Jump to content

Hvordan ankre i uthavn ?


Som

Recommended Posts

Jeg trenger noen tips om hvordan det er best å ankre opp for natten i uthavn,

har hatt for mange dårlige netter der jeg ligger våken og føler båten er godt på land snart.

 

Jeg har en seilbåt på 32 fot, og er bestykket med et 15 kg`s Bruce og et 10 kg. paraply

samt masse tau og bergkiler.

Redigert av Som (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hiv ut anker med en del meter kjetting. Sørg for at total lengde på ankertau/kjetting er ca fire fem ganger lengere enn dybden der du ankrer, legg deg og sov trygt.

 

Har opplevd å dregge kun to ganger gjennom over 30 år i seilbåt. Begge gangene i meget sterk vind og dårlig bunn. Jeg begynte å dregge med en gang etter ankring, så jeg måtte finne andre løsninger. (Ankre en annen plass / legge meg utpå en fiskebåt som lå til privat kai.)

 

Arne

Link to post
Share on other sites

Er ingen spesialist, men tror at det viktigste er å finne en uthavn som er i le for SW og N vinder som er de retningene vinden oftest kommer fra i sør-norge på sommeren.

Vi har ligget i 13 forskjellige uthavner i sommer, og det første jeg tenker på når plass skal velges er hvor ligger vi best i le for disse vindene når morran kommer.

Dernest blir valget på ilandstigning og kveldsol.

Har fått litt pepper av de vi har i følge når de må bryte opp for at jeg kommer etter at de har ankret opp og vil ankre på en anne plass i bukte (i og med at jeg marsjer i 7-8 knop), men etter at ankerdrammen er fortært og kveldsola senker seg er de som regel fornøyd når morran kommer og vi ligger godt i le

Jeg har kun 7,5 m brucekopi med 2 meter kjetting og blytau.........

Mvh

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

enig med det som er skrevet foran. Forsøker å se etter plasser som er greie ifht vind. hvis dette ikke er innen rekkevidde forsøker jeg å ha vinden rett forfra eller bakfra for å minimere vindfanget. Har selv en ILAS 15 KG brucekopi (4 t båt), og skal jeg ligge over natten eller det blåser pleier jeg å "kjøre den fast" på vei inn mot land. Aldri opplevd at dette ankeret har sluppet, selvom lettere bruce kopi og tyngre Engbo har gitt noen uheldige episoder i sterk vind. Men den kan være litt strevsom å få løs igjen. Forøker å ha ute så lang kjetting som mulig. og to tau i land som raskt kan løsnes / slippes dersom det skulle være behov for rask fralegging

 

Etter å ha opplevd noen store bølger fra fartsbøller i trang og nomalt rolig farvann er jeg også nøye på at det er godt med vann under baugen.

Link to post
Share on other sites

Jeg trenger noen tips om hvordan det er best å ankre opp for natten i uthavn,

har hatt for mange dårlige netter der jeg ligger våken og føler båten er godt på land snart.

 

Jeg har en seilbåt på 32 fot, og er bestykket med et 15 kg`s Bruce og et 10 kg. paraply

samt masse tau og bergkiler.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Som!

 

I utgangspunktet er utrustningen du har bra. Om du i tillegg har en 4 - 5 meter kjetting nærmest ankeret, og en daumann av bly på en 6 - 7 kg å senke ned halvveis på det du har ute, er du godt hjulpet.

 

Å ankre vil jeg dele inn i to,

 

1) Bau til land med landfortøyning og anker ut akter.

2) Ankre på svai.

 

I løpet av dagen/kvelden prøver jeg å få kjenskap til hvordan vinden vil bli om natten, retning og styrke. Ligger jeg med bau til land og anker akter, så legger jeg meg slik at jeg får fralandsvind hvis jeg kan få det. Jeg unngår å ankre mot land hvis det er meldt frisk bris eller mer aktenfra.

 

Ankre bare der hvor det er rimelig god holdebunn. Dette kan står i kartet ved ankertegn, eller i havnebeskrivelser. Kommer jeg et sted hvor jeg mangler opplysninger, da setter jeg på ekkoloddet og tar noen runder. Hvis ekkoloddet viser stort sett samme dybden hele tide, uten noen sprang i verdiene, så er det sannsynligvis leire eller sandbunn. Da kan jeg ankre, på svai eller mot land.

 

Når jeg ankrer opp, senker jeg ankeret ned slik at ikke anker og kjetting vaser seg ihop. Ligger jeg på svai, lar jeg først vinden ta båten litt fra ankeret, etterhvert bakker jeg med motoren så ankeret pløyer seg ned. Når båten ikke rikker seg når motoren er satt på halv fart akterover, da slår jeg den av.

 

Du bruker tau. Da ville jeg senke ned "daumann" slik at draget i ankertauet blir mer parallelt med bunnen. Du får også en fjæring, en demping av rykk i ankertauet når du bruker daumann. Daumann kan du også bruke når du ligger mot land. I tillegg til fjæringen, får du også en uthaler som gjør at du ikke så lett går i steina om noen uventede bølger kommer aktenfra.

 

Jeg ankrer aldri på steinbunn, og unngår steder hvor det er åpent vann mer enn et par hundrede meter bak båten. Dette får å få bølgele. På svai slipper jeg ut en lengde kjetting som minst tilsvarer 3 ganger dybden, jeg legger aldri ut under 15 meter om det er grunnere enn 5 meter.

 

Jeg har kjetting hele veien og elektrisk winsj og et ploganker (CQR) på 45 lbs på bauen av en 31 fots seilbåt. Har ligget på svai med værmelding frisk bris 10 m/s og fått full storm 25 m/s - ankerfestet holdt!

 

Her http://www.hr312klubben.com/ankringsplassen/publiste.php finner du en ca. 50 plasser for ankring på svai fra Gullholmen i Sverige og nordover via Oslo og strekket ned til Lindesnes.

 

Forbereder du deg rimelig godt kan du sove trygt om natten! :smiley:

 

Mvh PanPan

Redigert av PanPan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange gode tips her. Her er mine beste tips:

 

1) Sørg for å ha skikkelig utstyr (riktig tyngde på anker, riktig tau/kjetting, ekstra tau osv.)

2) Fortøy etter vindretning. Aldri slik at vinden får tak på langsiden

3) Sørg for godt feste for anker. De største nybegynnerfeilen er å ankre for kort. Slipp ankeret langt nok ute.

4) Trekk opp et spring fra akterenden på båten til land på den langsiden som kan være utsatt for vind. Dette reduserer trykket på ankeret.

5) Fortøy akterenden mot land med to spring som holder baugen rolig.

6) Har du en ekstra dregg skader det ikke å ro ut denne med jolla og få et ekstra feste om det skulle bli kraftig vind. Det heter at du skal fortøye for storm :wink:

Link to post
Share on other sites

Legg 15 meter kjetting til det store nok ankeret ditt, så tror jeg du kan ligge rimelig trygt på svai.

Skal du bli enda sikrere (på svai) er et anker-kjetting-tau til løsningen.

Legg anker nr 2 i 45-60 grader på det første, så har du feste i alle retninger.

Hadde selv 7,5 og 5kg bruce med henholdsvis 15 og 10 meter kjetting på 27 fots seilbåten jeg hadde, og har aldri opplevd at det har sluppet.

Hold 42 foteren som kom drivende en natt det blåste opp også :smiley:

Forutsetningen er selvfølgelig at det er ankringsbunn....

 

Skal du absolutt ha baugen inn til land er mye kjetting og en daumann på tauet veien å gå.

 

 

Ei lenger Ferskvannspiraten

-tilbake på de salte bølger

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har glemt å sette ringen på dreggen i nederste posisjon når de ankrer opp for kaffekosen?. Dvs å sette den helt nedest og låse den sånn at armene ikke kan bevege seg oppover.

Det må vel være vesentlig for at du skal få best mulig tak..

Når en leser om alle ankringsproblemene med dregg så kanskje det er en mulighet ?

Kjetting i x antall meter er selfølgelig også viktig.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Hadde en opplevelse i Kroatia i sommer. Det vil si to-tre, men de første var ikke så dramatiske som denne...

 

Dro ut på kvelden da det hadde løya, var på det meste 42 knop vind. Ble en fin tur, men havnekulturen er ikke den samme - her er det ikke snakk om å skape plasser til de som trenger det...

 

Ble derfor liggende på svai utenfor Hvar by, fremdeles med mye og urolig vind. Tror vi måtte sette ankeret 10 ganger før vi fikk godt feste. Mye pendling på grunn av kastevindene, så vi slapp ut reserveankeret i tau fra baugen med akkurat nok lengde til å slepe i bunnen. Dette dempa det meste, og vi hadde godt feste.

 

Vel nede startet jeg å notere posisjoner. GPS er greit sånn, får et nøytralt bilde av hvor mye man beveger ser. Kunne se at hver gang det løya, så klatra vi opp til de samme posisjonene som først.

 

Ettehvert kom det MYE vind, og det var tydelig at vi enten dregga, eller at kjettingen ble strukket helt ut. Mistenksom som alltid tok jeg en kikk opp med brødskiva i hånda. Det skulle ta en stund før jeg kunne spise resten av den ja...

 

Rett imot oss kom en katamaran sigende, det var bare noen meter før den traff oss. Starta motoren, men siden kjettingen vår var strekt ut, så var det ikke mulig å bremse sammenstøtet. Ble til slutt til at jeg gav gass fremover, for å treffe mykere. Etterhvert måtte jeg også ofre sida til den ved å ta en smell rett på, bedre ham enn meg - og det var ikke vi som dregga!

 

Det ble noen veldig intense sekunder der jeg var en rask tur over i den for å se om jeg kunne starte motorene og få noe å legge imot med... Rakk bare å hoppe tilbake, falt nesten i vannet...

 

Dette var vel egentlig det eneste farlige øyeblikket - selv om vi nå lå og slamret mot den i vinden. Gjorde den fast i båten vår og var over en tur til, men nøklene stod ikke i... Ikke var det folk ombord heller...

 

Siden vi ikke fikk ankeret vårt opp og den hadde trukket over kjettingen vår, så var vi ganske hjelpesløse en god stund mens vi dregga sammen nærmere og nærmere en holme...

 

Ingen svar å få på 16, men etterhert fikk vi hjelp fra land. Men det ble litt kaotisk da de ikke forstod hva som skjedde... Etter vel en time med dette kaoset, der vi delvis lå longside og delvis bakket opp mot vinden, så fikk jeg nok av det hele... Tanken på bergelønn på katamaranen spøkte jo i bakhodet, men nok er nok... Hadde jo ikke lyst til å miste kjetting og dregg både på grunn av verdien men også nødvendigheten av å ha kjettingen i været vi hadde... Ble til slutt til at vi gikk for full pinne på tvers mens vi søkte dekning for flygende kjetting... Fikk nå opp ankeret og var fri...

 

I mellomtiden var det kommet folk i katamarenen - de stod og glante på hva som skjedde uten å fyre opp motorer eller noe som helst... Gikk kloss opp til de for å sjekke om alt var OK - og ble møtt med skjellsord og beskjed om å komme oss vekk siden de lå for anker! Maken til ignoranse og frekkhet - de fikk virkelig høre hva jeg mente om det hele! På dette tidpunktet hadde vi dregget 5-6 kabellengder, og på morgenen hadde de dregget nesten en sjømil, og lå der ute i leia - sikkert fyllesyke....

 

Det er tydelig at når man ligger på svai så er det ikke så veldig vanskelig å ligge trygt selv med litt arbeidsinnsats, men man kan aldri stole på at andre ligger like trygt...

 

Men skremme meg fra å ligge på svai gjør det ikke, kommer bare til å følge enda bedre med - og gjerne velge plasser der jeg kan ta ansvaret for egen sikkerhet alene...

Link to post
Share on other sites

:sailing: Erfarne seilere ligger alltid på svai sies det, da dreier båten etter vinden, selvfølgelig må det være god holde bund og anker som er beregnet for denne type bunnforhold som det er på det aktuelle stedet. Men ligger du i en vik som er skjermet for alle vinder og det er god holde bund så er det selvfølgelig like bra og ligge til land. husk daumann det hindrer også andre båter å gå inn i ditt ankertau. Vær obs på svai hvis det ligger flere båter tett på teoretisk skal da alle båtene pendle likt, men det er ikke alle som legger ut rikelig med ankerline slik det anbefales 5-10 meter dybde. du kan risikere at hvis du sveiver over de andre som ikke har gjort det etter boken men har korte ankerliner ute. Er det muligheter for det og det er meldt dårlig vær er det også fint og gå inn til en gjestehavn som er godt skjermet er det plass kan det bli riktig så hyggelig selv på en uværs dag. :cheers:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...