Jump to content

Dieselvarmer i båt, hvor henter dere ny luft til brenneren?

Torsen67

Recommended Posts

Jeg har en Eberspächer D2 og så vidt jeg husker er slangene 75mm der, men det får jeg sjekke opp pluss måle hva jeg har plass til. Bare det å sette på en 30cm slange på luftinntaket (tar luften innenfra) gir en mer behagelig lyd. Seatronic vet sikkert langden på demperne, får høre der.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Pinkvin skrev 4 minutter siden:

Men bråker innsuget så mye på utsiden?

Nei. Men hos meg har jeg 1.5 meter slange på innluft som går opp til Y spjeld der jeg velger mellom inn og utluft og videre 0.5 meter til utsiden av båt på styrbord side over dollbord. Støyer litt på fullt når jeg tar luft innenfra. ( under førerstol.) 

Har demper på forbrenningsluft. Som jeg har koblet på lufttilførsel til motorrom. Laget bare ett lite hul i slangen til motorrom og limte røret fra varmer med tec7. 

Er vist ikke anbefalt og ta forbrenningsluft til varmer fra oppholdsrom etc. Så greiest med friskluft til den. 

Som sagt, eg kan veksle mellom inntak av "kald" luft frå ute og inne, eller ei blanding. Blandingsforholdet bestemmer eg sjølv. Ser produsenten ogso anbefaller ei slik montering. Forbrenningslufta tek eg frå rommet varmaren er plassert i. Trur dei fleste har det slik. Skjønar ikkje at nokon kan meine ei slik valfri ordning ikkje er det beste? Og som sagt, den er anbefalt av produsenten. Det seier vel det meste.

For et halvt års tid siden fikk jeg ut fingeren og ordnet slik at varmeren min tar friskluft utenfra. Det krevde litt planlegging å finne en god løsning på det i en seilbåt. 

Merker stor bedring i forhold til sånn det var før når varmeren resirkulerte inneluften. Slik jeg opplever det sørger det for en veldig god utskiftning av luften i båten, og luften blir tørr

Forbrenningsluften tar den fortsatt innenifra, ser ingen god grunn til å ta det forbrenningsluften utenfra så lenge man har lyddemper på den.

Merkelig at ikke monteringssettet som bl.a. Seatronic leverer ikke inneholder noen gjennomføring fra friluft for luft til forbrenningen. Andre regler for båt enn til en bil med trangt førerhus?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kan du gjerne si. Følger jo med slange til forbrenningsluft men ikke gjennomføring. Tolker det dithen at en ikke skal hente luft fra oppholdsrom pga av at det kan bli for lite luft på en måte til menneskene. Har ihvertfall valgt og hente friskluft til forbrenning. Sover bedre da? syns det er tvilsomt og se montering som henter friskluft til oppvarming fra motorom. Har sett endel av det. Tilogmed på viknes. Syns ikke det er helt veldig. 

Varmeren min russisk, type Autoterm planar. Ser ganske lik ut som Eber og Webasto. Tok nå en sjekk i manual, og ser det står noe liknende der. Det fulgte kun med et plastrør med lyddemper på maks 0,5 meter til inntaket til forbrenningsluft. Her må jeg nok finne på noe lurt.

66EBC850-6CBE-4EC8-AA92-09DD1CA97B54.png.b06c48e4a15d0c90a448d5273f978ac5.png

Redigert av njal (see edit history)

Min henter forbrenningsluft fra der den står og eksoslangen går og gjennomføringen er (samme skottet) Jeg tenker at det er sikrere enn frisk luft. Nå vil evt eksoslekkasje suges inn igjen, og gå ut i neste runde. Det er jo nå et svakt undertrykk som hindrer evt eksoslekkasje å spre seg ettersom det suges luft inn til rommet - henter varmeren frisk luft så vil jo en eksoslekkasje spre seg da det ikke går

en kontinuerlig luftstrøm inn til rommet. Men om produsenten anbefaler noe annet er nok noe jeg mangler i min tenkning.

Hadde før muligheten til å hente luft til oppvarming både ute og inne.

Brenneren jobbet alltid så lavt, og det støyet litt fra inne-inntaket, så det er nå stengt og frakoblet - kun frisk luft utenfra nå. Hadde ikke plass til lyddemper mellom varmeren og der jeg hadde inntaket når den skulle hente inneluft. Synes det bråker litt

på utsiden der den henter friskluft når det jobber på max, men det gjør den ikke så mye.

Guest Avmønstret#
boble65 skrev for 8 timer siden:

Kan du gjerne si. Følger jo med slange til forbrenningsluft men ikke gjennomføring. Tolker det dithen at en ikke skal hente luft fra oppholdsrom pga av at det kan bli for lite luft på en måte til menneskene. Har ihvertfall valgt og hente friskluft til forbrenning. Sover bedre da? syns det er tvilsomt og se montering som henter friskluft til oppvarming fra motorom. Har sett endel av det. Tilogmed på viknes. Syns ikke det er helt veldig. 

Tror nok det er en regel for å lage et fysisk skille mellom forbrenningskammer og oppholdsrom. Vet ikke om det er fysisk mulig men la oss si at det lekker eksos "feil vei" av en eller annen grunn. Har aldri hørt at det har skjedd men... 

nordan family 27 skrev 59 minutter siden:

Min henter forbrenningsluft fra der den står og eksoslangen går og gjennomføringen er (samme skottet) Jeg tenker at det er sikrere enn frisk luft. Nå vil evt eksoslekkasje suges inn igjen, og gå ut i neste runde. Det er jo nå et svakt undertrykk som hindrer evt eksoslekkasje å spre seg ettersom det suges luft inn til rommet - henter varmeren frisk luft så vil jo en eksoslekkasje spre seg da det ikke går

en kontinuerlig luftstrøm inn til rommet. Men om produsenten anbefaler noe annet er nok noe jeg mangler i min tenkning.

Det må være den optimale løsning i båt, hvis eksosen kommer på avveier, og varmeren henter uteluft til oppvarming.

Har en Eber vannvarme så kan de fleste vann-luftvarmer koples til ute luft .

Og CO varsler er kjekt å ha.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Takker, da får jeg se hva jeg gjør til våren. Nå er det for surt og kaldt til å drive og jobbe i båten. Men med den lengden, burde de være plass til en demper på inntaket og en på uttaket til "uterommet" under kalesjen i min Saga 27. Ellers vil det nok være en ide å stenge noen luker fra "uterommet" til der varmeren er plassert. Den er nemlig plassert mellom skottet og skroget, til venstre for der en ser eksosslangen går på bildet under. En slik åpning har jeg også lenger fremme slik at varmeren står mellom to slike åpninger. Lager jeg luker for disse åpningene (med dempemateriell på baksiden), burde i hvert fall lyden direkte fra varmeren dempes.

eksosutlop.jpg.76eec3b5d943315a7a07c09ba675aec9.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Ble helt forvirret av egen tråd jeg nå, så prøver å oppdatere litt:

I bildet på side 1 så ser man luftinntak til motor og eksos på undersiden.

Om luftinntaket til selve motor er kald eller varm spiller vel ingen rolle, eller? Vil brenneren gi like mye varme uansett? Kald luft vil jo ta mindre plass og kanskje gi bedre forbrenning? Vil dette påvirke effekten noe?

Om man gjenoppvarmer allerede oppvarmet luft kan det vel gi to utfordringer:

- eksoslekkasje i brenneren kan sende eksos inn i kabinen. (bruk gassvarsler)

- fare for kondens/fukt hvis kabin er for tett.

Tenker jeg rett nå?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...