Jump to content

Full storm


Dykker

Recommended Posts

Kona og jeg seilte i Danmark i forrige uke med en 47 fots seilbåt. Turen var fin. Vi seilte rundt Fyn og opp mot Arhus fredag. Fredag var det fint seilevær. Men plutselig løyet vinden (stille før stormen). I løpet av ti minutter dukket tunge stormskyer opp, vi fikk inn seilene og tok på oss regntøy (samt redningsvestene som vil selvagt brukte mens vi seilte).

Havet som fra før hadde fine bølger, skiftet nå til å bli blikkstille, skiftet farge til grønt og begynte og koke. Så blåste det opp til full storm med regn, hagle og tordnebyger. Lynet slo ned ett stykke foran båten. Det var nesten umulig å se noe da regnet svidde i øynene våres. Kapteinen på båten (vår gode nabo som kona og jeg var på tur i sammen med) gjorde en fremragende jobb og holdt båten på rett kurs og ga oss oppgaver etter hvert som han trengte dem.

Det tragiske var at etter oss lå en 30 fots seilbåt (ca. 1 nm bak). Fra denne hørte vi nødoppkall på VHF'en. De fikk respons umiddelbart ifra kyststasjonen. Båten dems var kantret da den var tatt av en syklon i stormen, og en mann var fallt over bord. Noen minutter etter vi hørte dette var vi kommet ut av stormen, og vi hørte på VHF'en at helikopter var ved den skibruddne.

Kateinen på vår båt har seilt i årevis, og før seillasen sjekket han værmeldingen, det var IKKE meldt storm. Men da vi leste i avisene dagen etter uttalte kystvakta at de var blitt overrasket over stormen. Den kom så fort at de heller ikke fikk meldt ifra på VHF-kanalene til oss som lå ute. Beklageligvis var han som hadde fallt over bord (en mann på 54 år) druknet.

Ville bare skrive om dette; Etter å ha fulgt alle forberedelser til seilasen, lyttet på VHF, lyttet til værvarsling underveis, samt via PC'en, så kan en storm komme i løpet av få minutter. Skifte ifra strålende sol, for så full storm.

Tragisk at den etterfølgende båten mistet et liv.

 

Dykker

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Godt det gikk bra. Det er som Hulda hevder, detter man overbord er man i praksis død, alt annet er et spesialtilfelle.

 

Jeg har selv plasket rundt i sjøen med båt i 40-eller-så år. Det har i grunnen lært meg til å se på værmelding som veiledende, med tildels sterke, lokale variasjoner. Da særlig i kystnære farvann. Å kunne greie seg selv er en god ting. Som Dykker impesitt forteller.

 

Husker en gang for omlag 20 år siden jeg var på tur fra Skagen mot Smögen med Sylfiden. Været var helt greit. Tidlig solrenning ut fra Skagen og stille, gikk for motor. Før vi slapp Danmark av syne, hadde det sprunget opp en spenstig SW som tiltok i styrke. Tok etter hvert genoaen og satte kryssfokk, 2 rev i storseilet. Det ble stadig mørkere, midt på dagen, ingen brå endringer. Dette var på ettersommeren, august/september. Da vi kom opp langs svenskekysten hørte jeg kanontorden. Det blåste stivt, ikke regn, Sylfiden gjorde snitt borti 9 knop på slør. Jeg kalte opp Göteborg radio for å høre om vi var på vei inn i en militærøvelse. "Nej", sa en vennlig dame, "men det blåser ju femton sekundmeter!!" Jeg repliserte at vinden ikke utgjorde noe problem, men var det tordenbyger opp langs kysten? "Ingen åska er meldt". En havltime etter rant vi inn i et tordenvær som jeg kun har opplevd to ganger i mitt liv. Det var dette været jeg hadde hørt på lang avstand. Damens "femton sekundmeter" ble nærmest en vits. Det ble kveld, sånn plutselig. Det regnet noe hemningsløst, når det lynte, hvilket det gjorde uavlatelig, var det som å stå inne i en enorm kuppel av lys grunnet refleksen i regnet. Vi dro ut i havet igjen, på utsiden av Väderöarna, ingen mulighet for å komme inn til Smögen. Jeg ønsket ikke å jibbe i den hårde vinden. Vinden dreide mer på vest og vi stupte inn i Gule Humpen. Heller Gule Humpen i noen miutter enn langpine opp Kosterfjorden. Sylfiden surfet hemningsløst, fordekket lå til tider under med vann akter til forluka. Det regnet så innmari at jeg trodde jeg skulle drukne. Sønnen og kompisen var forlengst beordret nedenunder der de klamret seg fast iført redningsdrakter. Jeg var svært nærvøs før vi entret Gule Humpen. Farvannet er urent og det var ikke mulig å se på kart i det overhengende været. Dessuten surfet vi avgårde i opp til 14 knop. Med bølgehøyde på 4 meter +, var imidlertid alle skjærene avslørt, så dem koke hvitt på god avstand. Vi kloret oss til slutt fast til flytebryggene i Havstensund. Vinden løyet utpå kvelden og været gikk over til bris og silregn. Gikk innaskjærs for motor opp til Strömstad. Full batterilading og full guffe på Eberspächer'en, klestørk. Ankom Strömstad sent på natta.

 

Hensikten med denne lange tiraden: Dette været var heller ikke meldt. Göteborg radio visste ikke engang om dette været, selv da det pågikk langs kysten 30 Nm nord for Göteborg og strakk seg nordover mot norskegrensen. Jeg tror vi tok igjen været og seilte med det nordover. Det virker slik i ettertid. Vi hadde vel maks. vær i ca. fire timer. I Strömstad hadde det vært bare regn og vind, med noen få tordenskrall. Skipperen? Eneste mann på dekk og surret fast med selen i redningsdressen, umulig å komme ut av cockpit. Mannskapet? Innmari kul tur, klora seg fast nedenunder, lyttet på VHF, fulgte med på DECCA'en (før GPS-tiden) og kartet. Rapporterte opp gjennom lukesprekken. Skipperen var den eneste med nerveplager ombord.

Link to post
Share on other sites

Artig historie, Hulda

 

Vi opplevde noe liknende for etpar år siden i Gøteborg. Hadde akkurat fortøyd i Långedrag-havnen til KSSS ved innløpet til Gøteborg. Et forykende uvær kom som sluppet ut av en sekk, og det var et voldsomt liv i VHF'en. Spesielt pga. en gjeng med jolleseilere som drev og øvde uti skjærgården. Det gikk vist bra tilslutt med alle, men uvære gjorde store ødeleggelser litt lengre nord, på Orust og omkringliggende øyer.

Var glad vi allerede var fortøyd, men hadde vi vært utpå troro jeg beste medisin hadde vært å ligge å gå med baugen opp mot vinden til det hele gav seg. Tror ikke jeg hadde prøvd meg på fortøying mens det stod på.

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Vi opplevde noe liknende for etpar år siden i Gøteborg.  . . . .  Et forykende uvær kom som sluppet ut av en sekk

<{POST_SNAPBACK}>

Hei.

 

Jo takk, husker det været, vi lå midt i senteret . Det var i 2002, onsdag 31 juli i 21-tiden om kvelden det startet! Vi var ankommet Ellös noen timer tidligere og hadde fått en av de siste plassene på innsiden av moloen med anker ute. Her hva jeg skrev i loggen: "Rolig og godt men trangt. Men om kvelden kom det verste tordenværet/regnet/vinden vi har opplevd. Hele Orust ble erklært katastrofeområde. 76mm nedbør på et døgn, derav 42mm på en time! Vårt anker holdt, men andre mistet festet og ble liggende kailangs utenpå hverandre."

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

he he .. ja, det skrallet noe helt forjæ...lig. Var faktisk bekymret for pullertene i båten, og pålene for akterfortøyningene inne bak moloen i Långedrag.

Husker også at det var erklæring om katastrofeområde. Veier og grunn var vasket bort.

 

Det betenkelige er at et slikt uvær kommer nokså uventet og brått på. Nå fikk ikke sjøen tid til å grave seg opp før det hele var over, men å måte denslags "midtfjords" (=i Skagerak) er nok ikke å foretrekke.

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Orust været husker jeg godt, da vi lå på Fugleskjær ved Hvaler.

Det lynte og tordnet noe alldeles for jævlig. Det var fire til seks lyn av gangen i fire stive timer. Men hos oss regnet det ikke. Det som forundrer meg var at etter en time gikk strømmen på øyene rundt oss, og i den forbindelse sloknet alle fyrlyktene ved innseilingen til Fredrikstad!!?? Er det mulig, ingen back-up!!

 

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Det må ha vært varmt i vannet ja... Er det ikke sånn at temperaturen kan stige endel etter et uvær? Rett og slett på grunn av friksjonen inne i vannmassene? Mener jeg har lest noe sånt...

 

Har nettopp kommet tilbake fra 14 dager som skipper i Kroatia, der er det normalt å ha vær som dette. Lokale stormsentre kommer jevnlig, og eneste form for varsel er hvorvidt det er mulighet for denne værtypen en bestemt dag...

 

En god påminnelse om at båten alltid må være ship shape når man går ut!

Link to post
Share on other sites

Det må ha vært varmt i vannet ja... Er det ikke sånn at temperaturen kan stige endel etter et uvær? Rett og slett på grunn av friksjonen inne i vannmassene? Mener jeg har lest noe sånt...

 

Har nettopp kommet tilbake fra 14 dager som skipper i Kroatia, der er det normalt å ha vær som dette. Lokale stormsentre kommer jevnlig, og eneste form for varsel er hvorvidt det er mulighet for denne værtypen en bestemt dag...

 

En god påminnelse om at båten alltid må være ship shape når man går ut!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...