Jump to content

DAB radio


Whistler

Recommended Posts

Jeg har bestilt DAB radio i Bitteliten IV -men jeg er neimen ikke sikker på hva slags radio jeg får. er det slik at alle DAB radioer er både FM og DAB?

 

De fleste radioene har både FM og DAB i dag. Husk at DAB krever egen antenne. Det benyttes egne kontakter ulikt det vi er vant til på FM.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hva med denne USB- DABradioen når man kanskje allikevel har PCen med på tur:

Ser at de postulerer:

"Med DAB digitalradio får du dermed også bedre lyd og flere muligheter. Som med all kringkasting som baserer seg på radiosignaler, er det sevlfølgelig en forutsetning at du befinner deg i et område med dekning. Når signalkvaliteten er tilfredsstillende, tilbyr DAB langt mer robuste signaler, bedre lyd ".

 

Hva blir det i Hz og dB?

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Rett meg hvis jeg tar feil.

Hørte på radion i dag at Norge (NRK) har lyst eller vil satse på DAB etter en lang rapport.

Det som er litt rart (mulig jeg ikke hørte riktig) er at Kulturministeren i Sverige sa nei til DAB.

Finland tror jeg heller ikke skulle innføre dette.

 

Fikk ikke med meg navnet på han som ivret for DAB, men han mente noe med at det var bedre enn Fm fordi den hørte vi på gratis.

Vil en digitalisering føre til at vi får betalradio?

Link to post
Share on other sites

Med andre ord er vi sikret at lyden høres like rent nesten uansett hvor svakt senderen kommer inn på radioen. De digitale signalene er altså mindre utsatt for forvrengning og forstyrrelser enn analoge signaler og kan sendes over lange strekninger uten at lydkvaliteten reduseres.

 

Ref: http://www.nrk.no/programmer/radio/dab_dig...io/4484217.html[/color]

Dette sa de da mobilnettet skulle gå over til GSM, vi vet vel alle at også GSM hakker og sliter enormt med dårlig dekning.

 

Problemet med DAB er at det er nesten bare Norge i hele verden som satser på dette, med resultatet at de blir ganske få og dyre mottakere tilgjengelig. Blir lett å sammenligne med ISDN, dette ble et prestisjeprosjekt for Telenor, så mens resten av verden brukte ADSL, brukte lille Norge ISDN. Husker endatil rn lignende diskusjon om Nirge skulle satse på ISDN eller ADSL, hvor Telenor hardnakket påsto at ISDN var en vinner, Vi vet vel hvordan det gikk...

 

Husk nå alle de mobile radioene i ipoder og mobiler som IKKE støtter DAB...

 

Jeg kommer ikke til å kjøpe DAB mottaker (enda)...

Link to post
Share on other sites

Dette sa de da mobilnettet skulle gå over til GSM, vi vet vel alle at også GSM hakker og sliter enormt med dårlig dekning.

 

Problemet med DAB er at det er nesten bare Norge i hele verden som satser på dette, med resultatet at de blir ganske få og dyre mottakere tilgjengelig. Blir lett å sammenligne med ISDN, dette ble et prestisjeprosjekt for Telenor, så mens resten av verden brukte ADSL, brukte lille Norge ISDN. Husker endatil rn lignende diskusjon om Nirge skulle satse på ISDN eller ADSL, hvor Telenor hardnakket påsto at ISDN var en vinner, Vi vet vel hvordan det gikk...

 

Husk nå alle de mobile radioene i ipoder og mobiler som IKKE støtter DAB...

 

Jeg kommer ikke til å kjøpe DAB mottaker (enda)...

 

Dette er ikke riktig. Flere land i Europa satser på DAB. England er det land i samme verdensdel som har kommet lengst.

Uansett så har jeg som båtmann i Oslofjorden bare positive sider å fortelle om DAB i båt. Kommer du til Strømstad derimot er det slutt på signalene. I hvertfall var det det i sommer. Da skrur jeg over på FM på samme radioen.

Du får mer informasjon i displayet på en DAB-mottager i noe dyrere prisleie. Den samme infoen får du ikke på de rimelige.

 

Jeg kjøper i disse dager en ny varebil til firmaet. Her tar jeg ut bilradioen som følger med fra fabrikken og setter inn DAB. Her vil jeg på displayet lese av trafikkinfo. Mange trafikkmeldinger går på lufta mens jeg er ute av bilen. Disse kan jeg lese av når jeg er tilbake i førerhuset. Her sparer jeg tid, som igjen er penger.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Artikkel om DAB.

 

Jeg var veldig nysgjerrig på DAB en stund, men nå er jeg ikke så sikker lenger. Det tror jeg ikke industrien er heller. Da hadde vi blitt oversvømt av DABradioer fra Sony og andre. Disse som ivrer for dette, henviser til Danmark, Frankrike og England, men noe annet har de ikke å henvise til. Vi ser jo også nå at Sverige har kastet dette på dynga.

Jeg ser heller ikke hvorfor jeg skal tvinges over på et system hvor lydkvaliteten er dårligere enn idag. Det blir kun P2 som opprettholder full lydkvalitet. Nyhetskanaler kommer av alle ting i mono.

Og tvunget, det blir vi. FM senderne blir slått av.

Det er nok penger som taler ja. Monopolene i sving.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

2014 skal FM slåss av...

 

Legg til et år eller 2 i forsinkelse så er det 10 år fra nå. Jeg inngår hvilket som helst veddemål (nesten :rolleyes: ) at jeg om 10 år hverken er avhengig av DAB heller FM for å få tak i aktuell lydinformasjon i hvilket som helst kjøretøy hvor som helst i verden. For ikke å snakke om underholdning.

 

Mener det er omtrend 12-13 år siden den første web-serveren gikk online :lol:

Link to post
Share on other sites

DAB-toget er kome så langt i Norge, at det ikkje vil bli stansa. Og kvifor skulle det stansast? Ei rekke land satsar på systemet. Fremst går Storbritannia, som i all kringkastingssamanheng har vore førande.

 

Å avvisa DAB er å samanlikna med dei som i si tid meinte internett var ei døgnfloge. At enkelte politikarar (t.d. svenske) meiner at ein heller bør satsa på FM, er like bakstreversk som å kjøpa ny VHS-opptakar til jul... Som kjent var det i si tid nesten fleirtal på Stortinget for å berre satsa på svart/kvitt-fjersyn. Fargefjernsynet blei innført med knapt politisk fleirtal...

 

FM blir etter alt å dømma altså lagt heilt ned her i landet i 2014. Men nedlegginga startar lenge før den tid. NRKs nisjekanalar som Alltid Nyheter, Alltid Klassisk etc. vil ein begynna å ta av FM-bandet alt frå neste år. Sjå her (NRK) og her (Journalisten) Dei kanalane som blir slått sist av på FM er dei meste "folkelege" som NRK P1. Mykje anna vil ha forsvunne lenge før 2014.

 

Datafrikane vil sikkert diskutera om DAB eigentleg er det rette systemet. Kanskje er det ikkje det beste, men det er dette som vil bli innført i dei fleste europeiske land. Sjølv om Beta var betre enn VHS, var det VHS som tok videostandarden. Og i dette tilfellet er det ikkje forbrukaren eller monopola/krinkastingselskapa som avgjer, men politikarane. I Norge er det hovudsakleg kulturminister Giske og samferdsleminister Navarsete som vil få med denne saka å gjera. Og spørsmålet no gjeld altså ikkje DAB-utbygging (det er vedteke for lengst), men avslåing av FM-sendarane.

 

DAB-systemet har den fordelen at ein kan putta mange fleire kanalar inn på ein frekvens. For å utnytta kapasiteten best mogleg, kan ein også ha varierande bandbreidde For å gje meir bandbreidde til t.d ein kanal som sender klassisk musikk, kan ein gå ned på på andre kanalar, t.d nyheiter, som KAN (må ikkje...) sendast i mono. Det er vel dei færraste som er opptekne av å høyra om nyheitsopplesaren sit på høgre eller venstre side i studio...

 

For å gjera dette båtrelevant: Dei som planlegg å skifta ut radioen i båten, må ikkje tenka på noko anna enn DAB! :smash:

Link to post
Share on other sites

DAB-toget er kome så langt

DAB toget har gått.

Hadde noen hatt noen tro på DAB hadde vi druknet i DAB fra Sony, Pioneer og Panasonic. Det er kun noen få ukjente nisjeprodusenter.

SAAB, Volvo, Ford, BMW, Audi, MB osv ville vært levert med DAB. De gidder ikke engang skjenke det en tanke.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Oftest er vel ikke de store velrennomerte først med lanseringen. Det kan være at de selger

bra idag og at de ikke ønsker å forandre produksjonslinjen. Men det vil ikke si at de har

teknikken klar.

Ref MP3 , mange ukjente tidlig ute, men så kom Apple, Sony,Phillips osv, når markedet responderte

positivt. Men som skrevet på forumet tidligere, DAB skal satses på.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

DAB toget har gått.

Hadde noen hatt noen tro på DAB hadde vi druknet i DAB fra Sony, Pioneer og Panasonic. Det er kun noen få ukjente nisjeprodusenter.

SAAB, Volvo, Ford, BMW, Audi, MB osv ville vært levert med DAB. De gidder ikke engang skjenke det en tanke.

 

Helt klart. JVC og Blaupunkt har vi knapt hørt om. De er inne for fullt. Nå kommer de andre store på løpende bånd. :lol:

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

DAB toget har gått.

Vel, ta deg ein tur på Elkjøp eller Expert. Det manglar ikkje akkurat på DAB-radioar til salgs. Og alle nyare bilar eg har køyrt i, har hatt DAB-radioar.

 

DAB kjem for no fullt. Publikums overgang til DAB har gått treigare enn kringkastingselskapa forventa, men frå i år har DAB-salet skote fart. For å unngå utgifter til drift og vedlikehald av to paralelle system i lang tid, vil ein no utfasa FM-sendingar i løpet av dei kommande åra. Siste FM-sendar skal i følge dagens forslag kuttast i 2014. Dette er tiltak for å "pressa" oss forbrukarar til å skifta system.

 

DAB-toget har ikkje gått. Dei som påstår det, stikk hovudet i sanden. Som eg alt har skrive: Spørsmålet er ikkje om DAB kjem. Det er alt vedteke og i ferd med å bli fullt utbygd. Spørsmålet no er NÅR kanalar går (utelukkande) over til DAB og FM blir nedlagt.

 

Digital radio vil nok også bli å høyra på ulike andre digitale plattformer:Nettradio, mobiltelefon, podcasting etc. Men den almenne radioen som enkelt kan takast ned gratis, vil vera DAB.

 

FM-toget har gått, - akkurat som AM-toget gjekk for mange år sidan.

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har nå vurdert dette DAB systmenet men ser ikke helt poenget ennå. Dekningen er jo såpass dårlig om man ikke bor i oslofjordens nærliggende områder. Jeg er klar over at man kan får mere informasjon via displayet og det kan være en fordel, men er litt usikker på nytteverdien av den informasjonen. Kan se hvilken melodi som spilles eller hva kanalen man hører på heter er sikkert kjekt å vite, men er vel neppe helt nødvendig. Dab er vel steinaslder teknologi(64bit) innen digital lyd sier digital ekspertene, men det kan ikke jeg uttale meg om siden det er langt utenfor mitt kompetanse område. Nå er ikke jeg så sikker på at musikkvaliteten eller kvaliteten på nyhetssendingene er så mye bedre enn dagen FM bånd.

 

Nå sies det at FM senderene slås av om 9-10 år eller deromkring, det er vel ikke noen stort problem for oss forbrukere.. Vi har vel slitt ut eller brukt opp mange FM radioer innen den tid, og de dab radioene som selges i dag er i allefall steinalder teknologi om verden bestemmer seg for denne plattformen for formidling av digital lyd.

 

Dab krever jo også tilneærmet fri sikt til senderne, og her i Haugesund f.eks. så trenger man helt fri sikt til senderen på Bokn, ligger du i skjul av et hus eller annet så kan du bare glemme hele mottaket...

 

Den reklamen som blant annet NRK driver med for DAB er jo helt på grensen til det kriminelle.. De lurer eldre mennesker til å kjøpe dette og får det hjem så virker det ikke fordi det ikke er dekning eller det sendes ikke programmer... Butikkene selger jo dette ukritisk, de skal jo tjene penger...

 

Det er med DAB som det er med HD tv, glem det i dag, vurder det når det fungerer tilfredstillende... skal vi si 10 år frem i tiden eller deromkring....

 

Personlig så tror jeg at mye kommer til å gå via mobilnettet som sikkert er mye forbedret i løpet av disse årene.... og frem til da så fungere FM båndet meget bra og gir oss god dekning og kvalitet på sendingene i hele verden om det er av interesse..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hehe. Nok av spåmenn her, ja. Men, har noen tenkt på at det kommer noe som heter WiMax og sømløs overgang fra sender til sender? Ta et stk. ny Qtek mobiltelefon med innebygd Wlan og høyttaler. Koble deg på nett via WiMax og oppsøk f.eks. P4 på Internett. Velg "nettradio".

At dette kan bli en realitet er jeg sikker på. Det er nemlig bare WiMax som gjenstår, og det tror jeg de er ferdig med innen 10 år.

 

DAB fremstår for meg som ISDN gjorde før. Kan sikkert fungere for en god del, men er en teknologi som blir forbikjørt av annen relativt snart.

 

Men igjen: det er vanskelig å spå om fremtiden :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

...DAB ... Kan sikkert fungere for en god del, men er en teknologi som blir forbikjørt av annen relativt snart...

Og så da.....? Er det er argument for eller mot? Gjelder ikke dette med forbikjøringen omtrent all moderne teknologi? Hvorfor kjøpe f.eks. PC i dag? Eller flatskjerms-tv? Osv...

 

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

DAB fremstår for meg som ISDN gjorde før. Kan sikkert fungere for en god del, men er en teknologi som blir forbikjørt av annen relativt snart.

Svenske kulturministern har ikke sagt Nej till DAB !

 

men har har sagt Nej till o stenge analog FM,

eftersom det finns tusentals av dessa mottagare ute i dagsläget,

 

samtidigt som det finns en del alternativ till DAB som er lika intressanta...

 

se her http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=753931

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...