Jump to content

Skillerele fra Biltema, erfaringer?


arnerik

Recommended Posts

  • 3 måneder senere...
electrostunt skrev for 2 timer siden:

Mitt skillerele fra Biltema har nå et spenningsfall på 1v ved 20A lading mot startbatteri som er fullt, dvs kun forbruksbank som tar ladingen. Dette betyr altså at det har blitt nesten defekt.... 

Det er 3 år gammelt nå.

Nå vil jeg ikke være kverulant, men jeg har litt problemer med dette regnestykket. Hvis releet er koblet etter biltema sin anvisning så går ikke ladestrømmen fra dynamo til startbatteri via releet. Den går direkte utenom releet og da er det ikke releet som forårsaker spenningsfallet. Og et fullt batteri kan vanskelig ta i mot en strøm på 20 amp så enten er ikke batteriet fullt eller det er defekt. Måler du amper ?                                                   Mulig releet er kaputt, men da må du nesten forklare hvordan ditt rele er koblet og hva (spenning eller amp) du har målt, og hvordan du har målt.             Synes det blir litt feil og svartmale et produkt hvis grunnlag for måling er på feil grunnlag. Kan godt hende du har rett, men da kreves en bedre utredning. ?

Link to post
  • 4 måneder senere...

Oj sent svar..

 

Strøm er målt med strømtang som måler DC. Dynamo går til startbatteri og via skillerele til forbruksbank. 

 

Målt fra Dynamo: 21A, Målt gjennom skillerele 20A. 

Forbruksbatterier var tappet ned og lå på noe over 12V før motorstart. 

Alt av forbruk var avslått.  Spenning ut av dynamo er 14.4V. Spenning på Startbatteri er 14.4V. Spenning på Forbruksbank er 13.3V. Spenning over skillerele er 1V.

Til sammenligning så kan jeg manuelt koble sammen start og forbruk og da øker ladestrømmen fra dynamo til 35A og spenningen på Forbruksbanken øker til 14.3V

 

Ble dette klart :) 

 

Link to post

Sjekk tilkoblingspunktene på releet. sjekk også evt spenning mellom "boltene" på releet. dvs først sjekker du spenning mellom kablene som går inn/ut av releet, så direkte på boltene hvor kablene er festet. Evt også mellom kabel og bolt, på hhv inn- og ut-siden av releet.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
fjordgrynt skrev for 1 time siden:

 

Det var en lang tråd om dette releet for et par år siden, og da kom det fra at det er mange som velger å prioritere forbruksbatteriene, og kopler følgelig motsatt av det Biltema anbefaler.

Etter det electrostunt nå har skrevet så forstår jeg at startbatteri er det som er direktekoblet til dynamo og forbruk via releet. Uansett så skal det ikke være spenningsforskjell på en hel volt mellom batteriene selv om ladestrømmen er 20 amp så lenge det er 14,4 volt på start. Det er feilen her, og ikke hvilke batteri som lades via releet. Dette beviser han jo når batteriene kobles sammen med bryter.

Link to post
4 hours ago, larshans1 said:

Tipper det er feil koblet, at det senser på det batteriet som ikke lades, da kobler ikke releet sammen. Derfor er ladestrømmen lav, batteriet begynner å bli fulladet... 

 electrostunt skriver at han måler 20A gjennom releet, og da må det nødvendigvis ha koblet sammen.

1v spenningsfall på kun 20A tyder på defekt rele.

Link to post
fjordgrynt skrev for 7 timer siden:

 

Spenningsfall på 1  volt ved 20 A strømgjennomgang tyder på et defekt skillerele - så enkelt er det.

 

 

 

 

Har ikke nektet for det. Det jeg hengte meg opp i var at det gikk 20 amp mot startbatteri som angivilig var fullt og hadde spenning på 14,4 volt. Det har electrostunt nå forklart at slik var det ikke.

Link to post

Nå er det slik at det er et fysisk relé som kobler batteriene sammen. Dette releet har nok en maksimal strømstyrke det tåler ved inn og ikke minst utkobling. Overstiges denne får du en gnist som igjen betyr brente kontaktflater og etterhvert spenningsfall og varmgang. (Dette hender ikke med et diodeskille). 

Om et batteri er tomt og det andre er full så vil det gå en stor strøm gjennom relekontaktene når de kobles sammen  Dess større batterier dess større problemer. 

Link to post
  • 2 uker senere...
ttyridal skrev On 11.8.2018 at 17.30:

Noen som vet om denne er på vei ut av sortimentet til BT? Har ikke vært å finne i hyllene på sentrale østlandet på flere måneder så vidt jeg har fått med meg.

Kjøpte på BT her i Egersund i går.

 

Kobla alt opp i dag, med 2 nye hovedbryter. Kobla da rele inn på motor siden av start bryter som primær. Så fra rele til forbruks siden på forbruks bryter. Da er rele uten noen strøm når begge brytere av utkoblet.

Sjekket om det fungerte nå i kveld. Stoppet motor. Slo av forbruks bryter. Men hadde innelys/lanterner på ennå. De fikk da strøm via start batteri. Men når det kom ned på 12,7, da kuttet rele ut. Så fungerte som det skulle det ja.

Så ser meg kjempe fornøyde med dette, når en tar prisen i betraktning.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
ttyridal skrev On 11.8.2018 at 17.30:

Noen som vet om denne er på vei ut av sortimentet til BT? Har ikke vært å finne i hyllene på sentrale østlandet på flere måneder så vidt jeg har fått med meg.

Jeg kjøpte på Biltema i Mysen i sommer, og siden jeg skal innom avdelingen på Sofienmyr i morgen kan jeg sjekke der (trenger ett til for å ha en strømkilde som er aktiv bare når motoren går/lader) 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...