Jump to content

Hjelp ang. Yamaha Pro propell


yama

Recommended Posts

Skal bestille ny Yamaha Proserie propell. Skal ha i størrelse 14 1/2 X 23. Ser da i listen til Yamaha at den finnes to ulike modeller. På den ene står det at det er "high density hub". Kan noen forklare meg hva dette betyr i praksis. Dette er den billigste av de to, selv om også den er dyr!. Propellen skal stå på en Yamaha 250 hpdi -04 modell.

 

Har ellers ikke funnet at det er noen forskjell på de to. Håper noen kan hjelpe.

Yamarin 64 DC m/Yamaha F 150

Link to post
Share on other sites

Først må jeg si at jeg er ikke noe ekspert på dette.

 

Jeg har selv en Yamaha PRO propell på min 150 Hk HPDI 2004 modell.

Før jeg kjøpte denne PRO propellen så hadde jeg prøvd flere andre propellere med blandet erfaring. Spesielt gjelder dette virkningsgrad og ikke minst korrosjon. Nå har jeg hatt flere typer motorer og stål propellere, men Yamaha PRO serien er den apsolutte beste jeg noen gang har hatt.

 

Så til ditt spørsmål, har sett litt på nettet men finner ikke noe konkret hva dette betyr i praksis, men det jeg kan tenke meg er tettheten i strukturen i materialet som er bedre eller finere om du vill.

 

Noe ut over dette har jeg ikke greie på. :wink:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Ut i fra det jeg kan finne ut så har de bare 1 PRO propell, men kanskje jeg tar feil.

 

Se her:

 

http://www.yamaha-motor.com/outboard/acces...9/0/detail.aspx

 

http://www.yamaha-motor.com/outboard/acces...8501/all/1.aspx

 

Ellers er dette en bra link:

 

http://www.boatsunlimitedny.com/Yamaha_prop.htm

 

:seeya:

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Takker for svar Jon_Kr

 

Ut i fra tilbehørslisten for 2005 finnes det to forskjellige. Delenumrene er 6J9-45972-B0-00 og 66K-45974-B0-00. Det er sistnevnte som er beskrevet med "high density hub". Så i delekatologen for 2004 at den var beskrevet med "fast nav", uten at det sier meg så mye mer. På 21" er det bare en type, men fra 23" og oppover er det to.

Yamarin 64 DC m/Yamaha F 150

Link to post
Share on other sites

Uten å ha kjennskap til de eksakte propellene det er snakk om, vil jeg anta det er snakk om friksjonskoblingen i propellen. Eller slurekoblingen, som den også kalles.

 

Jeg vil tro at propellen kan leveres i to varianter, hvorav det ene navet er et sikkerhetsnav som slurer lettere, mens den andre varianten er vesentlig tyngre å slure med.

 

Jeg har selv en propell med maskinert aluminiumsnav, hvor det er splines både inn- og utvendig. Denne ser jeg ikke for meg vil slure under noen omstendigheter, men samtidig vil den ødelegges totalt av å treffe harde gjenstander.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Takker for svar Jon_Kr

 

Ut i fra tilbehørslisten for 2005 finnes det to forskjellige. Delenumrene er 6J9-45972-B0-00 og 66K-45974-B0-00. Det er sistnevnte som er beskrevet med "high density hub". Så i delekatologen for 2004 at den var beskrevet med "fast nav", uten at det sier meg så mye mer. På 21" er det bare en type, men fra 23" og oppover er det to.

<{POST_SNAPBACK}>

Er ikke forskjellen bare på stigningen da? J-serien opp til og med 21" og K-serien fra 23" og oppover?

 

Jeg har 23" stigning på min.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Er ikke forskjellen bare på stigningen da? J-serien opp til og med 21" og K-serien fra 23" og oppover?

 

Det trodde jeg og, men i følge listen leveres begge i størrelser fra 23 " til 27 ".

 

Får gjøre ett nytt forsøk på ringe Yamaha. Ikke lett å få svar der i disse ferietider.

Yamarin 64 DC m/Yamaha F 150

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...