Jump to content

Tjøme nedlagt, hva skal man rope på


BØstrøm

Recommended Posts

Benji skrev 9 minutter siden:

Grensen mellom nord og sør i Norge - redningsmessig går på 65 grader nord. 

 

Og da er du ca 10 nm sør for fylkesgrensa ?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Benji skrev 10 minutter siden:

Litt usikker på hva du mener Roger jo, men du når alltid en basestasjon på DSC fra der du er langs kysten.  Se overlapper hverandre hele veien.

:sweat:Tengte ikke, bare spurte..

Uvant med et nr.

Kyststasjonene hadde følgende nummer: Tjøme radio: 002570100 Rogaland radio: 002570300 Florø radio: 002570500 Bodø radio: 002570700 Vardo radio: 002570900 Felles for kystradioene: 002570000

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev 8 minutter siden:

Da er vi enige om 3 x Rogaland Radio, ved oppkall syd for 65 grader nord ? Ikke Kystradio, eller gamle Tjøme i Oslofjorden?

 

3 x Tjøme Radio synes jeg er greit jeg Worry.  Men jeg svarer ikke, får holde med at jeg stengte den ned etter 107 år 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

navid skrev 16 minutter siden:

Ja, hvorfor ikke rett og slett bruke Benji Radio over hele landet, det klinger mye finere enn både Kystradio Nord og Kystradio Sør? Tror jeg må sende forslag til Telenor.

Tja. Den vakke dum. 

Kanskje det jeg skal begynne med ?

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Mix skrev for 8 timer siden:

Interesserte lesekyndige finner en nyhetsartikkel fra Kystradioen her:

 

http://kystradio.no/privat/nyheter/fra-fem-til-to-kystradiostasjoner/

 

 

 

bra rosenrød reklame det der,

men man kanskje ikke vente at Telenor peker på de klart negative sidene av sentraliseringen av kystradio tjenestene

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Du mener at de burde reklamere for det folk mener er negativt med en sentralisering som sparer de for store summer?

 

Det er ikke idioter som driver det selskapet.....

 

Skal bli interressant om tjue år og se konsekvensene av dette. Noen hevder jo at dette blir direkte farlig, andre sier at det er fullstendig trygt. Spennende!

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er uansett forbannet med all lokalkunnskapen som går tapt ved disse nedleggelsene.

Dyktige hyggelige mennesker mister jobben.

Effektivisering, reorganisering bla bla, slik er det jo over alt for tiden, og jobber forsvinner.

Kystradioen er enda ett offer av digitaliseringen, det er ikke rare trafikken som går over Kystradioen lenger. Inntektsgrunnlaget forsvinner. Trist men slik er realiteten.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Mix skrev for 3 timer siden:

Det er uansett forbannet med all lokalkunnskapen som går tapt ved disse nedleggelsene.

Dyktige hyggelige mennesker mister jobben.

Effektivisering, reorganisering bla bla, slik er det jo over alt for tiden, og jobber forsvinner.

Kystradioen er enda ett offer av digitaliseringen, det er ikke rare trafikken som går over Kystradioen lenger. Inntektsgrunnlaget forsvinner. Trist men slik er realiteten.

 

 

 

litt interessant det der med trafikk og inntektsgrunnlag,

I USA er det ganske stor rift om å få konsesjn til å drive kystradiotjenester, det er penger i det

 

 

det uheldige med sentraliseringe er jo klart lokalkunnskapen som forsvinner,

folk kommer til å dø son en følge av denne omleggingen

problemet er at folk ikke vet hvor de er når ting går i dass, gjelder vel helst fritidsbåtflåten,

Tjøme Radio! HJELP vi synker. Hvor da?  Rett bortenfor hytta til Johansen som brant i fjor. Å ja, skøyta kommer.

 

Kanke snakke om hytta til Johansen til en siddis i Stavanger.

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

janet skrev 5 minutter siden:

 

Tjøme Radio! HJELP vi synker. Hvor da?  Rett bortenfor hytta til Johansen som brant i fjor. Å ja, skøyta kommer.

 

Kanke snakke om hytta til Johansen til en siddis i Stavanger.

 

Det vakke hytta til Johansen, det var Pettersen si hytte, Johansen sin var for 2 år siden.  Såpass hadde vi kontroll på ?

Liker det ikke, det som har skjedd, men gi gutta og damene på Rogaland en sjanse i alle fall. 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

janet skrev for 4 timer siden:

 

 

folk kommer til å dø son en følge av denne omleggingen

problemet er at folk ikke vet hvor de er når ting går i dass, ...

 

Wow.   Eg har god tru på at med litt motvillig egeninnsats så kan det bli båtfolk av dykk også. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Helt klart. Folk kommer til å dø som fluer.

 

Egentlig burde staten stille med kjentmann til alle som ferdes på sjøen, null ansvar for egen sikkerhet samt at på hver et nes stod det statsansatte som ropte hvor folk var og spurte om de trengte hjelp. På denne måten kunne man unngått død og begravelse....

 

Samfunnsøkonomisk katastrofe, men hvem bryr seg? Bare å pøse penger.

 

Dette nye kommer til å funke godt nok tenker eg. Hvis man vet at man er der ved hytta til johansen som brant for 3 år siden så vet man hvor man er. Utenom det er det vel litt opp til hver og en og ha noenlunde kontroll. De på Tjøme kunne ikke trylle de heller...

Link to post
Share on other sites

Flott holdning Benji. Jeg forstår det slik at du har mistet jobben din på Tjøme Radio? Isåfall håper jeg du har fått deg ny jobb, eller snart får en. 

Imidlertid er ikke en slik omlegging ett isolert fenomen. Digitalisering foregår på mange områder. Nå har snart halve lystbåtflåten AIS, nesten alle har GPS, og alle har papirkartene gjemt ett sted i båten, hvor de kan glemmes. Nødpeilesender, mobiltelefon og -GMDSSEPIRBDSCIRRIDIUM - og hele det alfabetet, som du kan på rams, men som vi dødelige sliter med, har gjort sitt inntog, og revolusjonert sikkerheten til sjøss. Tilbake sitter vi med en vane, og gode minner om hyggelig betjening fra vår kystradio. Men verden går fremover, og man må ikke glemme at dette åpner muligheter på mange plan.

Når hørte dere på Tjøme radio sist at posisjonen var Guldholmen fyr 270 grader, 5 kabler av?

Nå er jo ikke stavangerdialekt det vakreste her i verden, men det vel ikke Pæddekummen heller, eller Blyræva, eller Kusa. Og etter oppkall, er det fremdeles lokale redningsskøyter som må ta selve redningsoppdraget. De som bekymrer seg meget for sikkerheten bør først og fremst skaffe seg en AIS transponder, og kanskje noe bedre(vest med AIS sender), eller holde seg hjemme. Livet er ikke for amatører.....

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev 20 minutter siden:

Flott holdning Benji. Jeg forstår det slik at du har mistet jobben din på Tjøme Radio? Isåfall håper jeg du har fått deg ny jobb, eller snart får en. 

Imidlertid er ikke en slik omlegging ett isolert fenomen. Digitalisering foregår på mange områder. Nå har snart halve lystbåtflåten AIS, nesten alle har GPS, og alle har papirkartene gjemt ett sted i båten, hvor de kan glemmes. Nødpeilesender, mobiltelefon og -GMDSSEPIRBDSCIRRIDIUM - og hele det alfabetet, som du kan på rams, men som vi dødelige sliter med, har gjort sitt inntog, og revolusjonert sikkerheten til sjøss. Tilbake sitter vi med en vane, og gode minner om hyggelig betjening fra vår kystradio. Men verden går fremover, og man må ikke glemme at dette åpner muligheter på mange plan.

Når hørte dere på Tjøme radio sist at posisjonen var Guldholmen fyr 270 grader, 5 kabler av?

Nå er jo ikke stavangerdialekt det vakreste her i verden, men det vel ikke Pæddekummen heller, eller Blyræva, eller Kusa. Og etter oppkall, er det fremdeles lokale redningsskøyter som må ta selve redningsoppdraget. De som bekymrer seg meget for sikkerheten bør først og fremst skaffe seg en AIS transponder, og kanskje noe bedre(vest med AIS sender), eller holde seg hjemme. Livet er ikke for amatører.....

 

Stemmer nok det - hadde "gleden" av den siste ofisielle sendingen fra Tjøme radio.  Takk for pene ord, det er liksom ikke nødvendig å skjelle ut alle og enhver, og spre eder og galle - MÅ være profesjonell i denne saken, men vondt er det. Ny jobb, dessverre ikke enda, men det jobbes med saken daglig - 24/7 - det ordner seg, må jo det.

Sist vi fikk en slik posisjon som du nevner er nok lenge siden.

Ja det er mye herlig utsyr ombord med mange bokstavforkortelser, og mange kan bruke de bra, andre "bare" har de - dessverre.

Kjøpe seg AIS sender, joda, bra det, men like viktig med mottaker. 

Aller viktigst er nok å kunne ha de gode gamle kartene ombord, om det er båtsportkart, eller ett stort sjøkart. Så MÅ man lære seg å bruke/lese de, ete r jo banna bein mye av moroa å sitte på kvelden å studere neste dags seilas i ett kart, også er man forberedt om elektronikken krasjer.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 1 time siden:

. . . . Nå er jo ikke stavangerdialekt det vakreste her i verden . . . .

 

Hva? Det finnes ikke vakrere dialekt! (sorry for avsporing, - men!)

 

Lars H.

ekta Siddis

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men uansett dialekt, så kan ikke en siddis som er lokalkjent i Ryfylke gjøre en like god jobb som en som er lokalkjent (Benji) etter mange års erfaring lenger øst. Men etter en del år, blir det nok bedre. Jeg savner fremdeles lokalkjennskapen fra operatørene på Farsund Radio.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det var i hvert fall ingen av de oppsagte på Tjøme radio som flyttet til Rogaland Radio. Så vidt jeg vet, var det en som flyttet til Bodø Radio. Så det er ikke bare vi i "Oslofjorden" som får et dårligere tilbud, hva med dere nordvest? Er dere fornøyd?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...