Jump to content

Fast vindu, istedenfor sprayhood.


Allan E

Recommended Posts

Broderfolket i Øst, lager sånt også.

F.eks Ömetall. Ca 15000 for et sett.

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

 

Takker for den! Huldas forrige, Syfiden, hadde sprayhood. I løpet av 9 år var den kanskje nede et par ganger. Den var utsatt for krefter fra snø og mannskaper som ramlet over den. Nå skal det bli fast vindskjerm, eventuelt fullt doghouse. Hadde tenkt å lage noe selv, men dette kan være et bedre alternativ.

Link to post
Share on other sites

Takker for den! Huldas forrige, Syfiden, hadde sprayhood. I løpet av 9 år var den kanskje nede et par ganger. Den var utsatt for krefter fra snø og mannskaper som ramlet over den. Nå skal det bli fast vindskjerm, eventuelt fullt doghouse. Hadde tenkt å lage noe selv, men dette kan være et bedre alternativ.

<{POST_SNAPBACK}>

Tankevekkende observasjon.

Min er aldri nede den heller.

Titta forresten på båten din igår. (uten å bli fotografert, beskutt eller banket opp).

Litt av en båt.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Det var en slik jeg kunne tenke meg. Synes at det må være greiere med faste vinduer og tak enn denne sprayhooden. Men jeg må da kutte ut løygang og heller bare bruke et fastpunkt fra cocpitdørken. Dette for å få litt lengde på dette taket. Da blir det plass for en på hver sin side under tak ved behov. Også kan jeg få flyttet instrumentene opp slik at jeg ser de mens jeg seiler. Men det var litt av en pris og med tak blir det vel enda dyrere.

Link to post
Share on other sites

Tankevekkende observasjon.

Min er aldri nede den heller.

Titta forresten på båten din igår. (uten å bli fotografert, beskutt eller banket opp).

Litt av en båt.

<{POST_SNAPBACK}>

Titta forresten på båten din igår. (uten å bli fotografert, beskutt eller banket opp).: HVA!!!? Mafian sover altså på vakt? Reprimande skal utstedes.

 

Litt av en båt.: Mange takk. Den har kosta blod svette, tårer (siste mest fra Admiralen) og ikke minst penger. Admiralen har dog den sunne oppfatingen at penger er bare tull hvis de ikke blir brukt til noe. Til neste år skal jeg også forsøke å få litt "finish" på Hulda.

 

Min er aldri nede den heller.: Nei, vi får vel bare akseptere at vi lever i et klima som inviterer til å søke ly for vær og vind.

 

Når det gjelder tak over vindskjermen, vil jeg i alle fall lage dette selv i treverk. Jeg trenger bare glassverandaen.

 

Hulda har fikset konflikten med løygang ved å legge denne foran glassverandaen og lukekassen (som kommer til vinteren). Det går ett skjøte fra løygangen frem til forkant av hyttetaket og så tilbake til cockpit. Jeg ville unngå skjøtet som veivet fram og tilbake i cockpit'en. På Sylfiden gikk løygangen rett foran nedgangen. Rene guiljotinen for småunger som ukontrollerbart skulle opp og ned hele tiden. Det er den verste løsningen jeg kan tenke meg.

Link to post
Share on other sites

C32 har en ganske fiks løygang. Sitter på to hurtigfester mellom benkene midt i sittebrønnen slik at det ikke er fare forbundet med å gå ned eller opp fra hytta. I havn stues løygangen inn i "hanskerommet".

Når jeg seiler alene eller regatta, har jeg en lang løygang med haling som går tvers over hele sittebrønnen. Stues vekk på hylla i akterlugar.

 

Den Sylfiden, det var vel ikke en Drabant 107?

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Den Sylfiden, det var vel ikke en Drabant 107?

<{POST_SNAPBACK}>

Sylfiden var en Conqubin 38. De ble kun bygget som halvfabrikat av et værft borte på Stockholmskanten. Værftet gikk konk etter å ha bygget en del eksemplarer. Det var en grei båt i og for seg, men krevde en del av mannskapet. LYS var omtrent 1,20 hvis jeg ikke husker feil.

 

Suzuki: En slik rekke å holde seg i er fin. Jeg hadde tenkt å lage en kant opp i akterkant av taket. Kanten skal ha to formål: 1, noe å holde seg i. 2, hindre at vann/sprut renner fra taket og ned i cockpit. I tillegg vil en slik kant være den aktre takbjelken. Dessuten kan den nyttes som forre feste for eks. bomtelt. Nå er jeg vel oppe i 4 gode formål.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Har nøye vurdert en slik løsning med faste glasser istedetfor sprayhood.

Har landet på at jeg beholder sprayhooden av estetiske årsaker.

Jeg vil ikke at båten min skal se ut som en pølsebod.

Ja, det er jo alltid en fare når en begynner å klusse med linjene - både de over og under vann.

Dessuten har jo sprayhooden den klare fordelen at den faktisk kan legges ned. Den dagen (hvis den kommer igjen) det er varmt og fint.

Til og med i høst har jeg seilt med sprayhooden nede nettopp av denne grunn.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Seiler med sprayhooden nede så sant været tillater. Da rappes ikke noe av oversikten. En klar fordel å kunne legge ned sprayhooden når man innimellom må på dekk. Om ikke annet etter endt seilas når storseilet skal pakkes. Foretrekker overbygget så rent som mulig.

 

Men ser jo at det har sine fordeler å kunne droppe hele greia med opp og nedtaking, vask, impregnering, utskiftinger av plastvinduer etc. En sprayhood er jo nesten for en forbruksvare å regne.

Link to post
Share on other sites

Anbefaler på det sterkeste å slå ned sprayhooden så snart været tillater det (dvs ved null spray :cool: ) og se hvordan følelsen av å være på sjøen blir sterkere.

Hadde faste vinduer på forrige båt med 'sprayhood' tak, men ville aldri byttet ut sprayhooden med faste vinduer på den jeg har nå. Og ihvertfall ikke laget doghouse! Seil så mye som mulig med sprayhooden slått ned en sesong, og vurder på nytt er min anbefaling.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...