Jump to content

Hvordan teste batterier selv, best?


Raymond_J

Recommended Posts

SveinHa skrev for 3 timer siden:

Litt grov metode dette så en trenger ikke å blande inn Peukert. :giggle:

 

En bør jo bruke den utladingen batteriet er spesifert med, f.eks C20. 

 

Var akkurat den jeg var ute etter (C20). :wink: Blir jo litt forskjell på et 40ah og et 180ah batteri i effektuttak :)

Peukert ja, han lever i beste velgående, men dog som en skygge av seg selv. Du ser han ikke men han er der :wink:

Jo snillere du er med han jo mere gir han. Men gir du han for mye gass, så ramler han fort ned igjen :giggle:

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ikke så mange som har 40 Ah båtbatteri. Typisk er vel 100-200 Ah. De fleste bytter vel ikke batterier før de har under 50% kapasitet igjen og I denne sammenheng har ikke peukert så mye å si.

 

Måle metoden jeg foreslår blir uansett feil feil om man ønsker en nøyaktigere analyse, da snakker vi Peukert og C20, og da er man nødt til å ha konstant strømbelastning fra lasten og det har ikke en lyspære. Men dette var en test for hvermansen uten allverdens hjelpemidler.:smiley:

Link to post
Share on other sites

Nei, men prosedyren som Lars H og du markedsfører er vel god nok for trådstarter til å kunne skille klinten fra hveten. For mange av oss andre er batterier noe greier som ligger nedi bånn av båten og bare funker en ti års tid. For mitt vedkommende er det å sjekke væskenivået et par ganger i året. Sjekke syrevekten- og så lenge alle celler ligger innefor akseptable verdier, OK. Faller en celleverdi, så dumpes batteriet omgående.

Link to post
Share on other sites

De aller fleste har jeg inntrykk av at finner ut av batterienes tilstand når de våkner til kald båt og varm kjøle.  Da handler det ikke lenger om alt mulig annet, men om å få orden på batteriene. Selvfølgelig skjer jo det alltid på morgenen en regnværsdag i ferien. Jeg har tatt min andel av batteritrøbbel og vel så det, men aldri har jeg våknet til kald båt og varm kjøle. Grunnen er rett og slett at jeg vanligvis bruker kun 50% av tilgjengelig kapasitet, og sjekker med jevne mellomrom hvor mange % av de 50 jeg har i reserve som faktisk virker.  Når jeg har en havarert batteribank så betyr det at den ikke leverer 50% med margin, som er vårt behov.  Ved å tømme banken 100% i feks. juni, og føre ett regnskap på ca. hvor mange Ah man får ut, så har man ett greit inntrykk av om ferien gir batteritrøbbel. Det har noen ganger de siste årene endt med at vi vet at batteribanken på 640Ah kun leverer feks. 350Ah.  Da har vi forholdt oss til det inntil ny batteribank er på plass. I praksis er det vel kun jeg som har hatt ett forhold til det ombord.

 

Uansett om metoden man bruker er korrekt eller rett og slett en finger i været ,så er det lurt å tømme 100% og ha ett ca. Ah tall å forholde seg til. Har man ingen måte å måle Ah på ombord, så er det jo greit å forholde seg til spenningen på voltmeteret, og litt kjent belastning.  Alle testmetoder er bedre enn kald båt og varm kjøle når man er på ferie. Det eneste man skal være litt nøye på er at når man lader ut 100%, så må man lade opp igjen slik at batteriene er 100% fulle igjen med en gang. Det krever etpar dager på landstrømslader, og gjerne med noen timer ekstra absorpsjonsspenning.  Gjør du det er batteriene friskere enn de var før du begynte på testen. I tillegg vet du hva du har, og det setter mannskapet pris på.

 

Link to post
Share on other sites

I jobben tester vi tid om annet batterianlegg, (48V /2,2 V celler) som regel med den lasta vi har tilknyttet batteriet. Ut i fra last beregner vi hvor lenge batteriet skal holde. Nå er dette så store anlegg at det vil ta timer før de evt er nede på minimum. Så vi sjekker derfor at alle celler ha lik spenning etter ev viss tid, da finner vi ut om enkelt celler er defekt. Dette er umulig med vanlige 12 v batterier. Imidlertid har jeg lært at et godt batteri (anlegg)har en pussighet i utladerkurven. Lad ut som flere har skrevet over. Men mål spenningen hver 30 sek fra start, et godt batteri vil spenningen falle raskt og så begynne å stige etter som kjemien i batterier "våkner til liv". Så vil spenningen øke før den etter hvert faller. Sett opp en tabell de første minuttene og tegn opp en kurve. 5a563224ec167_ladekurve1.png.2c8ee53afcc4a6f77e15c5a5052a95fc.png

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...