KDB Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 Lars H. skrev 29 minutter siden: Hvor lang er denne demperen? Jeg har ganske kort avstand mellom varmluft utblåsing og et Y-ledd for fordeling av varmluften. Har ikke nøyaktig mål, men ca 80 cm tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 Jeg har en Eberspächer D2 og så vidt jeg husker er slangene 75mm der, men det får jeg sjekke opp pluss måle hva jeg har plass til. Bare det å sette på en 30cm slange på luftinntaket (tar luften innenfra) gir en mer behagelig lyd. Seatronic vet sikkert langden på demperne, får høre der. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 KDB skrev for 1 time siden: Brukeshttps://seatronic.no/lyddemper-for-varmluftslange-90mm Brukes både på inn og utluft, anbefales. Har en sånn for innlufta. Tenkte at det var logisk å bruke om jeg henter forbrenningslufta på innsiden. Men bråker innsuget så mye på utsiden? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 Pinkvin skrev 4 minutter siden: Men bråker innsuget så mye på utsiden? Nei. Men hos meg har jeg 1.5 meter slange på innluft som går opp til Y spjeld der jeg velger mellom inn og utluft og videre 0.5 meter til utsiden av båt på styrbord side over dollbord. Støyer litt på fullt når jeg tar luft innenfra. ( under førerstol.) Har demper på forbrenningsluft. Som jeg har koblet på lufttilførsel til motorrom. Laget bare ett lite hul i slangen til motorrom og limte røret fra varmer med tec7. Er vist ikke anbefalt og ta forbrenningsluft til varmer fra oppholdsrom etc. Så greiest med friskluft til den. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 Som sagt, eg kan veksle mellom inntak av "kald" luft frå ute og inne, eller ei blanding. Blandingsforholdet bestemmer eg sjølv. Ser produsenten ogso anbefaller ei slik montering. Forbrenningslufta tek eg frå rommet varmaren er plassert i. Trur dei fleste har det slik. Skjønar ikkje at nokon kan meine ei slik valfri ordning ikkje er det beste? Og som sagt, den er anbefalt av produsenten. Det seier vel det meste. Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 For et halvt års tid siden fikk jeg ut fingeren og ordnet slik at varmeren min tar friskluft utenfra. Det krevde litt planlegging å finne en god løsning på det i en seilbåt. Merker stor bedring i forhold til sånn det var før når varmeren resirkulerte inneluften. Slik jeg opplever det sørger det for en veldig god utskiftning av luften i båten, og luften blir tørr Forbrenningsluften tar den fortsatt innenifra, ser ingen god grunn til å ta det forbrenningsluften utenfra så lenge man har lyddemper på den. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
boble65 Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 Forbrenningsluften skal ikke ha mulighet til og ta luft ifra oppholdsrom. Har vel noe med sikkerhet og gjøre Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 Er du sikker på det? Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
boble65 Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 njal skrev 3 minutter siden: Er du sikker på det? Jepp Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 Merkelig at ikke monteringssettet som bl.a. Seatronic leverer ikke inneholder noen gjennomføring fra friluft for luft til forbrenningen. Andre regler for båt enn til en bil med trangt førerhus? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
boble65 Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 Kan du gjerne si. Følger jo med slange til forbrenningsluft men ikke gjennomføring. Tolker det dithen at en ikke skal hente luft fra oppholdsrom pga av at det kan bli for lite luft på en måte til menneskene. Har ihvertfall valgt og hente friskluft til forbrenning. Sover bedre da? syns det er tvilsomt og se montering som henter friskluft til oppvarming fra motorom. Har sett endel av det. Tilogmed på viknes. Syns ikke det er helt veldig. Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 (redigert) Varmeren min russisk, type Autoterm planar. Ser ganske lik ut som Eber og Webasto. Tok nå en sjekk i manual, og ser det står noe liknende der. Det fulgte kun med et plastrør med lyddemper på maks 0,5 meter til inntaket til forbrenningsluft. Her må jeg nok finne på noe lurt. Redigert 27.November.2017 av njal (see edit history) Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
nordan family 27 Svart 28.November.2017 Link til dette innlegget Svart 28.November.2017 Min henter forbrenningsluft fra der den står og eksoslangen går og gjennomføringen er (samme skottet) Jeg tenker at det er sikrere enn frisk luft. Nå vil evt eksoslekkasje suges inn igjen, og gå ut i neste runde. Det er jo nå et svakt undertrykk som hindrer evt eksoslekkasje å spre seg ettersom det suges luft inn til rommet - henter varmeren frisk luft så vil jo en eksoslekkasje spre seg da det ikke går en kontinuerlig luftstrøm inn til rommet. Men om produsenten anbefaler noe annet er nok noe jeg mangler i min tenkning. Hadde før muligheten til å hente luft til oppvarming både ute og inne. Brenneren jobbet alltid så lavt, og det støyet litt fra inne-inntaket, så det er nå stengt og frakoblet - kun frisk luft utenfra nå. Hadde ikke plass til lyddemper mellom varmeren og der jeg hadde inntaket når den skulle hente inneluft. Synes det bråker litt på utsiden der den henter friskluft når det jobber på max, men det gjør den ikke så mye. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.November.2017 Link til dette innlegget Svart 28.November.2017 boble65 skrev for 8 timer siden: Kan du gjerne si. Følger jo med slange til forbrenningsluft men ikke gjennomføring. Tolker det dithen at en ikke skal hente luft fra oppholdsrom pga av at det kan bli for lite luft på en måte til menneskene. Har ihvertfall valgt og hente friskluft til forbrenning. Sover bedre da? syns det er tvilsomt og se montering som henter friskluft til oppvarming fra motorom. Har sett endel av det. Tilogmed på viknes. Syns ikke det er helt veldig. Tror nok det er en regel for å lage et fysisk skille mellom forbrenningskammer og oppholdsrom. Vet ikke om det er fysisk mulig men la oss si at det lekker eksos "feil vei" av en eller annen grunn. Har aldri hørt at det har skjedd men... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.November.2017 Link til dette innlegget Svart 28.November.2017 Skal vel ikke mer til enn at vifta stopper det? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 28.November.2017 Link til dette innlegget Svart 28.November.2017 nordan family 27 skrev 59 minutter siden: Min henter forbrenningsluft fra der den står og eksoslangen går og gjennomføringen er (samme skottet) Jeg tenker at det er sikrere enn frisk luft. Nå vil evt eksoslekkasje suges inn igjen, og gå ut i neste runde. Det er jo nå et svakt undertrykk som hindrer evt eksoslekkasje å spre seg ettersom det suges luft inn til rommet - henter varmeren frisk luft så vil jo en eksoslekkasje spre seg da det ikke går en kontinuerlig luftstrøm inn til rommet. Men om produsenten anbefaler noe annet er nok noe jeg mangler i min tenkning. Det må være den optimale løsning i båt, hvis eksosen kommer på avveier, og varmeren henter uteluft til oppvarming. Har en Eber vannvarme så kan de fleste vann-luftvarmer koples til ute luft . Og CO varsler er kjekt å ha. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.November.2017 Link til dette innlegget Svart 28.November.2017 Har webasto 3500 montert i motorrom, der henter den både forbrenningsluft og friskluft. Motorrom er godt ventilert. Skulle det bli problem så bygger eg om til forbrenningsluft utenfra, eller kanskje helst reparerer evt lekkasjer fra motor eller tanker. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kaskazi Svart 28.November.2017 Link til dette innlegget Svart 28.November.2017 Eberspächer anbefaler i sitt oppsett av varmer tre lydfeller, en på innluft (utenifra), en på eksos og en på inntaket av forbrenningsluft. Det gir en meget lydsvAK installasjon. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 28.November.2017 Link til dette innlegget Svart 28.November.2017 Lars H De lyddemperne jeg har på lager for ø 75 mm har en total lengde på 85 cm, men kan kortes inn til ca 40 cm ved behov. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.November.2017 Link til dette innlegget Svart 28.November.2017 (redigert) Takker, da får jeg se hva jeg gjør til våren. Nå er det for surt og kaldt til å drive og jobbe i båten. Men med den lengden, burde de være plass til en demper på inntaket og en på uttaket til "uterommet" under kalesjen i min Saga 27. Ellers vil det nok være en ide å stenge noen luker fra "uterommet" til der varmeren er plassert. Den er nemlig plassert mellom skottet og skroget, til venstre for der en ser eksosslangen går på bildet under. En slik åpning har jeg også lenger fremme slik at varmeren står mellom to slike åpninger. Lager jeg luker for disse åpningene (med dempemateriell på baksiden), burde i hvert fall lyden direkte fra varmeren dempes. Redigert 28.November.2017 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
alidal Svart 28.November.2017 Link til dette innlegget Svart 28.November.2017 Når man først er inne på varmluftslanger så er jeg på jakt etter overgang fra 90 til 65 mm varmluftslange... Noen som vet om det eksisterer? Har googlet rundt, men klarer ikke finne det! Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 28.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2017 Ble helt forvirret av egen tråd jeg nå, så prøver å oppdatere litt: I bildet på side 1 så ser man luftinntak til motor og eksos på undersiden. Om luftinntaket til selve motor er kald eller varm spiller vel ingen rolle, eller? Vil brenneren gi like mye varme uansett? Kald luft vil jo ta mindre plass og kanskje gi bedre forbrenning? Vil dette påvirke effekten noe? Om man gjenoppvarmer allerede oppvarmet luft kan det vel gi to utfordringer: - eksoslekkasje i brenneren kan sende eksos inn i kabinen. (bruk gassvarsler) - fare for kondens/fukt hvis kabin er for tett. Tenker jeg rett nå? Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 28.November.2017 Link til dette innlegget Svart 28.November.2017 For overgang fra 90 til 65 bruker jeg på 90 mm y-rør en overgang 90/75 som jeg sliper forsiktig innvendig i 75 løpet og trer 65 slangen inn i denne og fester med 3 små skruer. Nesten 100 % tett. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 28.November.2017 Link til dette innlegget Svart 28.November.2017 Slik fungerer en Eberspächer luftvarmerVarmeren forsynes med drivstoff direkte fra båtens tank. Varmerens vifte trekker inn friskluft og blåser den oppvarmede luften inn i kabinen. Om sommeren kan viften brukes til frisklufttilførsel uten oppvarming. Forbrenningsluft tas fra der vermeren står. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.