Jump to content

Hvor ofte sjekker du motoren?


bjoris

Hvor ofte sjekker du motor/motorrommet?  

361 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Godt å se at det i hvertfall er noen av oss som sjekker motoren og motorrommet hver gang før start....

Jeg har lagt meg til den vanen å sjekke:

 

før oppstart:

Olje - tilstrekkelig mengde og ikke vann

Trykktank - tilstrekkelig mengde

Dieselfilter - lekkasjer(begge filtere)

Vannutskiller - vann i diesel(begge glass)

Motorrom - unormal lukt, oljelekasjer, vannlekasjer, støv fra reimer o.l.

Sjøvannsfilter- sjekkes for ureinheter og groe

 

Etter oppstart:

Vann i eksosen, ikke oljefilm på vannet, normale lyder....

 

Samtidig har vi et øye på instrumentene under gange, og selvfølgelig et øre på eksosen, (lytte etter endret lyd).

 

Selvfølgelig tar jeg også en service på motoren hver høst/vår, uavhengig av lite eller mye bruk.....

 

Olje og oljefilter skiftes på høsten, mens reim, sinkanoder, impeller og diesel filtere, (2 stk.),byttes på våren, samtidig som dieseltanker tappes for bunnslam og tilslutt får motor og motorrommet en motorvask.

 

Mulig mange mener jeg er noe paranoid her, men for meg er ikke dette noen hobby, det er en livsstil.

Og man kan ikke risikere at den gamle grønne jernklumpen fra -81 stopper mens en er utpå, det er da en trenger den som mest, den vil stoppe..... garantert!

 

:flag:

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Ombord i Astor må teppet vekk, og tunge luker må opp for å komme ned i motorrommet. Dette skjer aldri hver dag. Ikke hver uke heller. Men en gang i mellom. Følger nøye med på instrumentene under gange.

Slik er det i Trudelutt også. I tillegg sjekkes det alltid ved start at det kommer kjølevann ut av eksosen, og som hos Astor, - en gang i blant sjekkes vannutskiller, oljenivå, olje/vann i kjølsvinet og fettkoppen på ror og propellaksling dras til. Årlig skiftes filtre og olje, motorlabber og bolter til flens gear/aksling sjekkes. Alle slanger klemmes på for sjekk av lekkasjer. Ventiljustering hvert andre/tredje år. Men som sagt, - jeg orker ikke å krype ned i motorrommet for hver tur. Stoler på forebyggende vedlikehold. Så får det stort sett holde en sesong om gangen. Og det skulle egentlig bare mangle, såpass stoler jeg på "leamikken". (og det har gått bra i 18 år nå).

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil nok sjekke motor og motorrom hver gang jeg starter opp, og med det mener jeg ikke bare motor men ett raskt overblikk over motorrommet for å se etter unaturlige ting. dette tar liten tid men kan være en grei måte å sjekke ståa i motorrommet. Dette sier jeg av erfaring med anleggsmaskiner i nermere 30 år hvor jeg har oppdaget flere ganger at det har skjedd ting som kunne hatt fått alvorlige følger hvis jeg ikke har hatt denne rutinen. Det er for sent når motoren har skåret seg og regningen på flere hundre tusen kommer og du har stolt på ett instrument som ikke fungerte skikkelig. Oljevakt dieselvakt og vannvakt som står i samme posisjon år etter år kan lett eire fast og da sitter en med skjegget i postkassen dersom uhellet er ute... :nono:

Link to post
Share on other sites

Det er for sent når motoren har skåret seg og regningen på flere hundre tusen kommer

Og dette unngår du ved et raskt blikk ned i motorrommet???

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hva er denne "dagtanken" du pumper opp ? :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Beklager at jeg ikke oppdaget spørsmålet før nå nettopp. "Dagtanken" er den tanken som motoren henter sitt drivstoff fra. I mitt tilfelle har jeg nemlig tre tanker; en på 2200 liter helt akterut som jeg bunkrer på. Der blir dieselen stående noen dager/uker før jeg slipper den videre til en bunntank på 1500 liter like forenom maskinrommet. Fra denne bunntanken pumper jeg manuelt med en nikkepumpe opp til dagtanken som ligger litt høyere enn hovedmotoren og som rommer ca 200 liter.

 

På denne måten får drivstoffet godt anledning til å "setle" slik at uhumskheter siger til bunns og jeg har muligheten for å føre god kontroll med tingenes tilstand.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg må ned i maskinrommet for å starte, og da er det naturlig å inspisere det som er. I tillegg gjør jeg som Poseidon, tar en tur ned ca hver time for å ha kontroll, har ikke så mange instrumenter i styrehuset. Men det er vel heller ikke så mange som har maskinrom med ståhøyde og gåplass rundt maskinen....

Vurderer (i motsetning til Poseidon) å montere en start-knapp i styrehuset til bruk hvis maskinen av en eller annen grunn skulle finne på å stanse under prekære forhold, og jeg ikke kan/bør forlate styreposisjon for å ta turen ned i maskinen for å prøve å starte den igjen....

Link to post
Share on other sites

Jeg må ned i motorrommet for å koble til hovedstrøm og da synest jeg det er greit med en sjekk av olje og reimer, man skal jo tross alt sjekke slik før hver oppstart. Det er mye lettere å evnt. reparere ved kai enn i sjøen. Motoren min er en MWM fra 1986 og går som ei klokke, så jeg er ikke redd for noe, men det er greitt å venne seg til gode vaner. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det med å skjekke ofte er nok ikke så dumt nei, jeg åpner ikke opp kassa før hver tur, men ofte når familien har gått i land eller er ute å bader. Dette har mest med at jeg prøver å ha det som en "kosestund" med den "deilige røde" og at i likhet med at jeg nesten alltid fyller bensin alene så har resten av familien kun det de opplever som god båttur. (må legge grunnlaget for større båt en gang i fremtiden....)

 

Men jeg angret her for noen dager siden da vi på jobben skulle ha en sommertur med båten. alt virket greit, men jeg reagerte på et den kanskje hadde en litt grovere lyd enn normalt. (ikke noen stygg lyd....)

så litt utover kvelden fikk jeg problemer da jeg prøve meg på nærmere toppfart. Motoren ville liksom ikke og det virket som om det var vann i bensinen eller noe som stoppet opp bensintilførselen. Vel jeg kjørte bare ned farten til normal gangfart og vi hadde en koselig kveld.

 

Dagen etter da jeg hentet Majali på gjestebrygga (ble noen :drink: ) så jeg og åpnet motorkassa :eek: der vså det ikke pent, masse hvit saltavleiring over alt. Jeg kontrollerte slanger, filtere og startet opp. Alt så og hørtes normalt ut, men når jeg ruset opp så kom sjokket.

Et kjølerør i termostathuset ble trykket ut av plassering når vanntrykket økte og sendte en ganske massiv søyle med sjøvann oppover, dette sprayet ned den nye generatoren og forsynte også motoren med sjøvann.... ikke rart det virket som vann i bensinen :cryin:

 

Vel ingen skade sjedd, men jeg har lært at ved første bittelille unormalitet i lyd/gange skal jeg ikke tro jeg vet hva det er før jeg har kontrollert det nøye :headbang:

 

Ellers har jeg godt nok vedlikehold at jeg ikke ser behover av å sjekke olje reimer osv før/under hver tur. Gjør det heller aldri på bilene heller.

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Med bensinkrana i motorrommet (motorkassa blir det vel) må jeg opp med luka før start uansett, og da er det jo like greit å ta en titt på oljen også.

Og visuell sjekk kan jeg jo ikke unngå.

 

 

Ei lenger Ferskvannspiraten

-tilbake på de salte bølger

Link to post
Share on other sites

...... Men det er vel heller ikke så mange som har maskinrom med ståhøyde og gåplass rundt maskinen....

Det er en fordel som ikke kan vurderes høyt nok!! Jeg tenker med skrekk på båter der man blir liggende på alle fire, med speil, eder og forbannelser for å skifte et filter eller stramme en rem. Da er det bare herlig å ha full ståhøyde rundt hele motoren på alle kanter, ha en arbeidsbenk med skruestikke, stikkontakter og godt lys - og ikke minst ha det man trenger av verktøy og utstyr lett tilgjengelig :wink:

 

Vurderer (i motsetning til Poseidon) å montere en start-knapp i styrehuset til bruk hvis maskinen av en eller annen grunn skulle finne på å stanse under prekære forhold, og jeg ikke kan/bør forlate styreposisjon for å ta turen ned i maskinen for å prøve å starte den igjen....

For min del er startknapp ikke noe alternativ; jeg må allikevel ned for å åpne startluften, slippe på luft, pumpe opp ny og stenge flaskene. Noen ganger må jeg også pinse motoren bort fra et dødpunkt for å få den til å rotere på luften - men så skal heller ikke en 40 år gammel Wichmann stanse uten at man har bedt den om det :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ombord i Astor må teppet vekk, og tunge luker må opp for å komme ned i motorrommet.

Slik er det i Trudelutt også.

Høres kjent ut ja. I tillegg må jeg jage bort 4 unger og alt rotet de har dratt med seg.

 

Jeg har vurdet å kutte teppet ved lukekanten slik at det ikke må løftes mer en nødvendig.

 

Når jeg er en ekstratur nedom båten alene bruker jeg litt tid på dette. Ikke ofte nok men......

 

Gerhard

 

P.S. En ting jeg har begynnt å sjekke er peilepinnen til giret. Den er av "bajonet typen" (trykk ned vri 30 ° og slipp). Den er slakk og har gått opp 2 ganger.

Link to post
Share on other sites

Tar en grundig sjekk hver høst, skifter det som bør skiftes i løpet av vinteren mens den står på land. sjekker daglig den første uka etter sjøsetting for så å berre ta et visuelt overblikk og sjekke olja hver uke. selvfølgelig al etter hvor langt jeg kjører i løpet av uka.

Link to post
Share on other sites

Sjekker motoren ca. en gang om uken. Oftere dersom jeg har brukt båten mye. Foruten oljesjekk ser jeg etter det vanlige som er nevnt av andre. Bruker å gå over med en fille, som ikke har vært i montakt med sjøvann, og tørke litt. Ikke det at det er så mye å tørke bort, men ved å gjøre dette går jeg liksom grundigere til verks. Letter å få øye på små ting som kan være under utvikling, samt løse skruer og muttere.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Prøvde å spøke litt her ved mitt første innlegg, men jeg lurer nå fremdeles på verdien av å sjekke hver dag. For meg virker det nesten litt paranoid, eller at man er redd for at ett eller annet er galt med motoren. Om man har en spesiell motor som krever smøring eller annet vedlikehold er jo det greit, men de fleste av oss har jo vanlige lystbåtmotorer.

Jeg har den obligatoriske servicen hver høst og da blir, olje og oljefilter, dieselfilter, luftfilter og sinkanoder byttet. jeg sjekker også nivået på girkassen og kjølesystemet. Slanger blir bendt litt på for å se om de ryker eller at klemmer løsner. Hvert fjerde år bytter jeg impeller, og dynamoreim byttes ikke før jeg ser slitasje (10. år). Dyser og dieselpumpe og sil får være i fred til at noe blir unormalt. Motoren er en TMD 40. Forøvrig sjekker jeg kraner og rorsystem. Utover vanlig motor instrumenter har jeg varslig av vann og automatisk lensing i motorummet, eller andre hovedskott.

For hver oppstart sjekker jeg at det er kjølevann i eksosen og om det er noen endring av eksosen. Jeg er en reser på høre unormale lyder (Her er jeg nesten paranoid)

Sjekker motorommet en gang i måneden, og anser meg selv som svært ansvarlig.

Jeg har jo hatt båt i 15 år og de feil som har oppstått i motor/rom er. - Brennmanet i sjøvannsfilter,- kabelsko knakk i dynamo,- varmeveksler og oljekjøler har måtte renses etter høy temperatur, -reimskivehjul på dynamo sprakk, -vanntemperatur sensor røk, -dieseldyser måtte justeres, -motor/aksling er sjekket, -glødeplugger er sjekket og vaier til girkasse måtte justeres

IKKE en av disse tingene kunne hvert unngått med inspeksjon hver dag. Om jeg skulle ha sjekket hver dag så måtte det kun ha vært for vann i vannutskilleren, men her vurderer jeg Racor filter med akustisk alarm.

Link to post
Share on other sites

Paranoid & paranoid. Er det mange som følger etter deg også ? :wink: Spøk til side. Hvor ofte det sjekkes kommer vel an på bruket og hvor mye en stoler på motoren? Hver 14 dag omtrentlig så inspiseres motoren ganske grundig mht lekkasjer,olje og kjølevann samt at oljesmøringa til hylsa sjekkes. Utenom det så er det tilfeldighetene som råder med sporadiske sjekk,noen ganger sjekkes det litt og andre ganger så kontrolleres det bare at motoren er grønn fremdeles og at kjølen er tørr.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Prøvde å spøke litt her ved mitt første innlegg, men jeg lurer nå fremdeles på verdien av å sjekke hver dag. For meg virker det nesten litt paranoid, eller at man er redd for at ett eller annet er galt med motoren.....

<{POST_SNAPBACK}>

Alt er jo også avhangig av hvor en bruker båten .... under en tur i skjærgården er jo ikke et lite motorhavari veldig faretruende.... men under havfiske, så kan selv den minste feil være faretruende... samme kan være med mye eller lite traffikert område. Samtidig så er jo båtene som vi eier her på forume av varierende stårrelse (14 - 55 fot) og alder ... fra ny til 40 år + .. og av varierende år i eierskap, som gir varierende kjennskap til mekanikken og de forskjellige tingene ombord, derfor blir vel egentlig den statistikken som du får ut av denne pollen varierende og subjektiv. Jeg svarer for meg selv, basert på min situasjon og erfaringer, som varierer fra dine. Jeg har fått motorstopp i en ny båt (Sealine F43), med professjonell skipper ombord midt i "The Solent" på en travel dag med styrke 4 vind ... og det var ikke morro. vil derfor heller sjekke ofte, enn den ene gangen for lite...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Ikke for å skremme noen men sjekk er viktig. Jeg driver en båthavn og hos oss har minst 3 båter gått i lufta siste 20 år i havna samt de som kommer hjem og forteller at de aldri mer skal på sjøen etter at båten (diesel) begynte å brenne på vei inn til byen eller sørover.

Ta opp luka , sjekk lukt , start, lukt, kjenn på slanger osv ,Se på eksosen, sjekk at kjølevannet går,

hør på lyder, vær så sikker, og du kan kan ha en herlig dag på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Ettersom motoren min henger bakpå og dingler, sjekkes det bare at den er der. Og det er den.

Pump opp litt bensin, starte, litt røyk.. og så er vi igang...

Merkelig det der med gamle gode Johnson...... de ryker litt ved oppstart, og går som om de skulle vært små bebiser......

Har lyst til å rappe litt fra en annen debatant her.... (noe redigert da)

Gamle Johnson motorer dør aldri... de bare ryker litt ved oppstart.....

Knut :wink:

Redigert av KnutH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...