Jump to content

Hvor ofte sjekker du motoren?


bjoris

Hvor ofte sjekker du motor/motorrommet?  

361 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Hei,

Ikke for å provosere, men dere som sjekker motoren hver eneste dag, hva er det som forandrer seg fra dag til dag som gjør dette nødvendig?

 

På min motor har jeg noen instrumenter som forteller om noe er galt.... Skjønner at disse ikke tar alt, men hver dag da?

 

Eller er det at man rett å slett er glad i jernklumpen sin...

Link to post
Share on other sites

Etter som jeg må ned i maskinrommet for både å starte og stoppe faller jeg visst litt utenfor i denne spørreundersøkelsen :wink:

 

På lengre turer pleier jeg også å ta en tur ned ca 1 gang pr time, bare for å se at alt ser/kjennes/lukter normalt, og så må jeg allikevel pumpe opp dagtanken manuelt ....

 

... bare for ordens skyld: jeg lar meg ikke friste av å skifte til en "vri om på nøkkelen motor" :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Skjønner at noen syns dette blir ekstrem, det var egentlig derfor jeg satt inn pollen også for å se om dette er helt unormalt...

 

Nei, hva ser vi etter. Det er vel for å få en bekreftelse på om alt er ok. På den nye båten fant jeg f.eks en knekt slangeklemme og to steder kom det litt kjølevann pga slakke slangeklemmer (motoren kom direkte fra service)...

 

Nå er det jo stor forskjell på hvor lett det er å komme til. Hadde jeg hatt en båt der det var full kasse som måtte demonteres hadde det nok blitt mye sjeldnere. Nå kan jeg bare lette i luka å se kjapt om det er olje eller vann bak motor, hvis ikke er jo ting ok så det tar vel bare 5 sekunder. Jeg peiler ikke olje og slikt hver dag, det anser jeg som helt unødvendig når det ikke finnes olje i motorrommet, da må den jo være på motoren:) MEN jeg tar sjøvannsfilteret oftere enn i boka og syns det er veldig skittent hver gang...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hei,

Ikke for å provosere, men dere som sjekker motoren hver eneste dag, hva er det som forandrer seg fra dag til dag som gjør dette nødvendig?

 

På min motor har jeg noen instrumenter som forteller om noe er galt.... Skjønner at disse ikke tar alt, men hver dag da?

<{POST_SNAPBACK}>

Enig i dette, ser ikke noen grunn til å stå med hodet ned i motorrommet hver eneste dag! Sjekker litt ofte til å begynne med, for å bli kjent med oljeforbruk, lekkasjer og lignende. Men når dette er klarlagt så nøyer jeg meg med å peile olja en gang i blandt samt ta et kjapt overblikk over tingenes tilstand ellers. Men jeg følger naturligvis nøye med på instrumenter, motorlyd og oppførsel på motoren under gange!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg Stemte hver dag. Det er vel ikke helt riktig, men at jeg stikker hue nedi der 4 -5 ganger iløpet av uka når vi er på tur er sikkert.

 

De fleste av oss har vel alarmer som skal si ifra når det begynner å bli hakkande gale. Men er greit å sjekke olje/kjølevann/viftereim og at det ellers ser ok ut, når man ligger stille ved kai.

Og derfor slippe og få en alarm pga at viftereima har røket. Når du stamper avgårde i ett par meters bølger.

 

Jeg har bytta viftereim nære grunner i dårligt vær. Kan love deg at det er ikke morro å ligge over en varm motor mens det slingrer og madammmen lurer på om du ikke snart er ferdig fordi de skjæra begynner å komme farligt nærme.

 

Er liksom noget enklere å stramme/bytte reima ved kai.

 

 

Mvh

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Eller er det at man rett å slett er glad i jernklumpen sin...

<{POST_SNAPBACK}>

:yesnod:

 

 

Jeg har etterhvert innsett at jeg har en noe avvikende holdning på dette området.

Føler meg rett og slett litt rastløs når ikke alt er som det skal i maskinrommet, og for meg er det faktisk viktigere at maskinrommet er strøkent enn at båten til enhver tid skinner som ei sol. Vet ikke hvorfor, men slik er det bare.

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Etter som jeg må ned i maskinrommet for både å starte og stoppe faller jeg visst litt utenfor i denne spørreundersøkelsen  :wink:

 

På lengre turer pleier jeg også å ta en tur ned ca 1 gang pr time, bare for å se at alt ser/kjennes/lukter normalt, og så må jeg allikevel pumpe opp dagtanken manuelt ....

 

... bare for ordens skyld: jeg lar meg ikke friste av å skifte til en "vri om på nøkkelen motor"  :wink:  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hva er denne "dagtanken" du pumper opp ? :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg smører vannpumpa og aksel etter hver tur dermed "sjekkes" motoren ganske ofte.

Må vekk med noen lemmer og da får en sett og luktet på motoren,dette har jo litt med at det er en eldre motor og da blir en jo litt mere påpasselig enn om motoren hadde vært ny eller hadde vært til service hos merkeforhandleren til stadighet(faktisk noen som har råd til det).

Link to post
Share on other sites

Sjekkes hver gang. Ettersom jeg har en 1976 modell Draco, følger det med litt paranoie vedrørende bensinslanger/koblinger, samt kjøle/eksosslanger og rør.

Alt av bensinslanger ble byttet for to uker siden, men det er jo fortsatt en risiko med hensyn til diverse koblinger ol.

Siden jeg har bensinmotor, skrur jeg på motorromsvifte med en gang strøm er påslått, og lar denne gå med motorromsluka åpen. Ellers en visuell sjekk etter vann i motorrom med jevne mellomrom på tur, da jeg hadde en noe kjip opplevelse etter at en av frostpluggene hadde fått tæret hull i seg.

Link to post
Share on other sites

Kjøleveske og Olje bør jo sjekkes før oppstart... og da jeg har "yngre" maskiner på bare 22 år, så tar jeg lett den 10 minutters sjekken før oppstart. Sjekker samtidig for vann i dieselen og diesel nivået i tankene.. Begge disse er jo kjappe å sjekke og er kun en vusiell sjekk som tar sekunder å utføre.

 

Underveis så bør instrumenteringen være nok, men på lengre turer (3 timer +), så tar jeg en kjapp tur nedunder inimellom, skrur på lys og tar en visuell sjekk at det som skal svirre rundt svirrer rundt på den rette plassen, og at det som skal stå stille står stille der det stod ved begynnelsen av turen.

 

Kanskje dette er for mye for noen, men jeg liker nå å sjekke at alt er OK, og har lett tilgang til å gå ned i maskinene underveis, uten at jeg forstyrrer andre mennesker ombord... (gir jo klar beskjed om hva jeg gjør før jeg forsvinner ned i hullet på akterdekket).

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Kan det være forskjell på de med eldre og nyere motorer? Jeg sjekker motorom, olje osv. ved annenhver start. MEN jeg er veldig nøye på å følge med på lyder, vibrasjoner osv. som jeg ikke har hørt før. En kan selvsagt bli ganske "nevrotisk" av slik lytting, men jeg tror at etterhvert som en kjenner båt og motor vil en merke relativt raskt om noe ikke er som det skal være. Visuell sjekk kommer i tillegg. Men sjekking flere ganger under turen og hver dag synes høres relativt voldsomt ut! Vi drar jo ut forå være på sjøen - ikke i maskinrommet!

Link to post
Share on other sites

- hva er det som forandrer seg fra dag til dag som gjør dette nødvendig?

- Eller er det at man rett å slett er glad i jernklumpen sin...

<{POST_SNAPBACK}>

- som regel ingentig som forandrer seg, men det er jo greitt å oppdage i tide, hvis noe er på gang....!

 

- Jeg er IKKE flau over å innrømme at jeg er glad (hat-kjærlighet?) i den blåmalte jernklumpen min - det hender faktisk at jeg snakker oppmuntrende til'n, når jeg er alene ombord og ingen ser / hører meg!

 

 

..... for meg er det faktisk viktigere at maskinrommet er strøkent enn at båten til enhver tid skinner som ei sol.

<{POST_SNAPBACK}>

Meget sunn vane Ellen Marie - fortsett med det! :o)

 

 

sjekker da alltid motoren før oppstart, gjør ikke alle det ?

Oljesjekk, visuell sjekk av remmer, slanger, klemmer mv. Ser at det ikke er vann eller olje på feil steder osv.

<{POST_SNAPBACK}>

Vi er visst en utdøende art, Suzuki! Eller har ALLE splitternye motorer?

====================================================

Pollen har - som de fleste "generelle" poll'er - en svakhet. Spørsmålene er for lite differensierte.

 

For, svaret er da ganske enkelt!

Har du en nyere motor, vet du som regel at det meste er i orden! Med vanlig periodisk vedlikehold og service unngår du da å komme opp i uføre! Samme situasjon gjelder for de av dere som har hatt SAMME båt / motor i noen år - da har du antageligvis en lykkelig historikk å gå på og slipper å være så nøye. Du vet hva du har, ganske enkelt.

 

For de av oss som ikke er så heldig - Suzuki, meg, og sikkert mange flere her - stiller det seg litt anderledes. Vi er bare pokker-nødt til å følge med hver dag! En ukjent motor, med ukjent fortid (les: ukjent vedlikehold) er ikke alltid til å stole på. Flere enn en overraskelse har blitt avslørt ved at man går over kritiske sjekkpunkter daglig.

 

En godt brukt motor i en "ny" bruktbåt av år har en tendens til å overraske!

Men, bevares, uten denne nitide kontrollen hadde ikke jeg blitt så godt kjent med motoren min.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

.... Men så har eg aldri hatt problemer med dieselmotorer de 5 årene eg har hatt båt(6 forskjellige....)

Heldig-grisen!! :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hvis man bare "må" se ned i motorrommet ofte...hvorfor ikke montere et kamera (m/lyd?) som kan kobles til en skjerm ved førerposisjonen? F.eks. til plotteren (hvis den har video-inn)..

 

Lite vanntett kamera

 

Vanskeligere for dere som må lukte litt da... men hva med en slange, m/propp, som går fra motorrom til føreposisjon. f.eks med liten PC-vifte som suger luft. (ikke på hele tiden selvfølgelig - en skal jo ikke forgifte seg selv)..... Ideene er gjennomførbare de.... :lol::lol:

Redigert av Sinus_nor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis man bare "må" se ned i motorrommet ofte...hvorfor ikke montere et kamera (m/lyd?) som kan kobles til en skjerm ved førerposisjonen? F.eks. til plotteren (hvis den har video-inn)..

 

Lite vanntett kamera

 

Vanskeligere for dere som må lukte litt da... men hva med en slange, m/propp, som går fra motorrom til føreposisjon. f.eks med liten PC-vifte som suger luft. (ikke på hele tiden selvfølgelig - en skal jo ikke forgifte seg selv)..... Ideene er gjennomførbare de.... :lol:  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmm.. god ide med kamera.. Skal sette ned et webkamera eg å prøve.. hehe. Eget lys på en bryter da. :lol:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Hvis man bare "må" se ned i motorrommet ofte...hvorfor ikke montere et kamera?

Har faktisk tenkt på det. Min Kartplotter har 2 innganger for video, så er det noen som har en link til et billig videokamera (ikke webkamera), PAL eller NTSC, er jeg takknemlig for info.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

På FM motoren så ble det sjekk oftere enn hver dag når vi var på tur, sjekka etter at alt var ok sånn omtrent hver time eller annenhver. Grunn: Den funka svært sjelden som den skulle og tilliten ble

forsåvidt bare mindre og mindre for hver tur, for det viste seg altfor ofte at ikke alt var som det skulle.

 

Valgte forresten av denne grunn ikke å svare på pollen.

 

Blir spennende å se hva vi gjør når vi nå får kliss ny motor i båten, men en sjekk før hver lengre tur blir det nok.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Jag verkar vara slarvern i gänget her ! :smiley:

 

tror jag kollar oljan var 4-5 dag när vi er ute på tur.

Kollar oxo att den spottar ut kylvatten varje gång jag startar.

 

samt under gång, ett getöga på temp o oljetrykk lite då o då.

 

har lärt mig her på Baatplassen att jag måste kolla batterierna oxo några gånger per säsong.

 

remmer, impeller o sådant vid sjösättning............slarvigt va??? :smiley:

 

 

(skall jag vara ärlig så litar jag mer på seglen enn på jernklumpen i maskinrommet, trots att den aldrig har svikit mig!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har faktisk tenkt på det. Min Kartplotter har 2 innganger for video, så er det noen som har en link til et billig videokamera (ikke webkamera), PAL eller NTSC, er jeg takknemlig for info.

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Clas Ohlson har noe Overvåkningskamera. Vet ikke om detter billig nok? :wink: De hadde mer før, men dette markedet går mot trådløst utstyr.

 

Elfa har også noen Kretskortkameraer i omtrent samme prisområde.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...