Jump to content

Sikre presenning best mulig


Knallipadden

Recommended Posts

Var å så til motorbåten som ligger i opplag. Har ikke fått dekket den skikkelig til for vinteren ennå, men jeg har dekket den til med en presenning over kalesjen til jeg får på plass bakke stativet. Når jeg kom ned i dag hadde vinden slitt i stykker to av tauene. Jeg har dradd et tau gjennom alle maljene, også har jeg dradd tau under båten og festet tauet i tauet som går gjennom maljene (illustrert under). På den måten sliter ikke vinden direkte i maljene på presenningen. Jeg har gjort dette på alle 4 sider av båten og har passet på at den er dradd litt ned foran og bak slik at vinden får minst mulig tak. Er det noen måte jeg kan sikre bedre? Med bakkestativet på senere vil vinden få bedre tak enn nå. Blåste by the way opp i 22 sekund meter når jeg var der i dag. 

Skjermbilde 2017-12-07 kl. 20.29.04.png

Link to post
Share on other sites

Dette er egentlig en veldig dårlig løsning. Om det ene tauet som er tredd igjennom maljene ryker, så er preseningen i praksis helt løs og vil flyge bort. Du må ha sikkringstau i maljene også, for å sikre at preseningen ikke blåser bort. Om tauene slitner, så er tauet for svakt, og du må bytte til sterkere tau.

Redigert av bellen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Løsningen til ts er helt kurant. En avlaster hver enkelt malje, og presenninger tåler mye mere strekk totalt. Men en må ha et solid tau gjennom alle. Svakheten er selvfølgelig at tauet ryker. Jeg har den samme løsningen, og har brukt den mange år uten problemer. 

Det er også en mulighet å kaste noen tau over utsiden av presenningen i tillegg. Det gjør at vinden ikke får så godt tak. 

Link to post
Share on other sites

Løsningen til TS har jeg brukt siden jeg kjøpte båten i 1987 med "blåtau" og har ennå ikke hatt noen problemer med det på noen måte.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nok til at en av støttene av 3 × 3cm aluminium for bommen til presenningen bøyde seg et år. Men det er klart, dette er ikke på Vestlandet, og båten står med baugen mot været.

 

presenning3.jpg.d6a30a2f8614fef60231109d1780b3f1.jpg

 

 

Ellers synes jeg det er litt FREKT av trådstarter å bruke et bilde av min båt i sitt innlegg som om det skulle være av hans båt. Bildet trådstarter viser er nemlig av min båt, tatt av meg selv den 2. november 2002!

 

presenning.jpg.6a21d2f79b970dd1050a648d29c9867e.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Lars H. skrev 1 time siden:

Løsningen til TS har jeg brukt siden jeg kjøpte båten i 1987 med "blåtau" og har ennå ikke hatt noen problemer med det på noen måte.

 

Nei jeg tenker egentlig ikke på at det ryker. Liker dårlig å jobbe med den typen tau. Stivt og fliser seg lett opp. Tåler lite sol og fliser seg opp og drysser frem til det har mistet alt styrke og ryker. 

 

Men er jo så billig at en kan bytte hvert år. Og det er vel kanskje derfor en ser rester etter sånt "blåtau" veldig mange plasser i fjæra også. 

 

Teinetauet til BT koster vel et par kroner meteren. Har holdt i mange sesonger til samme bruk hos meg. Mykt og fint å jobbe med. Men må smeltes/tapes/spleises i endene rett etter kapping. Syns også flaggline er en grei kandidat, men kan være litt tynt å jobbe med. 

Link to post
Share on other sites

Beklager hvis jeg brukte bilde av båten din. Brukte bildesøk på google for å finne bilde av presenning og viste ikke at det var din. Skal ikke gjenta seg. 

 

Jeg får prøve med teine tau da. Presenningen overlevde for resten Aina i natt med stubbene jeg hadde knytt sammen. Det har blåst for mye da dagene her til at det har vært forsvarlig å klatre på båten.

Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev for 16 timer siden:

Løsningen til ts er helt kurant. En avlaster hver enkelt malje, og presenninger tåler mye mere strekk totalt. Men en må ha et solid tau gjennom alle. Svakheten er selvfølgelig at tauet ryker. Jeg har den samme løsningen, og har brukt den mange år uten problemer. 

Det er også en mulighet å kaste noen tau over utsiden av presenningen i tillegg. Det gjør at vinden ikke får så godt tak. 

 

Heilt feil, du avlastar ikkje maljene med slik løysing. Elles er eg samd i at tau over presenningen avlastar den.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener nå likevel, av egen erfaring at dette avlaster maljene. I løpet av 30 år tror jeg det kun har gått med en liten håndfull maljer, og det var noen elendige aluminiumsmaljer. Og uansett er det vel også av betydning hvor kraftig presenningen er som maljene er presset inn i.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tror det hadde blitt litt "knøvlet" å få på plass slike "maljer" på en solid 380gr/m2 kaleste som er brettet dobbel langs kanten. Og ganske rynkete må jo kalesjen bli i det området.

 

Ellers hadde jeg en gang for maaange år siden en presenning der maljene var vulkaniserte forsterkninger i selve presenningen. Disse var uslitelige, men har ikke sett presenninger med slikt lenger. Jeg mener å huske at presenningen var av type Monark, og kjøpt hos Malfix i Oslo.

 

malje.gif

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

hadde relativt stort forbruk av presenninger på båten tidligere.    Men så kom broderen på å strekke over "trålposelin" som vi kaller det.   Og som nevnt lenger opp , det bryter opp luftstrømmen slik at vinden ikke får på langt nær samme løftet, og en presenning holder i flere vintre. 

 

ImageVaultHandler.aspx

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Fjordgubbe said:

 

Heilt feil, du avlastar ikkje maljene med slik løysing.

Det må du gjerne mene. Men jeg står fortsatt på at maljene har det bedre med tau trukket gjennom fra baug til hekk. Og så "sy" med tau under båten og via det tauet som er trukket fra fra baug til hekk. Altså unngå å tre tau under båten via maljene, men via buktene på tauet. 

Knyter man ett og ett tau direkte i maljene og under til motsatt side av båten, kan jeg garantere at maljene løsner og ryker en etter en. Vel og merke så lenge det er maljer av aluminium e.l. 

 

Link to post
Share on other sites

Den sikreste måten å overbelaste et feste på er med 1 fast forbindelse, uten fjæring. Enhver fjæring, uansett metode vil avhjelpe. Når en presenning er "sydd" på den måten som er vist på bildet av Lars sin båt, oppnår man egentlig 2, antagelig 3 fjæringsmuligheter. Den ene er jo at hvert feste tilnærmet har 2 lagringspunkter som avlaste den direkte belastningen, fremfor feste i 1 punkt, samt at tauet kan gi etter pga lengden mellom festepunktene. I tillegg har maljen/presenningen mulighet for å sideforskyve seg ved stor belastning, noe som ytterligere demper belastningen på den enkelte maljen. 

 

Når det kommer til lettpresenninger og styrke, er det ikke bare duken som er avgjørende, men mengden maljer og innfestingen av disse. Jeg har 260 grams presenning med maljer med 50 cm mellomrom og innstøpt flettet bånd som forsterkning ytterst, der maljene er festet. Dette gir temmelig mye mer styrke enn en lettpresenning hvor maljen bare er festet i dobbel duk og kanskje med1 meters mellomrom.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Hva med å gjøre det slik? Forsøkt å lage en kjapp skisse. Hvis dette er presenningen sett nedenfra og opp. Tanken er at man drar tauet gjennom to maljer, lar tauet gå under båten. Drar tauet gjennom to maljer på andre siden av båten også strammer du opp tauet og fester endene sammen under båten med for eksempel båtmanssknop. På den måten vil presenningen være stram men den vil fortsatt kunne bevege seg litt og det blir derfor ikke direkte belastning på maljene slik det blir hvis man knyter tauet fast i en malje på ene siden, strammer tauet og fester på andre siden.  Eventuelt kan man bruke et noe elastisk tau med krok.

presenning.jpg

Link to post
Share on other sites

 

 

 

Eg ikkje berre meiner det. Det er slik. Enkel matematik.

Lars H. skrev for 6 timer siden:

Jeg mener nå likevel, av egen erfaring at dette avlaster maljene. I løpet av 30 år tror jeg det kun har gått med en liten håndfull maljer, og det var noen elendige aluminiumsmaljer. Og uansett er det vel også av betydning hvor kraftig presenningen er som maljene er presset inn i.

 

GeirFrode skrev for 1 time siden:

Det må du gjerne mene. Men jeg står fortsatt på at maljene har det bedre med tau trukket gjennom fra baug til hekk. Og så "sy" med tau under båten og via det tauet som er trukket fra fra baug til hekk. Altså unngå å tre tau under båten via maljene, men via buktene på tauet. 

Knyter man ett og ett tau direkte i maljene og under til motsatt side av båten, kan jeg garantere at maljene løsner og ryker en etter en. Vel og merke så lenge det er maljer av aluminium e.l. 

 

 

Likevel er det slik at den  oppoverretta  krafta frå pessenningen  må nøytraliserast av ei like stor nedoverretta kraft. Krafta i den enkelte kause blir dermed den samme som om ein festar tauet direkte i kausen om ein er nøye med lik stramming. Men det er eit godt poeng ved denne måten å gjere det på,  ein får utjamna strekkrafta i taustumpane slik at den blir omtrentleg lik i alle, uavhenging kor ein strammar dei. Og det er viktig. So kanskje ikkje det var so dumt likevel?  (Trur faktisk det var smart.)

Link to post
Share on other sites

Det er forskjell på teori og praksis, vet du. ?

Som Lars H., så har jeg god erfaring med metoden med å tre tauet rundt.  Mere enn 30 år, for å si det pent. Fant fort ut for mange år siden at metoden med enkle tau i maljene ikke fungerte. Det holdt bare ikke når vinden fikk jobbe med presenningen.

Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev 24 minutter siden:

Det er forskjell på teori og praksis, vet du. ?

Som Lars H., så har jeg god erfaring med metoden med å tre tauet rundt.  Mere enn 30 år, for å si det pent. Fant fort ut for mange år siden at metoden med enkle tau i maljene ikke fungerte. Det holdt bare ikke når vinden fikk jobbe med presenningen.

 

Her stemmer nok teori og praksis godt! Måten de har gjort det på jamnar ut strekkrafta i taua i teorien  som i praksis. Smart! Såg fyrst ikkje dette (som dei fleste?). Du får lik strekkraft i alle taua uavhengig av stramming. Det er det som er det smarte. Du skjønar sikkert og teorien og, veldig enkelt.:yesnod:  Har ikkje bruk for presenning no,  har båten på sjøen.  Men til alle andre; det er slik det skal gjerast! Dette er best!

Link to post
Share on other sites

Har man høye stativer med stort vindfang er det utrolig viktig at stativet festes godt med jekkestropper for å unngå sideveis eller at stativer presses forover eller bakover av presenningen og vind.  Mitt staiv har også fester i topp av plast men disse er helstøpte. Tror det er et Ilas stativ. Stativet er brukt nå på åttende sesongen. Det beveger seg minimalt. Helt til i år har jeg kun brukt en 240gr pressenning. Har gjort Som Lars H.

 Styrbord.jpg.7390ae4de6f38b6c237f698dcd268e97.jpg

Trer tau gjennom maljer strammet godt til slik at presenningen former seg til skroget. kanner hengt direkte på tauet. Dette gjør at presset mot maljene får en fin og fjærende avlastning.  Har vært uheldig med kun et par av maljene på 7 sesonger. I år har jeg sveiset og laget en ny av 460gr pvc. Bruker samme stativ men har valgt en annen løsning. Laget nå denne i tre deler med feste for strikker innvendig i tillegg. Alt står fortsatt etter uværet.Bildene viser kun den gamle presenningen som jeg var veldig fornøyd med. Og strikker er et must der hvor du får det største presset.

 5a2ba243239ce_BBfront.jpg.1478a0306e1b258587c8a62c1c26cca0.jpg

 

 

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...