Jump to content

Tjøme nedlagt, hva skal man rope på


BØstrøm

Recommended Posts

Opplever heller ikke lokalkunnskap fra Rogaland Radio i Bergensområdet, de kan hovedleden og de større fjordene, men der stopper det ganske brått for de fleste av operatørene (noen hederlige unntak). Veldig trist med arbeidsplasser som forsvinner lokalt, men jeg er ganske overbevist om at produktet kommer til å bli bedre og at redningstjenesten kommer til å bli mer sømløs.

Slik jeg har forstått det blir det et enda tettere formalisert samarbeid med RS og HRS.

Link to post
Share on other sites

En ting eg ikke helt forstår... Denne loklakunnskapen. Det må jo være en kunnskap som ville forsvunnet uansett når flinke folk som Benji slutter i jobben sin? Det er en fin ekstra ting, men kystradioen sin service kan da ikke basere seg på slike ting?

 

Eller står de nedskrevet noe sted? Isåfall kan jo hvem som helst ta i bruk denne kunnskapen? Hvis det kun baserer seg på årevis erfaring med opprop til tjøme radio, så er jo dette kunnskap som den nye radioen vil opparbeide seg etterhvert....

 

Eller baserer det seg på at en person seiler mye i området han server på kystradioen? Nok en gang vil eg si det blir feil å basere seg på.... 

Link to post
Share on other sites

Hyggelig med fine ord.

Vi har/hadde mye nedskrevet på papir fra tidligere operatører som vi prøver å føre videre. 

Områdene er store og navnene mange, og ofte har samme sted flere navn enn kartene kan vise til. 

I dag har vi ett mye større nett å søke i på data enn de hadde for noen år siden, det handler om å bruke de midlene en har. 

Var selv noen dager på Rogaland og tegnet og fortalte om Tjøme Radio sitt område, tips og triks på steder og hvilken basestasjon der og der.  De var lydhøre, så noe er videreført, resten må komme med erfaring på vakt. 

Skulle gjerne vært med videre, det er den mest givende jobben jeg har hatt. Å ha fått møte så mye hyggelige mennesker har vært en meget stor glede, og vil huskes for resten av livet. 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 35 minutter siden:

Det er nok dette forholdet at kystradioen i tiltagende grad fjerner seg fra lokalmiljøet som gjør at trafikken reduseres. Nå er jo Oslofjorden fra Kragerø til nordre Bohuslän nokså tynt befolket, så det spiller vel mindre rolle med lokalkunnskap. 

 

Eller muligens omvendt..

Trafikken forsvinner på VHF, og radio stasjonen må tilpasses der etter...

Men helt klart, en mister lokalkunnskap...

Link to post
Share on other sites

Før i tiden brukte jeg Tjøme mye til å ringe telefon. Prisen for en samtale var mange ganger fasttelefon og senere mobil. De priset seg ut av det markedssegmentet. For å nevne noe. Konsesjonsregimet var et annet, begrensende segment i konkurranse med mobiltelefon og walkie talkie. Når man stadig er på etterskudd med markedsmekanismens grunnprinsippr, bør det ikke komme som noen overraskelse at markedet relativt sett krymper. Når man så, når toget har gått, febrilsk søker å tilpasse regimet- så er det nettop det som har skjedd: Toget har gått.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 minutt siden:

Før i tiden brukte jeg Tjøme mye til å ringe telefon. Prisen for en samtale var mange ganger fasttelefon og senere mobil. De priset seg ut av det markedssegmentet. For å nevne noe. Konsesjonsregimet var et annet, begrensende segment i konkurranse med mobiltelefon og walkie talkie. Når man stadig er på etterskudd med markedsmekanismens grunnprinsippr, bør det ikke komme som noen overraskelse at markedet relativt sett krymper. Når man så, når toget har gått, febrilsk søker å tilpasse regimet- så er det nettop det som har skjedd: Toget har gått.

 

Du er selvsagt klar over at du i dag kan ringe gratis via din VHF Hulda?

Krever selvsagt at du har godkjent lisens.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Da jeg fikk VHF i båten, det må ha vært ca. 1988/89 kostet det 12kroner pr. minutt for en samtale til land, og det var ofte kø for å få satt opp en samtale! Men dette var altså før mobiltelefonen utkonkurrerte samtaler til bestemor over VHF. Og som Benji sier, nå er det nå gratis over VHF.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er jeg klar over Benji. Poenget mitt var at markedstilpasningen til de forskjellige segmentene har vært når toget har gått og VHF har stått igjen på perongen. Hadde de eksempelvis skjønt potensialet til mobiltelefonen, skulle de kuttet avgiften på samtaler til land midt på 1990-tallet. I dag kan jeg logge meg inn hos Telenor og trekke fra og legge til utstyr som radar etc. selv. Helt utmerket.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 4 timer siden:

Før i tiden brukte jeg Tjøme mye til å ringe telefon. Prisen for en samtale var mange ganger fasttelefon og senere mobil. De priset seg ut av det markedssegmentet. For å nevne noe. Konsesjonsregimet var et annet, begrensende segment i konkurranse med mobiltelefon og walkie talkie. Når man stadig er på etterskudd med markedsmekanismens grunnprinsippr, bør det ikke komme som noen overraskelse at markedet relativt sett krymper. Når man så, når toget har gått, febrilsk søker å tilpasse regimet- så er det nettop det som har skjedd: Toget har gått.

 

Særdeles godt beskrevet etter min mening... :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 17 timer siden:

Det var i hvert fall ingen av de oppsagte på Tjøme radio som flyttet til Rogaland Radio. Så vidt jeg vet, var det en som flyttet til Bodø Radio. Så det er ikke bare vi i "Oslofjorden" som får et dårligere tilbud, hva med dere nordvest? Er dere fornøyd?

 

Fornøyd det vil tiden vise, men hvorfor skal de ikke gå like bra?

Etter det Tele Nord sa skulle ingen miste jobben, men en måtte finne seg i å flytte.

Vi kommer ikke til å få noe dårligere tilbud, hvis Tele Nord har stor nok bemanning på stasjonene.

Lokalkunnskapen bør RS ha. 

Etter noen år på kysten av Sverige og Danmark så har en fulgt med på noen redningssituasjoner Stockholm og Lyngby greier det utmerket. etter det jeg hat hørt på radioene.

Så fort Havaristen greier å finne ut hvor han er( ikke alltid like lett det), er de på lufta med de lokale redningsbåtene på begge sider av havaristen for å sjekke.,

Har selv blitt oppkalt på svenskekysten og spurt om å holde utkikk etter en savnet  Kitesurfer  da vi var på vei inn i området hvor han var meldt savnet.

så lyttvakt på VHF er viktig, tydelig at Stockholmradio hadde kontroll på tilgjengelig resursene selv om de var 280 nm unna.. Etter to timer ble Kitesurferen funnet på "strandbaren" og aksjonen avblåst.

At  Florø og Tjøme  ”flytter ” til   Rogaland, blir  ikke som å hoppe etter Wirkola,  men en trenger ikke finne opp hjulet på ny, regner med at de har snakket med nabolandene for å finne ut hvor skoen trykker og der har det hvert snakket om for liten bemanning.

 

Mulig jeg husker feil, men en hadde vel 10/15 gratis ringe-tid i fore århundre.

Enig i at de er trege, mulig de ville høste erfaring fra  Sverige får en håpe.:saint:

 

Hva kan Kystradiostasjonene bistå med?:

  • Du kan sende nødmelding dersom du kommer i en nødsituasjon
  • Du kan ringe gratis til alle norske telefoner. Andre på land kan kontakte deg ved å ringe 120 og spørre om å få satt opp en samtale til deg.
  • Du kan få hjelp ved ulike assistansebehov, for eksempel ved tau i propellen, bistand ved sykdom eller personskade, motorstopp eller andre utfordringer – ingen oppgave er for liten eller for stor for Kystradio!
  • Du kan få direkte kontakt med leger ved alvorlige akutte personskader eller sykdom (Medico)
  • Du får værmelding og navigasjonsvarsler hver 3. time, og kan spørre om været hvis du ikke får med deg dette.
  • Du kan spørre om bunkringsmuligheter, hvor det er butikker, havnemuligheter osv på nye steder, ja, det du måtte lure på.
  • Du kan bruke tjenesten «Meld fra hvor du drar»
  • Ta kontakt med Kystradio dersom du føler deg utrygg på sjøen!

 Viktig når du er på sjøen;

  • Bruk VHF-radioen jevnlig på sjøen
  • Kall opp kystradiostasjonen jevnlig. Benytt deg av Kystradio sine tjenester.
  • Ikke vær redd for å si noe feil. 
  • Bli kjent med VHF-radioen og vedlikehold kunnskapene ved å bruke radioen.
  • Lær opp andre i båten i bruk av VHF-radioen.
  • Husk lytteplikten!

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Mye sant der. Men at ingen skulle behøve å miste jobben har de nok ikke uttalt, i alle fall ikke til oss som stod i det. 3 stasjoner med 8 stillinger på hver legges ned. 6 stillinger opprettes på Rogaland og Bodø , det gir 12 i avgang.  Det ble dessverre aldri gitt noe godt tilbud ala en pendlerturnus. Man kunne jo søke seg videre og ta med familien på lasset. Da måtte jo de se seg om etter annet arbeid.  Vanskelig avgjørelse. 

Som tidligere nevnt her kan det nok hende at man ikke helt fulgte med i timen for en del år siden, og ble stående igjen på perrongen.  Vel vi båtfolk må ta litt av skylda også, vil ikke betale lisens er en av årsakene. Det er mange der ute som skal ha, men ikke vil gi noe for det.  I dag er det dessverre økonomi som teller mer enn noe annet. 

Jeg mistet hva jeg trodde var en meget trygg arbeidsplass med verdens beste kollegaer. 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært i samme situasjonen selv. Beordret til å flytte fra Son og til Stavanger i 2009. Elendige huspriser i Son i forhold til Stavanger. Bare å rive i filler familien og flytte. Jeg skulle til og med få en engangsutbetaling på 30 000 for å dekke flyttekostnader. Heldigvis var jeg også den gangen medlem av NITO. Regnestykket ble ikke helt som arbeidsgiver hadde sett for seg.

 

Det er en umulig situasjon å befinne seg i. Som jeg har innprentet mine barn: Bo der du liker å bo. Flytt ikke etter jobben. Finn deg heller en annen jobb. Nå sporer jeg helt av igjen. 

Link to post
Share on other sites

Benji skrev for 2 timer siden:

Mye sant der. Men at ingen skulle behøve å miste jobben har de nok ikke uttalt, i alle fall ikke til oss som stod i det. 3 stasjoner med 8 stillinger på hver legges ned. 6 stillinger opprettes på Rogaland og Bodø , det gir 12 i avgang.  Det ble dessverre aldri gitt noe godt tilbud ala en pendlerturnus. Man kunne jo søke seg videre og ta med familien på lasset. Da måtte jo de se seg om etter annet arbeid.  Vanskelig avgjørelse. 

 

Ikke helt enkelt å røske familien opp ned rota, det er rett..

 

Vet ikke mer en det Terje Hammer. skal ha uttalt.

Med bakgrunn i moderniseringen er det besluttet å legge ned de tre minste av dagens fem kystradiostasjoner. Dette berører 22 fast ansatte og 2 midlertidig ansatte ved Vardø, Florø og Tjøme.

Samtidig skal bemanningen økes med til sammen 12 nye stillinger ved kystradiostasjonene i Bodø og Rogaland.

Ansatte ved kystradiostasjonene som legges ned vil få tilbud om overføring til de to gjenværende stasjonene.

– Disse endringene vil gi oss operative gevinster og kostnadsbesparelser som vi trenger for å fortsette å tilby den beste kommunikasjon til sjøs, både for fritidsbåter, yrkesfartøyer og offshoreinstallasjoner, sier direktør for Telenor Kystradio, Terje Hammer.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

At endringen vil gi operative gevinster, hva mener de med det mon tro? At det blir billigere er jo greit, de slipper å betale husleie for de stasjonene som nedlegges.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kunne skrevet mye her om navngitte personer, men det skal jeg holde meg for god for. 

Jeg vet jeg gikk ned med flagget til topps, og mange ga meg beskjed om at nå blir du utnyttet. 

Mange som har skuffet i denne saken, men det er ikke for BP

Redigert av Benji (see edit history)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...