Jump to content

Hvor ofte sjekker du motoren?


bjoris

Hvor ofte sjekker du motor/motorrommet?  

361 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Det er et aspekt med god kontroll av motor i en båt som er helt overordnet, det er at det handler om sikkerhet. I en bil er er det bare å svinge ut av veien når motor stopper eller det tar fyr i motorommet. Er du i et vanskelig fravann kanskje i dårlig vær og motoren stopper eller det brenner, da er situasjonen noe mer kritisk. Jeg har ikke opplevd brann, men nær på. Jeg har fått motorstopp, pga min egen sviktende motorkontroll, i en trang innseiling m/ tung sjø, og berget båten fordi jeg fikk opp storseilet i en vis fart. Jeg kjenner noen som mista kjølinga på motoren, fikk brann i maskinrommet pga overhetet eksosrør, de måtte oppgi båtlivet pga denne traumatiske opplevelsen, resten av fam. ville ikke på sjøen mer. I deler av mitt liv var skips-og båtmotorer min profesjon, og jeg tenker som så at skal jeg være en ansvarlig skipper så forutsetter det god og rutinemessig kontroll av motor. Så min erfaring tilsier at det er snakk om ansvarlighet og ikke paranoia når en kontrollerer motoren.

Link to post
Share on other sites

Så langt har jeg hatt båter som det har vært enkelt å komme til motorrommet. Luker som løftes av - og voilla -der er motoren. Så jeg har sjekket oljen før hver avgang - og også tatt en visuell sjekk av motorrommet

 

På Bitteliten IV er det litt mer tidkrevende ettersm jeg her har elektrohydraulisk heving av hele sofaen akter. Så der tar det litt mer tid. Men jeg tror nok at jeg fortsatt kommer til å ta en sjekk nedi og peile oljen hver dag.

Link to post
Share on other sites

:seeya: FORSLAG!!! Utgangspkt. Egenandel på forsikring er 3 - 5000,- Kr. Monter en inverter (omformer fra 12 V DC til 220 V AC) Ca. 2000,- en PC , OBS - IKKE NY, får du av naboen ? Lys og kamera i maskin-rom, ca. 1000,-. Vipps så har du full kontroll med tilstanden på vann og olje lekasje i motorrom uten å måtte opp med alle luker / lemmer. i tillegg har jeg montert et steketermometer med sensor/sender som gir deg temperatur der du måtte ønske, kr. 199,- (Jernia)

Hilsen Kaptein

Link to post
Share on other sites

........På Bitteliten IV er det litt mer tidkrevende ettersm jeg her har elektrohydraulisk heving av hele sofaen akter. ...

Og hvilken vei "tilter" sofaen når du setter i gang hydraulikken? :wink: Bare du husker å advare de som sitter der, før du trykker på knappen! :lol: Så ikke de ender opp i sjøen........

 

;o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Og hvilken vei "tilter" sofaen når du setter i gang hydraulikken? :wink: Bare du husker å advare de som sitter der, før du trykker på knappen! :lol: Så ikke de ender opp i sjøen........

 

;o)

Det tilter riktig vei - dvs ut av båten. Kan være greit når det blir for mye blondinner ombord vet du :lol: Problemet er at sylinderne løfter luka med en hastighet på max 1 cm/sek - så noe stort sjokk blir det nok ikke. Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir lange sekunder når du har motorstopp, driver mot brottene og skal sjekke sakene.... :lol::lol:

Jepp - det blir det. Også om strømmen har gått - da må vi løfte den får hånd - og den veier nok noen kilo ja. Da er det bare å hoppe i havet. Men god forsikring - det har vi :yesnod: Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og du er sikker Bitteliten, på at det går å løfte den ?

 

Var en familie som var på ferie i sommer, fikk problemer utenfor Grimstad, bagatellmessig sak, fiksa på 5 minutter. Strømmen var brukt opp. Det gikk ikke å få opp denne luka, slik at fagfolk måtte komme for å demontere for å komme til. Dyrt !!

 

MERK : Husker ikke hva slags båt det var, kan gjerne ha vært annen enn Windy.......

Link to post
Share on other sites

Da ser jeg for meg følgende scenario: kjølevannslange motorrom hopper av, vannet stiger, batteri under vann, ingen strøm. Du får da ikke opp luka så du kan tette lekkasjen. Høres egentlig ikke helt bra ut. Hadde nok utstyr luka med noen eksplosive bolter slik at man hadde en nødåpningsmulighet...

Link to post
Share on other sites

Og du er sikker Bitteliten, på at det går å løfte den ?

Nei - hvordan skal jeg kunne være det - jeg har jo ikke fått båten ennå :lol:

I følge Winy tager man ett 14 mm tau - fester i et øye i luka, tar med seg tauet på badeplatformen og haler hele stasen opp. Sikkert enkelt i 2 meter sjø. :eek:

 

jeg har blitt fortalt at det er et krav at motorromsluka skal kunne åpnes uten at det er strøm ombord.

 

Og Sebaldus - eksplosive bolter trengs ikke. Luke sitter ikke fast med bolter - den er bare tung¨å løfte.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og Sebaldus - eksplosive bolter trengs ikke. Luke sitter ikke fast med bolter - den er bare tung¨å løfte.

En "high lift" jekk eller strategisk plassert biltemavinsj på badeplattformen gjør nok susen.

 

 

Er jo selvsagt misunnelig på båten din så da må man får erte litt når man ser "fiffige" løsninger ala elektrisk motorromsåpner!

:santcheers:

Link to post
Share on other sites

En "high lift" jekk eller strategisk plassert biltemavinsj på badeplattformen gjør nok susen.

:santcheers:

Jeg har faktisk tenkt på det - og det er en av årsakene til at vi har HT på båten. Da kan vi montere en skikkelig Land Rover vinsj på taket for å få løftet opp motorromsluka. Denne er allerede kjøpt inn og ligger klar til montering.

Bilde

Vi kommer til å bruke 8mm gjennomgående bolter med 40mm skiver på undersiden for å få skikkelig hold. Festet i motorromsluka blir to syrefast øyebolt 12 mm gjennomgående festet med 40mm skiver på undersiden

Bilde

Vi trenger to slik at vi får et skrev til vinsjen. Det kan bli litt såre barnetær - men hva gjør man ikke for sikkerheten :rolleyes:

 

Vinsjen blir styrt fra mobiltelefon slik at jeg kan starte vinsjen 10 minutter før jeg kommer i båten. Med den normale hastigheten luka løftes skulle det da være klart sånn omtrent når jeg kommer ombord :lol:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:seeya: FORSLAG!!! Utgangspkt. Egenandel på forsikring er 3 - 5000,- Kr. Monter en inverter (omformer fra 12 V DC til 220 V AC) Ca. 2000,- en PC , OBS - IKKE NY, får du av naboen ? Lys og kamera i maskin-rom, ca. 1000,-. Vipps så har du full kontroll med tilstanden på vann og olje lekasje i motorrom uten å måtte opp med alle luker / lemmer. i tillegg har jeg montert et steketermometer med sensor/sender som gir deg temperatur der du måtte ønske, kr. 199,- (Jernia)

Hilsen Kaptein

Det var en god ide, spesielt for oss som allerede har pc og inverter ombord. :flag:

Link to post
Share on other sites

Meget interessant at så mange sjekker motorrommet før de starter. Hvorfor gjør de det ? Hvor mange gjør dette med bilen sin ? Jeg er maskinist av profesjon med 35 års fartstid og har fått 10 millioner spørsmål om hva man gjør med ditt og datt. Det hadde nok vært bedre om man ikke sjekket noen ting selv, men overlot dette til kompetente folk en gang i året eller ved x-antall gangtimer. Folk som ikke engang kan skifte dekk på bilen skal alltid være verdensmestre i båtmotorvedlikehold og reparasjoner. Det snakkes om nødvendig overhaling av motorer som har gått 1000 timer. En motor kan gjerne gå 30000 timer eller mer uten problemer. De begynner først når de selverklærte "spesialistene" kommer på banen. Skift filter og olje når gangtimene tilsier det, og ikke press motoren til å levere mer effekt enn den er designet for, så har du motor meget lenge. Husk : "If it ain`t broken. don`t fix it".

Link to post
Share on other sites

Neptim - jeg er ganske så enig med deg. Vedlikehold og skruing det gjør proffene ombord hos meg.

 

Men jeg tar visse ekstra forholdsregler i båten sammenlignet med bilen - fordi konsekvensene av en motorfeil er større anser jeg. I en båt er motorrommet lukket - det kan være vanskelig å lukte drivstofflekkasjer. På bil kjenner man det ganske så fort. Også er det det at båten ligger i vannet, og motorrommet er dypeste punt på båten - og da er det greit å kikke oppi der og se etter vann. Også er det enkelte ting som kan være greit å kikke over av og til - som vannutskiller, saltvannsfilter og slangeklemmer.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Meget interessant at så mange sjekker motorrommet før de starter. Hvorfor gjør de det ? Hvor mange gjør dette med bilen sin ?

Godt spørsmål, jeg gjør det selv. Løfter på motorlokket hver gang jeg starter opp, og gjerne etter 15-20 minutter når motoren er varm. Ser etter væskenivåene, sjekker kjølevannfilteret, ser litt på drivremmer, lukter litt og sjekker kjølsvinet.

 

Trolig for at jeg føler alt teknisk som ligger og flyter på salt vann har en dødsdom over seg, bare tidspørsmål før noe tæres i stykker, eller går i foråtnelse. Men det er jo halvparten av moroa også, mekke å få ting på stell.

Link to post
Share on other sites

Godt spørsmål, jeg gjør det selv. Løfter på motorlokket hver gang jeg starter opp, og gjerne etter 15-20 minutter når motoren er varm. Ser etter væskenivåene, sjekker kjølevannfilteret, ser litt på drivremmer, lukter litt og sjekker kjølsvinet.

Jeg er også en av dem som sjekker ofte i maskinen under ferd. Kanskje rart, men min tanke er enkelt og greit at om der er noe galt med bilen, så er der hundrevis av verksteder "rett rundt gatehjørne" og greit å få bilen dit.

 

Slik er det slettes ikke på sjøen, og man er derfor noe mer påpasselig.....

 

Et annet moment er at jeg registrerer at der er en del som har fått overfyllte motor-rom under ferd. Jeg vil helst unngå å være en av dem for fremtiden.

 

God forsikring er det, om ikke annet, kun for meg selv og familien.

Link to post
Share on other sites

..... at så mange sjekker motorrommet før de starter. Hvorfor gjør de det ?

 

......Det hadde nok vært bedre om man ikke sjekket noen ting selv, men overlot dette til kompetente folk en gang i året eller ved x-antall gangtimer.

Hvorfor man gjør det? For å få fred i sjelen, selvfølgelig! Det ER en viss forskjell på en bil og en båt.

 

Det er selvfølgelig fritt frem for de som vil bruke fagfolk til å gjøre ALT. Personlig har jeg ikke råd til det og har dessuten heller dårlig erfaring med såkalte "fagfolk" som skriver timer med gaffel, og som egentlig ikke bryr seg om Sabben min. Vil ikke være avhengig av om en fremmed servicemannen har hatt en god eller dårlig dag på jobben, med dertil vellykket eller "bare-så-der" resultat.

 

Jeg BRYR meg om motoren min. Vil at den skal ha det godt. Jeg er mere avhengig av en god motor enn den er av meg - derfor gjør jeg det. Dessuten hører det med - i hvertfall hos meg - til trivselen. Ser ikke på dette som "jobb" - jeg LIKER det, rett og slett!

 

Regelmessig motorsjekk synes jeg hører med til godt sjømannskap! Og ikke kom og si at det er tull...........

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Regelmessig motorsjekk synes jeg hører med til godt sjømannskap! Og ikke kom og si at det er tull...........

Helt enig med deg Walter. Da jeg seilte i KV Nord hadde vi alltid en på vakt i maskinrommet - og båten var sivilt eid og drevet. Mannskapet var erfarne sjømenn med mange år på havet på ulike båter av alle slag. En av skipperne hadde til og med vært i Sydisen med Monica Kristensen (men det burde jeg kanskje ikke nevne :rolleyes: ). For meg handler det å sjekke motoren før avgang om å gjøre båten sjøklar. Og sjøklar båt er et viktig begrep i mitt båtliv. Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Meget interessant at så mange sjekker motorrommet før de starter. Hvorfor gjør de det ? Hvor mange gjør dette med bilen sin ? Jeg er maskinist av profesjon med 35 års fartstid og har fått 10 millioner spørsmål om hva man gjør med ditt og datt. Det hadde nok vært bedre om man ikke sjekket noen ting selv, men overlot dette til kompetente folk en gang i året eller ved x-antall gangtimer.

Hvorfor jeg sjekker motorrommet før jeg starter? Fordi jeg vil vite at alt er ok før jeg vrir på nøkkelen! På landeveien er det bare å kjøre bilen ut på veiskulderen hvis det skjer noe, det er verre på sjøen. :diving:

Det er SÅ mye som kan skje der nede i kjelleren. Jeg vil være trygg på at ikke noen slanger har hoppet av med påfølgende vannlekkasje, en reim som har røket, en diesel-lekkasje, eller andre ting som kan skje uten at det blir oppdaget i tide. Jeg åpner gjerne dørken minst en gang om dagen hvis jeg er på tur. Kikker ned i rommet, sjekker at det ikke ligger vann eller oljer i bunnen under motoren. Bruker nesen og lukter etter mulige lekkasjer av diesel eller frostvæske. Det skal ikke rare lekkasjen til før en kan lukte det. Deretter starter jeg motoren og lytter etter ulyder, er det greit da, legger jeg på lemmen igjen i visshet om at alt er i orden. Først da kan jeg føle meg ganske trygg på at jeg ikke vil få meg noen overraskelser undeveis.

Du kan vel ikke mene at jeg skal sette bort jobben med å sjekke olje og vann osv til en mekaniker som skal ha en halv månedslønn bare for å komme ombord og lette på dørken? Han er dessuten opptatt med andre ting hele sesongen allikevel, så da hadde det blitt mye landligge!

 

Jeg er faktisk glad for at de fleste er seg sitt ansvar bevisst, og tar den lille sjekken før de forlater brygga. Det tar bare ett minutt eller noe sånt. Og det kan avverge en større ulykke!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...