Jump to content

Dieselvarmer i båt, hvor henter dere ny luft til brenneren?


Torsen67

Recommended Posts

Sitat

Forbrenningsluft tas fra der vermeren står.

 

Ikke nødvendigvis. Her fra en monteringsanvisning for Eberspächer. Selv synes jeg det er en dårlig ide, å få vann sugd inn i brennkammeret fra en stor bølge/krenging, kan ikke være bra. Å gå over Gule Humpen med et par meters grov sjø og inntaket 30cm over vannlinjen en kald høstdag med varmeren igang, hadde ikke jeg gjort!

 

eber_brennluft_inn.jpg.9f723cd16accbe43d9f6c73afdec11eb.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

 

Har du ikke misforstått tegningen?

Det er da eksosen ut  med lyddemper og Svanehals.

Rør med demper til Høyre er  luft inn til brenneren tatt fra innsiden.

 

Der dreit jeg på Draget Lars Unnskyll

 

Sikkerhetsinstruksjoner for forbrenningsluftsystem er.

• Posisjonen til forbrenningsluftutløpet må ikke være slik at gass eller brennbar damp kan trekkes inn i andre systemer.

• Det må aldri være mulig for vann å trenge inn i forbrenningsluftventiler. • Forbrenningsluftinntaket må ikke tildekkes eller blokkeres til noen tid.

Forbrenningsluften må ikke trekkes inn fra oppholdsområder. • Forbrenningsluften må ikke trekkes inn fra områder med nøytralt trykk.

 

Montere utløpet For å unngå inntrenging av vann bør utløpet installeres og legges som illustrert

Installering av utløpsventil Posisjonen til utløpsventilen er avhengig av flere faktorer; hvor du har plassert varmeapparatet, om du har en seilbåt eller motorbåt og tilgjengelige egnede overflater. På en seilbåt er hekkplaten foretrukket sted, da det vanligvis er det området som utsettes minst for sjøvann ved seiling, og det er også i nærheten av varmeapparatet hvis det er plassert i et cockpitskap. På en motorbåt er hekkplaten eller siden på skrogrammen egnede steder. Ved montering av utløpsventilen i hekkplaten på en motorbåt, må den imidlertid plasseres minst 300 mm over vannlinjen for å unngå at kjølvann dekker den til når båten plutselig saktner farten

Eberr.JPG.eb66b5bbde6d360da471674d7d207d01.JPG

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
nordan family 27 skrev for 12 timer siden:

Min henter forbrenningsluft fra der den står og eksoslangen går og gjennomføringen er (samme skottet) Jeg tenker at det er sikrere enn frisk luft. Nå vil evt eksoslekkasje suges inn igjen, og gå ut i neste runde. Det er jo nå et svakt undertrykk som hindrer evt eksoslekkasje å spre seg ettersom det suges luft inn til rommet - henter varmeren frisk luft så vil jo en eksoslekkasje spre seg da det ikke går

en kontinuerlig luftstrøm inn til rommet. Men om produsenten anbefaler noe annet er nok noe jeg mangler i min tenkning.

 

Jeg har tenkt på samme måte, og montert varmeren på samme måte, da jeg synes det virker som den beste løsningen. 

Som nevnt lenger opp kan man kanskje risikere eksos inn i båten hvis viften stopper, men da bør vel varmeren uansett stoppe opp?

 

Jeg har uansett 2 CO varslere, så vil forhåpentligvis merke det hvis noe går galt.

 

Link to post

DENNE er hvert lese test og rengjøring av en  kombialarm

 

TESTGASSER   på boks'

 

Rengjør varsleren minst én gang i måneden for å fjerne støv, smuss eller rester. Bruk den myke børsten
eller en et annet spesialstykke, og støvsug alle sidene og dekslet på varsleren. Kontroller at det ikke fins
blokkeringer i luftehullene. Om nødvendig, bruker du en fuktig klut til å rengjøre dekslet på varsleren.
VIKTIG: Ikke forsøk å fjerne dekslet for å rengjøre inne i varsleren. I så fall gjøres garantien ugyldig.
AdVARSel:CO varsleren oppdager bare CO som når frem til varslerens sensor. CO varsleren er utformet
for å oppdage CO gass fra en forbrenningskilde. Den er IKKE utformet for å oppdage røyk, brann eller
andre gasser.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Jeg henter luften til oppvarming innenfra i kalesjedelen av båten. Det var det enkleste, og det fungerer utmerket. Også brennluften hentes inne. Dette har jeg ikke tenkt på så mye før, men nå kom jeg på et mulig problem om luften til oppvarming skulle hentes utenfra. Vi ligger ofte side om side med båter med baug mot brygge. Og da passer vi alltid på fenderne slik at de ikke henger mot vårt eller andres eksosutløp. Men hva om en var uheldig og hadde eget inntak for varmluft en halvmeter fra naboens eksosutløp?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Ja det høres omtrent like fornuftig ut som måten folk tester røykdetektorene sine.

 

Hva spesifikt sier bruksanvisningen om testing?

Grunnen til at eg spør er at eg jobber en del med slike brann og gass detektorer og vet hvor ofte de feiler. Og da er det ikke batteriet som svikter....

 

Når det er sagt har eg til gode å oppleve at røykdetektorene hjemme ikke slår ut på røyk. Så mulig de billige på clasohlson er av bedre kvalitet enn de Statoil pleier å handle.

Link to post

I båten har jeg CO detektor, men røykdetektor måtte jeg gi opp med to mennesker som røyker inne i en liten båt. Hjemme har vi diverse sensorer. Og de funker. En ene står i stuen like utenfor døren til kjøkkenet. Skal en svi en biff, er det best å lukke døren før den uler og de ringer fra Securitas. I 2. etasje utenfor døren til badet har vi optisk sensor. Der må vi huske på å ikke la døren til badet stå åpen etter en dusj. Den uler som besett på deteksjon av vanndamp!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Guest Avmønstret#

Utsagn type "jeg har co2 varsler så da sover jeg trygt med dieselvarmeren på" leser en jo ofte. 

 

Jeg skjønner at det er lurt å ha co2 varsler i båten, og at det potensielt kan gjøre bruken av båten tryggere. 

 

Men er det virkelig så lurt å tenke at en gjør bruk av dieselvarmer om natten "trygg" ved å tilføye en teknologi som også er relativt usikker, dvs co2 varsler? Syns det blir som å tilføre et usikkerhetsmoment til. Dieselvarmeren bør man ikke stole nok på til å la den gå om natta, og co2 varsleren har en føler med begrenset levetid som kan svikte på feil tidspunkt. Blir ikke dette å stable trøbbel oppå hverandre?

--

Ikke vet jeg, men ble ganske skremt når jeg skulle overhale webastoen og oppdaget at eksosslangen, som var i bruk inntil jeg demonterte varmeren, var sprø som kjeks. Skulle kun litt bevegelse til for å gi lekkasje. 

 

Så ikke vet jeg.. om jeg pleide å sove i båten med varmer på skulle jeg hatt rigide sjekk og vedlikeholdsrutiner på varmeren, og minst 2 co2 varslere som ble byttet regelmessig. Men jeg hater å sove i varme rom.. så jeg slipper ;-)

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...