Jump to content

Renovering av 1985 Broom 1070


Ttor

Recommended Posts

Hentet kalesjen etter en liten modifisering og bytte av et par vinduer hos Gzregorz på Askøy. Fikk sydd inn glidelåser så jeg kan åpne de to vinduene i front. Beste investeringen jeg har gjort på båten tror jeg.   
Nå kan jeg raskt få en etterlengtet åpning for situasjoner som krever oversikt og kommunikasjon med mannskap. Ble også kvitt eksos som kommer inn bakfra under deplasementfart. Fortsatt veldig lunt, men god gjennomtrekk når jeg står oppreist. 
0A3E57C6-1AB2-413F-8771-BABB0232598C.jpeg.9b1b3b683a8226108e2d0eb2e7ff81e2.jpeg1DB1EEBB-E02B-473C-8032-1221ED9C6997.jpeg.5b896ab5f7fe744b17dd7fb5b3f88a38.jpeg88C694CF-EC95-4C11-BCD6-FA50D72C1FDF.jpeg.0eeeba3e1e78bcf9c777b94f4512e19d.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Litt utendørsarbeid må til på en fin dag. Har hatt lyst til å ta dette lenge. Baugspydet var «lakket» med et tjukt lag epoxy. Det lå ca 2 millimeter, og litt tynnere i kantene. Varmluft, skrape og filtermaske. Dette luktet ikke bra når det ble varmt. Det var noen striper med sandpapirtape oppå epoxyen, mennjeg skimtet fine nater under. Måtte slipe av en del teak med båndsliperen for å få det jevnt, og ta epoxyen i alle søkk. Kjører en runde med teak brightener og teak sealer en annen dag. 
8548932F-A87A-4AE5-828B-07D90BB74A4F.jpeg.962f426326887a06532cab1783666ba8.jpegCD2A49A5-FD3D-4AED-9F8D-95A13E994781.jpeg.1f04d02df85e704f37c85542d2c281b7.jpegA3846112-E3CF-4333-A2F1-F766B9AAB5E2.jpeg.40c6c34211f7bfed6976ed59ac83106d.jpeg157F1199-4750-41AC-956E-1F30E3B78E86.jpeg.c7fb4de6bd751b04572c5610026b88d7.jpeg9CF8C2BF-B999-4F9D-A165-C8DB85197B52.jpeg.228660cf5121b76a70fc0a3071dd1678.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da var sommeren gjennomført uten noen problemer og feil. Noe skal man da ha igjen for alt arbeidet med å få båten strøken. Vi vil sannsynligvis legge båten ut for salg etterhvert. Har noen planer om en annen type båt, og noen snakker om noe greier på fjellet. Men jeg tenker det kan være verdt å vente til tidlig vår for å treffe markedet best. 
AFF1986A-5306-4117-872A-A3D0C359FC73.jpeg.c04256ccc0fa2cfb104b22d6976cf49a.jpeg1A03B8A5-D50C-4E17-ADCF-C372F305BC7E.jpeg.06c4f15f165f1c80d0c255e5d91ae4ab.jpeg

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Goddis77 said:

Ser at naboen din har kopiert targa og kalesje med din? De begynner å se like ut de der :smiley:

Han fikk laget kalesje i vinter. Originalt hadde disse båtene bare havnekalesje over vindskjermen. Min har også ny targabøyle og en kalesjemodul over bakre del av akterdekket. Greit når det regner og man vil ha en ekstra salong for ungene skal se på TV. 

Link to post
Share on other sites

Ttor skrev Just now:

Han fikk laget kalesje i vinter. Originalt hadde disse båtene bare havnekalesje over vindskjermen. Min har også ny targabøyle og en kalesjemodul over bakre del av akterdekket. Greit når det regner og man vil ha en ekstra salong for ungene skal se på TV. 

 

Synes båten din kler den targaen og kalesjen der. Når vi er på foreldre besøk så kjører vi ofte nedom Alvøen som en del av turen. Båten din er da et fast innslag i båt tittingen på de turene, som skjer ukentlig  :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...
  • 1 år senere...

Vårens første prosjekt på plass. Nye puter på akterdekk. De gamle var me skumgummi fra 80-tallet, og manglet ryggstøtte. Laget også en pute mellom benkene med en finerplate i bunn.

ABFC7F71-095D-4AB7-B6BC-6B51F1CCA958.jpeg.74e459e8841e89f360d3e115611f81ad.jpeg

 

Måtte lage meg en «Hot-wire-cutter» for å skjære skumgummien. Så var det å gå løs med symaskin. Trukket i ruskinns lignende stoff. 
E778415E-E48C-418B-8ED2-BBF331A180F0.jpeg.ec0bdbbcb977f7dd99aef23bbf52110a.jpeg

98CEFAFA-36CB-474A-9407-E98A8C14F501.jpeg.f5f3e115d1e844ee7e32d5efb71ee6fb.jpeg

5C36C426-A01B-4817-9EA1-39C913309365.jpeg.e142eaec104ba7e666c9835e604c6d2b.jpeg

BD754354-3E82-4C2D-88DF-7A9E205FABDE.jpeg.64b4ee8ca686f7be29ebc53279e6e1f5.jpeg

5E7E2CD7-B22A-42EF-8BD7-BCD27DEEB4AC.jpeg.7c3fa9b10379d66aa56b47971be27f19.jpeg

0CF02D78-7112-4683-8E5A-4A78C3EAC739.jpeg.0e403fc1e5400e22aa64f5a2e86f161a.jpeg

D9894FEB-C960-4E21-A580-7A6D120B4CC8.jpeg.a36f7e127f3454d19247b5e67f4b9c0d.jpeg

38552FA1-6F8A-4782-B846-2E9B28DD04B7.jpeg.ee6af12c94185ec2d28509560ea5e858.jpeg

96E2B2CC-842D-4659-8607-D8E1EBEE78E3.jpeg.62938518a908a46c1f0af8329f34483c.jpeg

 

Er redd jeg må ta en runde på setene lenger framme også. Blir litt jobb, men mye bedre å sitte på enn de gamle skai putene. 

C749D899-3F4F-4BE9-BCA1-DB319E51D098.jpeg.e6b646e0a2d23f97d99891787a48ed7b.jpeg

26604499-630A-4DC0-ABD5-D4FB9F285CF7.jpeg.5fa9454a3b98ba6d2407a5e9a7fe7743.jpeg

 

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Da er vinterens prosjekt i gang. Renovering av kjølere og aftercoolere.

Brukte ca to timer på demontering på første motor. Aldri vært demontert tidligere ser det ut som. 1600 timer over 25 år.

 

IMG_3603.JPG.ca039eca4c3afb460b8fe61f564fcd07.JPG

 

Startet med aftercooler. Den var overraskende ren innvendig. 12 skruer på toppen og slange til pakkboks i bunn.

IMG_3605.JPG.dcb1bc5e15d62e234d98cee175c2cfab.JPG

IMG_3607.JPG.4d29ca97efe2169394edf6d221f836eb.JPG

IMG_3609.JPG.19c93fbaf668cde6c962c592b72bd835.JPGIMG_3611.JPG.ab05632338349036107b04f4fa49b15c.JPGIMG_3612.JPG.831b7448ceb03b9a38ab493d7e31bc04.JPG



Fortsatte med å tappe ned kjøleveske før demontering av varmeveksler. 41P har kun slanger med slangeklemmer.

IMG_3606.JPG.22e40f81878e37ec4b4e03c9c0a4613c.JPG

 

Til slutt demontering av oljefilterhus med oljekjøler.

IMG_3604.JPG.9336baad7246bb3c16680f6c34acb74a.JPGIMG_3616.JPG.f4a55f86108d1e1ebe6c7a62f74e1c9f.JPG

IMG_3617.JPG.dbecf1fcd9c7517d2d731d97befdc2b3.JPG

 

Så var det sannhetens øyeblikk på arbeidsbenken. 

Varmeveksleren så ganske bra ut innvendig, i motsetning til oljekjøleren. 

IMG_3619.JPG.d04c33903a68394ad819badea0c3ade6.JPGIMG_3620.JPG.74a7d8244b9640c22f634c5ccb7b45c0.JPGIMG_3621.JPG.7df852578b22c0388a7a3d5a75c7e7a4.JPGIMG_3623.JPG.71321da976fe49ad4922ed00852947e6.JPGIMG_3622.JPG.bdc9eeb269048b9f46c9bae54fd59ab8.JPG

 

Kom fra det hele med bare en brukket skrue.

Så var det å få ut driten. Innmaten altså. 41P har en nyere type oljekjøler, så videoen til Svend Bjelland kan ikke brukes.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ttor skrev 2 minutter siden:

 

IMG_3621.JPG.7df852578b22c0388a7a3d5a75c7e7a4.JPGIMG_3623.JPG.71321da976fe49ad4922ed00852947e6.JPGIMG_3622.JPG.bdc9eeb269048b9f46c9bae54fd59ab8.JPG

 

Kom fra det hele med bare en brukket skrue.

Så var det å få ut driten. Innmaten altså. 41P har en nyere type oljekjøler, så videoen til Svend Bjelland kan ikke brukes.

 

 


Forsiktig med demontering av den der. Prøvde trikset med treklosser på min. Endte opp med å måtte sende den på service.

Link to post
Share on other sites

Så er jeg i gang med rengjøringen. Tok alt med på jobb, så jeg kan putle med dette mellom slagene. 
 

Varmeveksleren fikk tre timer med ca 15% eddik blanding. Tar en runde til i morgen. Her kom det av mye oksidert kobber…
Ellers så ble jeg litt overrasket over tilstanden på slangestussen i bunn av intercooler. Den går til kjøling av pakkboks, og var nesten tæret av. Ser forøvrig ut som messingtappen som er fast i intercooleren er i ok stand. 
F3A20C3E-F4DF-4485-B099-66E4C54F07C9.jpeg.7c30e777bc36d20a4db7b17b383873cb.jpeg1A9CA0CB-798F-4E77-B6A6-C3473C635545.jpeg.07b25efb859a3277c1c69dd35fbd095e.jpegA5AAA165-30E4-478D-BB10-A96F9D6E354A.jpeg.e068c221d41419fd3c288e675d9b9d9b.jpegE09A4CC4-AEAC-4B8C-B2A3-0F6C1271144D.jpeg.6d6c90aa72e969ee18dd1715089734af.jpeg

Link to post
Share on other sites

Så var det bare å vente på nye pakninger i posten. Gjør ferdig babord maskin før jeg begynner på styrbord. 99F7A189-F40B-42E9-8411-014A53EA6D93.jpeg.01a65620d902e8427dc6b8fce5d49b4e.jpeg

Ellers må jeg finne ny slangestuss for uttaket i bunn av intercooler. Der var det koblet på slange til kjøling av pakkboks. Noen som kjenner gjengedimensjon på intercooleren?
 

Jeg har en liten liste med ting som bekymrer meg med båten. Tenker å få ordnet/sjekket dette i år, så jeg kan unngå begynnende magesår.

 

1. Tilstand på intercooler.  Dette er jeg nå i gang med. Fant ut at slangestussen i bunn  kunne knekt av når som helst pga tæring, så dette var på høy tid. 
 

2. Tilstand på oljekjølere. Saltutslag på endelokk. Den jeg har demontert så langt hadde tegn på begynnende tæring. Var på tide med både rens og nye pakninger. Konsekvens kinne blitt at hele måtte byttes.
 

3. To gjenstående originale bunnventiler fra 1985. Bronse gjennomføring og sjøvannsfilter montert som et rør direkte over dette. Tør ikke prøve å stenge ventiler, da de kanskje ikke lar deg åpne igjen. Stort moment om noen sparker borti sjøvannsfilteret, da dette står 40 cm opp fra bunnventil, uten noe annet feste.

 

4. Matepumpe diesel. Mekaniske pumper som står montert på motorblokk. Har hørt om en del tilfeller der membranen lekker, og diesel tynner ut motoroljen. Usikker på når og hva som bør gjøres. Ser at noen har byttet til en enkel elektrisk pumpe.

 

5. Tilstand på dyser på begge motorer. Har litt utslipp av diesel med eksosen. 25 år og 1600 timer på motorer. Tror ikke dette er sjekket tidligere. Vurderer overhaling av alle dyser, men koster en del. Alternativt sjekke alle dysene, og overhale de som er verst. 

Link to post
Share on other sites

Begynte å klø i fingrene, så jeg plukket fra hverandre styrbord intercooler også. Den hadde ikke tæring i slangekoblingen slik den andre hadde. Så veldig fin ut, og trenger bare en rens og nye pakninger. 
5F690D9F-13E2-4C12-8578-059C157DA565.jpeg.950618a78aac142a9948bd1293611859.jpeg4D334DCA-1241-4E0A-95BC-90DAD3B58E0F.jpeg.613e373a7388fe8799bd76541cbea32d.jpeg

Oljen i bunn av boksen kommer fra en annen jobb…
9FC88610-4620-40DB-B8E1-02D30F33F507.jpeg.3c9a567b71e13a32cb46cc8679076e3e.jpeg
 

Når det gjelder bunnventiler og sjøvannsfiltre, så ser de slik ut. 
48349630-155A-4174-8C6B-B6FCAB8076FD.jpeg.a94b8ac3b12d09e00ee72c45bebc3401.jpeg4F83A2B8-6015-411E-B8C4-C3DDC6388CB8.jpeg.b236d65b48388ac12f9b3f51619877d3.jpeg4B497CFD-20B3-429B-A843-82F4EDC47D4D.jpeg.b929f614786ef8a51b52765056ea9376.jpeg

 

Ser ut som de er støpt fast i en forhøyning i skrogbunnen. Skal disse byttes, må jeg nok støpe igjen hullene og sette inn nye bunnventiler et annet sted. Godt mulig de er helt ok, men de er 38 år gamle. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Så ble det besluttet å ta en overhaling av dysene også. Bare 1600 timer, men det er over 26 års periode. Fikk lånt meg en ters hos Maritim diesel. Fjernet dieselrør og pinneskruen som holder dysen nede. Da fikk jeg ut klemmen som sitter rundt dysen. Tersen holdt foringen igjen i toppen, mens dysen kom opp. 12 dyser på 20 min med den tersen. 
FE330AF6-64B1-4333-A510-4BF0F300978B.jpeg.a16fcc60f2d95416b97e5885b7943ce0.jpeg33C6A843-16F4-473A-8C4B-B39AB7F5A6F3.jpeg.0876827f50190d075e10449922ee75a7.jpeg22D5DB0B-5721-401B-AA03-5238A27C77AF.jpeg.0f05353d68613ec3a2a465bd5c28c1a9.jpegA0995686-8984-4300-8B76-9F1F711C789E.jpeg.745e24e7f301c2783167b1e9b7bce327.jpeg196CD7B4-3A1D-4049-9F84-F09BE7849DC3.jpeg.c5565ec5524ed380261ae21d8cbda142.jpegD1CEE84B-CB5A-496A-B867-0A006F936462.jpeg.09e2d96ee151dcac33d8489a158c95da.jpeg1AAB11D6-D303-4066-A3F8-E602955C82DF.jpeg.c2ce07ce960c0719fe926afb91a3163f.jpeg

 

Redigert av Ttor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er ikke like lett å holde det rent tenker jeg med tanke på returen på veiv som går inn mot turbo/luftfilter.

Føler det blir litt søl pga det + at på 41B versjonen jeg hadde så kom det litt ut av innsugs hullet på bunnen der og.

 

Men rommet ditt Torgeir ser jo absolutt bra ut!  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Så egentlig mye bedre ut innvendig i intercooler enn jeg skulle tro etter 26 år @Goddis77  Kommer noen dråper ut i sladrehullet, men har puttet en liten fille der for å hindre sprut. Ser fort om set skulle komme saltvann og dertil innvendig lekkasje. Forsøkte med en sånn oppsamler på luften fra veivhusventilasjonen. Den hadde ingen funksjon etter en sesong. Sikkert noen dråper fra turbo, men veldig lite. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...