Jump to content

Har webasto og eber, vurderer defroster på vinduene?

OddArild

Recommended Posts

Supert, da bruker eg eberen da den står lettest til. 

Hvilken diameter bør eg ha på slangen som må ligge over "dashbordet" ? 

Har ikke noen mulighet til og skjule den, så ønsker jo selvsagt og gjøre det så fint som mulig med minst mulig diameter men fortsatt ha god effekt. 

Bør eg montere en vifte rett før den går ut på dashbordet for og få nokk trøkk? 

Total lengde på slangen blir nokk 7-8m fra varmeren.

Vil 3d print tåle varmen ?  

7-8 meter er langt. Du bør gå lengst mulig med størst mulig. Dersom du planlegg synlig røyr oppå innredning så må du nesten tenke kva som passar inn.  Eg trur eg såg ein båt hadde stivt kobbarrøyr med borehull ein gong. Det var sikkert 40mm.  

Kan det være lurt å sette trykk fra begge sider? , eller iallefall fra den siden du har førerpossisjon. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Har prøvd med kanaler med flere hull i.. funker bedre med dyser? skal du ha rør med bare hull burde du ha en skrå innvendig i hvert hull slik at lufta presses opp. Slik at du lager hullene ut av senter og en skrå innvendig som sender luft opp og samtidig videre til neste hull vist du skjønner. Fineste er vel og lage en teakkanal av to u lister limt mot hverandre?

Tror jeg ville trekt en 50-60 mm slange opp til styrbord kant av vinduet og latt den (eller en dyse med lite retningsendring) blåse mot et punkt rett foran fører, men delvis på langs av glasset. Da har du god sikt rett fram uansett, og nokså fort vil en slik luftstrøm rense alle vinduene.

Vanskelig å få nok tverrsnitt / lav nok luftmotstand med rør med hull i til å opprettholde luftvolumet.

Hvis du prøver slik har du heller ikke kastet bort arbeid med dyserør mm hvis det funker.

Du kan evt trekke en midlertidig slange fra et annet uttak for å teste.

Mons

Hvor store hull måtte du ha i kanal/ rør for og få noe effekt? Jeg skal også lage noe slikt hos meg. Tenkte meg en firkantet rør, med flere hull under hvert vindu, og størst hull lengst unna der lufta kommer inn i kanal.  Firkantrør må nok være 50x50 mm tenkte jeg, og 60mm tilførselsrør fra ebern 

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

mons skrev On 22.12.2017 at 17.03:

Tror jeg ville trekt en 50-60 mm slange opp til styrbord kant av vinduet og latt den (eller en dyse med lite retningsendring) blåse mot et punkt rett foran fører, men delvis på langs av glasset. Da har du god sikt rett fram uansett, og nokså fort vil en slik luftstrøm rense alle vinduene.

Vanskelig å få nok tverrsnitt / lav nok luftmotstand med rør med hull i til å opprettholde luftvolumet.

Hvis du prøver slik har du heller ikke kastet bort arbeid med dyserør mm hvis det funker.

Du kan evt trekke en midlertidig slange fra et annet uttak for å teste.

Hei, det hadde forsåvidt blitt det fineste også om det gikk. 

Skal i samme slengen monteren gsm starter av eberen, så bare starter den noe før eg går ned og forhåpentligvis har duggfrie vinduer. 

Kommer tilbake med resultatet :) 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...