arnerik Startet 11.Desember.2017 Del på Facebook Startet 11.Desember.2017 Hallo, båtvenner, er det noen som har noe erfaring over tid, med skillereleet fra Biltema? Har nylig montert et slik, og er nysgjerrig på å høre om noen har hatt problemer, evt god erfaring med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 11.Desember.2017 Del på Facebook Svart 11.Desember.2017 (redigert) Det ligger en gammel tråd på dette skillereleet her på baatplassen. Den er startet for flere år siden, og det tyder på at erfaringene var gode. https://baatplassen.no/i/topic/77293-funksjonstest-biltemas-nye-voltsensitive-skillerele/ Redigert 11.Desember.2017 av Ttor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Langedahl Svart 11.Desember.2017 Del på Facebook Svart 11.Desember.2017 Funker etter Tre År :-) Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 12.Desember.2017 Del på Facebook Svart 12.Desember.2017 Fungerte som en drøm denne sesongen! Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 12.Desember.2017 Del på Facebook Svart 12.Desember.2017 Før man spør om noe vil funke eller svarer på om det funker så bør man vel fortelle hva slags utstyr man har. Dette releet vil nok fungere I de fleste båter med begrensede batteri størrelse og ladesystemer. Jeg ville vært skeptisk til dette I en båt med større batteribanker og heftig generator. Sitér dette innlegget Link to post
Jernklumpen Svart 12.Desember.2017 Del på Facebook Svart 12.Desember.2017 Vil det hjelpe ekstra på stålbåt? Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Joltus Svart 13.Desember.2017 Del på Facebook Svart 13.Desember.2017 Hjelpe mot hva? Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 13.Desember.2017 Del på Facebook Svart 13.Desember.2017 Jeg har dette releét. Har 65Ah startbatteri og 105Ah forbruksbatteri. Koblet etter anvisningen som fulgte med. Fungerer knirkefritt. Har alltid fin spenning på begge batterier og bruker kun en liten CTEK vedlikeholdslader og har kun en orginal 35A dynamo på min gamle yanmar... Sitér dette innlegget Link to post
cavaler Svart 13.Desember.2017 Del på Facebook Svart 13.Desember.2017 Jeg har hatt dette i båten i flere år og funker helt supert, jeg har en 70 a dynamo, 150ah startbatteri og4 x 110ah forbruksbatteri, jeg har koblet forbruksbatteri som pri 1 og skillerele som kobler inn/ut startbatteri, funker helt automatisk, trenger aldri tenke på å koble til/fra hovedbytere, bare starte og kjøre Sitér dette innlegget Link to post
arnerik Svart 17.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2017 Ah, stort sett gode erfaringer altså. har en 55 ah dynamo, og begge batteriene er på 70 ah. godt innenfor hva dette releet bør fikse. da sier jeg meg fornøyd, så langt. Takk for tilbakemeldinger. God jul. Sitér dette innlegget Link to post
electrostunt Svart 30.Mars.2018 Del på Facebook Svart 30.Mars.2018 Mitt skillerele fra Biltema har nå et spenningsfall på 1v ved 20A lading mot startbatteri som er fullt, dvs kun forbruksbank som tar ladingen. Dette betyr altså at det har blitt nesten defekt.... Det er 3 år gammelt nå. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 30.Mars.2018 Del på Facebook Svart 30.Mars.2018 electrostunt skrev for 2 timer siden: Mitt skillerele fra Biltema har nå et spenningsfall på 1v ved 20A lading mot startbatteri som er fullt, dvs kun forbruksbank som tar ladingen. Dette betyr altså at det har blitt nesten defekt.... Det er 3 år gammelt nå. Nå vil jeg ikke være kverulant, men jeg har litt problemer med dette regnestykket. Hvis releet er koblet etter biltema sin anvisning så går ikke ladestrømmen fra dynamo til startbatteri via releet. Den går direkte utenom releet og da er det ikke releet som forårsaker spenningsfallet. Og et fullt batteri kan vanskelig ta i mot en strøm på 20 amp så enten er ikke batteriet fullt eller det er defekt. Måler du amper ? Mulig releet er kaputt, men da må du nesten forklare hvordan ditt rele er koblet og hva (spenning eller amp) du har målt, og hvordan du har målt. Synes det blir litt feil og svartmale et produkt hvis grunnlag for måling er på feil grunnlag. Kan godt hende du har rett, men da kreves en bedre utredning. ? Sitér dette innlegget Link to post
electrostunt Svart 10.August.2018 Del på Facebook Svart 10.August.2018 Oj sent svar.. Strøm er målt med strømtang som måler DC. Dynamo går til startbatteri og via skillerele til forbruksbank. Målt fra Dynamo: 21A, Målt gjennom skillerele 20A. Forbruksbatterier var tappet ned og lå på noe over 12V før motorstart. Alt av forbruk var avslått. Spenning ut av dynamo er 14.4V. Spenning på Startbatteri er 14.4V. Spenning på Forbruksbank er 13.3V. Spenning over skillerele er 1V. Til sammenligning så kan jeg manuelt koble sammen start og forbruk og da øker ladestrømmen fra dynamo til 35A og spenningen på Forbruksbanken øker til 14.3V Ble dette klart :) ? Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 10.August.2018 Del på Facebook Svart 10.August.2018 Sjekk tilkoblingspunktene på releet. sjekk også evt spenning mellom "boltene" på releet. dvs først sjekker du spenning mellom kablene som går inn/ut av releet, så direkte på boltene hvor kablene er festet. Evt også mellom kabel og bolt, på hhv inn- og ut-siden av releet. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
hegra Svart 10.August.2018 Del på Facebook Svart 10.August.2018 fjordgrynt skrev for 1 time siden: Det var en lang tråd om dette releet for et par år siden, og da kom det fra at det er mange som velger å prioritere forbruksbatteriene, og kopler følgelig motsatt av det Biltema anbefaler. Etter det electrostunt nå har skrevet så forstår jeg at startbatteri er det som er direktekoblet til dynamo og forbruk via releet. Uansett så skal det ikke være spenningsforskjell på en hel volt mellom batteriene selv om ladestrømmen er 20 amp så lenge det er 14,4 volt på start. Det er feilen her, og ikke hvilke batteri som lades via releet. Dette beviser han jo når batteriene kobles sammen med bryter. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 Tipper det er feil koblet, at det senser på det batteriet som ikke lades, da kobler ikke releet sammen. Derfor er ladestrømmen lav, batteriet begynner å bli fulladet... Sitér dette innlegget Link to post
Ørjans Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 4 hours ago, larshans1 said: Tipper det er feil koblet, at det senser på det batteriet som ikke lades, da kobler ikke releet sammen. Derfor er ladestrømmen lav, batteriet begynner å bli fulladet... electrostunt skriver at han måler 20A gjennom releet, og da må det nødvendigvis ha koblet sammen. 1v spenningsfall på kun 20A tyder på defekt rele. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 (redigert) Eller dårlig kontakt i tilkoblingspunktene. Redigert 11.August.2018 av finnarne (see edit history) Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
hegra Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 fjordgrynt skrev for 7 timer siden: Spenningsfall på 1 volt ved 20 A strømgjennomgang tyder på et defekt skillerele - så enkelt er det. Har ikke nektet for det. Det jeg hengte meg opp i var at det gikk 20 amp mot startbatteri som angivilig var fullt og hadde spenning på 14,4 volt. Det har electrostunt nå forklart at slik var det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 Nå er det slik at det er et fysisk relé som kobler batteriene sammen. Dette releet har nok en maksimal strømstyrke det tåler ved inn og ikke minst utkobling. Overstiges denne får du en gnist som igjen betyr brente kontaktflater og etterhvert spenningsfall og varmgang. (Dette hender ikke med et diodeskille). Om et batteri er tomt og det andre er full så vil det gå en stor strøm gjennom relekontaktene når de kobles sammen Dess større batterier dess større problemer. Sitér dette innlegget Link to post
ttyridal Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 Noen som vet om denne er på vei ut av sortimentet til BT? Har ikke vært å finne i hyllene på sentrale østlandet på flere måneder så vidt jeg har fått med meg. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 11.August.2018 Del på Facebook Svart 11.August.2018 ttyridal skrev for 5 timer siden: Noen som vet om denne er på vei ut av sortimentet til BT? Har ikke vært å finne i hyllene på sentrale østlandet på flere måneder så vidt jeg har fått med meg. Så det i hyllene på Bryne for noen dager siden. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 26.August.2018 Del på Facebook Svart 26.August.2018 ttyridal skrev On 11.8.2018 at 17.30: Noen som vet om denne er på vei ut av sortimentet til BT? Har ikke vært å finne i hyllene på sentrale østlandet på flere måneder så vidt jeg har fått med meg. Kjøpte på BT her i Egersund i går. Kobla alt opp i dag, med 2 nye hovedbryter. Kobla da rele inn på motor siden av start bryter som primær. Så fra rele til forbruks siden på forbruks bryter. Da er rele uten noen strøm når begge brytere av utkoblet. Sjekket om det fungerte nå i kveld. Stoppet motor. Slo av forbruks bryter. Men hadde innelys/lanterner på ennå. De fikk da strøm via start batteri. Men når det kom ned på 12,7, da kuttet rele ut. Så fungerte som det skulle det ja. Så ser meg kjempe fornøyde med dette, når en tar prisen i betraktning. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Petromax Svart 26.August.2018 Del på Facebook Svart 26.August.2018 ttyridal skrev On 11.8.2018 at 17.30: Noen som vet om denne er på vei ut av sortimentet til BT? Har ikke vært å finne i hyllene på sentrale østlandet på flere måneder så vidt jeg har fått med meg. Jeg kjøpte på Biltema i Mysen i sommer, og siden jeg skal innom avdelingen på Sofienmyr i morgen kan jeg sjekke der (trenger ett til for å ha en strømkilde som er aktiv bare når motoren går/lader) Sitér dette innlegget Link to post
ttyridal Svart 27.August.2018 Del på Facebook Svart 27.August.2018 Kontaktet BT-kundeservice for noen uker siden.. de var visst utsolgt på hovedlagret, men skulle få nye forsyninger i begynnelsen av september. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.