger. Lad opp batteriet. La det gjerne stå et par uker Kjør starteren mens du holder stoppnkappen inne. Mål spenningen på batteripolene mens du gjør denne øvelsen. Hvis spenningen er stabil så lenge som du synes at er et minstekrav er batteriet godt nok for deg. Faller spenningen vesentlig (det hører du jo også på startmotoren) er batteriet modent for utskiftning. Men du har vel egentlig gitt svar på dette selv i første innlegg: Sjøbliss skrev for 11 timer siden: - Start-batteriet: 12,6V Jeg vet at startbatteriet ikke er helt OK. Laderen klager på at den ikke klarer å lade batteriet fullt og dersom båten står f.eks. i en uke uten lading så er det håpløst å få start. Bruker du i tillegg dette batteriet til å forsyne vinsj eller truster trenger du ikke teste en gang, da er det bare å kjøpe nytt først som sist. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sjøbliss Svart 20.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2017 Hei @Komodo takk for tips. Dette er en god test som jeg kanskje kan bruke. Med startkabler og litt kløkt kan jo dette benyttes på alle batteriene. :) Impelleren vil vel ikke fyre når man gjør dette eller? (båten står på land vinterkonservert) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Linea Svart 20.November.2017 Del på Facebook Svart 20.November.2017 Men har du egentlig noen stoppknapp?? Sitér dette innlegget Link to post
rippie Svart 20.November.2017 Del på Facebook Svart 20.November.2017 Du kan også kjøpe en batteriester, koster ikke allverdens på biltema eller i kina. Jeg har en, og den fungerer fint, måler indre motstand og gir anbefaling om batteriet må byttes. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 21.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2017 @Linea absolutt, stor rød knapp midt på motoren. :) @rippie Jepp, blir nok BT batteritester skal du se. Den gir sikkert et 80-90% bilde av status. Det er godt nok. :) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Geir Kallevik Svart 21.November.2017 Del på Facebook Svart 21.November.2017 Jeg finner kun testere for blysyrebatterier på Biltema.... Noen som kjenner til " rimlige " testere for GEL ? Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 21.November.2017 Del på Facebook Svart 21.November.2017 Ok:-) kjenner til den røde på motoren men var ikke klar over at du kunne kjøre starter og i tillegg holde inne. Trodde det var en nødstopp. Lykke til med testene fremover. 9 år er endel allerede. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 21.November.2017 Del på Facebook Svart 21.November.2017 Det nevnes batteritester fra Biltema og Kina. Hvordan virker disse og hva er det de måler, og hvordan kommer de fram til en konklusjon? Har hørt mange snakker om dem men aldri sett det i "live" Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 21.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2017 @Geir Kallevik jeg tror disse kan også brukes på GEL. Se i bruksanvisningen (hva som er forskjellen på de to er jeg ikke 100% sikker på, må lese litt nøyere): "BRUKSOMRÅDE Test flere varianter av 12 V batterier; (Starting SLI, Deep Cycled and Marine, Wet (Flooded), VRLA eller Maintenance Free (MF), Sealed Maintenance Free (SMF), Absorption Glass Mat (AGM) og Gel-cell. Støtter de viktigste batteristandardene, som JIS, SAE, EN, DIN og IEC." http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Batteritester-2000035744/ "Bruksområder Kan brukes på alle typer blysyrebatterier. Tester med høy nøyaktighet tilstanden til alle typer 12 V blybatterier, inkludert våtcellebatterier, vedlikeholdsfrie batterier, kalsiumbatterier, AGM og EFB. Støtter vanlige batteristandarder som JIS, SAE, EN, DIN og IEC." http://www.biltema.no/no/Fritid/Jul/Julegaver/Batteritester-Pro-2000039750/ Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 21.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2017 Her er en batteritester som virker på lik måte som de på biltema (slik jeg forstår det!). Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 21.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2017 Enda en video. Denne forklarer på en god måte det som vi har diskutert over. Tror det er mye du får ut av disse nye testerene som ikke trenger å kjøre last på. Det finnes noen veldig rimelige last testere også på ebay (lik de han snakker om men ikke har for "hånden" som han sier) men dette tror jeg holder i massevis. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Kjellg Svart 21.November.2017 Del på Facebook Svart 21.November.2017 (redigert) Tja, så de videoene og hørte hva de sa. Hvordan de klarer å måle den indre motstanden på 5 sekunder skjønner jeg ikke, men det går sikkert an når de sier dette. Men slike conductance testere, er de til å stole på? Redigert 21.November.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 24.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2017 Jeg har trua på at disse kan måle motstanden på en grei måte. En belastningstest med en lastmåler i tillegg er evnt smart for å dobbeltsjekke. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Lars H. Svart 24.November.2017 Del på Facebook Svart 24.November.2017 Er det noen som har forsøkt noen av disse testerne som er på markedet, feks. denne fra Biltema? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
rippie Svart 24.November.2017 Del på Facebook Svart 24.November.2017 Jeg har en Ancel BA101 fra kina og den fungerer br og ser helt lik ut som biltema sin. Sjekk youtube videoer. Husk at det finnes versjoner for stort og lite batteri! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.